Zouden dit jaar getallen - misschien zelfs gecombineerd met numerologie- een rol spelen in het dagboek van de Mol?
Ik kwam op dit idee, omdat mij al eerder was opgevallen dat de schrijver van het dagboek, gezien zijn woordkeuze, een cerebraal ingesteld iemand zou kunnen zijn, iemand die vooral met zijn hoofd werkt, wellicht ook veel met getallen dus. Zie in het begin van dit topic. De eerste die mij (voor de hand liggend) dan voor de geest komt, is Diederik Jekel. De
eerste zeg ik met nadruk. En uiteraard kan deze dagboektekst ook door iemand anders geschreven/geredigeerd zijn, hoewel Diederik mij iemand lijkt die zoiets graag in eigen hand wil houden.
Verder zie ik, op een m.i. wat eigenaardige plaats, de woorden 'Shame on me' staan. De eerste letters van deze woorden vormen samen het woord SOM. Zou daarmee iets kunnen? Een probeersel:
De getallen en cijfers in dit eerste dagboek:
* 2017. SOM van deze cijfers: 10, en dan laat ik de nul weg, zoals ook in de numerologie gebruikelijk. Dus:
1.
* Negen kandidaten
* Negen uur tijdsverschil SOM 9 en 9 =
18* Datum 8 - 11
Op een rij:
1 8 8
1 Hee, twee achten tussen twee eentjes! Waar doet me dat nou aan denken..
Het bovenstaande spoort me ertoe aan wat getallen uit aflevering 1 erbij te pakken.
Het getal 5
1 1 5 te zien op een post-/brievenbus. Twee eentjes tussen twee vijven.
Verder het al vaker genoemde getal 353 op de muur die door de verrekijker te zien was en op de helikopter. Maar het eerste zou je kunnen afdoen als bijvoorbeeld een netnummer en het tweede als een nummer dat hoort bij de vliegmaatschappij van de streek/plaats.
Hoewel: er staat wel telkens een 5 tussen
twee drietjes.
Ik ga (draaf?) nog even door: elders zag ik dat een oplettende lezer van het mollenboekje meldde dat daarin een foto staat van vijf brievenbussen. Op brievenbus 1 staat het getal 43 22 9. In de eerste aflevering komen deze brievenbussen voorbij, waarbij de twee tweetjes (ja ja) in een flits oplichtten, zo vertelde deze mollenboekjesbezitter. O ja, dus :
vijf brievenbussen, en op brievenbus
1 staat het getal met de twee tweetjes.
Zag ik nu dubbel (tweetallen, haha) bij de eerder genoemde brievenbus met het getal
5115 erop??
Ik besef dat dit alles een wat simpele wijze is van "met getallen werken", maar ik verwacht bij Wie is de Mol? dan ook geen wetenschappelijke en/of wiskundige dubbele bodems, behalve het 'Mol'-shirt van Diederik Jekel dan, van wie ik vermoed dat hij het leuk vindt om reverse psychology toe te passen.
Zou dit hele getallenverhaal, gecombineerd met wat door mij en anderen hier meermalen is genoteerd, het veelvuldig voorkomen van voorwerpen in tweetallen in aflevering 1, een hint kunnen zijn naar een ander getal, zoals de geboortedatum van één van de kandidaten?
Er is slechts één kandidaat met een dubbel getal, namelijk twee tweetjes, in zijn geboortedatum 22 juni 1984. Jawel, onze (vermoedelijk) cerebraal ingestelde wetenschapsjournalist.
Maar goed, na dit getallengegoochel bekruipt me toch het gevoel dat ik me heb laten verleiden tot het volgen van een dwaalspoor.