Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86063 keer)

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek Mol
« Reactie #40 Gepost op: 10-01-2017, 17:00:32 »
Ziet er griezelig uit al die spoilers maar ik heb ze bekeken (een omomstotelijk bewijs lekt toch wel uit) en kan opgelucht zeggen dat ik er niet van onder de indruk ben. Maar wel een leuk idee om zo'n testje te doen.

Offline Molbelg

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 10-01-2017, 17:20:07 »
Ik ben het met Heinz eens  ::jaja::
#teamamaimiljaarde

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 10-01-2017, 19:56:18 »

Eigenlijk niet nodig, denk ik, maar voor de zekerheid even zo, als antwoord op Jolmolletje:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
.

En verder deel ik de mening van Heinz.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2017, 20:00:06 door Marisa »

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #43 Gepost op: 10-01-2017, 23:04:47 »
Bedankt voor alle reacties, erg fijn om al die argumenten te lezen waarom het niet hoeft te kloppen. Dat zorgt weer voor heel wat meer kijkplezier!

Offline edgomo

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 11-01-2017, 11:53:33 »
Na de zoveelste plasstop spring ik als laatste weer in het busje.

Duidelijk. De Mol is een vrouw. :-X
Jammer dat dit niet het onderschriften-topic is, ik had deze meteen genomineerd :-).

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #45 Gepost op: 11-01-2017, 17:16:27 »
Misschien ben ik hier te feministisch voor, maar in mijn optiek moeten mannen vaker plassen. Het is volgens mij gewoon de verdeling urinoirs vs. 2 hokjes wc's die voor de lange rijen zorgt ;)

Maar terug on topic, een schrijver zal niet snel een zin met En beginnen ;)

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #46 Gepost op: 11-01-2017, 17:34:47 »
Misschien ben ik hier te feministisch voor, maar in mijn optiek moeten mannen vaker plassen. Het is volgens mij gewoon de verdeling urinoirs vs. 2 hokjes wc's die voor de lange rijen zorgt ;)

Maar terug on topic, een schrijver zal niet snel een zin met En beginnen ;)

Dat laatste is niet per se waar. Het oeuvre van Annejet van der Zijl (veelgeprezen schrijfster van Sonny Boy, de Amerikaanse Prinses en de biografieën van Annie Schmidt en prins Bernhard) is doorspekt met dergelijke zinnen. Zij grossiert ook in zinnen die beginnen met 'Maar', wat doorgaans als nevenschikkend voegwoord wordt gebruikt.
Woosie down?

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 11-01-2017, 18:00:17 »
Dat laatste is niet per se waar. Het oeuvre van Annejet van der Zijl (veelgeprezen schrijfster van Sonny Boy, de Amerikaanse Prinses en de biografieën van Annie Schmidt en prins Bernhard) is doorspekt met dergelijke zinnen. Zij grossiert ook in zinnen die beginnen met 'Maar', wat doorgaans als nevenschikkend voegwoord wordt gebruikt.

Klopt. En zelfs het Genootschap Onze Taal ziet er geen been in. Maar ook dat zegt niet alles.

Een (goede) schrijver kan met opzet woorden als 'en' en 'maar' aan het begin van een zin zetten, om de zin meer nadruk te geven.

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #48 Gepost op: 11-01-2017, 18:04:22 »
Klopt. En zelfs het Genootschap Onze Taal ziet er geen been in. Maar ook dat zegt niet alles.

Een (goede) schrijver kan met opzet woorden als 'en' en 'maar' aan het begin van een zin zetten, om de zin meer nadruk te geven.

Het is wel gewoon heel lelijk, haha, en als student Engels krijg je er bijna de doodstraf voor - maar goede punten! Ik heb Annejet vd Zijl nooit gelezen omdat dat soort boeken me gewoon niet zo aanspreken. Ik vond het in ieder geval een vreemd moment om die . En te gebruiken.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 11-01-2017, 18:07:40 »
Het is wel gewoon heel lelijk, haha, en als student Engels krijg je er bijna de doodstraf voor - maar goede punten! Ik heb Annejet vd Zijl nooit gelezen omdat dat soort boeken me gewoon niet zo aanspreken. Ik vond het in ieder geval een vreemd moment om die . En te gebruiken.

Taal leeft. Ook in de dagboeken van de Mol. "Lelijk?" Soms wel, ja. Strafbaar of echt fout? Nee.

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2017, 18:46:50 »

Dat is, zoals gezegd, in the eye of the beholder. Het is - helaas! - geen manier om d'een of d'andere kandidaat uit te sluiten van het molschap. Zoals Marisa terecht opmerkt kan het eventueel zelfs een truc zijn. Maar (ha!) ik denk dat we onszelf niet voor de gek moeten houden door te veronderstellen dat die dagboeken van de Mol fris van de lever geschreven zijn en niet honderdmiljoen keer worden nagekeken op mogelijke spoilers voor ze geplaatst worden. De meerwaarde ervan ontgaat me dikwijls ook een beetje, hoewel er geloof ik wel eens een hint zat in de eerste letters o.i.d.
Woosie down?

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 12-01-2017, 01:58:24 »
Zouden dit jaar getallen - misschien zelfs gecombineerd met numerologie- een rol spelen in het dagboek van de Mol?

Ik kwam op dit idee, omdat mij al eerder was opgevallen dat de schrijver van het dagboek, gezien zijn woordkeuze, een cerebraal ingesteld iemand zou kunnen zijn, iemand die vooral met zijn hoofd werkt, wellicht ook veel met getallen dus. Zie in het begin van dit topic. De eerste die mij (voor de hand liggend) dan voor de geest komt, is Diederik Jekel.  De eerste zeg ik met nadruk. En uiteraard kan deze dagboektekst ook door iemand anders geschreven/geredigeerd zijn, hoewel Diederik mij iemand lijkt die zoiets graag in eigen hand wil houden.

Verder zie ik, op een m.i. wat eigenaardige plaats, de woorden 'Shame on me' staan. De eerste letters van deze woorden vormen samen het woord SOM. Zou daarmee iets kunnen? Een probeersel:

De getallen en cijfers in dit eerste dagboek:

* 2017. SOM van deze cijfers: 10, en dan laat ik de nul weg, zoals ook in de numerologie gebruikelijk. Dus:  1.

* Negen kandidaten
* Negen uur tijdsverschil     SOM 9 en 9 = 18

* Datum 8 - 11

Op een rij:    1   8  8  1  Hee, twee achten tussen twee eentjes! Waar doet me dat nou aan denken..

Het bovenstaande spoort me ertoe aan wat getallen uit aflevering 1 erbij te pakken.

Het getal 5 1 1 5 te zien op een post-/brievenbus. Twee eentjes tussen twee vijven.

Verder het al vaker genoemde getal 353 op de muur die door de verrekijker te zien was en op de helikopter. Maar het eerste zou je kunnen afdoen als bijvoorbeeld een netnummer en het tweede als een nummer dat hoort bij de vliegmaatschappij van de streek/plaats.
Hoewel: er staat wel telkens een 5 tussen twee drietjes.

Ik ga (draaf?) nog even door: elders zag ik dat een oplettende lezer van het mollenboekje meldde dat daarin een foto staat van vijf brievenbussen. Op brievenbus 1 staat het getal 43  22  9.  In de eerste aflevering komen deze brievenbussen voorbij, waarbij de twee tweetjes (ja ja) in een flits oplichtten, zo vertelde deze mollenboekjesbezitter. O ja, dus : vijf brievenbussen, en op brievenbus 1 staat het getal met de twee tweetjes. ;)
Zag ik nu dubbel (tweetallen, haha) bij de eerder genoemde brievenbus met het getal 5115 erop??

Ik besef dat dit alles een wat simpele wijze is van "met getallen werken", maar ik verwacht bij Wie is de Mol? dan ook geen wetenschappelijke en/of wiskundige dubbele bodems, behalve het 'Mol'-shirt van Diederik Jekel dan, van wie ik vermoed dat hij het leuk vindt om reverse psychology toe te passen.

Zou dit hele getallenverhaal, gecombineerd met wat door mij en anderen hier meermalen is genoteerd, het veelvuldig voorkomen van voorwerpen in tweetallen in aflevering 1, een hint kunnen zijn naar een ander getal, zoals de geboortedatum van één van de kandidaten?

Er is slechts één kandidaat met een dubbel getal, namelijk twee tweetjes, in zijn geboortedatum 22 juni 1984. Jawel, onze (vermoedelijk) cerebraal ingestelde wetenschapsjournalist.

Maar goed, na dit getallengegoochel bekruipt me toch het gevoel dat ik me heb laten verleiden tot het volgen van een dwaalspoor.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2017, 02:19:07 door Marisa »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #52 Gepost op: 12-01-2017, 06:42:17 »
En dat om TWEE minuten voor TWEE in de nacht...

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 12-01-2017, 10:30:33 »
En dat om TWEE minuten voor TWEE in de nacht...

;D Dat was natuurlijk met opzet. Vergeet de secondes niet: om 01:58:24.

Offline hulpdakdekker

• Forumlid
  • Babbelt maar wat
« Reactie #54 Gepost op: 12-01-2017, 10:47:27 »
Na de zoveelste plasstop spring ik als laatste weer in het busje.

Duidelijk. De Mol is een vrouw. :-X

Is het niet prachtig waar allemaal wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan?
Blijkbaar ontlasten vrouwen zich vaker dan mannen; (Mueller et al., 2005; http://www.jurology.com/article/S0022-5347(05)60521-6/abstract )
Alhoewel dat slecht op basis is van 1 onderzoek, bij een Noord-Amerikaanse populatie die niet per definitie [maar wel waarschijnlijk] te generaliseren is naar de Nederlandse; yada-yada.

Citaat
Er is slechts één kandidaat met een dubbel getal, namelijk twee tweetjes, in zijn geboortedatum 22 juni 1984. Jawel, onze (vermoedelijk) cerebraal ingestelde wetenschapsjournalist.

Maar goed, na dit getallengegoochel bekruipt me toch het gevoel dat ik me heb laten verleiden tot het volgen van een dwaalspoor.
Als ik Diederik Jekel was, en mijn claim-to-fame was mijn journalistiek-wetenschappelijke reputatie, dan zou ik niet numerologie gaan gebruiken.
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 12-01-2017, 15:05:59 »

Als ik Diederik Jekel was, en mijn claim-to-fame was mijn journalistiek-wetenschappelijke reputatie, dan zou ik niet numerologie gaan gebruiken.

Nee, ik ook niet, maar de schrijver/redacteur van het dagboek denkt wellicht ook dat meer mensen dit in Diederiks geval niet zouden doen. Dit maakt voor mij de kans groter dat ie het juist wél gedaan heeft, of (iets grotere waarschijnlijkheid) met getallen heeft zitten spelen.

Daarbij: numerologie komt in mijn reactie slechts eerst als eventualiteit en - verderop - zeer ten dele aan bod, bij het herleiden van het getal '10' tot '1'. Ben bepaald geen numerologie-aanhanger en ik was in dit stuk ook wat onduidelijk hierin. Het was tenslotte ook al twee voor twee.  ;)

Het ging mij vooral om de reeksen van getallen en wat daarmee te doen valt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2017, 15:07:35 door Marisa »

Offline KiWi0501

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 13-01-2017, 23:54:55 »
8 november....
Deze datum is natuurlijk niet toevallig. (verkiezingen?)
maar ook november...twee eentjes.... he...
8-11

Alleen kan ik de Mol nog niet hieraan koppelen.... ???
Haha.
Ik puzzel nog even verder.

Offline KiWi0501

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 14-01-2017, 00:30:44 »
En dus heb ik me gericht op die twee eentjes hahaha.
Alleen Yvonne en Jeroen hebben in hun voor en achternaam twee eentjes.... ::rofl::
EEN EEN bedoel ik dan.

Deze letters zitten bij beiden in hun naam.
Kwaak!
Welterusten! Het is bedtijd, of tijd om nog even te proosten!  :P

Offline KiWi0501

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 14-01-2017, 00:52:50 »
Ik ZIE nog iets!
De tweet: Je ziet me vanavond

Wie zei: Watch me...
 :)  Thomas.

op NPO1...
Weer die 1 he...;-)