Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86048 keer)

Offline Bob De Mol

• Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #60 Gepost op: 14-01-2017, 18:25:50 »
Interessant... Imanuelle gebruikt in haar nieuwste tweet ook het woord Mollega:

SPOILERALERT | WIE IS DE MOL? | 20.30 | NPO1 Wij -mollega's- kijken vanavond lekker met z'n? https://t.co/MjJTWv1YfB

Offline pellertje

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 14-01-2017, 19:26:18 »
Het gebruik van dat woord zal wel in de groep geslopen zijn.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #62 Gepost op: 16-01-2017, 10:42:27 »
Verdeel en heers
“Het is een rol die je moet willen spelen: de Mol in Wie is de Mol? Waar het op neer komt is manipulatie. Je moet bepaalde zaken voor elkaar zien te krijgen door continu het gedrag of iemand zijn mening proberen te veranderen. Je laat mensen voor je lopen. En dat gaat ver. En dat is eng. Want dat lukt. En dat is bizar. Maar voel je daarover niet rot. Zelfs niet als het verslavend werkt. Blijf het zien als een spel.”

Ik bedank de Oud Mol voor het advies en hang op. Mijn besluit staat vast. Ik ga solliciteren voor de functie als Mol. Vanuit mezelf ben ik al vrij goed in manipuleren. In het spel krijg ik vast ook nog allerlei technieken aangereikt die ik kan toepassen. En ik ben nuchter genoeg om het te zien als een spel waaraan ik vooral ook zelf een hoop plezier mag beleven door iedereen te bedonderen.

In de papierfabriek komen we als groep aan, maar wordt de locatie gespreid verlaten. En in het anders zo vrolijke Oaks Park, where the fun never ends!, geen opheldering over die drie van ons. Pas in het Court House komen we weer samen. Een dag en een nacht zijn we van elkaar gescheiden geweest.

Alle denkbare manieren van manipuleren kon ik bij deze opdrachten toepassen: handelen met voorkennis, eenzijdige informatie verstrekken, het onmogelijke voorstellen, een vertragend verzet voeren, de aanhouder wint, de judotactiek, de schaaktactiek en verdeel en heers. Ik koos voor die laatste. Een tactiek waarbij je ervoor zorgt dat je vijanden vooral niet tegen jou samenspannen en dus moet je ze tegen elkaar op zetten. En voor wie geïnteresseerd is in de uitleg van die andere manipulatietechnieken. Je kunt het uiteraard googelen. Maar alleen gebruiken als je ooit de Mol bent. Het echte leven is geen spelletje. So don’t try this at home!

Offline Lumos

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 16-01-2017, 10:46:03 »
Verdeel en heers
Waar het op neer komt is manipulatie.

Hieruit concludeer ik dat Diederik en Roos (wetenschapsjournalist en schrijfster resp.) allebei de mol niet zijn. Het is namelijk 'neerkomt'.

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
« Reactie #64 Gepost op: 16-01-2017, 10:55:25 »
Hieruit concludeer ik dat Diederik en Roos (wetenschapsjournalist en schrijfster resp.) allebei de mol niet zijn. Het is namelijk 'neerkomt'.

Haha, behalve dat ik echt denk dat dit wordt gereviseerd door de regie heb ik zat hoogleraren die dit niet kunnen ;) daar heb je bij schrijven editors voor.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 16-01-2017, 11:00:10 »
Haha, behalve dat ik echt denk dat dit wordt gereviseerd door de regie heb ik zat hoogleraren die dit niet kunnen ;) daar heb je bij schrijven editors voor.

Ja, uit de schrijfstijl hebben we de voorbije jaren nog nooit iets gehaald voor zover ik me herinner. Ik zou eerder kijken naar de inhoud.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 16-01-2017, 11:02:47 »
Het lijkt heel erg op een dagboek van Jochem. In het busje in aflevering 1 ging hij de andere groep manipuleren om het vraagteken te mogen pakken. En dat verdeel en heers hebben we denk ik niet in de uitzending gezien maar ik denk dat Jochem bij de rechtbank de kandidaten tegen elkaar heeft proberen uit te spelen. De meerderheid gaat voor het foute antwoord, hij gaat voor het goede antwoord en zegt: ik zei het toch!

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #67 Gepost op: 16-01-2017, 11:07:39 »
Citaat
“Het is een rol die je moet willen spelen: de Mol in Wie is de Mol? Waar het op neer komt is manipulatie. Je moet bepaalde zaken voor elkaar zien te krijgen door continu het gedrag of iemand zijn mening proberen te veranderen. Je laat mensen voor je lopen. En dat gaat ver. En dat is eng. Want dat lukt. En dat is bizar. Maar voel je daarover niet rot. Zelfs niet als het verslavend werkt. Blijf het zien als een spel.”

Ik bedank de Oud Mol voor het advies en hang op. Mijn besluit staat vast. Ik ga solliciteren voor de functie als Mol. Vanuit mezelf ben ik al vrij goed in manipuleren. In het spel krijg ik vast ook nog allerlei technieken aangereikt die ik kan toepassen. En ik ben nuchter genoeg om het te zien als een spel waaraan ik vooral ook zelf een hoop plezier mag beleven door iedereen te bedonderen.

In de papierfabriek komen we als groep aan, maar wordt de locatie gespreid verlaten. En in het anders zo vrolijke Oaks Park, where the fun never ends!, geen opheldering over die drie van ons. Pas in het Court House komen we weer samen. Een dag en een nacht zijn we van elkaar gescheiden geweest.

Alle denkbare manieren van manipuleren kon ik bij deze opdrachten toepassen: handelen met voorkennis, eenzijdige informatie verstrekken, het onmogelijke voorstellen, een vertragend verzet voeren, de aanhouder wint, de judotactiek, de schaaktactiek en verdeel en heers. Ik koos voor die laatste. Een tactiek waarbij je ervoor zorgt dat je vijanden vooral niet tegen jou samenspannen en dus moet je ze tegen elkaar op zetten. En voor wie geïnteresseerd is in de uitleg van die andere manipulatietechnieken. Je kunt het uiteraard googelen. Maar alleen gebruiken als je ooit de Mol bent. Het echte leven is geen spelletje. So don’t try this at home!

Ik heb voor de grap eens even de met voegwoorden-beginnende zinnen aangeduid met dikgedruktheid, en 'vreemd' taalgebruik met italics. Met vreemd taalgebruik bedoel ik hier het specifiek omvormen of ver-engelsen (alle denkbare manieren... in de papierfabriek, etc) van zinnen. Dit is niet hoe je bent 'geprogrammeerd' om te schrijven (vanuit een puur literatuur/taalkunde-studenterig denken dan).

Twee opties;

1. Als de mol het echt allemaal zelf schrijft ga ik voor Thomas. Dit leest naar mijn optiek een beetje hetzelfde als boeken van wat vlaamse auteurs, dus misschien zit het zinsgebruik daar anders in elkaar.

2. Lijkt me logischer; de redactie herschrijft wat de mol aanlevert. Je kan maar op een bepaald aantal manieren herschrijven, en als iemand goede zinnen heeft aangeleverd, krijg je dit.

Niet superbelangrijk, wel grappig om te zien.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 16-01-2017, 11:08:21 »
FF gegoogled naar die manipulatietechnieken. De Salamitechniek wordt niet genoemd in het dagboek. Kunnen we daar iets mee? ???

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #69 Gepost op: 16-01-2017, 11:10:10 »
FF gegoogled naar die manipulatietechnieken. De Salamitechniek wordt niet genoemd in het dagboek. Kunnen we daar iets mee? ???

De salamitechniek is volgens mij officieel een onderhandelings- en geen manipulatietechniek toch?

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 16-01-2017, 11:10:39 »

1. Als de mol het echt allemaal zelf schrijft ga ik voor Thomas. Dit leest naar mijn optiek een beetje hetzelfde als boeken van wat vlaamse auteurs, dus misschien zit het zinsgebruik daar anders in elkaar.

Als Vlaming kan ik je zeggen dat dit ook geen typisch Vlaams zinsgebruik is. ;)

Offline Syllie10

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2017, 11:11:07 »
Dagboek is inderdaad meer in blog stijl opgezet. Ook wel weer een keer leuk om te lezen zo.

Offline Grenouille

• Forumlid
  • Keep Portland Weird
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2017, 11:14:19 »
Als Vlaming kan ik je zeggen dat dit ook geen typisch Vlaams zinsgebruik is. ;)

Merci! Haha, ik ben vrij skilled in zweeds, Engels en Duits, maar er zijn van die vreemde verschillen tussen 't Vlaams en Nederlands waardoor ik het niet met zekerheid durfde te zeggen.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2017, 11:15:02 »
Verdeel en heers
Wanneer je meerdere mensen wilt manipuleren is het slim om iedereen af en toe apart te spreken. Hierbij is het belangrijk dat je iedereen een beetje tegen elkaar opzet d.m.v voorrechten te geven of sympathie uit te spreken. Hierdoor zien de anderen elkaar als vijand maar ziet iedereen apart jou als leider.

Was Jochem niet degene die steeds complimenten geeft aan kandidaten die er niks van hebben gebakken? O.a. Sigrid bij de kermis. Iets van: je hebt het heel goed gedaan. Not.

Offline BlijBlijBlij

• Forumlid
  • De Blijste Molloot!
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2017, 12:18:21 »
http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/artikel/dagboek-van-de-mol-aflevering-2/
Het lijkt me niet ondenkbaar dat het gaat om een telefoongesprek tussen oud-Mol Klaas en potentiële Mol Diederik! Ik heb die twee namelijk al twee(!) keer samen gezien in Klaas kan alles. Ze kennen elkaar dus...

https://www.youtube.com/watch?v=-PB-pbS3YVQ
https://www.youtube.com/watch?v=gLlZzi6-gqU
« Laatst bewerkt op: 16-01-2017, 12:20:05 door BlijBlijBlij »
Ik ben toch zo BLIJ vandaag... :D

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2017, 12:59:57 »
http://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/artikel/dagboek-van-de-mol-aflevering-2/
Het lijkt me niet ondenkbaar dat het gaat om een telefoongesprek tussen oud-Mol Klaas en potentiële Mol Diederik! Ik heb die twee namelijk al twee(!) keer samen gezien in Klaas kan alles. Ze kennen elkaar dus...

https://www.youtube.com/watch?v=-PB-pbS3YVQ
https://www.youtube.com/watch?v=gLlZzi6-gqU
:-\\ Klaas heeft al eerder aangegeven dat hij het dit jaar niet weet geloof ik. Hij noemde Diederik wel als zijn schot-voor-de-boegmol.
...óf niet!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2017, 13:01:42 »
:-\\ Klaas heeft al eerder aangegeven dat hij het dit jaar niet weet geloof ik. Hij noemde Diederik wel als zijn schot-voor-de-boegmol.

Net zoals Patrick Stoof het zo gezegd nooit weet en dan in bepaalde programma's de verkeerde Mol naar voor schuift?

Ik vertrouw nooit het woord van een Oud-Mol over een lopend WIDM-seizoen. ;D

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2017, 13:04:26 »
Bij nader inzien: Klaas hoeft natuurlijk helemaal niet te weten dat Diederik het is geworden. Als 'ie het dagboek nu leest realiseert hij zich misschien wel wie het is ;D

Off-topic maar wel relevant:
Voor de start vond ik deze quote van Diederik ook al opvallend (hier @ 1 minuut): op de vraag heb je oud-deelnemers om tips gevraagd? 'Ik kende niet zoveel kandidaten dus dat is een beetje lastig..' Het kwam op mij heel erg over als een smoesje (ga maar eens vertellen dat je met drie mollen contact heb gehad), zeker aangezien hij in ieder geval met Liesbeth Staats heeft samengewerkt en dus ook met Klaas. ::vergroot:: (Ik geloof dat ik mijn tunnel hervonden heb...)
« Laatst bewerkt op: 16-01-2017, 13:15:53 door Pac »
...óf niet!

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2017, 13:19:09 »
(Ik geloof dat ik mijn tunnel hervonden heb...)

Daar lijkt het op, want er is niets dat me richting Diederik duwt. ;D

Offline AnnaNiem

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2017, 14:35:35 »

Neerkomt heeft ook de betekenis van omlaag komen. Wie is er vorige week omhoog gegaan... Jeroen, Vincent, Thomas en Roos. En de tekst lijkt er op te duiden dat de Mol op de kermis was, hetzij als schutter of als kandidaat. Vincent niet, Roos heel waarschijnlijk niet (zie in topic over de kermis) bovendien is ze voor Las Vegas weer de lucht in gegaan, Jeroen mogelijk als schutter en Thomas als kandidaat. Ik vind Thomas onpijlbaar, rustig en heeft hij de kandidaten niet verdeeld door Diederik alleen te laten.... Zo, ik kruip weer in mijn Thomas-tunnel.