Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen  (gelezen 50373 keer)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #80 Gepost op: 22-01-2017, 19:12:37 »
Je hebt blauwe, oranje en rode paaltjes. Bij oranje is geen geld te verdienen -> de Soldaat van Oranje verdient geen geld?

(Ik begin steeds meer in Thomas als Mol te geloven, vandaar...)

Veel rood(wit) blauw en oranje. Ook het parcours is aangegeven in rood, wit, blauw  op het bord. Heeft Thomas zijn outfit aangepast ;D
Overigens heeft hij ook oranje details aan zijn rugzak.....

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #81 Gepost op: 22-01-2017, 19:26:58 »
Misschien dat één van de laatste drie kandidaten bij een blauw paaltje netjes een klein bedrag heeft gepakt en stiekem een biljet met een groot bedrag er voor in de plaats gelegd? Klepje weer dicht en niemand die het weet  ???

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #82 Gepost op: 22-01-2017, 19:40:33 »
Het lijkt er sterk op dat Art twee halve briefjes in zijn hand heeft bij het tellen van de opbrengst. Ik hoop(te) eigenlijk dat dit door de montage zo lijkt en dat er slechts 1 half briefje is  (van -€1000) die hij in eerste instantie overslaat en de hele €500 telt.

Wat ook best opmerkelijk vind is een biecht van Thomas: "We hadden alleen maar hele briefjes. En ik mocht alleen maar met hele briefjes over de finish gaan." De -€1000 wordt sowieso geteld door Art. Moeten we deze biecht simpelweg negeren... heeft Thomas het fout onthouden. Of gaat het er niet alleen om wat door Thomas mee over de finish genomen wordt en mag iedereen wat inleveren. Diederik zegt in eerste instantie ook tegen Jeroen dat hij alleen halve briefjes hoeft door te geven.

Fijne opdracht om nog €100 keer terug te kijken!  :P
Bedankt! Ik heb het nog eens teruggekeken en je hebt gelijk: er worden wel degelijk twee halve briefjes achter elkaar getelt. Misschien moet ik maar eens van m'n wensmol Jochem naar m'n "molt minder goed dan de kandidaten"-mol Thomas gaan. Helaas, zoals bijna elk jaar wel :(

edit: maar als er iemand hier is die duidelijk kan nep-mollen, is dat Thomas wel: o.a. Diederik kan ook de conclusie trekken die wij hier trekken, waardoor hij Thomas kan gaan verdenken.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 19:42:12 door Bob De Mol »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #83 Gepost op: 22-01-2017, 19:46:50 »
Echt precies dat zit ik net te analyseren.

Het was al bij Moltalk genoemd maar ergens lijkt geld verdwenen te zijn. De gepakte bedragen op de zijwegen (250, 500 en 2x 1/2 500) zijn bij elkaar opgeteld al 1250 euro, nog los van de normale route waarbij ook bijna 500 euro gepakt moet zijn. (Bij de blauwe paaltjes ligt gemiddeld zo’n 25 euro, we zien zien enkel Jochem één paaltje voorbij lopen.) Dat zou betekenen dat zo’n 600 euro onderweg verdwenen is. Als we er van uitgaan dat de Mol dit onderweg heeft achtergelaten, kan dit pas vanaf Sanne gebeurd zijn. Bij het tellen lijkt het er echter op dat de 500 die Art telt uit twee halfjes is opgebouwd (dit moet ik nog beeldje voor beeldje bekijken). Als dit waar is, is Thomas de enige die gemakkelijk 500 euro heeft kunnen verduisteren. Dat wil zeggen: waarschijnlijk heeft hij de 500 euro die hij van zijn paaltje heeft gepakt, helemaal niet gepakt en meegelift op de de onduidelijkheid over welk bedrag er nu precies verdiend is.
De enige andere mogelijkheid is dat het verdwenen bedrag van 600 euro voor een groot deel bestaat uit kleine briefjes. Dan zou, waarschijnlijk samen met de 250 euro, meer dan de helft van de kleine briefjes verduisterd zijn. Dit zou dan door Imanuelle, Jochem of Thomas gedaan moeten zijn, maar het feit dat Art met een flinke stapel in zijn handen staat aan het eind (waaronder een briefje van 50) maakt deze optie een stuk minder waarschijnlijk.

Is dit hét bewijs voor Thomas als Mol?! Hij staat nu wel op nummer 1 bij mij peis ik... ::jaja:: :-\\
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 19:55:10 door Pac »
...óf niet!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #84 Gepost op: 22-01-2017, 20:13:51 »
De enige alternatieven die ik kan bedenken voor het feit dat Thomas €500 niet ingeleverd heeft zijn:

- Bij zijn oranje paaltje lag niet een heel biljet van €500, maar twee halve. Zou nobel zijn van de makers, omdat de groep een eerder gemaakte fout weer kan herstellen. Thomas lijkt 1 briefje te pakken. Dus waarschijnlijk is het niet.

- Jochem is naar dat paaltje toe gesneakt en heeft de €500 verwisseld voor een briefje van €250 dat Sigrid had gepakt.

Als we occam's razor er bij halen is de schuld leggen bij Thomas gewoon de meest logische optie.
Al geeft Thomas alleen maar biljetten aan Art, terwijl hij nog liep met kartonnetjes in zijn hand. We zien niet wie of wat er tussentijds nog aan het geld heeft gezeten. Maar ik zou het zwak vinden als buiten beeld er toen nog mee gesjoemeld is door een andere kandidaat.

De briefje die ik denk te herkennen in de beelden van het tellen zijn: 1x€10 + 3x€20 + 2x€50 + 1x€250 = €420. Om tot €1130 te kome, met de €500 erbij is, kan er verder dus alleen nog maar wat klein grut bij zitten en niet een tweede €500.
Ik vind het tellen overigens wel raar gaan. Onder op het stapeltje zit een briefje van €250, maar Art sluit het tellen af met €20. De audio klopt niet bij de beelden.

Als kandidaat zou ik overigens wat vrolijker zijn dan Jochem over het feit dat mijn mede kandidaten het mij aanrekenen dat er €1000 af is gegaan.
« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 20:16:35 door Rat »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #85 Gepost op: 22-01-2017, 21:37:16 »
Sanne pakt het kaartje met de verwijzing naar de 500



Hoe kan ze er bij het volgende paaltje dan nóg 1 van 500 pakken?


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #86 Gepost op: 22-01-2017, 21:41:47 »
Sanne pakt het kaartje met de verwijzing naar de 500

Hoe kan ze er bij het volgende paaltje dan nóg 1 van 500 pakken?

Iedere rode paal had 2 oranje hints volgens mij.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #87 Gepost op: 22-01-2017, 21:45:42 »
Iedere rode paal had 2 oranje hints volgens mij.

Dan ga ik morgen nog eens kijken of ik er ook 2 van de 1000 zie Hulpmol  ;)

Edit: Ze heeft er onderweg, buiten ons beeld ook nog 1 van 1000 gevonden denk ik, want die geeft ze met de rest van de berg papier aan Imanuelle

« Laatst bewerkt op: 22-01-2017, 22:02:49 door m0lmuis »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #88 Gepost op: 22-01-2017, 22:14:56 »
Dan ga ik morgen nog eens kijken of ik er ook 2 van de 1000 zie Hulpmol  ;)

Edit: Ze heeft er onderweg, buiten ons beeld ook nog 1 van 1000 gevonden denk ik, want die geeft ze met de rest van de berg papier aan Imanuelle

Dat is vermoedelijk op de zijtak die Roos heeft overgeslagen. Als Sanne dus iets minder kip zonder kop had gedaan en wat meer had geluisterd, dan had ze misschien 1000 euro in de pot kunnen krijgen met Jochem.

Maar goed. Sanne haar voornaamste bekommernis was of ze de blauwe kleppen al mocht open doen zonder estafette stok. Prioriteiten he...

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #89 Gepost op: 22-01-2017, 23:27:29 »
Net deze opdracht teruggekeken en werkelijk de enige manier waarop die -1000 in de pot terecht kan zijn gekomen is doordat Jochem dat gepakt heeft en al dan niet verward door de kartonnetjes óf met opzet tegen Thomas gezegd heeft dat er geen halve briefjes tussen zaten, terwijl die er wel waren.

Echter als molactie is dit zó duidelijk te beredeneren en in beeld gebracht dat het eigenlijk geen molactie kan zijn, eerder een kandidaat-die-molt-actie. Gelukkig zijn er ook mollen à la Kim Pieters die heel opzichtig molden maar ook echt een Mol waren. Dus veel kun je er niet uit afleiden behalve dat als het een echte molactie was, Mol Jochem wel heel veel left heeft.

Maar aangezien er - zo blijkt uit de berekeningen van andere forummers - nog meer geld verloren is, en op veel subtielere wijze, ben ik geneigd te denken dat dát het werk is van de echte Mol. Die dan overigens nog steeds Jochem kan heten. Of Thomas. Of Imanuelle of Sanne. Maar waarschijnlijk geen Jeroen.

Overigens vind ik het weer een gemis dat we niet hebben kunnen zien hoe de volgorde van lopen bepaald werd. Hebben de kandidaten zich gerealiseerd dat de laatste loper zoveel invloed op de uitkomst had? Betekent dit dat Thomas het meest vertrouwd werd? Wie heeft er zich - ingegeven door voorkennis - in een positie achterin weten te manoeuvreren of dat in ieder geval geprobeerd?

Offline remmie93

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #90 Gepost op: 23-01-2017, 01:41:15 »
Oke, er is veel geld verdwenen in de duinen. In mijn ogen is dit de Mol geweest, omdat een kandidaat dit slechts zou doen om zichzelf verdacht te maken. Aangezien er niemand meekeek, is het voor een kandidaat nutteloos om geld te laten verdwijnen.

In mijn volgende analyse neem ik volledig aan dat de Mol het geld heeft laten verdwijnen. Verder zie je in de aflevering dat Art bij het tellen eerst 20 euro telt, en daarna 2 halve briefjes van 500. Die kunnen dus nooit zijn verdwenen.

Er is 1130 euro verdiend, terwijl dit ongeveer 1700 had moeten zijn.
- Jeroen kan het nooit geweest zijn, hij is niet in de positie om geld te laten verdwijnen.
- Roos is afgevallen, dus is het ook niet.  ::tandpastasmiley::
- Sigrid kan nooit zijn, want er is na Sigrid (dus incl. die halve 500) meer geld bij elkaar geraapt dan 1130 euro
- Sanne is de eerste die geld zou kunnen hebben laten verdwijnen. Dit zou dan haar eigen halve 500 en die van Roos moeten zijn, evt samen met de 250 van Sigrid. Echter, de 2 halve briefjes van 500 hebben we zien tellen door Art, dus ook Sanne heeft geen geld laten verdwijnen.
- Immanuelle kan (mede door de chaos met de kartonnetjes) geld hebben laten verdwijnen, maar (omdat de 2 halve briefjes van 500 er aan het eind nog inzaten) dit kan alleen maar de 250 euro en wat onderweg opgeraapte bedragen zijn geweest. Na Immanuelle is er aan losse bedragen nog (naar mijn schatting) ongeveer 200 euro opgehaald. Als je hier de 500 van Thomas bijtelt, en de twee halve 500, zit je al rond de 1130 die uiteindelijk verdiend is. Dat betekent dat Immanuelle dus alleen twee halve briefjes van 500 heeft ingeleverd (samen met wat papierwerk) en verder nauwelijks wat kleine bedragen. Dit lijkt me te opvallend, dus ik denk niet dat dat het geval is.
- Jochem is wat mij betreft de eerste die echt iets heeft kunnen laten verdwijnen. Als hij de Mol zou zijn, heeft hij de 2 halve 500 briefjes aan Thomas gegeven, samen met de 1000 (en bijbehorend papierwerk) en wat kleingeld. Dit lijkt me aannemelijk. Thomas raapt daarna nog een aantal (waarschijnlijk 4) bedragen van de hoofdroute. Als deze bedragen samen meer dan pakweg 100 euro zijn, dan heeft Jochem aan Thomas slechts 30 euro aan kleingeld overhandigd en dit vind ik weinig. Dit zijn gewoon te weinig briefjes als je weet dat er 18 paaltjes gestaan hebben.
- Thomas heeft het meeste potentieel om hier geld achterover te drukken, en dan met name zijn eigen 500 euro (evt plus wat kleingeld).

Interessant is echter in wat voor coupures Art het geld ontvangt (dat krijgen we helaas niet te zien). Hij heeft een redelijke hoeveelheid briefjes en na de eerste 3 briefjes zit hij al op 520 euro. Er lijkt dus echt een briefje van 500 te missen, maar dat zou de kandidaten (die wel de hele telling van Art te zien krijgen) toch op moeten vallen.

Thomas zou heel misschien ook nog geld kunnen hebben laten verdwijnen om verdenking op hem te krijgen, maar daar ga ik niet vanuit, die theorie vind ik te wankel.
Geef mij die oude opmaak maar!!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #91 Gepost op: 23-01-2017, 02:16:32 »
Ook de deelnemers kunnen deze rekensom maken.en als je als mol dan als laatste loper gaat staan en je ervoor kiest om en die ene helft van 1000 binnen te brengen en je eigen 500 te laten liggen , dan heb je elke verdenking op jezelf geladen . Dan zou de test wel een ander beeld hebben gegeven,

Het gezegde van ima bij deze opdracht klopt er gebeurden rare dingen. Wat precies Weet ik nog niet.
Want de opmerking dat er in t begin te weinig geld was om 600 te verliezen , is een terechte opmerking. Maar t is te simpel als Thomas de enige mogelijke dader zou zijn, want dan zit nu iedereen op Thomas.

Heerlijke opdracht toch dit..  ::bravo::

Offline FaelanYazz

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #92 Gepost op: 23-01-2017, 02:32:43 »
Ik vind het ook 'te simpel' Tarbozan.

Voor de kandidaten is het nu te simpel.

En voor de kijker:
Zou de regie dit werkelijk in de aflevering monteren, na het gedoe met de vroege hint naar Klaas vorig jaar?
Ze hadden de actie van Thomas (maar ook die van Roos en Sanne - de halve 500tjes) niet in beeld hoeven brengen. Ze laten wel vaker stukken niet zien. Zo zagen we bijv. een afl. eerder niet hoe Sigrid bij haar attractie is gekomen.

Dus wat mij betreft zijn er 4 opties:
1. In de montage heeft de productie een steekje laten vallen.
2. We hebben te maken met een mol a la Jon van Eerd qua snel ontmaskerd worden voor zowel kijker als kandidaten.
3. Zowel de productie als de mol laten een steekje vallen.

4. Niets is wat het lijkt ;)
« Laatst bewerkt op: 23-01-2017, 03:19:36 door FaelanYazz »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #93 Gepost op: 23-01-2017, 10:53:22 »
Ook de deelnemers kunnen deze rekensom maken.en als je als mol dan als laatste loper gaat staan en je ervoor kiest om en die ene helft van 1000 binnen te brengen en je eigen 500 te laten liggen , dan heb je elke verdenking op jezelf geladen . Dan zou de test wel een ander beeld hebben gegeven,...

... Maar t is te simpel als Thomas de enige mogelijke dader zou zijn, want dan zit nu iedereen op Thomas.

De verdenkingen in de test worden altijd al gefaket,  daar kan je geen conclusies aan verbinden. Het feit dat Jeroen zo vaak genoemd wordt na deze aflevering zegt genoeg; Hij wordt finalist.
Ik denk inderdaad dat het juist vrij  simpel is en dat de meerderheid allang op Thomas zit. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet laten zien.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #94 Gepost op: 23-01-2017, 11:10:29 »
Ik vind het tellen overigens wel raar gaan. Onder op het stapeltje zit een briefje van €250, maar Art sluit het tellen af met €20. De audio klopt niet bij de beelden.
Ik bedacht me dat de crew het waarschijnlijk tussendoor ook al geteld heeft (zodat Art niet per ongeluk een telfout maakt). Ergens zie ik daar nog een uitweg dat Art toch geen twee halve 500'jes in z'n hand heeft, maar ik moet nog even bedenken hoe...
...óf niet!

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #95 Gepost op: 23-01-2017, 11:14:41 »
Of de crew heeft die twee halfjes erin gedaan om ons te misleiden. Helaas zou dat ook de kandidaten misleiden, maarja, als je dat niet doet weten ook alle kandidaten direct wat er is gebeurd.

Ik vind het toch wel jammer dat we nu weer excuses proberen te verzinnen waarom ons onomstotelijke bewijs toch minder onomstotelijk zou zijn. :\'(

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #96 Gepost op: 23-01-2017, 11:42:32 »
Ik vind het toch wel jammer dat we nu weer excuses proberen te verzinnen waarom ons onomstotelijke bewijs toch minder onomstotelijk zou zijn. :\'(
Nou ja, stel dat aan het eind blijkt dat Thomas niet de Mol is, dan sla je je natuurlijk voor je kop als je 100% op dit ene moment vertrouwt. Dus is op dit moment de opdracht: verzin een plausibel alternatief.

...maar ik hoop inderdaad ook niet dat we bewust misleid worden.
...óf niet!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #97 Gepost op: 23-01-2017, 11:56:15 »
Ik bedacht me dat de crew het waarschijnlijk tussendoor ook al geteld heeft (zodat Art niet per ongeluk een telfout maakt). Ergens zie ik daar nog een uitweg dat Art toch geen twee halve 500'jes in z'n hand heeft, maar ik moet nog even bedenken hoe...
Het enige dat ik heb kunnen zien is dat het 2 briefjes zijn, met twee nullen. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het andere getal een 5 is. Stel dat er op het hoofdpad halve briefjes van €100 lagen, dan zou dat het ook kunnen zijn.
Maar Art zegt ook "Twintig. Vijfhonderd. Maakt vijfhonderd twintig." De 'maakt' is onduidelijk, maar zegt hij volgens mij wel. Ik heb ook naar uitwegen zitten zoeken, maar tot nu toe slaat elke deur dicht.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #98 Gepost op: 23-01-2017, 11:58:13 »
Thomas droeg hier een shirt met rood en wit en een blauwe broek

Offline FaelanYazz

  • Forumlid
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - estafette in de duinen
« Reactie #99 Gepost op: 23-01-2017, 12:02:24 »
Ik zie ook geen uitweg meer.

In theorie zou wat Bob voorstelt m.b.t. verwisselen briefjes door de crew nog de enige uitweg zijn. Maar ook dit zie ik eigenlijk niet gebeuren.