Auteur Topic: Waarom Thomas NIET de Mol is!  (gelezen 50020 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #20 Gepost op: 6-02-2017, 11:00:16 »
Vraag.... De verdwenen 500 euro in de de duinen is een issue. Ik heb de telling even niet helder voor de geest. Is het mogelijk dat niet de 500 van Thomas weg zijn maar de eerder gevonden 250 in combinatie met een aantal biljetten uit het middenpad? In dat geval kan ook Jochem de dader zijn. Anders alleen Thomas. Of hebben we die 250 bij de telling gezien? Dit is in deze opsomming niet meegenomen.

Bij de telling zagen we een briefje van 250 euro en twee halfjes van 500 euro in de handen van Art. Het zijn echt de 500 euro van Thomas die er niet zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #21 Gepost op: 6-02-2017, 11:03:06 »
Top! Ik had de beelden even niet bij de hand. Vrij essentieel wel. Vraag is wel... Als Thomas de Mol is, wat is Jochem dan in vredesnaam aan het doen? Andersom zou dezelfde vraag gelden overigens.

De envelop bij de posters... Een test tov Thomas? Waarom nog een keer na die opdracht in de duinen? Dat moet toch duidelijk genoeg zijn geweest dan?

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #22 Gepost op: 6-02-2017, 13:11:42 »
Bij de veiling  ???

Daar toonde hij juist super mols gedrag. Opbieden om dan vervolgens niet met een joker naar huis te gaan en m aan de andere kandidaat te laten. Dat zou een kandidaat niet doen denk ik.

Maar goed... ik kan even niks bedenken waarom hij de mol niet is  ;D
Voorafgaande aan de veiling bood hij anders wel een behoorlijk bedrag voor de 3 jokers. Als mol zijnde zou je toch juist een zo laag mogelijk bedrag bieden, waardoor men nog een kleiner veilig bedrag had om 'gratis' te bieden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #23 Gepost op: 6-02-2017, 15:28:44 »
Heerlijk om dat topic terug te lezen. Moet je deze post van mij eens zien. ;D

Kijk, dit vind ik nou eens aardig! Hierdoor wordt mij duidelijk, dat mijn gehinkebeen tussen de diverse kandidaten van nu nog niet eens zo abnormaal is. Merci, Heinz!

Jammer genoeg kan de daarop volgende forumomslag van toen geen voorspellende waarde hebben voor dit seizoen, want ik heb ondanks alle Thomas-verdenkingen (waar ik uiteraard ook niet omheen kan) echt zin in iets meer verrassingen in de laatste afleveringen.


Ik ga de laatste aflevering nog eens bekijken, om te zien of het klopt dat Jochem Thomas er zachtjes toe aanzette om het Mol-logo te brandmerken, of dat Thomas dit volledig op eigen initiatief deed. In het eerste geval vind ik dit een reden om Jochem mol-credits toe te kennen (een vorm van manipulatie namelijk, m.i. de schaaktechniek).

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #24 Gepost op: 6-02-2017, 17:21:40 »
Ik ga de laatste aflevering nog eens bekijken, om te zien of het klopt dat Jochem Thomas er zachtjes toe aanzette om het Mol-logo te brandmerken, of dat Thomas dit volledig op eigen initiatief deed. In het eerste geval vind ik dit een reden om Jochem mol-credits toe te kennen (een vorm van manipulatie namelijk, m.i. de schaaktechniek).

Maar als de mol bij degenen zit die het mollogo brandmerken, is het qua hint natuurlijk wel veel leuker indien de mol zelf dit doet. Dat geeft leukere TV in de slotaflevering : "u had het kunnen weten want de mol brandmerkte zijn eigen naam". Dus zou Jochem de mol zijn, zou hij eerder dat zelf proberen te doen, lijkt mij.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #25 Gepost op: 6-02-2017, 17:24:24 »
Maar als de mol bij degenen zit die het mollogo brandmerken, is het qua hint natuurlijk wel veel leuker indien de mol zelf dit doet. Dat geeft leukere TV in de slotaflevering : "u had het kunnen weten want de mol brandmerkte zijn eigen naam". Dus zou Jochem de mol zijn, zou hij eerder dat zelf proberen te doen, lijkt mij.

Zo kun je het zeker en vast ook bekijken, om in Vlaamse stijl te blijven.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #26 Gepost op: 6-02-2017, 19:22:51 »
Als ik mij niet vergis zegt Thomas: 'ik pakte mijn brandmerk'
Kijk het nog even na..
De zak tools stond ook op de huifkar waar Thomas in zat
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is vanuit kandidatenperspectief!
« Reactie #27 Gepost op: 6-02-2017, 22:01:07 »
Deel 1

Ik denk dat mijn betoog het beste in dit topic past. Waarom is Thomas niet de mol. Maar dan vanuit het perspectief van de andere kandidaten.

Er wordt veel gespeculeerd hoe het komt dat Thomas, die toch wel overduidelijk aan het mollen is, niet door anderen wordt verdacht. Want dat kan toch niet? Er zal toch vast en zeker gefoefeld worden met de biechten? Wat nu als de kandidaten het echt niet zien? Kan dit?

Aflevering 1: Zoeken naar de vrijstellingen.
Voor ons molloten is het vrij duidelijk dat de mol ervoor moet zorgen dat de vrijstellingen moeten worden gehaald. Want zonder de vrijstellingen kan het laatste deel van de opdracht niet gespeeld worden. Maar voor de kandidaten ligt dit toch iets genuanceerder. Zij zien vier fanatieke kandidaten die voor een vrijstelling gaan en zes kandidaten die op zoek gaan naar geld. Voor hun is het logisch (vooral zonder voorkennis van de vervolgopdracht) dat de mol onder hun is.
Daarnaast zijn ze ook nog eens in twee groepjes verdeeld en moeten ze communiceren met een portofoon. Er wordt dus meer gelet op de kleinste foutjes/aanwijzingen van andere kandidaten. Hun schot-voor-de-boeg-mol zal dan ook hoogstwaarschijnlijk bij deze zes zitten.
Bij het vrijstellingengroepje ging alles goed. Vooral Thomas was heel productief bezig. Zij zien Thomas eerder als een fanatieke kandidaat. De toon is gezet.

Aflevering 2: Papierfabriek+Rechtbank.
In de fabriek heerst chaos alom. Door gebrekkige communicatie gaat er al veel mis. Wij molloten bekijken zo'n opdracht beeldje voor beeldje. Voor ons komt duidelijk naar voren dat Thomas geen cent voor de pot opgeleverd heeft. Maar zien de kandidaten dit ook zo?
Door de verdwijningen van drie kandidaten verdween een beetje de aandacht op  wat er met de opdrachten van de papierfabriek is gebeurd. De focus lag meer op: waar zijn onze mollega's? Thomas kon zo mooi buiten schot blijven.
Dan de rechtszaak zelf. Diederik viel de andere kandidaten vooral op omdat hij zo goed kon liegen. Je zag het zelfs met de laatste testbiechten waarbij een aantal kandidaten nog steeds op Diederik zitten.
Diederik is kamergenoot van Thomas en daarnaast is hij ook een man. Een aantal vragen uit de testen zullen daardoor op beiden kunnen slaan, waardoor de kandidaten bevestiging zien van hun mol. Diederik is momenteel één van de beste bliksemafleiders van de mol.

Aflevering 2: Kermis.
De kermisopdracht is misschien wel het makkelijkst te verklaren. Thomas haalt geld binnen. Voor een aantal molloten is dit vloeken in de kerk. Een mol die geld haalt voor de pot? Ieew. Toch is dit niet zo vreemd. Mollen halen wel vaker geld binnen om de verdenkingen weg te nemen. En vaak hogere bedragen dan de lousy 250 euro van Thomas. Zelfs ubermol George haalde meer geld binnen.
Toch zie ik dit weer als een sneaky mollenstreek. Thomas had immers de keus om voor de 250 of voor de 750 euro te gaan. Volgens zijn zeggen was de 750 euro te riskant, want de afstand is groter. Klopt dit wel? Zover ik de beelden kon bezien was de onderlinge afstand misschien maar iets van tien meter. Ik heb de kaart van die kermis niet bestudeerd, maar het zou zomaar kunnen dat hij voor de 250 euro verder moest lopen. Dit zullen we vast in aflevering 10 gaan meemaken. Tenzij iemand van jullie dit onderuit weten te halen.
Voor de medekandidaten heeft Thomas 250 euro in de pot gebracht door op safe te spelen. Wat een verstandige kandidaat. Maar in feite heeft hij 500 euro gemold. Een mooie held.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is vanuit kandidatenperspectief!
« Reactie #28 Gepost op: 6-02-2017, 22:02:39 »
Deel 2

Aflevering 3: Estafette.
Tijdens de estafette is veel geld verdwenen. Iets van 600 euro. Toch hoor je de kandidaten daar niet over. Dit hebben we vooral aan Jochem te danken. Tijdens het tellen van het geld werd de nadruk gelegd op het halve briefje van 1000. Voor de kandidaten was dit de molactie. En het was Jochem die opbiechtte dat hij daar verantwoordelijk voor was. (Nepmollen zijn trots op hun molacties, echte mollen proberen ze juist te verbergen). Daarnaast zit rond deze tijd de meeste kandidaten wel in één of enkele tunneltjes. Zeker gezien de voorgaande twee afleveringen zal men niet gauw op Thomas zitten. En daardoor ook minder op hem letten. Thomas kreeg niet voor niets de kans om als laatste loper te gaan.
Thomas kon ongezien (hij checkte het nog bij Diederik: kun je me nog zien?) 600 euro verduisteren waar verder geen haan meer naar kraaide. Veel geneuzel over de halve briefjes en de kartonnetjes, terwijl de mol hele andere dingen deed.

Aflevering 3: Op zoek naar de boekenwinkel.
Dit is zo'n typische opdracht die bijna elk kandidaat aangreep om te gaan nepmollen. Toch lijkt het erop dat de opdracht moest slagen. Althans, de zoektocht zelf. De productie wou graag mooie beelden maken van de boekenwinkel. Je kon de teleurstelling van Art dat ze de winkel niet gevonden hebben bijna voelen.
Waarbij de meeste kandidaten aan het nepmollen was, deed Thomas juist wel zijn best om de winkel te vinden. In het begin zal hij heus wel wat vertraagd hebben, zodat op het eind minder tijd over was in de winkel zelf, maar echte verdachte dingen deed hij niet. Op gegeven moment reed Thomas zelfs door oranje. Voelde hij al de tijdnood naderen? Moesten ALLE kandidaten de winkel bereiken? Was dit een poging om de held te spelen om vervolgens in de boekenwinkel het één en ander te frustreren? We zullen het zien in aflevering 10. Maar voor de kandidaten leek Thomas één van de weinigen die deze opdracht tot een goed einde probeerde te brengen. Zij zullen onderweg genoeg verdachte zaken bij de anderen gezien hebben om het tweede doel van Thomas, boekenwinkel bereiken voor de mooie beelden en daar pas mollen, over het hoofd te zien.

Aflevering 4: Lasso's.
Bij deze opdracht kon de mol zichzelf echt laten zien aan de andere kandidaten. Maar dezen lijken al flink in een (verkeerde) tunnel te zitten.
Thomas haalt de eindstreep ... op het nippertje net niet. Dat is knap. Vooral als je weet op welk moment je moet rennen. Wij molloten kunnen met terugkijken zien waar het mis ging. Thomas begon te rennen toen de jager de lasso al gereed had. Alsof het zo is afgesproken. Wij kunnen dit tot het oneindige terugkijken. Maar dit geldt niet voor de kandidaten. Zij kunnen niet zeggen: Thomas, doe eens over. Daarnaast zullen bij de kandidaten de adrealine ook nog flink vloeien. Zij zien een fanatieke Thomas die het dit keer net niet lukt om de eindstreep te halen. Maar ze weten wel dat Thomas bij de kermis de eindstreep wel net gehaald heeft. Ach, Thomas gaat ook een keer de mis in.

Aflevering 4: Hooibalen.
Tja, hier is het niet zo moeilijk. Gewoon fanatiek gaan zoeken waar geen geld ligt en zodra iemand geld lijkt te gaan vinden, er op af en mee helpen de eer op te strijken.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is vanuit kandidatenperspectief!
« Reactie #29 Gepost op: 6-02-2017, 22:03:19 »
Deel 3

Aflevering 4: Veiling.
Wat was het duidelijk zichtbaar hoe Thomas driftig aan het meebieden was. Hoe zou je dit niet gezien kunnen hebben. Wel, voor ons molloten ligt het een stuk anders dan voor de kandidaten. Wij zagen duidelijk alle kandidaten in beeld plus wij hoeven niet op te letten hoog er wordt geboden. Voor ons was het min of meer wel duidelijk dat de pot (vrijwel) leeg zou gaan. Dus voor ons gaat de focus vooral uit naar WIE er biedt.
De kandidaten echter waren meer gespitst op de jokers. Zij zagen het bedrag omhoog gaan en boden er overheen zonder echt om te kijken wie er bood. En ook hier geldt weer, de kandidaten kunnen niet terugkijken.
Thomas heeft, voor ons, overduidelijk het meest geboden maar bleef uiteindelijk zonder joker achter. Daardoor bleef hij bij de nabespreking meer uit beeld. Tuurlijk, Jochem had wel door dat hij tegen Thomas aan het bieden was. Maar zagen de kandidaten wel dat hij bij iedereen de prijs omhoog dreef?
De twee duurste jokers kwamen uiteindelijk terecht bij Jochem en Diederik. En zover we de biechten mogen geloven zijn zij ook de twee hoofdverdachten van de groep. Verstandig van Thomas dus om op tijd te stoppen.

Aflevering 5: Oregon Trail.
vergeleken met de vorige afleveringen was deze aflevering een soort rustpunt. We zagen meer van de groepsdynamiek en daarmee ook een andere Thomas. In het begin kwam hij een stuk nerveuzer op mij over dan tijdens deze aflevering. Vooral als hij geen camera's ziet. Thomas leek goed in zijn vel te zitten en maakte ook veel plezier. Hortsik hortsik.
Het schieten schoot voor de moljacht niks op. We weten niet wie wat geschoten heeft en het is ook niet na te gaan. Ook niet voor de kandidaten. Mol Thomas kan hier lekker onzichtbaar misschieten.
Tijdens kamp deed Thomas ineens heel raar. Dat was toen hij samen met Jochem op zoek was naar de tools. Sanne maakte er nog een opmerking over, maar je zag haar  denken: "Ach, Thomas probeert zich ook verdacht te maken."

Alles zo overziend vind ik het nog niet zo vreemd dat Thomas onverdacht is  binnen de groep. Als je eenmaal in een tunnel zit, is het lastig om nog naar anderen te kijken. En Thomas heeft in het begin er goed voor gezorgd dat niemand in zijn tunnel zit. Hij zit nu, zover ik het kan inschatten, beter in zijn vel. Hij wordt vertrouwd door de groep. Ik denk dat Thomas straks nog veel openlijker gaat mollen. Hij kan het hebben.

Uiteraard is dit hele betoog pure speculatie van mijn kant. Maar mocht dit allemaal, plus wat elders al over zijn acties is beschreven, kloppen... dan hebben we voor het eerst sinds jaren weer een fantastische mol. Het zal leuk zijn als hij dit kon volhouden tot de finale. Ik ben namelijk erg benieuwd wat er gaat gebeuren als straks de finalisten nog steeds niet op de juiste mol zitten.

Schiet u maar  ::bravo::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #30 Gepost op: 7-02-2017, 01:32:46 »
Deel 1

Ik denk dat mijn betoog het beste in dit topic past. Waarom is Thomas niet de mol. Maar dan vanuit het perspectief van de andere kandidaten.

Afl. 1 Voor de deelnemers is hier bijna niemand of iedereen verdacht. Overigens wordt Thomas dan nog wel verdacht.

Afl. 2 Papierfabriek Voor de kandidaten zou het veel verdachter zijn dat Thomas en Imanuelle de envelop met geld niet vinden - de simpelste opdracht die er tussen zat. Het zou hem een van de meest verdachten moeten maken.

Afl. 2 Kermis Thomas zegt niet alleen dat de afstand groter is (wat dacht ik wel zo is) maar dat de schutters op die richting gericht staan. En dat is in beeld ook zo, drie puntjes snijden hem daar de weg af. Vind het een kandidaten actie: liever geld in de pot dan meer geld halen en groot risico het niet te redden. Voor de kandidaten is dit anders, door de portofoon kan Thomas hen wel alles wijs maken. Verdacht dat hij niet voor het hoge bedrag wil gaan waar hij bijna is.

Afl 3 Estafette Kan me niet voorstellen dat alle kandidaten zo dom zijn om én niet uit te rekenen dat er meer geld mist én na de opmerking van Jochem de hele zaak maar laten rusten. Zeker Diederik, die kan in een seconde het bedrag voorrekenen waarschijnlijk. Dit spreekt in mijn ogen zelfs voor Diederik. Die Thomas niet verdenkt nadat Thomas hem vraagt of hij hem kan zien (en hij kan niet zien wat hij doet) én er geld verdwenen is. Wellicht heeft Diederik gezien dat Thomas in een ruk naar de finish loopt en de problemen dus eerder zullen liggen, waardoor hij hem niet verdenkt. Anders zouden juist de kandidaten hem evenveel moeten verdenken als wij.

Afl. 3 Boekenwinkel Thomas doet hier ook werkelijk niets om sneller de route bij elkaar te puzzelen, daar invloed op te hebben of naar welke plek dan ook te hinten. Geen wonder dat niemand hem hier zal verdenken maar waarom zouden wij dat wel doen?

Afl. 4 Lasso Die kan ik je zeker geven. Hoewel .. Ze bespreken bij de eerdere deelnemers wel de vraag waarom hij of zij juist nu gaat lopen of te lang wacht. Blijkbaar letten ze daar wel degelijk op. Maar het is inderdaad moeilijker te zien voor hen.

Afl. 4 Veiling Hier wordt het juist uitzonderlijk vreemd dat niemand Thomas zou verdenken. Diederik en Imanuelle bieden na de eerste sessie niet meer en kijken alleen naar de andere bieders. Ze zijn beiden echt wel intelligent genoeg om te zien dat Thomas de prijs erg op heeft gedreven. Sanne zit vol onbegrip naar Thomas te kijken die naast haar maar zijn hand blijft opsteken. Sigrid begrijpt zowel Thomas als Jochem totaal niet. Jeroen hoefde alleen maar te observeren. Toch wordt dit niet als mollenactie gezien. Kan me niet voorstellen dat dat zo is, wij zien het alleen niet.

Afl. 5 Oregon trail Hier was voor niemand iets te mollen. Thomas doet wel als enige vreemd en dat valt ook op bij Sanne die het aan nog iemand vertelt. Jeroen spreekt uit Thomas in de gaten te houden voor zijn bondje met Sanne. Dat Thomas een lege envelop zou hebben terwijl Jochem een fout heeft gemaakt, viel ook op. Dus hoewel wij mogelijk zien dat de Mol zijn teken brandmerkt, zien de deelnemers alleen Thomas wat vreemd doen.

Ik vind het juist door het gebrek aan verdenkingen twijfelachtig worden dat Thomas de mol is. Kan bewust door de productie zijn gedaan om de gemiddelde kijker af te leiden, dan wordt hij wel verdacht maar is het érg vakkundig weggeknipt. Maar er kan ook iets gebeurd zijn waardoor men in de tweede aflevering massaal van Thomas af is gestapt. Wellicht is dat de reden dat de productie enkele hints geeft die onder andere op Thomas kunnen slaan, om de kijker af te leiden dat Thomas in de verste verte niet op de nominatielijst voor de mol lijkt voor te komen.



Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #31 Gepost op: 7-02-2017, 05:21:56 »
Laat ik dan eens Jochem er tegenover zetten:

Hij is in aflevering 2 in de enige die er in de papierfabriek voor zorgt dat er iets van geld binnenkomt. Op de kermis laat hij zich afschieten met 750. Niet alleen hij is het geld kwijt, een ander kan het ook niet pakkken. Ten opzichte van Thomas kun je ook zeggen dat Thomas +250 en Jochem -750 een verschil van 1000 maakt. Bij de estafette pakt hij de halve duizend, liegt VIER keer dat alles compleet is, terwijl zeker Diederik, Sanne en Ima duidelijk moet zijn dat voor Jochem begon alles compleet was. Probleem is hier echter wel het verdwenen geld. Tuurlijk, Thomas kan het controleren maar als er vier keer tegen je gezegd wordt dat t oké is, kan ik me indenken dat je doorloopt.

Aflevering 3. Een klassieker. Jochem klooit met de portofoon. Verder natuurlijk chaos alom. De regels zijn overigens vaag toegepast. Ze moesten zich aan de verkeersregels houden. Thomas reed over de busbaan. Daar had de opdracht al moeten mislukken. Misschien was dat overigens ook wel gebeurd als er daadwerkelijk een afrekening had plaatsgevonden.

Aflevering 4. Lasso. Jochem en Thomas gevangen. Thomas met een hoger bedrag? (ik doe het nu uit het hoofd)

Aflevering 4. Jochem biedt 0, Thomas 2000. Jochem drijft de verzekering (of het directe verlies) omhoog en geeft ook daadwerkelijk duizenden euro's uit aan jokers.

Aflevering 5. Een gemiste poster voor Jochem, zonder gevolgen. Punt vind ik hier wel dat vroeg in het spel Thomas de kans heeft een verkeerde poster te pakken maar slim doorvraagt (pistolen) en dus de goede pakt. Hier had hij als Mol zeker de kans iets meer verkeerd te doen.

Jochem is verdachter en molt meer. Is ook meer zichtbaar. Ik blijf echter zitten met dat verdwenen geld in de duinen en kan geen andere verklaring vinden dan dat Thomas zijn 500 weer heeft gedumpt. Was daar een goede verklaring voor, dan zou ik serieus gaan twijfelen.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2017, 05:23:31 door Tarballs »

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #32 Gepost op: 8-02-2017, 00:56:18 »
Ik kan eigenlijk maar 1 reden bedenken.
Thomas is zich continue van de camera bewust, bij het irritante af.
Wanneer hij in de tussendoor stukjes wat verteld is het nooit naturel, je zit altijd naar een act te kijken.

Als acteur zijnde moet hij zich volkomen naturel voor de camera kunnen bewegen, en een klein stukje inspreken zonder dat het overkomt als een act.
Om die reden zou hij geschikt zijn de mol te spelen, alleen dat naturel zijn gaat hem niet goed af.

Misschien is het de spanning (maar een take van 6 seconden even opnieuw doen is toch een makkelijke optie lijkt me) dus het is bewust, en de mol ga je niet doelbewust verdacht neerzetten wanneer dat niet nodig is.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #33 Gepost op: 8-02-2017, 05:21:55 »
Diederik en Sanne schrijf ik echt af. Dat gaat niet zien de verdiensten.

In het prima Follow the money-topic zie ik een hoge opbrengst bij Ima op het strand, maar feitelijk is het Sigrid die 95% van het werk doet. Ima stond erbij en keek ernaar. Ima krijgt de credits voor de opdracht met de enveloppen met geld, maar feit is wel dat ze het groepje naar de verkeerde Thai in de verkeerde straat stuurde. Het was Sanne die ze terug op het spoor zette èn de enveloppe vond.

Als Thomas niet die 500 had laten verdwijnen in de duinen hadden we een levendige discussie gehad. Dus eigenlijk is het feit dat we daar geen goede verklaring voor hebben de enige reden dat we er vol voor gaan.

Ima, Jochem en Thomas ontlopen elkaar nauwelijks als het gaat om het verknoeien van opdrachten. De vraag is nu: hoe weten we wie het bewust doet en wie niet?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #34 Gepost op: 8-02-2017, 09:14:40 »
Diederik en Sanne schrijf ik echt af. Dat gaat niet zien de verdiensten.

In het prima Follow the money-topic zie ik een hoge opbrengst bij Ima op het strand, maar feitelijk is het Sigrid die 95% van het werk doet. Ima stond erbij en keek ernaar. Ima krijgt de credits voor de opdracht met de enveloppen met geld, maar feit is wel dat ze het groepje naar de verkeerde Thai in de verkeerde straat stuurde. Het was Sanne die ze terug op het spoor zette èn de enveloppe vond.

Als Thomas niet die 500 had laten verdwijnen in de duinen hadden we een levendige discussie gehad. Dus eigenlijk is het feit dat we daar geen goede verklaring voor hebben de enige reden dat we er vol voor gaan.

Ima, Jochem en Thomas ontlopen elkaar nauwelijks als het gaat om het verknoeien van opdrachten. De vraag is nu: hoe weten we wie het bewust doet en wie niet?
Het kan allemaal bewust zijn. Mol en nep-mol gedrag. Ima is van die drie verreweg het meest subtiel met haar mogelijke mol-acties, maar:

Één van de duidelijke aanwijzingen wie de mol is is het grote aantal hints naar Thomas. Zelfs in de leader zit er in ieder geval één.

Een ander - groter - probleem is de voorkennis die Thomas lijkt te hebben. Zo leek hij bijvoorbeeld te weten dat enveloppe 2 één van de twee enveloppen was waar de do-it-yourself joker opdracht in zat.

Dat hoeft - in theorie - allemaal geen probleem te zijn, maar dan is het een ander programma dan voorheen. En die kans is 0, zegt iedereen die al jarenlang dit programma volgt. Dat er dus geen kans is dat ze het format hebben aangepast.

Ik zou dat laatste niet erg vinden, een gewone kandidaat die geprepareerd is als nepmol, maar ik denk dat zeker de helft van de forummers hier niet blij zouden zijn als ze bij de productie de molloten lopen te trollen. Hoe gaan ze die hint in de leader bijvoorbeeld uitleggen als Thomas de mol niet blijkt te zijn? En dat 4 keer terugkomen van de melodie van Für Elise? Eenduidige hints die naar Thomas verwijzen.

Dan heb je toch wat uit te leggen.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 09:17:15 door Amethyst »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #35 Gepost op: 8-02-2017, 10:35:02 »
De jokermaakopdracht zegt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel. Het zou natuurlijk grappig zijn als de mol letterlijk zijn stempel drukt, maar voor de mol maakt het toch helemaal niet uit welke envelop hij krijgt? Dat Thomas zich direct een envelop toeëigent in het volle zicht van de anderen lijkt verdacht, maar het slaat eigenlijk nergens op. Lijkt mij eerder nepmolgedrag.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #36 Gepost op: 8-02-2017, 11:20:34 »
De jokermaakopdracht zegt mij eerlijk gezegd niet zo heel veel. Het zou natuurlijk grappig zijn als de mol letterlijk zijn stempel drukt, maar voor de mol maakt het toch helemaal niet uit welke envelop hij krijgt? Dat Thomas zich direct een envelop toeëigent in het volle zicht van de anderen lijkt verdacht, maar het slaat eigenlijk nergens op. Lijkt mij eerder nepmolgedrag.
Voor de mol is dat niet nodig als je alleen naar het spel kijkt, maar dat de makers zoiets in hun programma willen hebben (voor de finale, na de bekendmaking van de mol) is logisch. Het gaat dan puur om de kijkers. In de trant van "je had het kunnen weten."

Maar zelfs als dat geen mol-actie is, dan zit je nog steeds met die duidelijke hints, waaronder die twee die ik noemde. Dan zitten de makers dus - voor zo ver ik begrijp - voor het eerst op zo'n verregaande manier met de kijkers te sollen.

Maar... ik vind het er wel heel erg dik bovenop liggen nu met die hints, wat niet echt klopt met de reactie van de makers na die twee hints richting Klaas vorig jaar. Dat dat anders moest. Dus ja, ik kan je wel volgen dat je nog enige ruimte voor twijfel overlaat.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 11:22:50 door Amethyst »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #37 Gepost op: 8-02-2017, 12:14:11 »
We hebben het ook steeds gehad over het feit dat het vinden van de vrijstellingen in aflevering 1 cruciaal was voor het vervolg in de bioscoop. Hieruit wordt geconcludeerd dat de mol in de helikopter gezeten moet hebben.

In aflevering 3 missen we echter ook een - in potentie - mooie speurtocht in de boekhandel, omdat de eindbestemming niet gevonden wordt. Hartstikke zonde, maar is blijkbaar wel ingecalculeerd door de makers. De chaotische rondrit wordt als gevolg langer uitgemolken.

Ik vraag mij dus af of de vrijstellingen in aflevering 1 per se gevonden moesten worden. Je bent geneigd om te zeggen van wel, maar dit lijkt me geen doorslaggevend argument voor de suggestie dat de mol dús in de helikopter zat. We hebben immers een voorbeeld van een opdracht waarbij deel 2 niet aan bod kwam door gepruts van de kandidaten (en mogelijke molacties).
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #38 Gepost op: 8-02-2017, 12:23:02 »
We hebben het ook steeds gehad over het feit dat het vinden van de vrijstellingen in aflevering 1 cruciaal was voor het vervolg in de bioscoop. Hieruit wordt geconcludeerd dat de mol in de helikopter gezeten moet hebben.

In aflevering 3 missen we echter ook een - in potentie - mooie speurtocht in de boekhandel, omdat de eindbestemming niet gevonden wordt. Hartstikke zonde, maar is blijkbaar wel ingecalculeerd door de makers. De chaotische rondrit wordt als gevolg langer uitgemolken.

Ik vraag mij dus af of de vrijstellingen in aflevering 1 per se gevonden moesten worden. Je bent geneigd om te zeggen van wel, maar dit lijkt me geen doorslaggevend argument voor de suggestie dat de mol dús in de helikopter zat. We hebben immers een voorbeeld van een opdracht waarbij deel 2 niet aan bod kwam door gepruts van de kandidaten (en mogelijke molacties).
Ja maar bij de boekhandel gaat het om een 'deel' van de opdracht, en niet een 'volledige' zoals het theater
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #39 Gepost op: 8-02-2017, 12:27:03 »
Ja, de vrijstellingen in aflevering 1 moesten per se gevonden worden. Of dacht jij dat de autoriteiten in Portland het wel grappig zouden vinden dat ze een brugwachter klaar hadden staan die de brug open zou doen en dat er dan niemand komt opdagen?

Kortom: de kandidaten in de helicopter moesten hoe dan ook die brug op. En die brug moest hoe dan ook gevonden worden. En wie zorgde daarvoor? En wie is er als enige nog over van die vier? Helaas, pindkaaas: het is weer een gevalletje 'case closed'. De productie heeft zich opnieuw laten verleiden tot scripted reality in een zeer vroege fase van het spel. Er zou een 'Wie is de Mol-bijbel' met daarin 10 geboden voor de productie moeten worden gemaakt. En het eerste gebod zou moeten zijn: Plaats de Mol in de eerste aflevering nooit in een uitzonderingspositie.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!