Auteur Topic: Waarom Thomas NIET de Mol is!  (gelezen 49974 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #80 Gepost op: 9-02-2017, 04:11:19 »
Als Thomas de Mol is dan moet je dit wel bijna oefenen. De werper had 1 kans en die moest raak zijn. En natuurlijk ging hij op het allerslechtste moment. Ook hier is wat Jochem deed anders, maar ik heb het niet frame voor frame zien gebeuren. Lasso op de grond, je stapt erin, hij trekt aan, boem.

Hoe kwam Thomas aan het vertrouwen terwijl hij eerst de groep genaaid had met die vrijstelling en niets vond in de papermill? Overigens is Jochem daar weer de enige die geld verdient. Niet de hoofdprijs, maar toch. Hij laat ook de makkelijkste opdracht liggen nadat Roos verdwenen is. Weg? O, laat maar zitten dan? Later is hij zo slim om iemand te roepen. Waarom daar niet? Ze waren met negen, er moest nog iemand over zijn.

Ik vraag me ook serieus af hoe slim het voor de mol is om in de duinen als laatste te gaan. Ja, je mag over de finish met wat je maar wilt. Aan de anderen kant... Je weet dat er alleen maar kandidaten voor je zijn en dat er dus de kans is, dat de laatste voor jou de boel controleert. Als je een positie eerder staat (of twee of drie), dan heb je aan beide kanten iemand die een steek kan laten vallen of niet kan controleren. De kans dat je ongezien iets kunt doen, is twee keer zo groot. In het geval van Ima: alleen Sanne heeft gecontroleeerd. In het geval van Jochem: Ima en Thomas hebben we niet zien controleren. In het geval van Thomas als Mol: hij moest maar hopen dat Jochem niets zou controleren.

Diederik ging uit van minstens 1000. Twee keer half 500, een keer 250, het middenpad. Ook hij heeft niet geweten dat Thomas een 500 had gepakt (en weer laten vallen) en hij wist blijkbaar ook niet van de halve 1000 van Jochem.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #81 Gepost op: 9-02-2017, 05:44:20 »


Yep je hebt gelijk, I stand corrected. Vincent was gewoon een beetje aan het trollen.


Dat is uiteraard niet het enige.

Hangt wel erg op interpretatie en suggestie, sommige dingen zie ik anders.

Aflevering 1:

- Thomas toont zich net zo onbetrouwbaar als Jeroen en Roos, enige verschil is dat die exit zijn.

Aflevering 2:

- Imanuelle kan net zo goed de tijd van Thomas verdaan hebben. Of ze hebben beiden niets gevonden. Ze hadden beslist geen uur, ze vonden de opdracht na rondlopen, bij Diederik op bezoek, weer buiten terecht komen (daar gaat Yvonne naar Jochem) en de opdracht nog vinden. Voor hetzelfde geld hadden ze maar vijf minuten, dacht dat er geen klok in beeld kwam bij hen?
- Thomas lijkt niet echt mee te stemmen, hij steekt zijn hand al op terwijl hij omhoog gaat kijken. Heb van niemand de indruk dat ze verdeeldheid zaaien maar dat ze gewoon Roos niet geloven. 

Aflevering 3:

Citaat
- Thomas staat als laatste, heeft tijd zat, checkt dat niemand hem kan zien en uiteindelijk blijkt er 500 euro weg en is hij met een half 1000je binnen gekomen. Enorme verantwoordelijkheid daar en werkelijk niemand heeft het er (in beeld) over (+++).
Lijkt mij juist een teken dat Thomas de mol niet is. De groep heeft het er zeker weten nog over gehad, wij weten alleen niet wat er uit kwam.
- Ze besluiten als groep wie welke tekening krijgt, Thomas maakt duidelijke vakken en overlegt veel of hij het wel goed doet. Als ze de maskers verkeerd raden, steekt hij kandidaats zijn vinger op en helpt daarmee de opdracht verder door duidelijk te maken dat er voor hem niets anders is getekend.
- Door oranje rijden is volgens mij meer een neiging die mensen wel of niet hebben. Vooral doet hij absoluut niets anders om bij de boekenwinkel te komen waardoor een hele opdracht niet door gaat. Gemakzuchtige mol dan (strookt niet met de rodeo)?

Aflevering 4:
- Imanuelle zegt dat Thomas er bij kwam toen geld werd gevonden. Maar hij doet erg zijn best, maant mensen om verder te werken en hem te helpen en is op de goede plek bezig.

Als Thomas de Mol is dan moet je dit wel bijna oefenen.  (...) Diederik ging uit van minstens 1000. Twee keer half 500, een keer 250, het middenpad. Ook hij heeft niet geweten dat Thomas een 500 had gepakt (en weer laten vallen) en hij wist blijkbaar ook niet van de halve 1000 van Jochem.

Thomas is niet mijn eerste keuze voor de mol maar dat hij met de lasso werd gepakt deed mij juist wel twijfelen. Hij wacht lang tot het moment dat de cowboy volledig klaar is en het paard de goede kant op staat, precies dan gaat Thomas rennen. En dat nippertje valt wel mee, hij wordt gepakt aan de arm die Thomas erg naar achter gezwaaid heeft. Het kan stom toeval zijn maar het kan net zo goed afgesproken werk zijn denk ik. Wel een tricky molactie dan.

Diederik was coach en die heeft de plaatsen verdeeld. Vraag me af hoeveel invloed de mol hierop gehad heeft. Aangezien Diederik onvrijwillig wordt aangewezen door de groep en de volgorde door Diederik, niemand geeft de eigen positie kunnen bepalen. Diederik had in elk geval als coach moeten weten dat er een half duizendje in het spel was. Jochem was de enige die een half duizendje doorgaf (de anderen (Roos - Sanne) 2 keer een halve 500 en Sigrid een keer 250, Jeroen en Imanuelle hadden geen zijpad). Toch zegt Diederik niet dat er een halve duizend ontbreekt maar zegt hij "je kan van twee halve toch wel een hele maken hoop ik?" Daarnaast hoort Diederik ook nog dat Jochem karton meeneemt. Bij Sanne zegt hij in de biecht "Neeheee, je moet de kartonnetjes niet meenemen".  Waarom zegt hij dat niet tegen Jochem?

Enfin, ik denk dat Thomas te goed van vertrouwen op weg is gegaan met het geld of in elk geval dat dat een mogelijkheid is.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #82 Gepost op: 9-02-2017, 08:19:30 »

- Thomas toont zich net zo onbetrouwbaar als Jeroen en Roos, enige verschil is dat die exit zijn.

Daarom heet ik ex-Jeroentunnelaars ook hartelijk welkom in de Thomastunnel. ;)


- Imanuelle kan net zo goed de tijd van Thomas verdaan hebben. Of ze hebben beiden niets gevonden. Ze hadden beslist geen uur, ze vonden de opdracht na rondlopen, bij Diederik op bezoek, weer buiten terecht komen (daar gaat Yvonne naar Jochem) en de opdracht nog vinden. Voor hetzelfde geld hadden ze maar vijf minuten, dacht dat er geen klok in beeld kwam bij hen?

Kreeg iedereen niet standaard een uur om die papermill door te lopen? Yvonne, Thomas en Imanuelle komen bij Diederik aan en hebben dan nog niets gedaan. Thomas en Imanuelle gaan dan maar alleen op pad, vinden dan eindelijk een opdracht, maar die lijkt in de verste verte niet goed te gaan.


- Thomas lijkt niet echt mee te stemmen, hij steekt zijn hand al op terwijl hij omhoog gaat kijken. Heb van niemand de indruk dat ze verdeeldheid zaaien maar dat ze gewoon Roos niet geloven. 

Verdeeldheid zaaien hoeft niet. De verhalen die de productie uitkoos, maken al dat het waarschijnlijker is dat mensen voor Roos kiezen. Als er 2 mensen zijn die op haar stemmen dan moet je gewoon je hand opsteken om de stemming veilig te stellen.


Lijkt mij juist een teken dat Thomas de mol niet is. De groep heeft het er zeker weten nog over gehad, wij weten alleen niet wat er uit kwam.

En net dat is toch WIDM-verdacht? Ik mis hier echt dat gebruikelijke gegoochel met biechten en close ups van Thomas zijn gezicht als zou de kijker nu erg aandachtig moeten zijn. Er is hier iets dat de kijker allemaal niet mag meekrijgen. We mogen gelukkig wel weten dat Jochem voor mingeld zorgde...


Ze besluiten als groep wie welke tekening krijgt, Thomas maakt duidelijke vakken en overlegt veel of hij het wel goed doet. Als ze de maskers verkeerd raden, steekt hij kandidaats zijn vinger op en helpt daarmee de opdracht verder door duidelijk te maken dat er voor hem niets anders is getekend.

Wel, Sigrid en Ima hadden 4 tekeningen sowieso geraden of Thomas zijn hand opstak of niet. En Jochem's beer lijkt me er ook oprecht uit te komen alsof dat is wat ze altijd al dachten. Een bezwarend punt is hier toch dat hij mee wil gaan in die drankjes alsof glazen vertellen wie welke kandidaat is.

Door oranje rijden is volgens mij meer een neiging die mensen wel of niet hebben. Vooral doet hij absoluut niets anders om bij de boekenwinkel te komen waardoor een hele opdracht niet door gaat. Gemakzuchtige mol dan (strookt niet met de rodeo)?

Hier heeft de Mol sowieso niet veel gedaan. Hij/zij had een partner die ongetwijfeld wel eens goede aanwijzingen gaf om samen te komen en vandaar deed Sigrid alles. Het enige wat je dan nog kan doen is chaos veroorzaken (Jochem die in volgorde wil rijden) of zorgen dat je de rest kwijt raakt (Thomas). Verder ontstaat in zijn auto (met Sanne) ook het idee van het kerkje.

Imanuelle zegt dat Thomas er bij kwam toen geld werd gevonden. Maar hij doet erg zijn best, maant mensen om verder te werken en hem te helpen en is op de goede plek bezig.

Het lijkt alsof hij zijn best doet. Heel actief bezig zijn, geen geld vinden en dan met anderen hun eer gaan lopen.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2017, 08:21:32 door Hulpmol »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #83 Gepost op: 9-02-2017, 08:21:43 »
Als Thomas de Mol is dan moet je dit wel bijna oefenen. De werper had 1 kans en die moest raak zijn. En natuurlijk ging hij op het allerslechtste moment.

De Mol heeft hier nooit een kans om expres gevangen te worden. Dat moge duidelijk zijn. Er komt dan ook geen 'oefenen' bij kijken. Het gaat eerder om een soort van kansberekening. Wanneer is de kans het grootst dat ik gevangen kan worden? En Thomas lijkt te wachten tot die kans het gunstigste is. Het had dan nog kunnen zijn dat hij niet gevangen werd, maar dan had hij die veiling nog in zijn achterhoofd.
Maar de manier waarop hij gevangen wordt, is uiteraard niet geoefend.

Hoe kwam Thomas aan het vertrouwen terwijl hij eerst de groep genaaid had met die vrijstelling en niets vond in de papermill? Overigens is Jochem daar weer de enige die geld verdient. Niet de hoofdprijs, maar toch. Hij laat ook de makkelijkste opdracht liggen nadat Roos verdwenen is. Weg? O, laat maar zitten dan? Later is hij zo slim om iemand te roepen. Waarom daar niet? Ze waren met negen, er moest nog iemand over zijn.

Klopt allemaal. Dat zijn zaken die je op Jochem zijn lijstje kunt schrijven, maar zo heb ik er voor iedere kandidaat wel.

Ik vraag me ook serieus af hoe slim het voor de mol is om in de duinen als laatste te gaan.

Als Thomas de Mol is, is het uitermate slim gebleken natuurlijk. Diederik heeft de volgorde bepaald en Thomas heeft dan het geluk gehad dat Jochem hem half geld gaf en zei dat alles in orde was. Je hoeft als Mol gewoon mee te spelen en kan je daar altijd achter verstoppen als er niet geteld werd.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #84 Gepost op: 9-02-2017, 08:52:43 »
Citaat
Klopt allemaal. Dat zijn zaken die je op Jochem zijn lijstje kunt schrijven, maar zo heb ik er voor iedere kandidaat wel.

Helemaal mee eens. Ik blijf me afvragen waarom de acties van Jochem als te opzichtig worden afgedaan, terwijl Thomas eigenlijk net zo open acteert. Zichtbaar voor de groep en de kijkers. Weinig stiekems aan. En als ik dan plus en min, denk ik dat Jochem meer molt dan Thomas.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #85 Gepost op: 9-02-2017, 09:09:28 »
Helemaal mee eens. Ik blijf me afvragen waarom de acties van Jochem als te opzichtig worden afgedaan, terwijl Thomas eigenlijk net zo open acteert. Zichtbaar voor de groep en de kijkers. Weinig stiekems aan. En als ik dan plus en min, denk ik dat Jochem meer molt dan Thomas.

Als ik heel eerlijk ben, zit voor mij het verschil in hoe de productie het aanpakt.

Jochem doet iets fout -> Minstens 1 kandidaat komt wel even vertellen hoe fout Jochem het deed. Of Jochem doet het zelfs nog voor ze.
Thomas doet iets fout -> *Krekels tjirpen*

Dat alles in beeld is van Thomas geef ik toe, maar de aandacht wordt telkens op 1 of andere manier afgeleid. Het is zoals de illusionist die de aandacht trekt naar zijn linkerhand door er bewegingen mee te maken terwijl de truc rechts gebeurt.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #86 Gepost op: 9-02-2017, 20:31:51 »
Ja. Snap het helemaal. Het blijft een lastige. Ook ik neig naar Thomas maar twijfel, omdat ook ik het vooral afleid uit de manier waarop het in beeld komt. Een soort Wat Doet De Productie ipv Wie Is De Mol?

Blijf ook zitten met Ima. Aflevering 1 was op tijd. De enveloppen gaan in de verkeerde volgorde, ze loopt er een voorbij (750), wil groep naar verkeerde Thai sturen, bij de goede vindt Sanne de goede envelop (1000).

Op de kermis pakt ze geld maar ze deed er voor mijn gevoel lang over. Het zag er leuk uit maar eigenlijk sloeg t nergens op. Op het strand wordt t geraden ondanks Ima. Haar bijdrage daar nihil. In de fabriek niets, samen met Thomas. In de rechtbank niet op Diederik gestemd. Met de auto heeft ze doorlopend zitten klooien. Bij veiling nul geboden vooraf. Rodeo weer een kleine plus. Blijven duinen over en dat is een raadsel. Heeft zij Jochem wijsgemaakt dat er nog een halve 1000 moest komen of was t zijn eigen idee?

En ik ben niet zo van de verborgen hints, kijk liever t spel, maar bij gebrek aan beter toch de lead:

Stay Out / Danger
004 (four/FOR!)

Imanuelle

Mol

Het kan. Het kan ook niet. Haha.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #87 Gepost op: 9-02-2017, 20:50:27 »
Ja. Snap het helemaal. Het blijft een lastige. Ook ik neig naar Thomas maar twijfel, omdat ook ik het vooral afleid uit de manier waarop het in beeld komt. Een soort Wat Doet De Productie ipv Wie Is De Mol?

Ja, dat is ook een beetje de teneur die ik lees in het 'kritiek'-topic. Dat de productie vast houdt aan hetzelfde recept om de Mol uit de algemene verdenking te houden.

Ik hoop dat het andere kamp gelijk heeft en dat het recept ook kan veranderen. Al ben ik sceptisch momenteel.

Blijf ook zitten met Ima. Aflevering 1 was op tijd. De enveloppen gaan in de verkeerde volgorde, ze loopt er een voorbij (750), wil groep naar verkeerde Thai sturen, bij de goede vindt Sanne de goede envelop (1000).

Ima is daar inderdaad verdacht nu ik het gisteren terug keek. Ging er altijd makkelijk van uit dat de Thai van Ima de juiste was omdat het zo gemonteerd wordt, maar het is een andere Thai. Dan ben ik weer geneigd om hetzelfde argument als bij Thomas te gebruiken dat ze Ima uit beeld willen houden.

Maar met alle wil van de wereld vind ik echt geen overtuigende momenten waar ze echt de pot aan het beroven is. Ima is een topkandidate, maar ze zou een beroerde Mol zijn denk ik.

Op de kermis pakt ze geld maar ze deed er voor mijn gevoel lang over. Het zag er leuk uit maar eigenlijk sloeg t nergens op. Op het strand wordt t geraden ondanks Ima. Haar bijdrage daar nihil. In de fabriek niets, samen met Thomas. In de rechtbank niet op Diederik gestemd. Met de auto heeft ze doorlopend zitten klooien. Bij veiling nul geboden vooraf. Rodeo weer een kleine plus. Blijven duinen over en dat is een raadsel. Heeft zij Jochem wijsgemaakt dat er nog een halve 1000 moest komen of was t zijn eigen idee?

De kermis stond niet op tijd. Het blijven 500 eurootjes die erbij komen.
Het strand was inderdaad de grote Sigrid-show.
In de fabriek staat ze met mijn Mol, dus ik kan niet anders dan zeggen dat zij en Thomas absoluut niks gedaan hebben daar.
De rechtbank was sowieso verloren. De meerderheid was er en de stem van de Mol maakte in geen enkel geval uit waarschijnlijk.
Mja, dat snel rijden in de auto zie ik niet als molactie omdat ze daarmee de opdracht niet per se om zeep hielp.
Bij de veiling is ze te snel gestopt met bieden vind ik om een geloofwaardige Mol te zijn. De Mol biedt minstens 1 keer tot in de eindfase mee.
Duinen daar is inderdaad weinig over te zeggen bij haar. Gebrek aan beelden. Het klokje suggereert dat ze veel tijd nam (al moeten we soms ook oppassen met klokjes).

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #88 Gepost op: 10-02-2017, 04:05:12 »
Kreeg iedereen niet standaard een uur om die papermill door te lopen? Yvonne, Thomas en Imanuelle komen bij Diederik aan en hebben dan nog niets gedaan. Thomas en Imanuelle gaan dan maar alleen op pad, vinden dan eindelijk een opdracht, maar die lijkt in de verste verte niet goed te gaan.

Volgens mij kregen ze een uur in totaal voor zeven opdrachten. Zal het nog eens terug kijken.

Citaat
Verdeeldheid zaaien hoeft niet. De verhalen die de productie uitkoos, maken al dat het waarschijnlijker is dat mensen voor Roos kiezen. Als er 2 mensen zijn die op haar stemmen dan moet je gewoon je hand opsteken om de stemming veilig te stellen.

Die aflevering legt Art er meerdere keren de nadruk op dat de groep verscheurd is en iedereen elkaar wantrouwt. Plus "De groep is verscheurd, letterlijk en figuurlijk. En dus doet de mol wat hij wil: verdeel en heers" Deze tactiek komt ook terug in het dagboek van de mol, dus dat hij gekozen heeft voor de verdeel en heers techniek. Thomas doet absoluut niets in die richting, hij lijkt ook niet erg op de andere te letten wat ze stemmen. Diederik daarentegen is al twee afleveringen enorme verdeeldheid aan het zaaien en wantrouwen aan het inplanten (zie aanwijzingen bij Diederik). Sterker, in de eerste aflevering heeft hij zijn pijlen erg gericht op Roos die "ons niet kent" en "ons niet begrijpt" (en waarom maakt dat uit, ze gingen voor degene die de test het slechtst maakt op de mol, niet op de groep van zes deelnemers). De groep is verdeeld door Diederik maar niemand wantrouwt hem, ze geloven zijn leugen zelfs. Overigens betekent de naam Diederik "heers over het volk"

Citaat
En net dat is toch WIDM-verdacht? Ik mis hier echt dat gebruikelijke gegoochel met biechten en close ups van Thomas zijn gezicht als zou de kijker nu erg aandachtig moeten zijn. Er is hier iets dat de kijker allemaal niet mag meekrijgen. We mogen gelukkig wel weten dat Jochem voor mingeld zorgde...

Dat is sowieso anders dit seizoen, voor elke kandidaat. Ik zie dat als een teken dat ze het werkelijk iets anders hebben aangepakt dit jaar, waarschijnlijk vanwege de kritiek van vorig jaar. Best leuk, het maakt dat wij van alles bediscussiëren en interpretatie belangrijker wordt.

Citaat
Wel, Sigrid en Ima hadden 4 tekeningen sowieso geraden of Thomas zijn hand opstak of niet. En Jochem's beer lijkt me er ook oprecht uit te komen alsof dat is wat ze altijd al dachten. Een bezwarend punt is hier toch dat hij mee wil gaan in die drankjes alsof glazen vertellen wie welke kandidaat is.

Jawel maar het feit dat hij zijn hand spontaan opsteekt komt eerder kandidaats over dan de mol die ineens besluit de aandacht op zich te vestigen. Art had erop de rest van de opdracht ongeldig kunnen verklaren (nu ik over die zin nadenk, kan dat voor en tegen Thomas spreken). De drankjes gaat hij in mee op het moment dat het alleen over zijn drankje gaat. Hij zegt ook dat ze het er 's middags in de groep over gehad hebben. Als Sanne bij iedereen gezellig een drankje wil gaan doen, staat hij haar alleen nog moeilijk aan te kijken. Hij gaat niet mee in het idee. Wel reageert hij enthousiast over de roos van Roos.

Citaat
Hier heeft de Mol sowieso niet veel gedaan. Hij/zij had een partner die ongetwijfeld wel eens goede aanwijzingen gaf om samen te komen en vandaar deed Sigrid alles. Het enige wat je dan nog kan doen is chaos veroorzaken (Jochem die in volgorde wil rijden) of zorgen dat je de rest kwijt raakt (Thomas). Verder ontstaat in zijn auto (met Sanne) ook het idee van het kerkje.

Diederik rijdt een liedje van John Denver zingend (JD - gespiegeld DJ? En country road, take me home => origain trail naar moltown in aflevering 6?) het speelvlak uit. Na de opdracht als Jeroen uitroept "waar is het mis gegaan" krijgen we de rivier dus de grens van het speelveld in beeld. Is het daar al mis gegaan, toen Diederik het spel uit reed? En nee, het is niet dezelfde brug waar Thomas op gestaan heeft in afl. 1 ;)

Citaat
Het lijkt alsof hij zijn best doet. Heel actief bezig zijn, geen geld vinden en dan met anderen hun eer gaan lopen.


Het is moeilijk te zien. De eerste maal lijkt Thomas eigenlijk het geld te vinden en Jochem ermee aan de haal te gaan. In elk geval sleept hij zich een ongeluk. Iedereen werkt hard. Behalve Diederik, die staat op een gegeven moment weggehaalde hooibalen zinloos te verplaatsen. Doet hij heel hard zijn best voor maar zo gaat hij zeker weten niets vinden.

Wij hebben leuke gesprekken hier als je het mij vraagt :D En excuus voor mijn Diederik focus.


Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #89 Gepost op: 10-02-2017, 13:21:24 »
Ik zie gewoon echt geen molpotentieel in Thomas. Kan er niks aan doen ;D. Ik vind Jochem zich zo raar gedragen al het hele seizoen. Snap echt niet dat maar liefst 90% op Thomas zit hier. Natuurlijk zijn er hints, maar ik zie niet echt onomstotelijk dat thomas de mol is.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #90 Gepost op: 10-02-2017, 14:36:13 »
Voor mij is het dit:

Als ik heel eerlijk ben, zit voor mij het verschil in hoe de productie het aanpakt.

Jochem doet iets fout -> Minstens 1 kandidaat komt wel even vertellen hoe fout Jochem het deed. Of Jochem doet het zelfs nog voor ze.
Thomas doet iets fout -> *Krekels tjirpen*

Dat alles in beeld is van Thomas geef ik toe, maar de aandacht wordt telkens op 1 of andere manier afgeleid. Het is zoals de illusionist die de aandacht trekt naar zijn linkerhand door er bewegingen mee te maken terwijl de truc rechts gebeurt.

Juist door wat je niet ziet, denk ik vrij zeker te weten dat Thomas de mol is. Niet door hints. Wel ook door op de ideale molposities te zitten. Ook door de brug der vrijstellingen. Want een vraagteken vinden kandidaten altijd interessant. Daar gaan ze toch wel voor. Maar de juiste brug vinden, en de juiste code door te geven, dat is veel lastiger.

Ben benieuwd naar de aflevering van morgen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2017, 20:26:29 »
Wij hebben leuke gesprekken hier als je het mij vraagt :D En excuus voor mijn Diederik focus.

Geen probleem. Dit soort gesprekken wakkert de dalende interesse terug wat aan. ;)
Ik ga vele van je quotes wat knippen zodat ik onder de 5000 karakters blijf.

Die aflevering legt Art er meerdere keren de nadruk op dat de groep verscheurd is en iedereen elkaar wantrouwt.
...

Die praatjes van Art hoor ik elk jaar. Het hoort allemaal bij het opbouwen van een zo gezegde grimmige sfeer in de groep met de nodige intriges terwijl die er al jaren niet zijn. De jaren dat een groep in Argentinië oprecht kwaad was omdat er zaken gestolen werden, liggen lang achter ons. Dus moet je doen alsof de groep verdeeld is en strijd levert. De BN'ers geven echter al jaren niet meer om de pot (2000+ euro voor een joker zeg ::rofl::) en stralen gedurende heel de reis uit dat het een vriendengroepje is.

Diederik heeft al die dingen inderdaad gezegd, maar op dat moment zie ik niet iets speciaal dat hem uitermate mols maakt.

Diederik daarentegen is al twee afleveringen enorme verdeeldheid aan het zaaien en wantrouwen aan het inplanten (zie aanwijzingen bij Diederik).

Hij was aflevering 2 helemaal niet te zien. Je kan geen wantrouwen zaaien als je er niet bent.

Dat is sowieso anders dit seizoen, voor elke kandidaat...

Het enige wat anders is, is dat vorig jaar nog getoond werd dat iemand Klaas 'opmerkte'. Nu horen we zelfs dat niet meer. Thomas lijkt absoluut niet te bestaan voor de andere kandidaten en we mogen zelfs kijken naar Jeroen en Sanne die letterlijk zeggen dat Thomas voor hen niet uitmaakt. We weten ondertussen hoe dat voor Jeroen afgelopen is allemaal, maar de niet-molloot wordt hier bewust op een pad gezet dat weg leidt van Thomas.

Voor de niet-molloot zal Thomas een fantastische verrassing worden die ze niet zagen aankomen. Veel 'oehs' en 'ahs' op 11 maart als ze ontdekken dat Thomas inderdaad diegene was die kon controleren dat hij geen halfjes mee nam maar dat niet deed en dat Thomas inderdaad het voorlaatste bod deed telkens op de veiling en het bedrag voor jokers maar aan het verhogen was. Maar voor de ervaren molloot (zoals jij en ik) gaat aflevering 10 op die manier weer een opsomming worden van zaken die we allemaal wisten, vrees ik.

Jawel maar het feit dat hij zijn hand spontaan opsteekt komt eerder kandidaats over dan de mol die ineens besluit de aandacht op zich te vestigen.

Akkoord dat hij met het opsteken van zijn hand de mogelijkheid uitsluit dat een andere tekening van hem kan zijn, maar ik denk niet dat het iets had uitgemaakt. De vrouwen wisten de andere 5 volgens mij sowieso te verklaren en mogelijk had Art sowieso gezegd dat de maskers van Thomas waren.

De drankjes gaat hij in mee op het moment dat het alleen over zijn drankje gaat...

Of ze het er nu 's middags over hadden of niet: Het tekenen van een glas en dat linken aan Thomas is en blijft een dwaas idee. Ik mag echt hopen dat Sanne heel de reis dom geacteerd heeft om haar verdacht te maken, want de dingen die zij deed bij momenten...

Diederik rijdt een liedje van John Denver zingend...

Ik ben geen fan van hints. Ook niet voor Thomas. Ik heb het liever over molacties. ;D
 
Het is moeilijk te zien. De eerste maal lijkt Thomas eigenlijk het geld te vinden en Jochem ermee aan de haal te gaan...

Jochem roept dat hij geld heeft. Biecht van Ima: "... Thomas snelde er geloof ik snel bij..."
Hij is dus - toen Jochem dicht bij de juiste plek zat - even voor de vorm mee de laatste hooibalen weg gaan halen om triomfantelijk te doen dat hij weer eens 250 euro binnen haalde.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2017, 22:51:15 »
Eerste deel ook gepost in Thomas-topic, maar even doorgeredeneerd...

Een ding snap ik niet als Thomas de Mol zou zijn en dat is zijn bod van voor de veiling: 2000. Met dat bod kwam het gemiddelde uit op 1300. Het antwoord 0 is voor zowel een kandidaat als de Mol prima te verkopen achteraf. Het gemiddelde was daarmee iets boven de 950 uitgekomen. Je kunt zeggen, dat een hoger gemiddelde bieden in de hand werkt maar feit is ook dat onbekend was wat de kandidaten zouden doen en zeker onbekend was wat kandidaat Jeroen zou verzekeren. Met bod 0 was er op voorhand 350 meer uit de pot gegaan en was de verzekering van de hele pot sowieso duurder geworden. Andersom... Waarom zou de Mol hier totaal onnodig de pot met 350 spekken (of 350 extra er in laten zitten)? Aangezien de Mol voorkennis heeft, kun je toch niet anders dan dat bod gelijk stellen aan geld verdienen?

Als je een kandidaat vraagt wat hij over heeft voor drie jokers is het ideale antwoord 0 als hij de pot wil spekken en hoger als hij voor het eigenbelang gaat. Van Jochem is gezegd dat hij zich nergens als een kandidaat gedraagt en het daarom juist is. Daar ben ik het op zich mee eens. En toch... Aangenomen dat hij een fanatieke kandidaat is die beslist wil mollen om anderen op een dwaalspoor te zetten en het spel wil winnen (en volgens eigen zeggen jokers wil sparen), waarom biedt hij dan in vredesnaam plotseling niets voor drie jokers? Dat is na alles wat we gezien hebben het ideale antwoord voor een kandidaat. Toevallig is het achteraf ook het ideale antwoord voor de Mol.

Ergo, de jokersparende maar o zo mollende kandidaat Jochem heeft zonder voorkennis over veiling, gemiddelde en verzekering nul euro over voor drie jokers, overbiedt daarna zichzelf en koopt er uiteindelijk eentje voor 3700?

Ik kan het idee dat het idioot is om een Mol zo in beeld te brengen helemaal volgen en juist daarom kan het heel slim zijn om het zo te doen. Nee, zo breng je de Mol niet in beeld. Maar nee, een kandidaat zonder voorkennis die graag de mol wil lijken en jokers spaart, zou dat deel van het spel ook nooit zo spelen. Jochem hangt consequent de mollende kandidaat uit, maar hier even niet. Waarom niet? Juist hier, waar hij als kandidaat had moeten vermoeden dat hij èn geld kon verbrassen èn jokers kon verdienen?

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #93 Gepost op: 11-02-2017, 01:04:49 »
Geen probleem. Dit soort gesprekken wakkert de dalende interesse terug wat aan. ;)

Ja de interesse is fors terug gelopen. Hopelijk is er vandaag een uitzending die de interesse terug aan wakkert.

Citaat
Die praatjes van Art hoor ik elk jaar. Het hoort allemaal bij het opbouwen van een zo gezegde grimmige sfeer in de groep met de nodige intriges terwijl die er al jaren niet zijn. De jaren dat een groep in Argentinië oprecht kwaad was omdat er zaken gestolen werden, liggen lang achter ons. Dus moet je doen alsof de groep verdeeld is en strijd levert. De BN'ers geven echter al jaren niet meer om de pot (2000+ euro voor een joker zeg ::rofl::) en stralen gedurende heel de reis uit dat het een vriendengroepje is.

Eens dat Art bepaalde dingen elk seizoen wel noemt. Alleen benoemd Art het nu een aantal keren in meerdere afleveringen, komen zijn woorden terug in het dagboek van de mol en vooral lijkt het na lange tijd weer eens waar te zijn. Deelnemers spreken overal en nergens wantrouwen uit. Het bondje van Sanne en Jeroen komt pas laat tot stand, het bondje van Diederik en Thomas wordt aanvankelijk per 24 uur beoordeeld, van elk bondje verdenkt minstens een deelnemer de ander en in het triootje Imanuelle, Jochem en voorheen Sigrid gaat van alles mis omdat ze elkaar bogus op de mouw aan het spelden zijn. Blijkbaar willen ze wel zelf door maar hebben er weinig moeite mee enthousiast een ander eruit te kwakken, niemand wil voor de groep gaan (dat was ook in vorige seizoenen wel anders). Na elke opdracht staan ze met kwade koppen naar elkaar te wijzen en vliegen de beschuldigingen door de lucht en dat terwijl we bijzonder weinig van die gesprekken zien dit jaar. Eenmaal besluit een groep van vier flink te liegen (Thomas lijkt hier als enige wat bedenkingen te hebben op dat voorstel terwijl het voor een mol niet mooier kan vallen), eenmaal besluit een groep van zes drie mensen een oor aan te naaien door niets te vertellen over 24 gemiste uren voor ze ook maar weten wat er is gebeurd. Ze stelen zelfs van elkaar, molboekjes, vragenlijsten en kamersleutels en er is een afspraak nodig dat er in elk geval niet meer gejat wordt uit de grote bagage (overigens voorgesteld door Diederik die zeer benadrukte hoe ver over de lijn het was, arme Sigrid ;) ). Hierom denk ik dat niet zozeer dat de sfeer grimmig is (dat zegt Art trouwens ook niet) maar wel dat de deelnemers voortdurend op scherp staan, het wantrouwen omdat iemand de mol is erg wordt gevoed en de groep psychisch goed is verdeeld. Oftewel dat het nu eens klopt wat Art constateert.


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #94 Gepost op: 11-02-2017, 01:05:34 »
Citaat
Diederik heeft al die dingen inderdaad gezegd, maar op dat moment zie ik niet iets speciaal dat hem uitermate mols maakt.

Dit is hetgeen hem mols maakt. Iedereen druk bezig laten zijn met elkaar (wantrouwen) en zo zelf niet gezien te worden. Zie ook mijn theorie overlopende opdrachten en molgedrag  (andere draadje). Samen met niets doen voor de pot. Het museum loopt hij vrolijk de envelop drie keer voorbij, de Tai food cart wijst hij andere richtingen op, loopt wat dozig mee zonder iets te zien en laat Ima en Sanne maar wat kibbelen. De waslijnopdracht lijkt hij niet gefocust de opdracht te willen redden maar een te grote hoeveelheid lukraak van de waslijn te trekken. Hij wijst elke hulp van de hand en sjacherijnt het groepje van drie weg. In de duinen kiest hij de volgorde van de kandidaten en zet zijn eigen hoofdverdachte op een stuk waar niets te mollen valt. Hij vertelt niemand waar Imanuelle 6 minuten heeft uitgehangen (en die zou hij toch na een minuut waarschuwen en in totaal twee minuten geven?), laat niemand werkelijk halfjes checken, moet horen dus weten dat Jochem maar een halve duizend kan hebben en dat die over de streep zal gaan en ga er maar veilig vanuit dat hij als de beste kan berekenen wat er nog meer mis is gegaan. Op het strand vertraagd hij met advies, zorgt dat Thomas absurd grote vlakken en deelnemers absurd grote tekeningen maken waar grote tekeningen bij het licht van vuurwerk amper te zien zijn. Hij laat Roos prutsen bij de waterlijn, probeert Sanne de Surinaamse vlag niet te laten tekenen, dan buiten de vlakken te laten tekenen. En waarom heeft hij geen tijd voor een extra tekening, is een harkpoppetje met bril zo'n kunstwerk? Zijn eigen bril tekent hij bovendien zo algemeen dat de twee gissers net zo goed voor Sigrid kunnen gaan, de tekening van de grafiek in zijn molboekje heeft hij achterwege gelaten. In de routerijden opdracht rijdt hij gezellig zingend (take me home country road => orgigain trail naar moltown?) de snelweg op. Na de opdracht als we Jeroen horen zeggen "Waar is het mis gegaan" krijgen we de grens van het speelveld in beeld (was het daar al mis gegaan?) Bij de hooibalen staat hij weggehaalde hooibalen van de ene stapel weggehaalde balen naar de andere weggehaalde balen te slepen en doet daarmee absoluut niets (en zegt ook dat er niets te doen is dan wat met hooibalen gaan slepen in zijn biecht). Hoewel hij in een halve seconde weet hoeveel hooibalen er liggen en versleept kunnen worden per minuut, kan hij plots geen tactiek bedenken en bestempeld de opdracht tot 'onmogelijk'.  De tactiek komt alsnog als het al te laat is en het veld een te grote puinzooi. Vergeet misschien nog wat dingen maar het lijkt me een aardige opsomming van mogelijk molgedrag. Is weggelaten dat als hij de mol is, met een mollenactie 500 euro niet is verdiend met de waslijn en hij 1000 euro uit de pot heeft gehouden in de rechtszaal.

Bij Thomas kan je alleen molgedrag zien als je alvast aanneemt dat assumpties van de kijker waarheid zijn. Dat vind ik in verhouding minstens een stuk zwakker in elkaar zitten. Bijvoorbeeld in de rechtszaal heeft Thomas nog niet opgekeken als hij als tweede zijn hand op steekt om op Roos te stemmen. De conclusie die ik op het forum lees is dat hij daarmee verdeeld en heerst, dat hij heeft afgewacht om zo de verkeerde aan een meerderheid van stemmen te helpen. Maar er zit geen feitelijk molgedrag in. Het kan alleen als molgedrag worden aangemerkt als je er bij voorbaat vanuit gaat dat Thomas de Mol is.  


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #95 Gepost op: 11-02-2017, 01:05:55 »
Citaat
Hij was aflevering 2 helemaal niet te zien. Je kan geen wantrouwen zaaien als je er niet bent.

Het geeft mensen de tijd om door te sudderen op het wantrouwen wat al gezaaid is. Het is erg toevallig dat hij degene is die van begin af aan heeft benadrukt dat de afgezonderde groep leuke dingen doet en veel voordeel heeft (Sanne ziet ze al lachend in een speedboot met een vrijstelling en wat blijkt, ze hebben leuke dingen gedaan! En vrij waarschijnlijk hadden ze ook wel naar Vegas gewild, liever dan bevertjes kijken), vóór de bioscoop mensen heeft wijs gemaakt dat de vier op beeld gelogen hebben (Sanne: "Ow ze hebben gejokt zoals jij zei") en Roos - degene die als leugenaar wordt gezien - bij voorbaat verdacht heeft gemaakt. Vind je het ook niet gek dat na de leugen in de rechtszaal mensen elkaar nog steeds verdenken op allerhande bedrog behalve de leugenaar in het gezelschap?

Citaat
Het enige wat anders is, is dat vorig jaar nog getoond werd dat iemand Klaas 'opmerkte'. Nu horen we zelfs dat niet meer. Thomas lijkt absoluut niet te bestaan voor de andere kandidaten en we mogen zelfs kijken naar Jeroen en Sanne die letterlijk zeggen dat Thomas voor hen niet uitmaakt. We weten ondertussen hoe dat voor Jeroen afgelopen is allemaal, maar de niet-molloot wordt hier bewust op een pad gezet dat weg leidt van Thomas.

Ook hier is dat gissen. Het kan net zo goed zijn dat er iets is voorgevallen waardoor Thomas uit elke verdenking is gevallen. En er is wel degelijk meer anders. Alleen al opdrachten die in elkaar overlopen. Vindt jij niet dat er sowieso minder feitelijk wordt gebiecht en er meer filmpjes na de aflevering online worden geplaatst?

Citaat
Maar voor de ervaren molloot (zoals jij en ik) gaat aflevering 10 op die manier weer een opsomming worden van zaken die we allemaal wisten, vrees ik.
Ik hoop het niet. Want een biecht als "ik reed snel door oranje waardoor de groep geen enkel nadeel ondervond maar het verwees naar mijn rol in soldaat van oranje" zal ik niet warm van worden :D

Citaat
Akkoord dat hij met het opsteken van zijn hand de mogelijkheid uitsluit dat een andere tekening van hem kan zijn, maar ik denk niet dat het iets had uitgemaakt. De vrouwen wisten de andere 5 volgens mij sowieso te verklaren en mogelijk had Art sowieso gezegd dat de maskers van Thomas waren.

Dat is toch weer gissen om gedrag weg te kunnen redeneren?

Citaat
Of ze het er nu 's middags over hadden of niet: Het tekenen van een glas en dat linken aan Thomas is en blijft een dwaas idee. Ik mag echt hopen dat Sanne heel de reis dom geacteerd heeft om haar verdacht te maken, want de dingen die zij deed bij momenten...

Dat weten we niet of het werkelijk een dwaas idee voor Thomas was. Hij reageert zelf enthousiast omdat ze het er uitgebreid over gehad hebben die middag. Om het voor iedereen te doen was meer dan dwaas maar ik vermoed dat Sanne wel vaker ergens anders zit met haar gedachten en een waardeloos idee oppert. Of wellicht is het bewust om zich verdacht te maken, dat werkt dan niet erg goed ;)

Citaat
Jochem roept dat hij geld heeft. Biecht van Ima: "... Thomas snelde er geloof ik snel bij..."
Hij is dus - toen Jochem dicht bij de juiste plek zat - even voor de vorm mee de laatste hooibalen weg gaan halen om triomfantelijk te doen dat hij weer eens 250 euro binnen haalde.

Je ziet Thomas de hooibalen weghalen en Jochem wat meehelpen, Thomas roept Jochem er zelfs bij dat hij moet helpen. Het enige wat doet denken dat Jochem geld zou hebben gevonden en Thomas er naar toe gesneld zou zijn, ís de biecht van Ima die in een andere hoek staat en het niet goed gezien heeft. Lijkt niet logisch, Thomas en Jochem stonden voor het vinden en na het vinden boven op elkaar dus waar moest Thomas vandaan komen snellen?

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #96 Gepost op: 11-02-2017, 04:19:04 »

Jochem hangt consequent de mollende kandidaat uit, maar hier even niet. Waarom niet? Juist hier, waar hij als kandidaat had moeten vermoeden dat hij èn geld kon verbrassen èn jokers kon verdienen?

Eens hij vertoont zich tegenstrijdig gedrag, ook wanneer hij zo opzichtig bondjes gaat sluiten, ook wanneer hij na de exit van Sigrid aan Ima vraagt of zij Sigrid soms heeft wijsgemaakt dat hij de mol is (maw dat is hij dan niet want zij is exit)waarom als hij zo graag verdacht wil zijn?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #97 Gepost op: 11-02-2017, 09:40:30 »
Punt wat overblijft, is dat we op een kaartje zien dat Thomas de laatste 500 pakt en we zeker weten dat die niet over de finish is gekomen. Diederik zegt ook: "Als je nog een halve moet, pakken en anders rechtstreeks naar de finish". Dat zou een teken moeten zijn om te controleren wat hij heeft en pleit Diederik min of meer vrij in de duinen. De Mol zou hem omwille van de tijd rechtstreeks naar de finish sturen. Geen 250, geen 500 en wel een halve 1000.

Of de productie laat ons een verkeerde kaartje zien of Thomas heeft 500 gepakt en weer weggegooid. Meer opties zijn er eigenlijk niet.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2017, 09:43:37 door Tarballs »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #98 Gepost op: 11-02-2017, 10:20:20 »
Of de productie laat ons een verkeerde kaartje zien of Thomas heeft 500 gepakt en weer weggegooid. Meer opties zijn er eigenlijk niet.

Er is wel degelijk nog een andere optie: Art telt na 3 biljetten: "20... 500, 520....".  Dan kan hij dus hebben geteld: 20 - 1/2 x 500 - 1/2 x 500, maar ook: 20 - 1/2 x 1.000 - 500. In het laatste geval heeft Thomas gewoon zijn biljet gepakt en meegenomen.

Er zijn 2 dingen die hier de doorslag kunnen geven: het bedrag op het tweede biljet, of de vorm van het derde biljet. Dat laatste is minder bepalend dan het eerste, want het biljet kan ook nog eens dubbelgevouwen zijn. Over beide heb ik na verschillende keren terugkijken (helaas niet in HD) en zoeken naar foto's van het tellen op dit forum (er is er maar eentje gepost!) geen zekerheid. Iemand heeft al vroeg op dit forum heeft gemeld dat er twee halve 500-tjes over de finish zijn gekomen, en dit is vervolgens blijkbaar een eigen leven gaan leiden, maar waar is het bewijs dan?

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #99 Gepost op: 11-02-2017, 12:00:24 »
@Newbie2; wil jij bewijs? Kijk eens naar het meest rechtse briefje. Duidelijk een halfje lijkt mij!