Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 63880 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #100 Gepost op: 29-01-2018, 02:45:23 »
Denk dat het goed mogelijk is dat Stine teveel min geld op haar conto geschreven krijgt. In aflevering 1 is Stine nog aan het bedenken of het wel of geen goed idee is om Art te bellen maar Emilio heeft het nummer al gedraaid. Als een van de twee voor zoveel mogelijk min geld gaat en het plus geld niet wil vinden, kan je dat meer aan Emilio wijten denk ik. Waarmee ik bedoel dat Stine erg passief is.

Bij kwestie van vertrouwen (geldbakjes) wil ze iets anders doen maar wordt ze zwaar bijgestuurd door Olcay. Ik weet eigenlijk niet wat ze anders had gepakt maar wil er ook alleen mee zeggen dat ze weinig sturend is in min bedragen.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #101 Gepost op: 29-01-2018, 11:15:33 »
Als ik je 20 euro geef in plaats van dat ik 50 euro uit je broekzakken steel, dan ben je 20 euro rijker, niet 70.
Ik denk dat de mol dit zeker niet zo voelt ::rofl::

Maar ik ook niet... het zal van de kampen zijn zoals die loterijrechtzaken... eerst die vrouw die de Postcodeloterij aanklaagde omdat de buurvrouw miljoenen had en zij niet hoewel ze dezelfde postcode hadden, en daarna die man die op Miljoenenjacht wilde doorspelen maar verkeerd drukte... die won een ton ipv. 5 miljoen, dat voelde toch weldegelijk als armer en niet rijker.

Ik was op de hand van die klagers hoor... ik bedoel, het is wel whinen... maar toch... die postcodeloterij moet gewoon verboden worden omdat ze de druk leggen loten te moeten kopen, en die Linda de MOL zaak was er duidelijke intentie om door te spelen maar werd dat afgestopt door de notaris ter plekke hoewel de Mol zelf wel door wilde spelen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #102 Gepost op: 29-01-2018, 12:20:17 »
Mijn visie op afgelopen aflevering.

Tunnelvisie.
Iedereen 1500/7 = 214,29 niet verdiend.
Ik wou hier eigenlijk nog onderscheid in maken, maar vind het toch lastig.

Opdracht 2 (de eerste helft van de 5000 euro)
Diegene die voor de vrijstelling horen kiezen verdienen 0 euro (Simone & Stine)
In eerste instantie wou ik geen onderscheid maken tussen wie we horen zeggen dat ze voor het geld gaan en wie niet. Misschien hebben ze alledrie wel voor het geld gekozen, maar misschien ook niet. Nu worden ze bestraft voor de onzekerheid die het programma heeft ingebouwd. Maar goed dat is dan maar zo.
Emilio en Loes verdienen de helft 1250/2 = 625 p.p.
Jan, Olcay en Ruben de andere helft 1250/3 = 416,67 p.p.

Opdracht 3 (de tweede helft van de 5000 euro)
Ik vind het niet helemaal eerlijk om iedereen die naar de overkant is gegaan evenveel te laten verdienen. Als we er vanuit gaan dat de mol weet in welke envelop het geld zit dan is als laatste gaan minder verdacht. Daarom heb ik besloten dat Jan 700 euro ophaalt, Emilio 600, Olcay 500, Loes 400, en Simone 300.

Totaalstand.

Kandi     4.1    4.2      4.3    verdiend   niet-verdiend
Emilio    €0     €625     €600   €1035,14   €2004,84
Jan       €0     €416,67  €700   € 980,97   €2379,84
Loes      €0     €625     €400   €1085,14   €1838,17
Olcay     €0     €416,67  €500   €1612,22   €2129,84
Ruben     €0     €416,67  €0     €1403,89   € 938,17
Simone    €0     €0       €300   € 745,56   €2129,84
Stine     €0     €0       €0     €-219,03   €2379,84

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #103 Gepost op: 29-01-2018, 12:20:38 »
Ik denk dat de mol dit zeker niet zo voelt ::rofl::
okay, dus dan stort ik 1 cent op jouw rekening, hoewel ik eigenlijk het systeem had willen hacken en er 1000 Euro af had willen halen. Dan heb jij dus nu ineens 1000,01 Euro meer op je rekening dan je nu hebt? Vreemde redenering.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #104 Gepost op: 29-01-2018, 13:19:10 »
Voor de mol niet want die kijkt alleen naar het eindtotaal en interesseert de rest niets... en dit blijft toch het spel Wie is de mol... ::vergroot::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #105 Gepost op: 29-01-2018, 14:46:13 »
Geloof het of geloof het niet: een mol is soms ook een mens. Eentje die ook rekening houdt met wat anderen al hebben gedaan. Een mol wil echt niet in iedere opdracht het onderste uit de kan zien te halen... Maar goed, ik weet al dat jij en ik compleet anders naar het programma kijken en erover denken.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #106 Gepost op: 30-01-2018, 13:39:23 »
Voor de mol niet want die kijkt alleen naar het eindtotaal en interesseert de rest niets... en dit blijft toch het spel Wie is de mol... ::vergroot::

Ruben haalde samen met Olcay in de openingsaflevering weliswaar 2000 euro mee naar Tbilisi, maar het eindtotaal van die opdracht was -3000 euro.
En het eindtotaal is het enige wat de mol interesseert  :-X

Dus iedereen kan de mol zijn.

Overigens wel een heel slechte mol, die zich focust op het eindtotaal, maar niet weet te voorkomen dat een van de hoogste bedragen ooit (5000 euro) in de pot terecht komt.

Om de discussie (proberen) te beëindigen: Er zijn dit seizoen nog maar weinig opdrachten geweest waarbij het (niet) behalen van geld toe te schrijven is aan individuen.

1.1 Duo's (met bijna allemaal mingeld als resultaat)
2.1 Groepsopdracht
2.2 Groepsopdracht
2.3 Groepsopdracht
3.1 Individueel of duo's (Stine haalt geld binnen, verdubbelaar)
3.2 Duo + Duo (gekozen bakjes zijn beïnvloed door 4 personen = halve groep)
3.3 Groepsopdracht
4.1 Groepsopdracht
4.2 Individueel (kijkend naar het antwoord op de vraag 5000 of groepsvrijstelling)
4.3 Groepsopdracht (Groep vs Mol, 'zoveel mogelijk enveloppen' vs 'die ene enveloppe niet')

Het gevolg is dat voorlopig niets kunt met de resultaten van Follow-the-Money

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #107 Gepost op: 30-01-2018, 13:58:27 »
Om de discussie (proberen) te beëindigen: Er zijn dit seizoen nog maar weinig opdrachten geweest waarbij het (niet) behalen van geld toe te schrijven is aan individuen.

1.1 Duo's (met bijna allemaal mingeld als resultaat)
2.1 Groepsopdracht
2.2 Groepsopdracht
2.3 Groepsopdracht
3.1 Individueel of duo's (Stine haalt geld binnen, verdubbelaar)
3.2 Duo + Duo (gekozen bakjes zijn beïnvloed door 4 personen = halve groep)
3.3 Groepsopdracht
4.1 Groepsopdracht
4.2 Individueel (kijkend naar het antwoord op de vraag 5000 of groepsvrijstelling)
4.3 Groepsopdracht (Groep vs Mol, 'zoveel mogelijk enveloppen' vs 'die ene enveloppe niet')

Het gevolg is dat voorlopig niets kunt met de resultaten van Follow-the-Money

Met die opmerking dat afhankelijk van je tunnel je toch automatisch accenten gaat leggen. Zo zal ik Loes geen -1000 euro opleggen voor een telefoontje dat vermeden had kunnen worden als Stine en Emilio gewoon hadden gezegd wat Art gezegd had toen Loes er om vroeg. Iemand die Loes verdenkt, zal dat dan wel helemaal anders zien.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #108 Gepost op: 30-01-2018, 15:27:20 »
Ruben haalde samen met Olcay in de openingsaflevering weliswaar 2000 euro mee naar Tbilisi, maar het eindtotaal van die opdracht was -3000 euro.

Ruben pakt de envelop weliswaar, maar mijn gedachte is dat Olcay bepalend was om naar die plek te gaan (en niet daarvoor al Art te bellen voor een kluishint). En als die envelop voor beiden voor het grijpen ligt, dan is het typisch dat de Mol hem graag wil pakken (en dat dat dan ook uitgezonden wordt). Het is de één of de ander, niet gemiddeld. Er is maar één mol!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #109 Gepost op: 30-01-2018, 22:53:25 »
Ruben haalde samen met Olcay in de openingsaflevering weliswaar 2000 euro mee naar Tbilisi, maar het eindtotaal van die opdracht was -3000 euro.
En het eindtotaal is het enige wat de mol interesseert  :-X

Dus iedereen kan de mol zijn.

Overigens wel een heel slechte mol, die zich focust op het eindtotaal, maar niet weet te voorkomen dat een van de hoogste bedragen ooit (5000 euro) in de pot terecht komt.
Deze twee statements begrijp ik niet. De mol heeft alleen invloed op het groepje van 2, meer niet. En in het andere geval zelfs helemaal 0 invloed... er waren er gewoon al 4 die voor het geld gingen dus het maakte niets meer uit wat de mol zei.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #110 Gepost op: 1-02-2018, 10:06:36 »
Overigens wel een heel slechte mol, die zich focust op het eindtotaal, maar niet weet te voorkomen dat een van de hoogste bedragen ooit (5000 euro) in de pot terecht komt.
Dan ben ik van jou toch wel benieuwd hoe de mol dat had kunnen voorkomen?
Bij de tweede opdracht was het enige wat de mol in die richting kon doen om de 5000 te voorkomen te gaan voor een groepsvrijstelling. Maar dan nog was hij volledig afhankelijk van de anderen, die blijkbaar voor de 5000 gingen. En ook bij de derde opdracht was er weinig te doen voor de mol. Het enige was volgens mij te doen alsof je wilde gaan, hopen dat de enveloppe met 5000 Euro er nog hing, en vervolgens ineens niet durven te gaan... Of zie jij daar andere oplossingen hoe de mol hier had kunnen zorgen dat de 5000 in de pot kwam?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #111 Gepost op: 1-02-2018, 11:17:31 »
Deze twee statements begrijp ik niet. De mol heeft alleen invloed op het groepje van 2, meer niet. En in het andere geval zelfs helemaal 0 invloed... er waren er gewoon al 4 die voor het geld gingen dus het maakte niets meer uit wat de mol zei.

Dan ben ik van jou toch wel benieuwd hoe de mol dat had kunnen voorkomen?
Bij de tweede opdracht was het enige wat de mol in die richting kon doen om de 5000 te voorkomen te gaan voor een groepsvrijstelling. Maar dan nog was hij volledig afhankelijk van de anderen, die blijkbaar voor de 5000 gingen. En ook bij de derde opdracht was er weinig te doen voor de mol. Het enige was volgens mij te doen alsof je wilde gaan, hopen dat de enveloppe met 5000 Euro er nog hing, en vervolgens ineens niet durven te gaan... Of zie jij daar andere oplossingen hoe de mol hier had kunnen zorgen dat de 5000 in de pot kwam?

Dat was allemaal een beetje sarcastisch.

Het ging er mij om dat het geen zin heeft om op eindtotalen te focussen.
Geregeld wordt de mol dwarsgezeten door de groep of een medekandidaat en wordt er door de mol toch geld 'binnengehaald'. Of moet je het in een tabel mede toerekenen aan de mol.

Naar mijn mening moet je altijd kijken welk geld er puur door een iemand wel/niet wordt verdiend of verloren. (zoals Thomas vorig jaar in de duinen)
« Laatst bewerkt op: 1-02-2018, 11:20:17 door Jayq »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #112 Gepost op: 2-02-2018, 16:15:10 »


Genoeg kanttekeningen te plaatsen. Heel opdracht 4.1 levert bijvoorbeeld met deze methode geen nieuwe info op, wat natuurlijk onzin is.
Van de dilemma's weten we van drie kandidaten niet zeker wat ze kiezen, al lijkt het wel dat Olcay voor het geld ging. Jan en Ruben hebben het gemiddelde van 625 (1/4 van de helft van 5000) en 0 euro gekregen, als u de som nog kunt volgen. Mogelijk kozen ze allebei voor het geld.
Bij de zipline-opdracht weten we niet wie de juiste envelop inbrengt, en kunnen we dus alleen maar stellen dat dit in ieder geval niet Stine of Ruben was. Genuanceerder zou je zeggen dat de Mol waarschijnlijk wel gewoon wist welke envelop niet te pakken, en het in die zin iedereen nog kan zijn - in het bijzonder latere gaanders als Loes en Simone.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2018, 17:36:28 door Påc »
...óf niet!

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #113 Gepost op: 2-02-2018, 17:32:14 »
Mijn overzicht:
Opdracht 1, iedereen geld af
Opdracht 2 + 3: geld bij voor degene die voor het geld gingen.
geen geld eraf voor degene die zeiden voor de vrijstelling te gaan aangezien we niet weten
als hoeveelste ze gegaan zijn.
Gaan/niet gaan behandel ik iedereen gelijk. Je weet niet als hoeveelste het geld overging,
dus weigeren had geen nut voor het geld indien het geld al weg was

Loes: -4.430 euro -1500 +5000= -930 euro
Stine:  -5230 euro -1500= -6730 euro
Jan:   - 4480 euro - 1500 +5000= -980 euro
Simone:  -3780 euro - 1500= -5280 euro
Ruben:  -1300 euro- 1500 +5000= 2200 euro
Olcay:  -3050 euro - 1500 +5000=  450 euro
klaar voor de strijd

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #114 Gepost op: 3-02-2018, 16:12:32 »
Olcay is het met jullie eens:

SuperOJ RT@Molkunde: Het grote Follow the Money-overzicht tot nu toe.@Stine__Jensen staat ruimschoots onderaan met een minbedrag
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #115 Gepost op: 3-02-2018, 16:19:58 »
Die retweet volgens mij gewoon alles waar zij in genoemd wordt  ::rofl::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #116 Gepost op: 3-02-2018, 17:19:05 »
Dat vind ik dan wel weer opvallend. Ik denk niet dat een kandidaat dat zomaar zou retweeten als ze wist dat Stine de mol is / kan zijn.

Olcay zelf komt daar volgens mij niet in voor, @Lama ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #117 Gepost op: 3-02-2018, 17:22:13 »
Dat vind ik dan wel weer opvallend. Ik denk niet dat een kandidaat dat zomaar zou retweeten als ze wist dat Stine de mol is / kan zijn.


Dus is Stine niet de Mol en gaan er tunneltjes instorten? ::rofl::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #118 Gepost op: 3-02-2018, 17:41:47 »
De MOL heeft heel weinig te doen dit jaar. De groep zorgt er zelf wel voor dat er weinig geld in de pot komt. Daarom zou ik niet te veel waarde hechten aan wie er wat in de pot brengt of er uit haalt, tot op dit moment. Immers als je alles leest wat er hier geschreven is, is er al heel veel discussie over wie en wat heeft gedaan. De MOL kijkt geamuseerd toe en komt zeker nog wel in actie op dit gebied.

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #119 Gepost op: 4-02-2018, 09:32:57 »

(klik op afbeelding voor vergroting)

Opdracht 2 en 3 lijken me redelijk voor zich spreken, alleen 1 heeft wellicht wat extra toelichting nodig:
Spoiler: Geen spoiler, gewoon veel tekst (klik om te tonen/verbergen)

Dit geeft het volgende lijstje:
1. Stine (-€ 159)
2. Simone (€ 786)
3. Jan (€ 943)
4. Olcay (€ 1593)
5. Ruben (€ 1989)
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)