Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 63819 keer)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #200 Gepost op: 22-02-2018, 22:49:23 »
Hier een aangepaste versie. De cijfers zijn bijgewerkt na feedback (bedankt) en hopelijk heb ik e.e.a. nog wat verduidelijkt.
Je hebt de circusopdracht niet aangepast. Mag ik vragen waarom je hebt besloten dat niet te doen?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #201 Gepost op: 22-02-2018, 22:54:46 »
Ik zie ook weer iets dat ik in de groep wil gooien:

Ik heb bij de opdracht 'Sleutelpositie' meegerekend dat Simone nodig was om een eerste deur te openen alvorens Ruben via een tweede deur die 100 euro kon nemen. Ik heb Simone en Ruben daar dus ieder de helft gegeven. Hetzelfde deed ik 2 maal bij Stine en Olcay. De 200 euro van Olcay kon 2 keer enkel bereikt worden dankzij Stine die een eerste deur opende.

Uiteraard doet iedereen ermee wat hij/zij wil.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #202 Gepost op: 22-02-2018, 23:11:40 »
Als er iets nog niet klopt moet je het zeggen maar ik heb de circusopdracht aangepast zoals Hulpmol had aangegeven: Ruben nog eens + 120 en Simone + 20. Ook heb ik de 500 bij Jan van opdracht 1 weggehaald.
Ik kijk nu nog eens en ik zie het staan  ::schaam::
Ik heb kennelijk scheelgekeken van vermoeidheid, excuses!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #203 Gepost op: 22-02-2018, 23:19:19 »
Hier een aangepaste versie. De cijfers zijn bijgewerkt na feedback (bedankt) en hopelijk heb ik e.e.a. nog wat verduidelijkt.

Een opmerking die ik wel rechtstreeks wil maken gaat over de Chaosopdracht. Loes verdient 1000 euro, dus kan Ruben zeker geen 2000 euro voorkomen hebben. Wat je met Olcay doet, daar kan je over debatteren, maar Ruben zijn keuze heeft hoogstens 1000 euro gekost.

Ik heb die 1000 euro in mijn overzicht (ondertussen al een pagina of 2 terug denk ik) ook verdeeld over de 4 kandidaten die toen nog in het spel waren, vertrekkende vanuit de misschien vage redenering dat Jan, Stine en Loes ook gewoon konden gaan zitten op de stoep en Olcay konden voor laten. ;D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #204 Gepost op: 22-02-2018, 23:36:38 »
Ik heb zowel Ruben als Olcay 2000 voorkomen als 1000 niet voorkomen toegekend door als volgt te redeneren:

- Mol Ruben kiest voor Olcay met 1000. Olcay komt niet als eerste aan. Goede keuze van Mol Ruben 2000 voorkomen. Mol Ruben geeft Loes de 500. Loes komt als eerste aan en ze verdienen 1000 euro. Foute keuze van Mol Ruben.

- Mol Olcay komt niet als eerste aan en voorkomt 2000 euro. Mol Olcay kan niet voorkomen dat Loes als eerste aankomt waardoor er 1000 euro in de pot komt.

Ik vind de 1000 niet voorkomen zelf ook een beetje streng voor Mol Olcay maar ze had, niet helemaal 100% wellicht, invloed om te proberen om Loes af te laten vallen ;)


Goede redenering, maar die grote bedragen in die opdracht tellen wel zowat voor de helft mee en dat vind ik altijd zo gevaarlijk. ;D Dan krijg je een totaal dat eigenlijk door 1 opdracht echt bepaald is. ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #205 Gepost op: 23-02-2018, 00:28:54 »
En je moet ook consequent vasthouden aan je eigen systeem, hoor. ;)

Ik wil gewoon benadrukken dat je dit jaar enkele opdrachten hebt, waar 1 kandidaat eigenlijk al invloed heeft over zoveel geld, dat het een hoop scheelt in een FTM-lijst.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #206 Gepost op: 23-02-2018, 10:40:03 »
Vrij veel mensen vergeten dat Simone voor 500 euro heeft gebeld naar Art in de eerste aflevering.
Simone heeft bij het ontbijt in aflevering 2 bekend dat ze dat heeft gedaan.
Verder denk ik dat een follow-the-money alleen werkt als je kijkt naar individuele bijdragen.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2018, 10:42:42 door Geel scherm »

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #207 Gepost op: 23-02-2018, 10:41:43 »
Vrij veel mensen vergeten dat Simone voor 500 euro heeft gebeld naar Art in de eerste aflevering.
Simone heeft bij het ontbijt in aflevering 2 bekend dat ze dat heeft gedaan.
Dit heeft ze in een biecht gedaan. Daarnaast heeft Jan dit ook gezegd waardoor het vooralsnog niet bekend is wie de -500 heeft gebeld.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #208 Gepost op: 23-02-2018, 10:44:14 »
Dit heeft ze in een biecht gedaan. Daarnaast heeft Jan dit ook gezegd waardoor het vooralsnog niet bekend is wie de -500 heeft gebeld.

Ik vind een biecht betrouwbaarder dan een gesprek tussen kandidaten. Jan probeert zich verdacht te maken ermee.
In een biecht ga je daar niet over liegen denk ik.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #209 Gepost op: 23-02-2018, 10:46:58 »
Ik vind een biecht betrouwbaarder dan een gesprek tussen kandidaten. Jan probeert zich verdacht te maken ermee.
In een biecht ga je daar niet over liegen denk ik.

Dat is ook mijn redenering. Daarom tel ik in mijn hoofd ook -500 euro bij Simone. Echter, als je subjectiviteit zoveel als mogelijk wil elimineren uit je FTM mag je het er niet bij zetten. Het is namelijk zo gezegd niet geweten.

On a side note: Olcay was er in aflevering 7 nog steeds van overtuigd dat Jan 1500 euro had opgebeld, dus we kunnen er in ieder geval zeker van zijn dat Simone die claim op die 500 euro niet in de groep heeft gegooid. ;)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #210 Gepost op: 23-02-2018, 11:31:31 »
En daarom is ook mijn conclusie dat dit jaar niemand er echt uit steekt als zeer (on)mols. Waar je andere jaren in ieder geval wat meer verschil tussen de bovenste en onderste ziet, en daardoor een of meerdere personen kan afschrijven, zijn de verschillen dit jaar zeer minimaal. Zeker gezien vaak één opdracht het verschil tussen laatste en eerste kan maken.

Blijft het natuurlijk nog wat steeds wel leuk om mee bezig te zijn :) helaas alleen een wat tegenvallende conclusie...

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #211 Gepost op: 23-02-2018, 11:35:25 »
Hier een aangepaste versie. De cijfers zijn bijgewerkt na feedback (bedankt) en hopelijk heb ik e.e.a. nog wat verduidelijkt.

Wat mij opvalt aan dit overzicht:

1. Simone haalt het minste geld binnen.
2. Simone laat (in beeld) het minste geld buiten de pot.

Hoewel het kan dat mijn tunnel mijn oordeel beïnvloedt  ::rofl:: , maar een mol wordt het altijd aangerekend als die zichtbaar geld binnen brengt. Dus doet Simone dat het minste.

Daarnaast worden alle molacties van kandidaten altijd vol in beeld getoond, om verdenking op ze te laden. Dat doet de productie graag.  ;D

Molacties van de mol laten ze juist buiten beeld. Anders is er in aflevering 10 niets om te laten zien. En weet je al wie de mol is. Dus dat ze weinig zichtbare acties heeft, zou juist verdacht moeten zijn!

Als alle "onbekende acties", zoals de 500 euro bellen in aflevering 1, op naam van Simone komen, dan zal het ftm overzicht er een stuk anders uit zien.  ::tandpastasmiley::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #212 Gepost op: 23-02-2018, 11:54:03 »
En daarom is ook mijn conclusie dat dit jaar niemand er echt uit steekt als zeer (on)mols. Waar je andere jaren in ieder geval wat meer verschil tussen de bovenste en onderste ziet, en daardoor een of meerdere personen kan afschrijven, zijn de verschillen dit jaar zeer minimaal. Zeker gezien vaak één opdracht het verschil tussen laatste en eerste kan maken.

Blijft het natuurlijk nog wat steeds wel leuk om mee bezig te zijn :) helaas alleen een wat tegenvallende conclusie...

Ik ga in ieder geval afhankelijk van het resultaat en de molacties toch eens kijken of er bepaalde 'regels' die we nu volgen moeten herbekeken worden om volgend jaar toch weer beter te kunnen zien wie nu echt actief het meeste er uit haalt.

We kunnen er trouwens ook niet om heen dat we (en dit in tegenstelling tot de Vlaamse Mol) vaak niet het volledige plaatje krijgen. Bij Olcay leefde namelijk het gevoel dat Jan een groot deel van die 1800 euro verdiend heeft bij de Molcast. Ik heb dan weer het gevoel dat Simone (van de 4 kandidaten die er nog in zijn) daar het minste gedaan heeft. Maar omdat je van werkelijk niets zeker bent (op misschien 4 goede antwoorden na), is die 1800 euro waardeloos om mee te nemen.

Als alle "onbekende acties", zoals de 500 euro bellen in aflevering 1, op naam van Simone komen, dan zal het ftm overzicht er een stuk anders uit zien.  ::tandpastasmiley::

We zouden FTM's moeten hebben die na aflevering 10 gemaakt worden om te zien wat de effectieve last voor de Mol is tov de voorspelde last.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #213 Gepost op: 23-02-2018, 12:41:26 »
Dat is inderdaad interessant om te doen. Maar vrees dat de conclusie zal zijn dat je doordat je niet alles goed in beeld krijgt, je op basis van ftm de mol niet kan vinden. Kan me herinneren dat Art vorig jaar ook zei dat de mol (en de productie) dondersgoed weten dat er met ftm gespeurd wordt naar de mol. Daarom zorgen ze er voor dat deze speurmethode niet werkt. Niet voldoende om de mol aan te wijzen in ieder geval. Ondersteunend zou het wel een klein beetje kunnen werken.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #214 Gepost op: 23-02-2018, 22:38:10 »
On a side note: Olcay was er in aflevering 7 nog steeds van overtuigd dat Jan 1500 euro had opgebeld, dus we kunnen er in ieder geval zeker van zijn dat Simone die claim op die 500 euro niet in de groep heeft gegooid. ;)
Stel dat iedereen zijn echte bedrag claimt, maar Jan 500 euro meer, dan komen ze op een totaal van 5500 euro uit maar hebben ze geen idee wie er liegt. Je zit dan nog het dichtst bij de waarheid om maar gewoon iedereen te geloven. Of in ieder geval niet iederéén te wantrouwen - bedenk dat zij niet alle belletjes weten die wij als kijkers hebben gezien.
...óf niet!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #215 Gepost op: 23-02-2018, 23:00:36 »
De pot staat nu op 11700 euro en er zijn nog maar vier deelnemers.

Mijn balans:
Jan: 2925 euro
Olcay: 2925 euro
Ruben: 2925 euro
Simone: 2925 euro

Het is echt heel spannend deze keer!

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #216 Gepost op: 23-02-2018, 23:37:46 »
De pot staat nu op 11700 euro en er zijn nog maar vier deelnemers.

Mijn balans:
Jan: 2925 euro
Olcay: 2925 euro
Ruben: 2925 euro
Simone: 2925 euro

Het is echt heel spannend deze keer!
Als je FTM onzin vindt, kun je het topic ook gewoon negeren natuurlijk  ;)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #217 Gepost op: 24-02-2018, 03:40:31 »
We zouden FTM's moeten hebben die na aflevering 10 gemaakt worden om te zien wat de effectieve last voor de Mol is tov de voorspelde last.

Dat is misschien best een goed idee. Om te kunnen zien waar de grootste fouten/verschillen zitten met de verschillende voorspellingen. We denken wel dat het voor de hand ligt waar onduidelijkheid vandaan komt maar misschien komt er toch iets boven water drijven om in het achterhoofd te houden het volgende seizoen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #218 Gepost op: 24-02-2018, 19:13:57 »
Bij de Rode Draad kan de mol 2 dingen doen: met een lege envelop naar de overkant of helemaal niet gaan.

Welke strategie zou de Mol in gedachten hebben gehad bij de aanvang van deze opdracht denk je? (Ik denk dat je niet halfslachtig kunt zijn in deze opdracht.)
« Laatst bewerkt op: 24-02-2018, 19:18:43 door Avogadro »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #219 Gepost op: 24-02-2018, 20:10:03 »
Dat heb ik een beetje met de NIWHL en Rode Draad opdracht (5000 euro).

Bij NIWHL weten we niet als hoeveelste de mol bij Art stond en weten zodoende ook niet of zijn/haar antwoord überhaupt nog uitmaakt. Daarnaast werd er feitelijk nog geen geld verdiend. Hier een onderverdeling maken is voor mij per definitie subjectief.

Bij de Rode Draad kan de mol 2 dingen doen: met een lege envelop naar de overkant of helemaal niet gaan. We weten dat Emilio als 2e ging en hij beweerde de envelop met geld mee te hebben gebracht. Zodoende heeft de mol gedaan wat hij/zij kon, niet gaan (Ruben) of met een lege envelop (Jan, Olcay, Simone) gaan. Naar mijn mening kun je in deze opdracht dus wederom niet objectief het geld verdelen behalve door iedereen, vanuit mol-oogpunt, hetzelfde bedrag toe te kennen.

;)

Ik zei ongeveer hetzelfde een paar weken geleden. Die opdracht is te bepalend voor alle eindresultaten. Ik heb voor de ranking met die bij opdracht er wat kansberekening op los gelaten. Zo heeft Jan door eerst te gaan de kans het meest verhoogd dat de goede envelop de overkant bereikte en Simone heeft die kans het minst verhoogd.