Auteur Topic: [Theorie] Follow-the-Money  (gelezen 63788 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #220 Gepost op: 24-02-2018, 20:24:51 »
Is het veel waard? De helft? Een beetje?

Niet schokkend veel, maar er is toch een significant verschil zo.


Offline presentatortje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #221 Gepost op: 24-02-2018, 22:36:47 »
Niet schokkend veel, maar er is toch een significant verschil zo.



WOW Hulpmol :O wat een te gek overzicht (voor diegenen die het net als ik niet goed kunnen lezen, rechtermuisknop, afbeelding openen op nieuw tabblad) en als ik het goed zie / heb, dan heeft nu dus Olcay het minste opgebracht?
pffff ik weet het dit jaar ECHT niet meer :O Ik mag haar echt niet, maar ze zou zo fantastisch zijn. Heeft zo express en overdreven zitten klooien, dat niemand haar dan echt verdenkt lijkt het wel.
RATATATATATATATATA - Imanuelle Grives

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #222 Gepost op: 24-02-2018, 22:38:37 »
WOW Hulpmol :O wat een te gek overzicht (voor diegenen die het net als ik niet goed kunnen lezen, rechtermuisknop, afbeelding openen op nieuw tabblad) en als ik het goed zie / heb, dan heeft nu dus Olcay het minste opgebracht?
pffff ik weet het dit jaar ECHT niet meer :O Ik mag haar echt niet, maar ze zou zo fantastisch zijn. Heeft zo express en overdreven zitten klooien, dat niemand haar dan echt verdenkt lijkt het wel.

Tot aflevering 7 was Olcay inderdaad de slechtste verdiener. Een update volgt uiteraard later pas. ;)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #223 Gepost op: 24-02-2018, 22:50:55 »
Olcay kwam heel even op mijn radar, toen ze af ging met de pacman auto met het grootste bedrag, en in de taxistoelendans ze er weer uit ging met het meeste geld. Beide de ideale molpositie, en maximaal benut.

Maar nee, ik wilde er niet aan dat Olcay de mol is. Wensmol, dat wel.

Nu ik het ftm overzicht zie, begin ik toch weer te twijfelen...

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #224 Gepost op: 24-02-2018, 23:30:42 »
Whoa, toch Olcay?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #225 Gepost op: 25-02-2018, 12:08:34 »
Geluids mix
Lastig om een goede verdeling te maken.
- Het lijkt erop dat 1 & 4 vrij duidelijk is voor Olcay, Jan en Simone. Ruben twijfelt eerst maar gaat hier ook in mee. (250/3)
- Jan koppelt eerst 2 & 6 succesvol aan elkaar maar schept daarna verwarring erover door 2 & 5 aan elkaar te koppelen. Simone wil ze nog een keer beluisteren. Ruben zegt als ze met z'n vieren bij 2 aankomen dat het 2 & 6 is. Ruben 125, Simone 125
- Bij 7 herkent Olcay de 3 er in. Verder horen we er niks over maar de rest lijkt hier dus mee eens te zijn. Olcay 125, Jan/Simone/Ruben overige 125.
- 5 als losse doen zijn vooral Ruben en Simone voor. Jan schikt zich hier in terwijl Olcay hem juist bij andere erbij wil doen. Ruben en Simone allebei 125.

Dus:
Ruben: 125 + 125/3 + 125
Jan: 250/3 + 125/3
Simone: 250/3 + 125 + 125/3 + 125
Olcay: 250/3 + 125

Car aoke
Volgens de testvraag hadden kandidaten 0, 3, 4, en 5 liedjes goed geraden.
Simone heeft dus 0 vragen goed geraden.
Olcay 4 of 5
Ruben 3, 4 of 5 (inclusief 1 bonus)
Jan 3, 4 of 5 (inclusief 1 bonus)

Dus team Simone & Ruben heeft 3, 4 of 5 liedjes geraden (inclusief 1 bonus)
Team Olcay & Jan heeft 7, 8 of 9 liedjes geraden (inclusief 1 bonus).
Daarom zet is Simone en Ruben of 200/2 = 100 euro p.p.
Olcay & Jan verdienen 400/2 = 200 euro p.p.
De overige 100 euro is onbekend.

Totaal hadden ze 2200 kunnen verdienen. Dus 600 misgelopen bij team Olcay & Jan, 800 bij team Ruben & Simone, en 100 onbekend.


Geldstroom
Ik ga alleen uit van wie welke koker pakt, ondanks dat je als mol natuurlijk ook kunt mollen op andere manieren. Bijvoorbeeld door zo druk bezig te zijn met een snoekduik voor een minkoker dat je een andere vlag mist, verkeerd sturen, verkeerde dingen herhalen, etc.

Simone pakt een juiste koker van 250 euro (dus 500 euro)
Jan pakt twee foute kokers van -50 euro (dus -100 euro)
Olcay pakt een goede koker van 250 euro x 2 (500 euro) en een foute van -50. (dus 450 euro)
Ruben pakt geen kokers (0 euro)

Geld misgelopen is dan:
Simone mist een goede koker (500 euro)
Jan mist twee goede kokers (1000 euro)
Olcay mist een goede koker (500 euro)
Ruben mist twee goede kokers (1000 euro)


In mijn overzicht heb ik ook de Chaos-opdracht verander. In navolging op andere heb ik Ruben ook wat toegekend (zowel bij het verdienen als niet-verdienen) dus de totalen zijn ietwat anders dan als je de rest bij de vorige tussenstand zou optellen.

Kandidaat   Verdiend   niet-verdiend   had kunnen    %
Jan         2130       4370            8490          25
Simone      2650       3950            8020          33
Olcay       3220       4670            9240          35
Ruben       3010       3250            8330          36

In totaal 14.250 verdiend van de 54.580 euro (26%)
Jan in mijn overzicht dus het meest mols. Simone is vooral deze laatste aflevering goed bezig geweest qua geld verdienen. Hierdoor heeft ze Jan nog ingehaald. Al zijn de verschillen dit jaar niet super groot.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #226 Gepost op: 25-02-2018, 12:15:05 »
En dit is mijn bijgewerkt overzicht.

Ik heb de suggestie die iemand begin deze week maakte (Olcay draagt bij aan opdracht 7.1 omdat ze iedereen op tijd naar de control room roept) meegenomen, dus ook daar is een aanpassing gebeurd.

Mijn conclusie: Qua geld moet het wel Jan of Olcay zijn.

« Laatst bewerkt op: 25-02-2018, 12:18:02 door Hulpmol »

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #227 Gepost op: 25-02-2018, 12:27:06 »
Oh en bij deze ook mijn overzicht van het geld dat verdiend is door de kandidaten per opdracht voor wie geïnteresseerd is.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2018, 12:31:10 door Kaaasje »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #228 Gepost op: 25-02-2018, 12:34:01 »
Kaaasje, op basis van wat heb je die bedragen in opdracht 8.1 verdeeld?

Ik heb iedereen gelijk bedeeld omdat iedereen op een bepaald moment wel eens wat zei dat mols kon zijn. Maar ik hoor graag jouw redenering. ;)

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #229 Gepost op: 25-02-2018, 12:50:15 »
En dit is mijn bijgewerkt overzicht.

hoe kan ik de grafiek vergroten om te kunnen lezen? (niet zo handig hierin  :P)
« Laatst bewerkt op: 25-02-2018, 13:16:14 door Jannes »
Dat dan weer wel

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #230 Gepost op: 25-02-2018, 12:53:24 »
hoe kan ik de grafiek vergroten om te kunnen lezen? (niet zo handig hierin  :P)


Rechtermuisknop en 'nieuw tabblad openen'.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #231 Gepost op: 25-02-2018, 12:57:00 »
Rechtermuisknop en 'nieuw tabblad openen'.
Thanks ::ok::
Dat dan weer wel

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #232 Gepost op: 25-02-2018, 12:57:20 »
hoe kan ik de grafiek vergroten om te kunnen lezen? (niet zo handig hierin  :P)

En op bv een iPad kun je gewoon met je vingers inzoomen

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #233 Gepost op: 25-02-2018, 13:13:42 »

Kaaasje, op basis van wat heb je die bedragen in opdracht 8.1 verdeeld?

Ik heb iedereen gelijk bedeeld omdat iedereen op een bepaald moment wel eens wat zei dat mols kon zijn. Maar ik hoor graag jouw redenering. ;)
Daar dacht ik eerst ook aan maar heb uiteindelijk voor het volgende gekozen. Zeker niet perfect en we zien natuurlijk niet alles, wat het extra lastig maakt. Suggesties voor verbetering zijn uiteraard welkom en wellicht pas ik dan ook wat aan.

Geluids mix
Lastig om een goede verdeling te maken.
- Het lijkt erop dat 1 & 4 vrij duidelijk is voor Olcay, Jan en Simone. Ruben twijfelt eerst maar gaat hier ook in mee. (250/3)
- Jan koppelt eerst 2 & 6 succesvol aan elkaar maar schept daarna verwarring erover door 2 & 5 aan elkaar te koppelen. Simone wil ze nog een keer beluisteren. Ruben zegt als ze met z'n vieren bij 2 aankomen dat het 2 & 6 is. Ruben 125, Simone 125
- Bij 7 herkent Olcay de 3 er in. Verder horen we er niks over maar de rest lijkt hier dus mee eens te zijn. Olcay 125, Jan/Simone/Ruben overige 125.
- 5 als losse doen zijn vooral Ruben en Simone voor. Jan schikt zich hier in terwijl Olcay hem juist bij andere erbij wil doen. Ruben en Simone allebei 125.

Dus:
Ruben: 125 + 125/3 + 125
Jan: 250/3 + 125/3
Simone: 250/3 + 125 + 125/3 + 125
Olcay: 250/3 + 125

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #234 Gepost op: 25-02-2018, 15:10:42 »
Ook van mij een update

(klik op afbeelding voor vergroting)

Opdracht 7.1
Alles gelijk verdeeld, omdat dit niet duidelijk aan mensen toe te wijzen is

Opdracht 7.2
 €50 Hello (Olcay > Jan)
 €50 Bloed, zweet en tranen (Olcay > Jan)
 €50 Help (Jan > Olcay)
 €50 Happy (Olcay > Jan)
€100 Pianoman (Simone > Ruben)
 €50 Dancing on the ceiling (Jan > Olcay)
€100 Thriller (Olcay > Jan)
 €50 You gotta fight for your right to party (Simone > Ruben)

Bij elk liedje het bedrag van dat liedje verdeeld over de twee kandidaten.
Dan is er nog van €200 niet in beeld gekomen wie het heeft verdiend, dus dat gelijkmatig verdeeld over alle kandidaten

Opdracht 7.3
Er is 3x -€50 gepakt en 2x €250 door de goede persoon.
Olcay had bij rusland geel moeten pakken, maar pakt oranje en blauw, wat dus 2 van de -€50 zijn
Simone is afgevallen, en heeft waarschijnlijk dus niet gemold, en we horen iedereen ook zeggen dat ze georgie blauw moet hebben als ze het zien
Dat betekent dus dat Jan het overblijvende mingeld moet hebben gepakt

Simone pakt Georgie blauw (2x +)
Engeland jan pakt blauw (2x +/-)
Olcay pakt Rusland oranje en blauw (moet geel zijn) (- en -)
Italie jan pakt oranje (2x +/-)



Dit geeft het volgende lijstje
1. Olcay (€2718)
2. Jan (€2784)
3. Ruben (€3180)
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #235 Gepost op: 25-02-2018, 15:14:03 »
Opdracht 7.2
 €50 Hello (Olcay > Jan)
 €50 Bloed, zweet en tranen (Olcay > Jan)
 €50 Help (Jan > Olcay)
 €50 Happy (Olcay > Jan)
€100 Pianoman (Simone > Ruben)
 €50 Dancing on the ceiling (Jan > Olcay)
€100 Thriller (Olcay > Jan)
 €50 You gotta fight for your right to party (Simone > Ruben)

Bij elk liedje het bedrag van dat liedje verdeeld over de twee kandidaten.
Dan is er nog van €200 niet in beeld gekomen wie het heeft verdiend, dus dat gelijkmatig verdeeld over alle kandidaten
wel weten we door de testvraag dat de kandidaten 0, 3, 4 of 5 vragen goed hebben. Bij het Ruben/Simone team kunnen er dus nog maar maximaal 3 goede antwoorden bijkomen terwijl je nog voor 4 antwoorden geld over hebt. Scheelt natuurlijk niet veel in het overzicht maar ik dacht ik meld het toch even. :)

De vlaggen ga ik nog even checken want als jij gelijk hebt klopt mijn overzicht dis niet :)
« Laatst bewerkt op: 25-02-2018, 15:16:18 door Kaaasje »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #236 Gepost op: 25-02-2018, 15:16:32 »
wel weten we door de testvraag dat de kandidaten 0, 3, 4 of 5 vragen goed hebben.

De vlaggen ga ik nog even checken want als jij gelijk hebt klopt mijn overzicht dis niet :)

Idem. En dat zou Olcay met stip op 1 zetten waardoor ik makkelijk daar kan kamperen tot de ontknoping.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #237 Gepost op: 28-02-2018, 17:15:27 »
Ik haal toch nog even het dunne laagje stof van dit topic.

Als Olcay de mol blijkt te zijn ben ik van mening dat we dit FtM dit jaar toch een goede methode was om de mol te ontdekken.
Tegelijkertijd biedt mijn overzicht nog voldoende mogelijkheden voor Jan en Ruben om de mol te kunnen zijn.

In mijn eerdere overzichten had ik 1 kolom voor Onbekend en Groep, maar die heb ik nu toch uit elkaar gehaald.

Bij 'Groep' staan bedragen die wel/niet verdiend zijn door groep en waar je alleen een subjectieve verdeling zou kunnen maken over wie daar de meeste invloed op had. De mol heeft daarbij ongetwijfeld invloed op de niet verdiende bedragen, desondanks zijn het opdrachten waarbij de groep het geld wel had kunnen verdienen omdat ze het voldoende in eigen hand hadden kunnen houden. (voorbeeld: een woordzoeker oplossen kan ook met een mol in je midden)

Bij 'Onbekend' staan bedragen die wel/niet verdiend zijn, en in principe aan individuen toegekend kunnen worden. Echter door een gebrek aan informatie (dankzij de montage) weten we niet aan we ze toebedeeld moeten worden. Vooral in deze bedragen zijn er nog voldoende mogelijkheden om de mol wat gemist geld of mingeld toe te schrijven. (voorbeeld: de pakketjes in de trein en het verdwenen geld in de hotelkamers)

Met wat we wel weten is dat Olcay het minste verdiende geld en het meeste gemiste geld op haar conto heeft staan (na aflevering 1).
« Laatst bewerkt op: 28-02-2018, 18:09:26 door Jayq »

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #238 Gepost op: 28-02-2018, 17:49:28 »
Ik zat even te kijken naar je overzicht Jayq. Netjes gedaan.

Ik zat ook even te kijken waarom Olcay zoveel geld uit de pot had gehouden. Tijd is geld was natuurlijk een vetpot en ook de chaos opdracht tikt wel aan. Ik vroeg me alleen af, je hebt gezegd dat Ruben wel deels verantwoordelijk is voor het te winnen geld die opdracht (250 van de 1000 die ze verdienen) maar niet van het verloren geld. Die heb je volledig aan Olcay bedeeld. Dat vind ik dan niet helemaal eerlijk. Immers als Ruben Loes 1000 euro had meegegeven hadden ze nog meer verdiend. Ik zou daar dan ook meer een 750/250 verdeling verwachten. Blijft Olcay natuurlijk nog steeds het meest mols, want het is maar een kleine verschuiving. Maar ik wou het toch even zeggen :)

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Theorie] Follow-the-Money
« Reactie #239 Gepost op: 28-02-2018, 18:20:38 »
Hmmm, daar heb je een punt. Van de andere kant, Olcay heeft daadwerkelijk een enveloppe met 1000 euro niet over de finish gebracht. Ik vind het ook weer raar om dat bedrag niet volledig aan Olcay toe te kennen.

Daarbij denk ik ook niet dat Ruben (als mol) geredeneerd zou hebben: laat ik 1000 euro aan Olcay geven, die gaat zeker niet eerste worden in deze race. Om die reden vind ik het niet echt de 'verdienste' van Ruben dat de 1000 euro het niet gehaald heeft.

Maar ik weet ook dat dit een redelijk subjectieve redenering is.