Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers  (gelezen 45140 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #140 Gepost op: 7-02-2018, 13:10:28 »
Een apart hintstopic lijkt me nogal onoverzichtelijk,  al snap ik het idee er voor.

Van mij mag er ook bij iedere hint een nieuw topic geopend worden hoor, maar in de opdrachtentopics zou ik het leuker vinden om echt tot de kern van de zaak over te gaan en shots die uit de opdracht komen, maar niets met het spel te maken hebben ergens anders te bespreken.

Zo snap ik dat er een publiek is dat graag wil zoeken of de man bovenaan de roltrap bij 5.2 Ruben met vermomming is of dat Ruben de bestuurder van de metro is, maar zoiets zou gescheiden moeten zijn van het spel zelf.

Al deel ik hier natuurlijk de lakens niet uit. ::rofl::

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #141 Gepost op: 7-02-2018, 13:21:07 »
Misschien moeten we de rol van het hintvrije topic omkeren? Alle topics per definitie voor het bespreken van acties en 1 topic waar je al je screenshots met gekke mensen in kwijt kan die verdacht veel lijken op een kandidaat die een pruik opgezet heeft.

Iets als deze woordzoeker kan dan wat mij betreft nog wel een apart topic hebben omdat je hier inderdaad toch als molloot getriggerd wordt om iets te gaan zoeken.

Voor het overzichtelijk houden van de topics vind ik dat niet zo'n slecht idee. Je hoeft niet eens per opdracht een apart hinttopic te hebben, maar bijvoorbeeld vier hinttopics met mogelijke aanwijzingen naar de mol, de winnaar, de verliezer en de afvaller. Of je spreekt af dat hints die naar een specifieke kandidaat verwijzen, alleen in het betreffende kandidatentopic geplaatst mogen worden.

Als groot fan van het zoeken naar verborgen aanwijzingen zou ik dan wel graag zien dat er in die topics geen dooddoeners meer geplaatst worden, zoals:

[-] dat zouden de makers nooit doen;
[-] dat is veel te vergezocht;
[-] dat kan geen hint zijn, want ze wisten toen nog niet dat X zou gebeuren.

Dat werkt - mij in elk geval - nogal op de zenuwen. Ik weet zelf namelijk heel goed dat de meeste hints die ik zie achteraf fata morgana's blijken te zijn. Dat neemt de lol van het speuren echter niet weg. De reis is belangrijker dan de bestemming, en zo.

Mijn twee centen, voor wat het waard is.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #142 Gepost op: 7-02-2018, 13:22:58 »
STIN-EISDEMOL is een stuk sterker dan STIN-EIS-E-EN-KANDIDATE omdat je je (letterlijk) in een stuk minder bochten moet wringen om het te vinden.

Mijn grootste bezwaar tegen de eerste is dat ik me afvraag of het überhaupt wel mogelijk is om een woordzoeker zo naar je hand te zetten. Om 38 woorden in een woordzoeker van 16x16 vakjes te stoppen moet je op zichzelf al een goede wiskundige zijn om zoiets mooi in elkaar te passen zonder al te veel lege vakjes voor de oplossing. Of je dan nog precies kan regisseren dat de letter 'STIN' de letters 'EISDEMOL' moeten gaan kruizen ??? Dat betwijfel ik.
Bovendien zijn de letters 'S', 'T' en 'N' gewoon veel voorkomende letters dus geloof ik ook wel weer in toeval ::jaja:: (Dit laatste bevestigt én ontkracht m'n punt. :P)
...óf niet!

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #143 Gepost op: 7-02-2018, 14:10:33 »
Misschien moeten we de rol van het hintvrije topic omkeren? Alle topics per definitie voor het bespreken van acties en 1 topic waar je al je screenshots met gekke mensen in kwijt kan die verdacht veel lijken op een kandidaat die een pruik opgezet heeft.

Wanneer ik kijk naar de populariteit van topics hier op de site dan is het hintvrije topic een stuk minder populair dan de andere topics vol gekke screenshots en puzzels.
Het is ook niet mijn manier van kijken, maar blijkbaar zijn er veel mensen hier die hints willen ontmaskeren. Dat zie je ook wanneer je door de topics heen gaat. Dus ik denk dat omdraaien alleen maar hele chaotische hintstopics gaat opleveren ;).
You'll never walk alone

Offline Orphen89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #144 Gepost op: 7-02-2018, 14:19:26 »
Ik heb het opgelost!

Als je na 'Wie is de' schuin naar rechts onder afslaat, en schuin omhoog gaat krijg je:

"Wie is de Kanditate"

Er zijn dit jaar 9 mollen en er is al bepaald wanneer wie weg gaat! Er is maar 1 kandidaat die wint als ze het doorheeft!

Ik denk Olcay!
 ::tandpastasmiley:: ::rofl:: ::rofl::

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #145 Gepost op: 7-02-2018, 14:25:52 »
Wanneer ik kijk naar de populariteit van topics hier op de site dan is het hintvrije topic een stuk minder populair dan de andere topics vol gekke screenshots en puzzels.
Het is ook niet mijn manier van kijken, maar blijkbaar zijn er veel mensen hier die hints willen ontmaskeren. Dat zie je ook wanneer je door de topics heen gaat. Dus ik denk dat omdraaien alleen maar hele chaotische hintstopics gaat opleveren ;).

Daar heb ik wel een mogelijke verklaring voor. Ik lees zelf alle topics, maar ik heb nog maar zelden wat geplaatst in het hintvrije topic omdat ik toch graag per opdracht of per kandidaat reageer. Zo wil ik zien wie wat fout deed bij de Molcast door bij de Molcast de vragen en antwoorden bij elkaar te zoeken en te bespreken wie daar fouten maakt.

Het is voor mij logischer om bij iedere opdracht te zeggen wie wat fout deed. Dus het hintvrije topic heeft het nadeel dat alles er samen geduwd kan worden, maar dat gaat dus wel van pas komen als ik ooit eens een overzicht wil van alle aflevering die tot dan toe geweest zijn.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #146 Gepost op: 7-02-2018, 14:49:14 »
Ben het met Eric Leppen eens. Graag hints en "onhints" gescheiden houden.
Ook Hulpmol heeft goede suggesties.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #147 Gepost op: 7-02-2018, 15:05:08 »
Kan deze hele discussie buiten dit topic? Ik lees graag alleen over de opdrachten (hints, analyses, alles door elkaar, er zijn al zoveel topics...). Voor randzaken en voorstellen om zaken aan te passen zijn er volgens mij genoeg andere topics.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #148 Gepost op: 7-02-2018, 15:09:25 »
Kan deze hele discussie buiten dit topic? Ik lees graag alleen over de opdrachten (hints, analyses, alles door elkaar, er zijn al zoveel topics...). Voor randzaken en voorstellen om zaken aan te passen zijn er volgens mij genoeg andere topics.

Akkoord. En bedankt voor het onderschrijven van ons punt dat opdrachtentopics over opdrachten moeten gaan. ::rofl::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #149 Gepost op: 7-02-2018, 15:27:02 »
Oké laat ik de discussie even doorbreken met een mogelijke hint/verklaring.
Zou 'Streepte de Mol de Mol weg?' niet gewoon betekenen dat dit een vraag bij de komende test zou worden? Gewoon nuttige informatie voor de kandidaten?

PS: De 19e letter van het alfabet is de 'S'. (Jan beantwoordt deze vraag met 'Nee' als hij het over Simone heeft.)
...óf niet!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #150 Gepost op: 7-02-2018, 18:00:03 »
Zou 'Streepte de Mol de Mol weg?' niet gewoon betekenen dat dit een vraag bij de komende test zou worden? Gewoon nuttige informatie voor de kandidaten?

Ja, daar ga ik zelf wel vanuit. Net zoals die vrijstelling voor de finale. Als je als kandidaat wel had gezien wie er in je ooghoek langs liep wist je op wie je de test moet invullen tot en met de finale.

Daarbij doe ik niet mee met fanatiek gespeur naar hints en aanwijzingen. Het interesseert mij helemaal niks, ik wil gewoon aan de hand van de beste molpositie en mogelijke acties de mol in het vizier krijgen. Alle besprekingen over hints vind ik daarom maar afleiden en irriteren. Het hintsvrije topic is een goed idee maar zodra ik de kandidaten topics bij langs ga staan ze bol van de hints. Als iets mijn leesplezier bederft is dat het wel. Daarom houd ik het vaak bij de Opdrachtentopics en wie is de mol poll, winnaar, verliezer en afvaller.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #151 Gepost op: 7-02-2018, 19:39:17 »
suggesties over hint of hint vrij mogen in pm verstuurt worden naar mij. Na dit seizoen evalueren we het huidige hintvrije topic.
Hier weer ALLES over opdracht 3 :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #152 Gepost op: 7-02-2018, 22:15:02 »
Mijn grootste bezwaar tegen de eerste is dat ik me afvraag of het überhaupt wel mogelijk is om een woordzoeker zo naar je hand te zetten. Om 38 woorden in een woordzoeker van 16x16 vakjes te stoppen moet je op zichzelf al een goede wiskundige zijn om zoiets mooi in elkaar te passen zonder al te veel lege vakjes voor de oplossing. Of je dan nog precies kan regisseren dat de letter 'STIN' de letters 'EISDEMOL' moeten gaan kruizen ??? Dat betwijfel ik.

Geloof me: dat is mogelijk. Er bestaan programma's voor en ik sluit niet uit dat men in het diepste geheim de hulp heeft ingeroepen van bv. Denksport. Ik vind het namelijk geen toeval dat zowel "Stine is de Mol" als "Stine is een kandidate" gevormd kunnen worden. Daar is over nagedacht, deze puzzel is niet in een paar minuten ontworpen.

Wat mij het meeste opviel aan de opdracht: men weet dat je met de overgebleven letters een zin moet maken. En als je dan ziet dat er een X en een C vlakbij elkaar overblijven... dan gaat er toch een lampje branden dat die twee letters misschien tot een nog te vinden woord behoren?

Andere opvallende actie: Stine is redelijk passief in het gehele spel (in de gehele serie trouwens), maar bij het oplezen van de eindoplossing neemt zij ineens het voortouw... en leest een foute zin op...

Tja... zit weliswaar in een klein Stine-tunneltje maar dit laatste kan niemand ontgaan zijn  ::tandpastasmiley::


Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #153 Gepost op: 7-02-2018, 22:19:46 »
Geloof me: dat is mogelijk. Er bestaan programma's voor en ik sluit niet uit dat men in het diepste geheim de hulp heeft ingeroepen van bv. Denksport. Ik vind het namelijk geen toeval dat zowel "Stine is de Mol" als "Stine is een kandidate" gevormd kunnen worden. Daar is over nagedacht, deze puzzel is niet in een paar minuten ontworpen.

Wat mij het meeste opviel aan de opdracht: men weet dat je met de overgebleven letters een zin moet maken. En als je dan ziet dat er een X en een C vlakbij elkaar overblijven... dan gaat er toch een lampje branden dat die twee letters misschien tot een nog te vinden woord behoren?

Andere opvallende actie: Stine is redelijk passief in het gehele spel (in de gehele serie trouwens), maar bij het oplezen van de eindoplossing neemt zij ineens het voortouw... en leest een foute zin op...

Tja... zit weliswaar in een klein Stine-tunneltje maar dit laatste kan niemand ontgaan zijn  ::tandpastasmiley::


Dat lampje ging dan ook branden: ze wisten toen dat ze "executie" niet hadden weggestreept  ;)

En hoezo is Stine passief? Ze streept gewoon, net als de rest. Ex Olcay dan.. Als er iemand passief is, is het Olcay. Veel misbaar en aanwijzingen roepen (en verwarring zaaien), maar geen streep door een letter gezet..   ::ohno::

Het voortouw nemen om alsnog tot de oplossing te komen kan ook als kandidaats gezien worden..  ;D
En ze las geen foute zin op, ze vulde het stuk tussen het begin en het eind (die waren beide bekend) niet juist in. Maar dat was ook bijna godsonmogelijk, want niet alles woorden waren weggestreept en ze hadden amper tijd (10 sec op dat moment ofzo)..
« Laatst bewerkt op: 7-02-2018, 22:22:03 door Whiskers »

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #154 Gepost op: 7-02-2018, 22:52:43 »
Dat lampje ging dan ook branden: ze wisten toen dat ze "executie" niet hadden weggestreept  ;)

En hoezo is Stine passief? Ze streept gewoon, net als de rest. Ex Olcay dan.. Als er iemand passief is, is het Olcay. Veel misbaar en aanwijzingen roepen (en verwarring zaaien), maar geen streep door een letter gezet..   ::ohno::

Het voortouw nemen om alsnog tot de oplossing te komen kan ook als kandidaats gezien worden..  ;D
En ze las geen foute zin op, ze vulde het stuk tussen het begin en het eind (die waren beide bekend) niet juist in. Maar dat was ook bijna godsonmogelijk, want niet alles woorden waren weggestreept en ze hadden amper tijd (10 sec op dat moment ofzo)..

Stine vind ik passief maar inderdaad: Olcay is dat zeer zeker ook. Maar daar ligt het er wel heel dik bovenop... de hele serie al. Ik wil er gewoon niet aan dat Olcay De Mol is. Kán gewoon niet... of het is de briljantste mol ooit  ::rofl::

Met dat oplezen leek het net of Stine zich bijna verslikte in haar woorden. Alsof ze bijna de goede oplossing gaf. Ze moest even zoeken naar woorden had ik het idee. Bewust of niet?

Ik vond dit één van de leukste opdrachten van dit jaar. Eentje waarvan men achteraf zal zeggen "zie je nou wel!!"  ::rofl::

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #155 Gepost op: 7-02-2018, 23:16:41 »
suggesties over hint of hint vrij mogen in pm verstuurt worden naar mij.

VerstuurT??  ??? :P

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #156 Gepost op: 8-02-2018, 11:06:43 »
Nog een andere brainwave in relatie tot deze opdracht.
Ik blijf die laatste zin die overblijft nog steeds heel gek vinden: streepte de mol de mol weg? En dan ook nog eens als testvraag terug laten komen? Die kandidaten strepen allemaal door elkaar woorden weg onder tijdsdruk, dan weet je toch niet van iedereen wie wie wegstreepten? Stel, je hebt Stine als mol, weet je dan ook als kandidaat of zij haar eigen naam wegstreept? Bij sommige zal je dit wellicht weten (als je zoals Jan in de buurt staat), maar bij anderen niet.

Daarom dacht ik opeens: Olcay heeft werkelijk helemaal NIKS gedaan! Je kan bij haar als enige dus zeker deze vraag goed beantwoorden (nl NEE), omdat je 100% weet dat ze geen enkel woord heeft gestreept. Dan zou deze zin/ vraag logischer zijn voor mij.

Ik zit nog steeds in de Simone tunnel maar ben mij met een half been naar buiten aan het banen richting Olcay.
Meer L

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #157 Gepost op: 8-02-2018, 14:23:05 »
STIN-EISDEMOL is een stuk sterker dan STIN-EIS-E-EN-KANDIDATE omdat je je (letterlijk) in een stuk minder bochten moet wringen om het te vinden.

Mijn grootste bezwaar tegen de eerste is dat ik me afvraag of het überhaupt wel mogelijk is om een woordzoeker zo naar je hand te zetten. Om 38 woorden in een woordzoeker van 16x16 vakjes te stoppen moet je op zichzelf al een goede wiskundige zijn om zoiets mooi in elkaar te passen zonder al te veel lege vakjes voor de oplossing. Of je dan nog precies kan regisseren dat de letter 'STIN' de letters 'EISDEMOL' moeten gaan kruizen ??? Dat betwijfel ik.
Bovendien zijn de letters 'S', 'T' en 'N' gewoon veel voorkomende letters dus geloof ik ook wel weer in toeval ::jaja:: (Dit laatste bevestigt én ontkracht m'n punt. :P)

Daar hoef je geen wiskundige voor te zijn hoor. Je kunt met een simpel programma precies programmeren wat je wilt. Overigens zie ik in de voorgedragen hints als 'STINEISDEMOL' echt vooral veel toeval. Er zijn voor bijna alle (ex)kandidaten met wat bochten mooie combinaties te maken, maar ik ben niet overtuigd dat we hier heel veel waarde aan moeten hechten. Ik sluit niet uit dat er hints in verstopt zitten, maar wat ik tot dusverre heb gelezen vind ik dus niet overtuigend.

Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #158 Gepost op: 8-02-2018, 14:26:17 »
VerstuurT??  ??? :P

Ik vind het altijd erg kinderachtig om mensen te verbeteren. Niet iedereen is taalvirtuoos of überhaupt in Nederland geboren. Concentreer je lekker op de leuke topics in plaats van op andermans fouten.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #159 Gepost op: 8-02-2018, 15:15:54 »
Art bij de uitleg:
Jullie kennen waarschijnlijk wel dit fenomeen: De woordzoeker.
Hierop kun je horizontaal, verticaal en diagonaal woorden vormen.
Dat gaan jullie doen.