Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers  (gelezen 45147 keer)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #60 Gepost op: 5-02-2018, 08:04:12 »
Naar mijn idee is de oplossing van de woordspelletje gewoon een hint voor de test. Dat is dan de ‘bonus’. Men wist al welke vraag ze konden verwachten. Gezien de test denk ik dat het ook gelezen moet worden als ‘mol’ (die Stine doorstreepte). Overigens werd zowel ‘de mol’ als ‘mol’ volgens mij snel doorgestreept, dus de mol had wel invloed door direct richting die woorden te lopen.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #61 Gepost op: 5-02-2018, 09:10:30 »
Ik ben er heilig van overtuigd dat het antwoord op de vraag van de puzzel in de puzzel verstopt zit.
Hierbij valt mij het begin shot op, waar de zes verfbakjes steeds in het midden van 4 letters staat:

'voit clag tpee mles nakr ljts'

Ik krijg het idee dat dit een anagram is voor het antwoord naar de Mol.

Door alle letters te gebruiken kom ik op:

'Als Complete Vragenlijst TK'

Vervolgens alle .tk websites geprobeerd maar geen mol.nu website gevonden  ::rofl::

TK kan ook staan voor 'ter kennisgeving' of 'te koop'

Ik denk dat ik dichtbij ben... Misschien vinden jullie nog iets.

Super gevonden deze mogelijkheid om nog meer uit de puzzel te halen!!


Ik kom als oplossing tot STREEPT MOL V AGENLIJST en hou daarbij de letters KLCA over.

De R ontbreekt want de woorden VRIJSTELLING (Jan) en VRAGENLIJST (Ruben) overlappen elkaar op de R.

KLCA:
K VAN KANDIDATEN IS NIET WEGGESTREEPT      
L VAN SLEUTELPOSITIE DOOR STINE GEDAAN      
L  EN C VAN OLCAY DOOR LOES      
L VAN BELLA DOOR STINE NIET GEDAAN      
A VAN BELLA DOOR STINE NIET GEDAAN      
A VAN KANDIDATEN IS NIET WEGGESTREEPT      
A VAN TESTVRAGEN DOOR ONBEKEND GEDAAN, TEST DOOR SIMONE GEDAAN      

« Laatst bewerkt op: 5-02-2018, 09:25:02 door missmolly »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #62 Gepost op: 5-02-2018, 11:46:21 »
precies.

Loes streepte Jan Olcay en Ruben weg.
Ruben streepte loes weg
Stine streepte Stine weg.
Simone streepte ? weg.
Olcay streepte helemaal niks weg???
Wie Simone wegstreepte is onbekend.....

Maar als het dit is, dan is het antwoord dus Stine, want die streept haar eigen naam weg? Of het is Jan die ook het woord de mol wegstreept (dat doet Stine ook)? Wat wel opvalt is dat Jan meteen de lead pakt in het begin en de mol wegstreept, alsof hij daar op gebrand is. Maar goed hij bungelt onderaan mijn molverdachten lijstje maar het viel op.
Meer L

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #63 Gepost op: 5-02-2018, 12:23:29 »
Maar als het dit is, dan is het antwoord dus Stine, want die streept haar eigen naam weg? Of het is Jan die ook het woord de mol wegstreept (dat doet Stine ook)? Wat wel opvalt is dat Jan meteen de lead pakt in het begin en de mol wegstreept, alsof hij daar op gebrand is. Maar goed hij bungelt onderaan mijn molverdachten lijstje maar het viel op.
En het is onbekend wie de 2e JAN heeft weggestreept. De J begint in het woord Vrijstelling dat Jan heeft gedaan. Dus Jan kan ook zijn eigen naam hebben weggestreept.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #64 Gepost op: 5-02-2018, 12:27:01 »
Simone kan ook haar eigen naam hebben weggestreept...

Simone noemde in een biecht dat ze "waarheid" en "code" had weggestreept en samen met Loes "tunnelvisie"
Misschien zit hier nog iets in?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #65 Gepost op: 5-02-2018, 12:59:44 »



En dan de hint 'Stine is de mol' in de puzzel  :-\\

Pfff
Ik heb een beetje moeite met deze hint.


Eigenlijk alleen maar omdat de naam van Stine verderop in het diagram staat, en waar de zin ''Stine is de mol'' staat, is dat geen rechte lijn.

In een gewone woordzoeker staan de woorden horizontaal, verticaal en diagonaal, in beide richtingen. Stine staat 1 keer in het diagram volgens die regels, en 1 keer in een ''bochtje''.



''Buig reguit wat krom is'', zeggen ze in Zuid-Afrika.......

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #66 Gepost op: 5-02-2018, 13:06:06 »
Vanuit een andere zienswijze maakt het de hint juist waarschijnlijker. Na het KLAAS-debacle halen de makers het echt wel uit hun hoofd om keurig netjes achter elkaar "STINEISDEMOL" te spellen. Zoals het nu is is het net een tikkie minder overtuigend en daarom misschien juist geschikt als hint.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #67 Gepost op: 5-02-2018, 13:19:23 »
Gelukkig zit jij net als ik ook nog in een gesplitste tunnel. 

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #68 Gepost op: 5-02-2018, 13:54:26 »
Ik ga mee met Heinz ...juist eerder mogelijk als hint, omdat ie niet netjes is qua regels van de woordzoeker.

Ik vraag me af of het antwoord op de vraag (streepte de mol de mol weg?) ja moet zijn. Het hoeft geen hint te zijn, het kan ook puur een nadenkertje zijn voor de kandidaten.

Al met al kan het nog alle kanten op na dit spel, gelukkig maar...

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #69 Gepost op: 5-02-2018, 14:28:26 »
In de hal van de woordzoekers hangt een groot logo van de Duitse kruidenlikeur Jaegermeister - de kop van een edelhert. Die reclame vind ik vreemd voor een locatie waar in de Koude Oorlog radarsignalen werden verstoord. Het hoort vast niet bij het oorspronkelijke interieur.

Vandaar even rondneuzen op internet. Wat blijkt: het etiket op de likeurfles heeft een randschrift en dat bevat een deel uit het gedicht 'Weidmannsheil', en de woorden 'weidmannische jagt' staan bovenaan. Weidmann is Duits voor jager. Misschien vergezocht, maar het lijkt natuurlijk verdraaid veel op Weimans.

Het logo staat naast de trap en vlakbij het vraagteken van de woordzoeker. Het komt twee keer in beeld, nadat de zoektijd voorbij is, en wanneer iedereen de trap af loopt.


Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #70 Gepost op: 5-02-2018, 14:34:53 »
Goed gevonden Snugger!  ::ok::

Als er iets in zit, in "Streepte de mol de mol weg?", dan is hetgene wat het dichtst (of het zuiverst) in de buurt komt degene die "de mol" heeft weggestreept. En dat was Jan volgens mij.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #71 Gepost op: 5-02-2018, 14:40:01 »
In de hal van de woordzoekers hangt een groot logo van de Duitse kruidenlikeur Jaegermeister - de kop van een edelhert. Die reclame vind ik vreemd voor een locatie waar in de Koude Oorlog radarsignalen werden verstoord. Het hoort vast niet bij het oorspronkelijke interieur.

Vandaar even rondneuzen op internet. Wat blijkt: het etiket op de likeurfles heeft een randschrift en dat bevat een deel uit het gedicht 'Weidmannsheil', en de woorden 'weidmannische jagt' staan bovenaan. Weidmann is Duits voor jager. Misschien vergezocht, maar het lijkt natuurlijk verdraaid veel op Weimans.

Het logo staat naast de trap en vlakbij het vraagteken van de woordzoeker. Het komt twee keer in beeld, nadat de zoektijd voorbij is, en wanneer iedereen de trap af loopt.

Jägermeister? Grappig, in de baan van Simone haar naam zitten letters waarmee je het woord 'master' kunt maken. Daarmee kom je ook nog eens uit op schaakbordpositie D1 (hier D16), waar de verwisselde koningin uit aflevering 1 stond.

Verder is je associatie van Weidmann met Weiman niet vergezocht, want ook het Nederlandse weiman betekent jager. Het mag ook als weidman geschreven worden.

« Laatst bewerkt op: 5-02-2018, 14:48:10 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #72 Gepost op: 5-02-2018, 14:41:52 »
Op Facebook suggereert iemand dat de naam van het drankje verwijst naar Stine, omdat het oorspronkelijk een drankje uit Denemarken zou zijn.

Toegegeven: dit heeft niets met de woordzoeker te maken, maar omdat de woordzoeker zich in die hal bevindt, toch ook weer wel.

Offline snugger

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #73 Gepost op: 5-02-2018, 14:58:38 »
Op Facebook suggereert iemand dat de naam van het drankje verwijst naar Stine, omdat het oorspronkelijk een drankje uit Denemarken zou zijn.

Ik zit niet op Facebook dus ik heb het daar niet zien langskomen - maar het is zeker wel Duits.
Volgens Wikipedia lijkt het op een Deens drankje Gammel Dansk, en dat betekent Oud Deens.

Maar ik vind het hoe dan ook vreemd dat het logo daar hangt - het is zeker niet Georgisch  ::jaja::

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #74 Gepost op: 5-02-2018, 15:01:41 »
"De Cirkel" was al rond maar nu helemaal!

Jaegermeister - Weiman - Jager - Simone - Master - Geheim - Dame - Schaken - 20.00 uur - Lada - CC - 180 - II


Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #75 Gepost op: 5-02-2018, 15:07:33 »
Case closed...  ::rofl::

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #76 Gepost op: 5-02-2018, 15:38:30 »
Heet de opdracht daarom ook WoordzoekerS ipv gewoon Woordzoeker

Weiman is jager

De S extra is voor WeimanS
« Laatst bewerkt op: 5-02-2018, 15:55:32 door Blinker »

Offline xlieiwie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #77 Gepost op: 5-02-2018, 16:02:52 »
Er kan natuurlijk ook nog een ander type woordzoeker in verstopt zitten (dat zou ik echt briljant vinden, en is ook geweldig puzzelvoer voor molloten) een paar suggesties:

Kronkelwoordzoekers:
De woorden kronkelen als een slang door het diagram. Begin- en eindpunt zijn gemarkeerd met een dikomlijnd vakje, daartussen kronkelt zich een slang van woorden die zichzelf nergens kruist. De laatste letter van een woord is de eerste letter van het volgende woord. De overgebleven letters vormen een sleutelwoord.

Invulwoordzoekers:
Vul op de lijntjes een woord in, dat zowel met het eerste als met het tweede woord een correcte Nederlandse samenstelling vormt. Het aantal streepjes geeft het aantal letters aan. De combinatie van het eerste woord met het ingevulde woord, is wat u moet zoeken in het diagram. Deze puzzel heeft verder geen sleutelwoord of oplossing.

Afbuigpuzzels:
Waar in gewone zoekpuzzels de woorden steeds in een rechte lijn te vinden zijn, maken de woorden in een afbuigpuzzel precies één afbuiging.

Doolhofpuzzels:
Bij deze puzzel geeft de pijl aan waar het eerste woord begint. Het tweede woord begint met een letter die direct grenst aan de eindletter van het voorafgaande woord: naar boven, naar beneden of zijdelings. De woorden zelf lopen enkel horizontaal of verticaal en kruisen elkaar nooit. Alle letters worden slechts eenmaal gebruikt. Het laatste woord eindigt in het aangeduide vakje en de overgebleven letters vormen zoals steeds de oplossing.

Lettergreeppuzzels:
De woorden moeten per lettergreep gezocht worden. Elke lettergreep telt 2 letters.

Wie-ben-ik?-puzzels:
Deze puzzel gaat over een bekende figuur. De woordenlijst geeft de eerste aanwijzing. De oplossing van de puzzel is de naam van deze persoon.

Spinragpuzzels:
De vakjes met letters die een woord vormen, moeten elkaar minimaal op één punt raken (zijkant of hoek van het vakje). De vetgedrukte letters geven het begin van een woord aan. Geen enkele letter wordt dubbel gebruikt. Opgelet: er zijn soms verschillende mogelijkheden, maar er is er slechts één goed! De letters die overblijven vormen de oplossing.

bron: https://www.depuzzelaar.be/soorten-puzzels/

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #78 Gepost op: 5-02-2018, 16:27:43 »
Jan staat er 3 keer in...
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: woordzoekers
« Reactie #79 Gepost op: 5-02-2018, 16:37:35 »
Jan staat er 3 keer in...

Links naast de M van EMSTAR staat Meester