Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM  (gelezen 93372 keer)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #240 Gepost op: 6-03-2018, 09:07:10 »
Vond het sowieso een heel gek shot bij alle drie de kandidaten, die vrouw die ze zo opwacht in dat hotel. Zo statisch en nietszeggend. En dan ook zo'n anticlimax in dat hotel, er zit hier nog een twist lijkt me. Dit beeld was inderdaad heel opvallen BigBoots. Heb al zitten speuren naar die foto, dat tafeltje, die receptioniste. Als je nog geen duidelijke mol hebt zoals ik dan krijg je dit soort 'bezigheidstherapie'  ::rofl::
Meer L

Offline thomasNL

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #241 Gepost op: 6-03-2018, 10:21:18 »
Had dit al gepost in het topic van de opdracht maar vond het best een interessante verborgen aanwijzing:

Opvallend; eindtijden van het maken van de test bij alle 3;

Jan  : 11.07 elf plus zeven maakt 18
Olcay: 13.50 dertien plus vijf maakt 18
Ruben: 10.44 tien plus (2 x 4 maakt acht) =18 = afwijkend...


Edit; typo




Op deze manier wijkt er geen een af:

1. negeer alle nullen
2. ze beginnen allemaal met een 1
3. de laatste twee cijfers zijn samen 8
4. 1 en 8 wordt 18 :)

en inderdaad, alles bij elkaar opgeteld is 9. Wie is in de 1e aflevering de 9e die voorgesteld wordt? of kunnen we op een andere manier nog de 9 linken?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #242 Gepost op: 6-03-2018, 10:28:16 »
Zoals ik ergens anders al postte: Jan. Hij is de 9e in de leader.
Sowieso wijst er nu echt veel naar Jan. Ook het feit dat hij de enige semi acteur in het gezelschap is, doet mij vermoeden dat hij het is. Al blijf ik eigenwijs in een ander tunneltje omdat het gewoon zo leuk is.

Ben nog steeds wel op zoek naar DE hint van dit seizoen, de hint die er doorlopend is, wat af en toe de kijker kan wijzen op de mol (vissers, margrietjes, Jungens etc)

De enige die ik kan bedenken is het spel element, wat overal terugkomt: kaarten, circus, cluedo achtige setting, tussendoor dus die hartenboer, schaakspel in beeld, etc. Maar goed is dat dan Jan omdat hij zo van spelletjes houdt? Of de O van Olcay? Of die zwart/wit tonen van de pianotoetsen bij Ruben? Zoals je leest, ik ben nog zoekende....

Ook nog opvallend dit jaar: het begin en einde, de CIRKEL  ::rofl:: is rond.
Verwijzing naar talkshow-achtige settings, is dat dan aan Olcay of Jan te koppelen? Reuze lastig dit jaar, chapeau
Meer L

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #243 Gepost op: 6-03-2018, 11:23:28 »
het spel element, wat overal terugkomt: kaarten, circus, cluedo achtige setting, tussendoor dus die hartenboer, schaakspel in beeld, etc. Maar goed is dat dan Jan omdat hij zo van spelletjes houdt?
Ja dat is ook zo ja. Het werd gewoon wat mager met de Schaakhint nadat Jan op dat schaakbord zat en in de paraglide de schaker noemde als antwoord. Maar het ging wel door met andere spelletjes. En hij zegt inderdaad heel duidelijk dat hij daarvan houdt in de voorstelbiecht. Dus de Schaakhint moet eigenlijk Spelletjeshint zijn ::bravo:: ::ok::.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline ZwarteMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #244 Gepost op: 6-03-2018, 22:51:24 »
Ook nog een mooitje ...

Afl 1 op 58.01 en Afl 9 op 07.59

 :) :) :)


"Oplichten" kan hier ook wel een en ander verklaren?
« Laatst bewerkt op: 6-03-2018, 22:54:03 door ZWARTEMOL »

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #245 Gepost op: 6-03-2018, 22:53:09 »
Ook nog een mooitje ...

Afl 1 op 58.01 en Afl 9 op 07.59

 :) :) :)
2x een kapotte lamp? Wat betekent dat dan?  ???

Offline ZwarteMol

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #246 Gepost op: 6-03-2018, 23:00:37 »
2x een kapotte lamp? Wat betekent dat dan?  ???

Misschien een link van de ene naar de andere lamp in afl 1 naar afl 9 ,
kwam wel opvallend in beeld ???
en heel misschien dat Ruben de boel heeft opgelicht met de lamp opdracht?
« Laatst bewerkt op: 6-03-2018, 23:02:51 door ZWARTEMOL »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #247 Gepost op: 6-03-2018, 23:27:47 »
Aflevering 1 laat als één van de eerste sfeerbeelden een opkomende zon zien.
Aflevering 9 speelt zich af tijdens het vallen van de avond en bij maneschijn/volle maan.

Aflevering 1 begint zoals aflevering 9 eindigt (in een hotel, zoals bekend...).

Dat is natuurlijk niet voor niets.

Ik denk daarom dat het wel eens zo zou kunnen zijn dat aanwijzingen vooral, en dan als elkaars tegenstellingen, in aflevering 1 en aflevering 9 te vinden zijn.

Auto 1 waarin Jan rijdt in aflevering 1 is de taxi met nr. 571. 
De laatste auto waarin Jan rijdt, in aflevering 9, heeft als kenteken MOM (en ja, dat betekent nog steeds 'masker'...) 517.

De getallen 571 en 517 zijn niet alleen deels spiegelbeeldig, of liever gezegd 71 en 17 zijn elkaars 'tegengestelde',
zoals zon en maan in aflevering 1 en 9 elkaars tegengestelde zijn,
maar de cijfers 5 7 1 en 5 1 7 geven beide, als je ze bij elkaar optelt ook fijn het getal 13.


Allebei letter 13 van het alfabet, de letter M, dus.

Wel mooie symboliek: de tegenstellingen vormen hierin samen een eenheid.

« Laatst bewerkt op: 6-03-2018, 23:32:10 door Marisa »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #248 Gepost op: 7-03-2018, 07:56:01 »
Een merkwaardig moment als Olcay op zoek is naar haar koepel. Een klein kind wijst haar een gebouw aan. Het is maar een fractie van een seconde in beeld. Olcay is dus niet alleen, maar wordt de weg gewezen? Door een klein kind??

Ruben: ‘Dit is echt een soort jongensboek!’. Olcay: ‘Ik kan wel bijna huilen’. Het kinderboek over de mol en de maan (zie opdr. topic) wordt door Ruben en Olcay zo dus samen omschreven. Olcay: ‘Ik had het idee dat ik een ontdekkingsreis had meegemaakt, in sneltreinvaart, en ik had het idee dat ik dat zelf had gecreëerd, dat ik zelf onderdeel was van dat heelal’. Heeft ze het hier niet gewoon over het hele avontuur in Georgië? Ze had daarin zelf iets gecreëerd (het molschap?), maar was ook onderdeel van ‘dat heelal’. En later: ‘En niet alleen een meer. Maar ook een heel klein pittoresk dorpje op het meer gebouwd. [...] Waar dieren en natuur echt een waren, samen.’ En niet alleen, 1 méér. 1, samen. Ze heeft het ook nog over sympathie en empathie. Sym = samen (Gr), Em = M. Samen de Mol. En wat te denken van: ‘met heel heel erg veel bloemen. Ik heb nog nooit zoveel kleuren groen gezien in mijn leven.’ (Blue M en ik). Blauw (Blues, Blue Note) en groen (anagram van R en OG) zijn kleuren die dit seizoen inderdaad opvielen.

Ruben dan in de biecht: ‘Ik zou wel ergens doorheen willen kijken. En dat was nog wel even puzzelen’. Een verwijzing naar de zebrahint! Olcay heeft het als er een paard in beeld komt over wilde beesten. Paarden hebben we het hele seizoen volop gezien. Zwart-witte strepen ook, in de kleding van de deelnemers en passanten. Combineer de elementen ‘paard’ en ‘zwart-wit gestreept’, en je hebt een zebra.

Ruben heeft het over 1803, op 18’03 ontdekt Olcay de maan. Maneschijn: een anagram van samen chijn (geld), klinkt als samen gein. Art heeft het weer over een rol(Ruben-Olcay)verdeling. En ook over een inwisselbare ho(Hein-Olcay)telkamer. Ruben over een soort ‘outerbody experience’. Een ervaring buiten zijn eigen lichaam. ‘Het bizarre is dat ongeveer om de 30 seconden het weer omslaat. Het hele landschap verandert. De kleur, de sfeer, alles verandert. Zo bizar en zo mooi, echt onvergetelijk.’ Verwijst hij naar de onderlinge rolverdeling, waarin soms de een molt en soms de ander? Een halve minuut, een halve opdracht of aflevering? ÉÉ N geheim van Ruben, en volgens mij is dat: Gulsen en Hein Mol.

Aan het begin bij de terugblik: de potjes honing van afl. 8. De bovenste rij doet denken aan EE N V E R H A A L A P A R T. De eerste 2 afwijkend van kleur, dan een “spatie”, dan de andere potjes van een andere kleur. Als Olcay het dorp binnenrijdt, zijn er 2 genummerde palen: 7 (G van Gulsen) en 8 (H van Hein). De positie van de 8: rechtsonder achter stangen, misschien dus toch een hint bij het hotel in afl. 8. Vlag-vlag-niets-vlag. Alweer een gelijkenis met EE N. Dat komt ook aardig overeen met de enige vlag (behalve Georgië) van niet-EU landen in opdr. 8.3, Rusland (Ruben) en Turkije, waar Olcay’s ouders vandaan komen. De EU vlag staat dan voor de overige kandidaten.

De 0 van 30 op de telescoop van Ruben is weggevaagd, er staat 3. Of draai een kwartslag: M. Beide helften verschillen van kleur. Ruben: ‘Hebbes, hebbes, ik heb hem gevonden hoor! Ik heb hem breed op mijn vizier’. We zien de schaduw van Ruben en Olcay ook op de muur. Bij Olcay is het ertussen gemonteerd, want een beeld ervoor en erna staat ze gewoon bij een donkere trap. Terug in het hotel worden ze beiden gespiegeld: Ruben in de draaideur, Olcay in de spiegel van de lift. Art gebruikt op TV in de hotelkamer bij beiden zowel het woord mol als kandidaat. Bij Jan gebruikt hij het woord kandidaat niet, alleen mol en winnaarsmentaliteit.

Wat anderen al opviel: de eindtijden bij de test: 11’07, 13’50 en 10’44. Elk van de eindtijden geeft, als je de cijfers bij elkaar optelt, het getal 9. Ofwel: 18 / 2.

De tweet: ‘Weten wie ik ben, is een keuze’. In de test konden kandidaten immers maar 1 van beiden kiezen. Ook Art heeft het vaak gehad over ‘Keuzes, keuzes’. De K is de 11e letter van het alfabet. Het cijfer 11 komt geregeld terug, en konden we zo op 11’11 in opdr. 4.3 al de Mol zien, zonnebrillen af? Opvallend is dat het Dagboek de laatste weken wel erg de nadruk legt op dat er EEN mol is. Nu ook weer: ‘Twee finalisten en één Mol’ Als je de Mol als een van de 2 finalisten ziet, of als 2 deeltijd-mollen, dan klopt dat inderdaad. ‘Een verliezend finalist, een winnaar en de Mol’. Als Jan de verliezend finalist en de winnaar tegelijk is, dan klopt die tweede zin ook. En dan de afleveringstitel: ‘Finalist’. Tussen aanhalingstekens, want een mol-duo bestaat nog altijd uit 2 personen.

Het ene argument is allicht weer sterker dan het andere, en de sterkste zaten wat mij betreft in afl. 4 t/m 7. Maar ik blijf ook na afl. 9 bij een mol-duo.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #249 Gepost op: 8-03-2018, 00:32:00 »
Heel mooi verhaal, Newbie.
Ee n verhaal apart, zou ik bijna zeggen.  ;)


En wat gek, die still, waarop dat wijzende kind te zien is bij Olcay.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #250 Gepost op: 8-03-2018, 05:41:36 »
Heel mooi verhaal, Newbie.
Ee n verhaal apart, zou ik bijna zeggen.  ;)
En wat gek, die still, waarop dat wijzende kind te zien is bij Olcay.
Fijn om iets van waardering te horen, Marisa! En ja, het seizoen lijkt uiteindelijk ook wel een beetje mijn eigen verhaal apart te zijn geworden. Nou ja, sluit goed aan, in elk geval. ;) Maar toch jammer dat niemand meeging, ik denk dat ik misschien maar de helft van wat er te ontdekken viel heb achterhaald. Het kind is behalve een hint naar het kinderboek ook een aanwijzing dat Olcay het als mol niet alleen hoefde te doen, denk ik.

Aflevering 1 laat als één van de eerste sfeerbeelden een opkomende zon zien.
Aflevering 9 speelt zich af tijdens het vallen van de avond en bij maneschijn/volle maan.
Aflevering 1 begint zoals aflevering 9 eindigt (in een hotel, zoals bekend...).
Dat is natuurlijk niet voor niets.
Wel mooie symboliek: de tegenstellingen vormen hierin samen een eenheid.
Hiermee ben ik het natuurlijk volledig eens! ;) De reis is gemaakt, de cirkel is rond. En de tegenstellingen tussen Ruben en Olcay zijn elders ook prachtig verwoord, in de Magere Hein en de geluk hints. Het verhaal heeft zich bijna laten lezen als een roman. Hoog poëtisch gehalte dit jaar.

Ik zal nog een afrondende conclusie plaatsen, maar eerst nog wat stills voor bij mijn vorige post. En nog wat opvallende tweetallen: 2 voor mij niet te identificeren dieren tussen een kudde schapen achter Art, en 2 lampen aan boven een stuk of 10 ramen. Ik zag ook een paard in een kudde koeien (samen met het paard van de boer zijn dat er 2). Een foto van de potjes honing had ik eerder al geplaatst in het spatiehint topic, dus zie aldaar.

Nog een beeld waarvan ik vermoed dat het een hint bevat, maar wat ik zonder HD-versie helaas niet met zekerheid durf te zeggen. De "foto's van ontdekkingen die ze hebben gedaan", waar Ruben met zijn zaklantaarn snel langs schijnt. Op de bovenste zie ik wel 2 witte kijkers en een zwarte, maar het gaat me vooral om de onderste. Het lijkt of ik daar iemand met een witte en een donkere kant van het gezicht voor een tunnel zie zitten. Zie ik dat goed, of is het iets totaal anders?
« Laatst bewerkt op: 8-03-2018, 05:51:29 door Newbie2 »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #251 Gepost op: 8-03-2018, 09:24:52 »
Opvallend is dat het Dagboek de laatste weken wel erg de nadruk legt op dat er EEN mol is. Nu ook weer: ‘Twee finalisten en één Mol’ Als je de Mol als een van de 2 finalisten ziet, of als 2 deeltijd-mollen, dan klopt dat inderdaad. ‘Een verliezend finalist, een winnaar en de Mol’. Als Jan de verliezend finalist en de winnaar tegelijk is, dan klopt die tweede zin ook. En dan de afleveringstitel: ‘Finalist’. Tussen aanhalingstekens, want een mol-duo bestaat nog altijd uit 2 personen.


Ik verwacht van jou dat je zaterdag na de laatste aflevering hier op het forum je excuses maakt voor alle topics die je vervuild hebt met dat idiote gedoe over twee mollen. Er is maar één Mol, dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn. En het is bijzonder irritant dat je de uitleg waarom dat zo is telkens weer naast je neerlegt en keihard doordramt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #252 Gepost op: 8-03-2018, 09:27:39 »
Zullen we even aardig blijven allemaal ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Laten we iedereen het plezier gunnen van speuren, en de posts die je niet wilt lezen skippen we toch?
De moderators halen wel dingen weg wanneer er vervuiling optreedt.

Nog een paar dagen speuren, de tunnel induiken en speculeren op die ene vraag: Wie is de Mol?
U hoort het zaterdag  ::bravo::
Meer L

Offline Henk100

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #253 Gepost op: 8-03-2018, 09:30:45 »
Ik zit er al een tijdje op te puzzelen. De cijferreeks op dit biljet, kan hierin een hint zitten?
Een geboortedatum misschien?
Rustig aan Jan!

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #254 Gepost op: 8-03-2018, 09:34:12 »
De enige cijfers die ik eruit kan halen en aan deze kandidaten kan linken zijn 85 en 31 (jan is op 31 december 1985 geboren).
Of de 0-en weglaten en dan staat er 2+8=10 (letter J), 31 (geboortedag), weer de 0-en weg, 4+8=12 (december) etc

Maar denk dat je dit naar elke kandidaat kan toe beredeneren misschien:
280310048588

Wanneer je alle eerste letters optelt, krijg je 2+8+3+1+4 = 18 (18e mol)
Blijft nog over 8588, als je dat allemaal optelt krijg je 29, kan ik niks mee, dus wellicht is dat weer 11?

Kortom, ik kan nog een tijdje doorpuzzelen maar kan er niet 1 uitsluitende/ afrondende hint van maken.

Wel leuk puzzelwerk!
« Laatst bewerkt op: 8-03-2018, 09:43:15 door Juuls247 »
Meer L

Offline Henk100

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #255 Gepost op: 8-03-2018, 09:44:19 »
De enige cijfers die ik eruit kan halen en aan deze kandidaten kan linken zijn 85 en 31 (jan is op 31 december 1985 geboren).


Een verwijzing naar Jan. Maar dan blijven er wel wat cijfers over. Voer voor de fanatieke cijfermolloten onder ons lijkt me.
Rustig aan Jan!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #256 Gepost op: 8-03-2018, 09:53:06 »
Ik zit er al een tijdje op te puzzelen. De cijferreeks op dit biljet, kan hierin een hint zitten?
Een geboortedatum misschien?

De cijferreeks is elk seizoen hetzelfde Henk  ::jaja::


Offline Henk100

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #257 Gepost op: 8-03-2018, 10:05:34 »
De cijferreeks is elk seizoen hetzelfde Henk  ::jaja::


Okay dankjewel voor je reactie.
Is er ooit een hint uit die reeks gekomen? Dit keer trouwens geen widm ervoor.
Rustig aan Jan!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #258 Gepost op: 8-03-2018, 10:08:46 »
Okay dankjewel voor je reactie.
Is er ooit een hint uit die reeks gekomen? Dit keer trouwens geen widm ervoor.

Niet dat ik me kan herinneren Henk.
In 2016 stond WIDM er achter.




Offline Henk100

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen in WIDM
« Reactie #259 Gepost op: 8-03-2018, 10:22:30 »
Dank weer mOlmuis.
He
Jammer, ik maar denken dat ik wat gevonden had😏 Zelfs Ellie moet er om lachen ::rofl::
Rustig aan Jan!