Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood  (gelezen 24688 keer)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #40 Gepost op: 11-02-2018, 13:55:46 »
De drie zijn ook wel supersnel in het formeren van een groepje! Denk dat de mol hier gewoon geen kans kreeg...

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #41 Gepost op: 11-02-2018, 13:59:10 »
Wat ook niet nodig was: Simone kreeg immers groen...als de enige taak vd Mol was te zorgen dat niemand naar huis ging hoefde Olcay (als ze de mol is) hier geen goed antwoord te geven.

Scherp!  ::ok::

En er is dan nog wel een executie en dus extra spanning voor de kijkers (= goed voor het programma)  ::bravo::

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #42 Gepost op: 11-02-2018, 14:01:44 »
Ik had het trouwens wel hilarisch gevonden als het hier weer niet was gelukt om ervoor te zorgen dat er niemand uit zou gaan ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #43 Gepost op: 11-02-2018, 14:16:02 »
Wat ook niet nodig was: Simone kreeg immers groen...als de enige taak vd Mol was te zorgen dat niemand naar huis ging hoefde Olcay (als ze de mol is) hier geen goed antwoord te geven.


Ik snap mijn denkfout ondertussen.

Ik dacht: Wanneer Olcay haar eerste foute antwoord geeft, zijn er nog maar 2 omgedraaid en weet ze niet of er nog meer omgedraaid zullen worden. Maar uiteraard kan ze als laatste in de rij altijd de boel redden door een juist antwoord te geven en die specifieke naam om te draaien.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #44 Gepost op: 11-02-2018, 14:39:42 »
Ik snap mijn denkfout ondertussen.

Ik dacht: Wanneer Olcay haar eerste foute antwoord geeft, zijn er nog maar 2 omgedraaid en weet ze niet of er nog meer omgedraaid zullen worden. Maar uiteraard kan ze als laatste in de rij altijd de boel redden door een juist antwoord te geven en die specifieke naam om te draaien.
::jaja::
Dat geeft Olcay hier een sleutelpositie.  ;D

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #45 Gepost op: 11-02-2018, 14:42:34 »
Ik had het trouwens wel hilarisch gevonden als het hier weer niet was gelukt om ervoor te zorgen dat er niemand uit zou gaan ::rofl::

Waarschijnlijk hadden ze dan een Arjen Lubachje gedaan (2010). Die had er naar mijn idee nog steeds uit moeten gaan in zijn aflevering zonder afvaller. Maar ja, na aflevering 6 is er geen mogelijkheid meer daarvoor. Dus ze (Erik, Frits, Sanne, Kim en Arjen) moesten toen wel allemaal door.

Dat terzijde, uit deze opdracht kan je denk ik vrij weinig halen. De mol weet door het gesprek aan het begin van het spel, dat de kandidaten voor de schermen gaan (uitgezonderd Olcay misschien dan). Dan maakt het niet uit om in het trio of het duo te zitten. En zeker niet om 2 foute antwoorden te geven (Stine / Olcay). Dan zet je jezelf gelijk zo te kijk.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #46 Gepost op: 11-02-2018, 16:01:49 »
Het voor de schermen gaan is prima en viel te verwachten.  Maar  wat als je als mol bij t duo staat en t trio geeft niet genoeg goede antwoorden, of ze draaien   de naam van de afvaller niet om?   Hoe wil je dan als mol ervoor zorgen dat er niemand naar huis gaat?  Nee als de mol zeker wil zijn dat er niemand naar huis ging, dan was de enige juiste plek bij dat team dat rode schermen op groen kon zetten.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #47 Gepost op: 11-02-2018, 16:06:27 »
Het voor de schermen gaan is prima en viel te verwachten.  Maar  wat als je als mol bij t duo staat en t trio geeft niet genoeg goede antwoorden, of ze draaien   de naam van de afvaller niet om?   Hoe wil je dan als mol ervoor zorgen dat er niemand naar huis gaat?  Nee als de mol zeker wil zijn dat er niemand naar huis ging, dan was de enige juiste plek bij dat team dat rode schermen op groen kon zetten.

Maar dan kan hat toch nog steeds gebeuren dat de naam van de afvaller op rood gezet wordt door het andere team.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #48 Gepost op: 11-02-2018, 16:29:03 »
Maar dan kan hat toch nog steeds gebeuren dat de naam van de afvaller op rood gezet wordt door het andere team.
Klopt  ::jaja::
Dus of missen we iets of is het doel helemaal niet om er als mol voor te zorgen dat er niemand naar huis gaat.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #49 Gepost op: 11-02-2018, 16:35:09 »
Klopt  ::jaja::
Dus of missen we iets of is het doel helemaal niet om er als mol voor te zorgen dat er niemand naar huis gaat.

Het primaire doel is om geen geld te verdienen. A priori kan je dus beter in team rood gaan staan om zo geld te blokkeren als het verdiend wordt. Zolang ze schermen omdraaien kan je goed antwoorden.

Het secundaire doel is om geen schermen te laten zien en daar kan je als Mol volgens mij heel makkelijk rekenen op de groepsdynamiek die er is.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #50 Gepost op: 11-02-2018, 16:41:55 »
Maar dan kan hat toch nog steeds gebeuren dat de naam van de afvaller op rood gezet wordt door het andere team.

Natuurlijk kan dat gebeuren. Maar slechts op 1 manier. Alle vier vragen  bij t duo moeten fout worden beantwoord en dan nog is t een 1 op 5 gok. Aannames die ik hier bij doe:
De mol wil geen afvaller en zit bij t trio, kandidaten willen dat er niemand weg moet. Kandidaten weten niet welke naam Waar staat.

Dus als t trio iets goed heeft draaien ze een naam op groen en het duo gebruikt bij de eerste drie foute de bedragen. Zo is de kans op het tonen van het scherm van de afvaller vele malen kleiner dan dat je als mol bij t duo zit en gaat wachten of de afvallersnaam groen wordt. . Want Waar is je reddingsmiddel als dat niet gebeurd?   Dit is gewoon een wat als analyse om te bepalen Waar je als mogelijke mol meer invloed kunt hebben om de gewenste uitkomst te bepalen. Is geen 100% zekerheid.
En je kunt als mol wel rekenen op groepsdynamiek , maar niet op t collectief geheugen :-).

Ik zou t wel hebben willen zien hoe ze t Hadden opgelost als we weer een afvaller Hadden gehad . Dan in afl 7 wederom kans op groepsvrijstelling ?

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #51 Gepost op: 11-02-2018, 16:42:56 »
Het primaire doel is om geen geld te verdienen. A priori kan je dus beter in team rood gaan staan om zo geld te blokkeren als het verdiend wordt. Zolang ze schermen omdraaien kan je goed antwoorden.

Het secundaire doel is om geen schermen te laten zien en daar kan je als Mol volgens mij heel makkelijk rekenen op de groepsdynamiek die er is.
Erg fijn voor de mol, want niemand wilde ook geld verdienen (ex Olcay wellicht, maar heel geloofwaardig vond ik dat niet overkomen)  ::rofl::

Geld blokkeren kun je trouwens niet letterlijk volgens mij, dat zou dan alleen geen bordje met geld omdraaien zijn, maar een kandidatennaam. Daar krijg je gezeik mee in deze groep.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #52 Gepost op: 11-02-2018, 16:47:51 »
Erg fijn voor de mol, want niemand wilde ook geld verdienen (ex Olcay wellicht, maar heel geloofwaardig vond ik dat niet overkomen)  ::rofl::

Geld blokkeren kun je trouwens niet letterlijk volgens mij, dat zou dan alleen geen bordje met geld omdraaien zijn, maar een kandidatennaam. Daar krijg je gezeik mee in deze groep.

Huh hoezo kun je geen geld blokkeren? Dat is namelijk precies wat stine doet, ze draait groene bedragen naar rood om zo eventueel gewonnen geld  tegen te gaan.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #53 Gepost op: 11-02-2018, 16:48:29 »
Geld blokkeren kun je trouwens niet letterlijk volgens mij, dat zou dan alleen geen bordje met geld omdraaien zijn, maar een kandidatennaam. Daar krijg je gezeik mee in deze groep.

Nee, ik bedoel het volgende:

Stel dat Jan een bordje omdraait met geld. Dan is er een overeenkomst van groene vlakken voor 500 euro. Dan moet de Mol (Stine of Simone in mijn verhaal, maar het is dus Simone) een fout antwoord geven, naar boven gaan en daar hetzelfde bordje rood maken.

Maar goed, er wordt na de groepsindeling meteen besloten om voor schermen te gaan, dus kan Simone goede antwoorden geven en Stine rommel laten maken.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #54 Gepost op: 11-02-2018, 20:12:18 »
Olcay geeft duidelijk met opzet foute antwoorden. Aan het begin van het spel zegt ze voor het geld te willen gaan. Ze is de enige.. Ik denk dat Olcay dacht ik ga niks omdraaien dan hoef ik ook geen kandidatennamen om te draaien en is de kans groter dat iemand zijn scherm te zien krijgt.
Dit zou molgedrag kunnen zijn maar past ook bij hoe zij zich tot nu toe opstelt in het spel en bij haar keuze om voor het geld te gaan en niet voor de schermen. Voor de mol was het moeilijk om hier ongezien geld weg te spelen dus het enig wat je kan doen is geen kandidaten omdraaien (Olcay) of geld (Stine). Of je kunt als mol gewoon alles goed doen om niet op te vallen.
Kortom is de mol hier bewust bezig geweest met mollen of niet?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #55 Gepost op: 11-02-2018, 23:18:06 »
Waarschijnlijk hadden ze dan een Arjen Lubachje gedaan (2010). Die had er naar mijn idee nog steeds uit moeten gaan in zijn aflevering zonder afvaller. Maar ja, na aflevering 6 is er geen mogelijkheid meer daarvoor. Dus ze (Erik, Frits, Sanne, Kim en Arjen) moesten toen wel allemaal door.

Dat dacht ik eerst ook maar dat is niet mogelijk als er geen enkele kandidaat op groen wordt gezet door het trio. Daarom dat de mol theoretisch waarschijnlijker in het trio zit zodat die met voorkennis ten minste een scherm kan wegspelen (en dan kan je wel een Lubachje doen natuurlijk). Alleen kreeg de mol als die bij Stine en Simone zit dankzij Olcay vrijwel geen kans om in het trio te belanden. Dus als het trio voor geld was gegaan en de mol zat in het duo had de mol geen invloed op het schermen wegspelen en was de kans groot dat er toch iemand naar huis moest.

Ik had deze opdracht trouwens interessanter gevonden als trio en duo elkaar niet konden zien of horen. En geen tactiekbespreking vooraf, dan is het een stuk interessanter om te zien wat iedereen individueel doet.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2018, 23:19:51 door Mollenmania »

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #56 Gepost op: 12-02-2018, 00:01:59 »
Als je ervan uitgaat dat de mol hier gewoon geen geld wilt verdienen, is Olcay het verdachtst bezig deze opdracht. Van tevoren wordt besloten dat ze voor de schermen gaan. De groene groep krijgt in totaal 6 vragen. Dit betekent dat zij, mits zij alle vragen goed beantwoorden, 5 groene schermen kunnen verdienen + 500 euro voor de pot. Aangezien Olcay als laatste is, én geen enkele vraag goed beantwoord, kan er met de gemaakte afspraak (en het risico dat het rode team schermen rood maakt als het groene team hun schermen niet omdraait) praktisch geen geld worden verdiend.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #57 Gepost op: 12-02-2018, 12:05:14 »
Als Mol wil je liever in het groene team zitten. In het rode team moet je als Mol haast wel de vragen goed beantwoorden (anders is het verdacht om geen geld om te draaien). In het groene team heeft de Mol meer ruimte daarin (bij een goed antwoord een kandidaat omdraaien is minder verdacht).

Update: Het groene team moet het rode team zijn en andersom.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2018, 19:01:04 door Avogadro »

Offline Celluiar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #58 Gepost op: 12-02-2018, 12:54:08 »
Het zal verder niets betekenen maar voor de zekerheid gooi ik het toch even in de groep (onder een spoiler tag).

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Wat me verder ook nog opviel:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline OkeBenMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Groen/Rood
« Reactie #59 Gepost op: 12-02-2018, 14:28:17 »
Het voor de schermen gaan is prima en viel te verwachten.  Maar  wat als je als mol bij t duo staat en t trio geeft niet genoeg goede antwoorden, of ze draaien   de naam van de afvaller niet om?   Hoe wil je dan als mol ervoor zorgen dat er niemand naar huis gaat?  Nee als de mol zeker wil zijn dat er niemand naar huis ging, dan was de enige juiste plek bij dat team dat rode schermen op groen kon zetten.

Volgens mij gaat de groep extra voor de schermen omdat Stine haar zwarte vrijstelling heeft ingezet. Voorkennis? En daarom zo lang bewaard?

Anders waren mensen met jokers misschien wel voor geld gegaan...