Auteur Topic: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben  (gelezen 18497 keer)

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #40 Gepost op: 26-02-2018, 16:19:31 »
Mooi overzicht! ::bravo::

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #41 Gepost op: 26-02-2018, 16:36:06 »
Zelfs Jan en Ruben discussiëren wie bedacht had dat ze in verschillende landen zaten in aflevering 1  ::rofl::
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #42 Gepost op: 26-02-2018, 16:56:13 »
Zelfs Jan en Ruben discussiëren wie bedacht had dat ze in verschillende landen zaten in aflevering 1  ::rofl::
Voor diegene die zich nu afvragen, huh waar heb je het over. Dit blijkt uit het extra beeldmateriaal: reacties op de uitslag van de test.

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #43 Gepost op: 26-02-2018, 19:50:48 »
En bij de molacties... Ruben onverdacht omdat het geld toch al aan de overkant was? Alleen vanwege die onzinopmerking van Emilio? Als je het aan de envelop al kunt voelen dan had er maar 1 naar de overkant gehoeven... was natuurlijk kolder van Emilio. En na Ruben gingen er nog wel degelijk 2 a 3 waar het geld in kon zitten....
Ja, dat heb ik misschien niet goed verwoord daar. Ik bedoel meer dat het geld toch aan de overkant gekomen is uiteindelijk, en dat Ruben zich hier dus verdacht maakt terwijl hij een lege envelop in handen heeft, die hij (als dit een molactie is en geen echte angst) net zo goed naar de overkant had kunnen brengen. Natuurlijk kan het zijn dat ook de Mol niet wist in welke envelop het geld zat, maar afgaande op eerdere seizoenen ga ik hier niet van uit.
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #44 Gepost op: 26-02-2018, 23:23:40 »
Voor diegene die zich nu afvragen, huh waar heb je het over. Dit blijkt uit het extra beeldmateriaal: reacties op de uitslag van de test.

Knap dat Jan nog precies z'n zinnetje weet. Zou hij het toch ingestudeerd hebben van te voren?  ;)
Ik zie aan zijn gezicht dat hij hier niets spontaans zegt, hij trekt veel te veel met z'n gezicht.
Ook opvallend, van zowel Olcay als Ruben een biecht hoe bijzonder het is in de finale te staan. Van Jan geen biecht. Wist hij het al?

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #45 Gepost op: 26-02-2018, 23:57:22 »
Heel onmols van Olcay helemaal met de kennis van nu dat het een alternatieve opdracht was en last minute bedacht is.De mol zou hier voorzichtiger te werk gaan lijkt mij, die heeft zich nauwelijks kunnen voorbereiden.


Wat mis ik hier aan kennis van nu; hoezo alternatieve opdracht?
Molloot sinds seizoen 4

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #46 Gepost op: 27-02-2018, 00:07:34 »
Knap dat Jan nog precies z'n zinnetje weet. Zou hij het toch ingestudeerd hebben van te voren?  ;)
Ik zie aan zijn gezicht dat hij hier niets spontaans zegt, hij trekt veel te veel met z'n gezicht.
Ook opvallend, van zowel Olcay als Ruben een biecht hoe bijzonder het is in de finale te staan. Van Jan geen biecht. Wist hij het al?
Nee, het was het meest onverwachte en dramatische moment van afl 1. Zowel voor de kandidaten en de kijkers thuis  ;) Er zal ongetwijfeld onder de kandidaten nog lustig over nagepraat zijn  ::jaja::
Vind het helemaal niet raar dat ze dat beiden goed onthouden hebben  ::ohno::

En natuurlijk trekt hij met zijn gezicht als hij een kandidaat is: hij probeert een reactie bij Ruben uit te lokken (wat lekt). Want Ruben vind uiteraard dat het ontdekt is door zijn antwoord en niet door de vraag (wat voor hem onbewust of bewust bevestigd wordt door het feit dat Olcay er helemaal niet op reageerde: hij voelde zich erg slim op dat moment).

En om het daar eens over te hebben: wat pas echt raar was, is dat Olcay helemaal niet reageerde op "Kiev". En dat ze zelfs na de ontdekking geen enkele sjoege gaf. Iedereen onwijs verbaasd, maar Olcay doet het allemaal niks  ::ohno::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #47 Gepost op: 27-02-2018, 00:42:59 »
Wat een werk!! Dankjewel!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #48 Gepost op: 27-02-2018, 10:59:00 »
Ja, dat heb ik misschien niet goed verwoord daar. Ik bedoel meer dat het geld toch aan de overkant gekomen is uiteindelijk, en dat Ruben zich hier dus verdacht maakt terwijl hij een lege envelop in handen heeft, die hij (als dit een molactie is en geen echte angst) net zo goed naar de overkant had kunnen brengen. Natuurlijk kan het zijn dat ook de Mol niet wist in welke envelop het geld zat, maar afgaande op eerdere seizoenen ga ik hier niet van uit.
Nee mijn punt is anders. Hij zal weten dat de envelop met geld nog daar is. Dus dan schopt hij grote stennis en gaat niet, probeert de rest bang te maken. Als er zo min mogelijk naar de overkant gaan is de kans immers het grootst dat die envelop met geld blijft hangen. Helaas voor hem gaan er dan nog wat, en daar zit het geld dan bij. Dit is de enige grote molactie die je uit kan halen. Die envelop die Ruben zelf pakte wordt natuurlijk weer teruggehangen als hij eenmaal niet gaat dus dat is ook geen issue.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #49 Gepost op: 27-02-2018, 11:29:18 »
Nee mijn punt is anders. Hij zal weten dat de envelop met geld nog daar is. Dus dan schopt hij grote stennis en gaat niet, probeert de rest bang te maken. Als er zo min mogelijk naar de overkant gaan is de kans immers het grootst dat die envelop met geld blijft hangen. Helaas voor hem gaan er dan nog wat, en daar zit het geld dan bij. Dit is de enige grote molactie die je uit kan halen. Die envelop die Ruben zelf pakte wordt natuurlijk weer teruggehangen als hij eenmaal niet gaat dus dat is ook geen issue.

Die envelop is niet terug gehangen, dat is makkelijk te controleren door te kijken naar de beelden van Loes en Simone die hun envelop nemen. Ruben heeft een foute envelop uit het spel gehouden en daarmee theoretisch gezien de kans verhoogd dat de juiste envelop de overkant bereikte (tenzij de enveloppe natuurlijk al aan de overkant was, maar dat weten we niet).

En dat bang maken zou enkel effect hebben op Simone en Stine, want Loes was van in het begin al helemaal enthousiast om te gaan.

Met andere woorden: Als Jan, Emilio of Olcay die envelop nog niet hadden overgebracht, dan heeft Ruben de boel vooruit geholpen.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #50 Gepost op: 27-02-2018, 11:47:20 »
Ik denk dat het voor de mol heel riskant is om de enveloppe met geld te pakken en dan niet gaan ziplinen. De enveloppe met het geld gaat dan wel uit het spel, maar als daarna de rest wel gaat, dan zijn er negen lege enveloppen aan de overkant en weet men dat net de ene weigeraar heel toevallig de geldenveloppe had.
Dan is het veiliger om met een lege enveloppe proberen bij de overigen angst in te zaaien.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #51 Gepost op: 27-02-2018, 11:55:35 »
Ik denk dat het voor de mol heel riskant is om de enveloppe met geld te pakken en dan niet gaan ziplinen. De enveloppe met het geld gaat dan wel uit het spel, maar als daarna de rest wel gaat, dan zijn er negen lege enveloppen aan de overkant en weet men dat net de ene weigeraar heel toevallig de geldenveloppe had.
Dan is het veiliger om met een lege enveloppe proberen bij de overigen angst in te zaaien.


Of je neemt geen envelop. Die angst kan je ook zaaien voor je naar de waslijn gaat.

Al bij al, Mol of niet, ga ik er nog steeds van uit dat Ruben hier oprecht angst had omdat dit ook iets heel anders is dan dat abseilen van een rotswand. Deze opdracht uitleggen naar Mol Ruben lukt het best door te claimen dat het geld al over was en dat Ruben probeerde om de kandidaat te spelen door nog redelijk vroeg naar de overkant te gaan, maar dat zijn angst het van hem won.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #52 Gepost op: 27-02-2018, 14:04:20 »
Wat mis ik hier aan kennis van nu; hoezo alternatieve opdracht?

Van het instagram van de eindregisseur  Rick MC Cullough

Offline Sylvain

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #53 Gepost op: 27-02-2018, 14:37:09 »
Bij de tunnelvisie opdracht vraagt Olcay alle aanwijzingen aan Stine. Olcay vindt zelf al snel de eerste aanwijzing, het tableau. De bank met de bogen ligt daar dichtbij en Simone heeft de sterren gezien. Heel onmols van Olcay helemaal met de kennis van nu dat het een alternatieve opdracht was en last minute bedacht is.De mol zou hier voorzichtiger te werk gaan lijkt mij, die heeft zich nauwelijks kunnen voorbereiden.

Ruben heeft in deze opdracht vrijwel niets gedaan.

Jan het meest mols, had steeds de telefoon, wilde het doorgeven van de aanwijzingen afkappen en de telefoonverbinding was ineens verbroken.....
Vervolgens vraagt hij Stine expliciet hoe de sterren er precies uitzien maar deelt dit niet met de anderen. Hij loopt achter ze aan naar de verkeerde sterren.

En alle andere kandidaten zijn inmiddels naar huis.......
Maar Jan maakt in het begin de terechte opmerking dat de gezochte plek waarschijnlijk de tunnel is die ze op loopafstand zien. Het is juist Olcay die vervolgens alle hints opvraagt en ook voorstelt om die eerst te volgen. We weten natuurlijk niet of deze tunnel ook uiteindelijk dé plek bleek te zijn, maar ik vind het wel opvallend dat Olcay zo tegen dit idee van Jan ingaat (wat logisch te verklaren is als die tunnel de plek bleek te zijn en als Olcay de mol is). Dit hoeft niet per se zo te zijn maar het is een mogelijke verklaring voor Olcay als mol bij deze opdracht. Ik denk ook dat het om die reden ''mols'' kan zijn om een hint te vinden, want anders waren ze misschien alsnog rechtstreeks naar de tunnel gelopen (als ze geen hints konden vinden).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #54 Gepost op: 27-02-2018, 16:41:38 »
Maar Jan maakt in het begin de terechte opmerking dat de gezochte plek waarschijnlijk de tunnel is die ze op loopafstand zien. Het is juist Olcay die vervolgens alle hints opvraagt en ook voorstelt om die eerst te volgen. We weten natuurlijk niet of deze tunnel ook uiteindelijk dé plek bleek te zijn, maar ik vind het wel opvallend dat Olcay zo tegen dit idee van Jan ingaat (wat logisch te verklaren is als die tunnel de plek bleek te zijn en als Olcay de mol is). Dit hoeft niet per se zo te zijn maar het is een mogelijke verklaring voor Olcay als mol bij deze opdracht. Ik denk ook dat het om die reden ''mols'' kan zijn om een hint te vinden, want anders waren ze misschien alsnog rechtstreeks naar de tunnel gelopen (als ze geen hints konden vinden).

Op de ene telefoon staat tunnel en op de telefoon van de andere groep stond visie. Jan concludeert terecht dat ze naar een tunnel moeten zoeken. We weten inmiddels (en de mol wist dat natuurlijk ook) dat het een ondergrondse tunnel is. Dat Jan vervolgens een bovengrondse tunnel aanwijst kan natuurlijk kandidaats zijn omdat hij het echt niet wist  maar ook mols om iedereen de verkeerde kant op te sturen omdat hij wel wist dat het de verkeerde tunnel was.

Na de opdracht is al besproken in het desbetreffende topic dat het heel onmols van Olcay is om alle aanwijzingen tegelijk te vragen want alle aanwijzingen lagen dicht bij elkaar en als men per ongeluk de laatste aanwijzing gevonden had dan was de locatie waar de groep "visie" zat ook snel gevonden.....

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #55 Gepost op: 27-02-2018, 18:59:26 »
Van het instagram van de eindregisseur  Rick MC Cullough
Ah, thanks!
Molloot sinds seizoen 4

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #56 Gepost op: 27-02-2018, 21:40:29 »
Penningmeesterschap:
Zodra er geld verdiend gaat worden komt de vraag over het penningmeesterschap op de ontbijttafel.

Olcay eist deze rol meteen op en dult geen tegenspraak.

Ruben stelt een penningmeesterwissel voor kort voordat deze rol belangrijk is in twee opdrachten

Jan wil bij de eerste ronde geen penningmeester zijn: "Ik raak altijd alles kwijt, ik zou het bij mij niet stallen". Als Ruben penningmeester wordt is Jan de eerste die voorstemt nadat hij nog wel gevraagd heeft of Ruben wel betrouwbaar is

De laatste wissel wordt door Simone voorgesteld en Jan wil nu wel graag penningmeester zijn: " Ja ik vind het wel leuk". Hij maakt Ruben nog even verdacht door op de bijzondere rol van Ruben te wijzen en neemt graag het geld in ontvangst.

Ben benieuwd of hij nu niets kwijtraakt hij heeft iedereen gwaarschuwd ;D

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #57 Gepost op: 27-02-2018, 21:47:49 »
Elk finalist is penningmeester geweest. Ze zullen wel moeten weten hoe ze Jan in de gaten moeten houden.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2018, 04:04:06 »
Prachtig overzicht, widmfan6! ::ok::

Ik heb afleveringen lang goed naar Ruben gekeken, en denk dat ik kwa molacties bij hem toch wel een paar nuanceringen/aanvullingen heb. Ik zie ook dat de verhouding hints doorslaat in het voordeel van Jan? Daar moet toch wel het een en ander nog worden bijgewerkt, want ik zie juist weer veel meer hints naar Ruben dan naar Jan, de meeste ook heel goed in een paar zinnen uit te leggen. Ik wil ze wel een keer apart posten, maar je kunt ze ook terugvinden in m.n. het Ruben topic.
Over de molsheid en mogelijke molacties van Ruben:

1.1. Vertelt een ander team dat de staafjes een rondje vormen.
Dit is iets waar je zelf makkelijk achter kunt komen. Wat belangrijker is: hij zegt tegen Emilio en Stine dat het iets te maken heeft met de stad. Daarmee zet hij ze op het verkeerde been, en leidt ze af van de landenkaart. Mols dus! Ik zou hem hier geen - geven maar een +.

2.2. Zat aan het eind op de goede plek.
Klopt, midden in een loge voor 3. Hij kon dus vanaf daar steeds 2 kandidaten beïnvloeden, i.p.v. 1. Dat is molser dan het feit dat hij uiteindelijk op de goede plek zat. Dus ook hier denk ik een + ipv een -.

2.3
Aanvulling: probeert de strategie van Jan te wijzigen, en zet na afloop vraagtekens bij de aanpak van Jan. Terwijl er toch 30 meter is geschept, en iedereen tevreden is over het resultaat. Ik zou hem hier een + geven.

3.3. Kiest voor de positie waar goed te mollen is.
Aanvulling: en heeft ook nog eens op alle 4 de plekken aan tafel gestaan, de anderen stonden op maximaal 2 plekken.

5.1. Brengt met limbodansen 100 euro binnen (hoogst mogelijk)
Is dat wel zeker? Ik heb hem alleen foutloos onder de 20 euro door zien gaan. Hij heeft het later wel nog eens geprobeerd met een lagere lat, maar had volgens mij handen aan de grond. Telt dat dan toch mee in de score?

5.2
Aanvulling: Ruben geeft Jan 2 jokers, waarschijnlijk in de (verkeerde) veronderstelling dat die zou winnen en er dan geen geld binnenkwam. Zowel mols als onmols, want hij zou zelf ook 2 jokers krijgen als Jan won. Een + en een - dus.

6.1
Aanvulling: Ruben onthoudt het kamernummer van Olcay verkeerd, en weet Jan zo te bewegen om eerst andere kamers te gaan openen i.p.v. haar te bevrijden. Probeert later Jan nogmaals af te leiden van de kamer van Olcay. Mols. Hij doet het subtiel, maar een duidelijke + hier.

7.1
Hier een minnetje voor Olcay: ze laat niemands tijd verlopen.

8. Deelt persoonlijke informatie met Simone. Simone valt af terwijl deze juist extra persoonlijke info over hem heeft.
Maar wie zegt dat Ruben haar relevante of juiste informatie heeft gegeven? Dat vroeg Simone zich zelf later ook af... Ik zou hem hier geen twee minnen voor toebedelen. (Ook geen + overigens)

8.2.
Aanvulling: Hij laat Simone geen enkel liedje juist raden. Zou hem hier dus ook een + geven.

EDIT: ook wat commentaar bij Jan:
1.1 Noemt stadsnaam als aanzet tot 5-landenonthulling
Dan zou je Ruben net zo goed mols kunnen noemen (hij doet de landenonthulling), of Olcay, omdat ze niets zegt. Wat mij meer opvalt is dat Ruben nog voor de plottwist het heeft over "die stad". Waarom zegt hij niet Almaty of op zijn minst "de stad". "Die stad" suggereert dat hij al wist dat ze in verschillende steden zaten. Voor mij een + naar Ruben hier.

5.2 Probeert als eerste binnen te komen, ook al heeft hij geen geld.
Dit zou je ook kandidaats kunnen noemen, wie wil er als kandidaat nu niet 2 jokers? Zelfde redenatie als bij penningmeester Ruben boven, dus een + en een - (of niets).

7.1 Heeft (wellicht) lampjes laten verdwijnen Waardoor E500 niet opgelicht kon worden.
Maar hoezo zou Jan dat gedaan hebben? Ik zie meer aanwijzing hiervoor naar Ruben. Die was op een gegeven moment alleen in de ruimte. Deed niets. Enkele beelden later zien we Ruben in dezelfde ruimte met een extra doosje op de grond en enkele lampjes van de ton verdwenen. Er is géén extra lampje ingedraaid.

8.3 heeft (mogelijk) minkokers gepakt.
Maar ook (mogelijk) een pluskoker, die veel meer waard was (+500 vs -50). Hetzelfde geldt voor Olcay. Alleen van Ruben weten we zeker dat hij geen pluskoker heeft gepakt. Dus Ruben kan hier niet minder verdacht zijn dan Jan en Olcay, en toch lijkt dat nu wel zo in de tabel.

In de kolom van Olcay kan ik me verder vrij goed vinden! ;)
« Laatst bewerkt op: 28-02-2018, 05:19:16 door Newbie2 »

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Finalistenstrijd] Jan vs. Olcay vs. Ruben
« Reactie #59 Gepost op: 28-02-2018, 23:18:39 »
Ik zal morgen even alle nieuwe dingen goed doornemen, en een aantal toevoegen

[...] Als Jan, Emilio of Olcay die envelop nog niet hadden overgebracht, dan heeft Ruben de boel vooruit geholpen.
Dit was inderdaad ook ongeveer mijn redenering. Was alleen lastig duidelijk te maken in zo'n kort stukje tekst, maar jij hebt het heel goed uitgelegd! Ik zal proberen dit nog even duidelijker te maken in het schema

2.2. Zat aan het eind op de goede plek.
Klopt, midden in een loge voor 3. Hij kon dus vanaf daar steeds 2 kandidaten beïnvloeden, i.p.v. 1. Dat is molser dan het feit dat hij uiteindelijk op de goede plek zat. Dus ook hier denk ik een + ipv een -.
Ik denk niet dat je beïnvloeding als Molactie kan noemen, als we in beeld geen daadwerkelijke aanwijzingen zien dat hij daadwerkelijk met anderen praat over waar zij zitten. Dat hij daar mensen kán beïnvloeden, maakt hem niet direct een Mol. Wel is het natuurlijk zo dat je niet heel veel waarde moet hechten aan dat hij goed zit, aangezien de Mol natuurlijk weet dat de anderen dat niet zitten en het geld toch al verdiend is.

3.3. Kiest voor de positie waar goed te mollen is.
Aanvulling: en heeft ook nog eens op alle 4 de plekken aan tafel gestaan, de anderen stonden op maximaal 2 plekken.
Ik snap niet helemaal hoe dit Mols is? Dat is toch juist logisch aangezien alle kandidaten alle stukjes van de Molcast te horen kregen, dus als hij het goed doet moet hij toch ook juist van alle vier de onderwerpen antwoorden krijgen?

5.1. Brengt met limbodansen 100 euro binnen (hoogst mogelijk)
Is dat wel zeker? Ik heb hem alleen foutloos onder de 20 euro door zien gaan. Hij heeft het later wel nog eens geprobeerd met een lagere lat, maar had volgens mij handen aan de grond. Telt dat dan toch mee in de score?
Dit weten we natuurlijk niet zeker, omdat we niet weten hoeveel geld er precies binnen is gekomen door de popcorn, maar aangezien Art ook vindt dat het niet uitmaakt dat Olcay op haar knieën gaat, en hij niet zegt dat het fout is, denk ik gewoon dat dit goed is gerekend. Maar dat is natuurlijk volledig eigen interpretatie


5.2
Aanvulling: Ruben geeft Jan 2 jokers, waarschijnlijk in de (verkeerde) veronderstelling dat die zou winnen en er dan geen geld binnenkwam. Zowel mols als onmols, want hij zou zelf ook 2 jokers krijgen als Jan won. Een + en een - dus.
Omdat dit, zoals je zelf zegt, zowel kandidaats als mols is, heb ik het er niet bij gezet. Ik zou het er natuurlijk als O bij kunnen zetten, maar ik gebruik een O meer als een kandidaat zich er écht buiten houdt, dan als het gewoon zowel een kandidaat als molactie kan zijn. Je hebt overigens wel gelijk dat ik dit bij Jan dan eigenlijk ook weg moet halen.

8.3 heeft (mogelijk) minkokers gepakt.
Maar ook (mogelijk) een pluskoker, die veel meer waard was (+500 vs -50). Hetzelfde geldt voor Olcay. Alleen van Ruben weten we zeker dat hij geen pluskoker heeft gepakt. Dus Ruben kan hier niet minder verdacht zijn dan Jan en Olcay, en toch lijkt dat nu wel zo in de tabel.
Het klopt dat we niet zeker weten wie, maar één van de twee heeft toch hoogstwaarschijnlijk 2 minkokers gepakt, en geen pluskokers. We weten alleen niet wie, maar omdat een kandidaat toch minder snel 2 verkeerde pakt, is hierdoor dus de kans groter dat de Mol tussen Olcay en Jan zit, en dus automatisch minder groot dat Ruben dit is. Daarom kan het in mijn ogen dus wel dat Ruben minder verdacht is dan Olcay en Jan.
Ik heb het pakken van de pluskoker er bij hen niet bij gezet, omdat we dus niet weten óf ze een pluskoker pakken, dit terwijl we wel bij beide zo goed als zeker weten dat ze minimaal één minkoker hebben gepakt.

@Newbie2
De rest van je opmerkingen ben ik het wel redelijk mee eens, en zal ik proberen binnenkort zo goed mogelijk in het schema op te nemen. Ik zal ook nog wel even in het Ruben-topic kijken voor de verboren aanwijzingen, maar die zijn vaak overal en nergens over het forum verspreid, en ik ga niet al die pagina's nog een keer doorlezen, dus als je er een aantal kan opnoemen naar Ruben die ik nog vergeten ben, zou dat heel fijn zijn!

Bedankt voor alle aanvullingen!  ::bravo::
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)