Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen  (gelezen 42132 keer)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #180 Gepost op: 6-03-2018, 07:54:16 »
Maar daar gaat het helemaal niet om. Ik heb maniakaal die opdracht terug gekeken, maar dit programma wordt al lang niet meer voor mij gemaakt, maar voor 3 miljoen mensen die languit op de bank liggen op zaterdag.

Die mensen gaan mee met de suggestieve verhaallijn die gecreëerd wordt: "Welk merk? Oh ja, 1.7, het staat er. Ok, hij pakt het rechtse bordje."

Dat is de verhaallijn die blijft plakken bij die 3 miljoen mensen.
Dat hier nu 100 of 150 mensen zitten die nu weten dat Jan daar met een fout bordje op zijn motorkap staat, is echt van geen belang voor het totaal aan verdenkingen.

Nou ja, het gaat niet meer over alleen die mensen want jouw post is ook op andere plekken 'gedeeld'.

Maar... je punt staat omdat het niet viral is gegaan.

Of staat *nog*, want dat kan veranderen. Klaas van Kruistum heeft zijn YouTube video namelijk nog steeds niet gepost.  ;D

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #181 Gepost op: 6-03-2018, 08:01:57 »
Even verder redenerend over het uitzenden van het “goede stukje”:

Mocht Jan níet de Mol zijn en deze actie doen (om wrlknobscure reden dan ook), dan was het voor de productie toch juist geweldig geweest om dat uit te zenden?

Deel van de kijkers denkt dan “wow, hij is toch de mol!”
En aangezien hij dat niet zou zijn is dat precies waar de makers blij van worden...


Dat ze uiteindelijk niet kiezen voor het normaa uitzenden van het verkeerde bordje geeft te denken.

Dat het niet 100% waterdicht is? Tuurlijk! Ik ben erg benieuwd of dit hét moment gaat blijken ge zijn of niet.

Ruben en Olcay doen gelukkig ook raar deze opdracht, dat maakt blijven twijfelen makkelijker

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #182 Gepost op: 6-03-2018, 08:28:19 »
Het is al lente (meteorologisch dan)  :P
Het was een uitroep van vreugde en geen exacte bepaling van de seizoensstart. :P

Nee ja, je hebt gelijk. Iedereen had het meteen gezien dat Jan het verkeerde bordje nam. ::rits::

Ik had dit i.i.g. zeker niet meteen gezien. Jij wel. Jij hebt heel veel tijd en moeite gestoken in deze opdracht en verdient de credits daarvoor.
Het is wel degelijk een heel verdachte actie van Jan (én van de productie!).

Ik heb overigens op fb gezocht om te kijken waar jouw werk 'gebruikt' is. Nog niet kunnen vinden.

« Laatst bewerkt op: 6-03-2018, 08:35:02 door Marisa »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #183 Gepost op: 6-03-2018, 09:44:15 »
Mocht Jan níet de Mol zijn en deze actie doen (om wrlknobscure reden dan ook), dan was het voor de productie toch juist geweldig geweest om dat uit te zenden?

Deel van de kijkers denkt dan “wow, hij is toch de mol!”
En aangezien hij dat niet zou zijn is dat precies waar de makers blij van worden...

Dat ze uiteindelijk niet kiezen voor het normaa uitzenden van het verkeerde bordje geeft te denken.

Inderdaad. En waarom zouden ze bij een kandidaat 2 shots maken, één waarbij het goede bordje gepakt wordt en één met het foute. Het maakt dus helemaal niet uit of de tekst op de bordjes relevant is of niet, want een kandidaat zou 2 keer hetzelfde bordje meenemen, ook als het shot om wat voor reden dan ook overgedaan moet worden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #184 Gepost op: 6-03-2018, 11:50:11 »
Na een hoop losse reacties wil ik afsluitend een iets overzichtelijkere post delen met mijn mening over de gevonden zaken zondag en gisteren:

Het punt is voor mij helemaal niet of dat puzzelstukje nu de boel had verpest of niet. Voor alle duidelijkheid: Dat had het niet gedaan. Als Jan met dat verkeerde stukje aan kwam lopen, dan had het nog steeds gepast, de vertaling had misschien iets gekker geweest, maar de laatste lijn had duidelijk gezegd waar ze naartoe moesten.

Het gaat er dus ook helemaal niet over dat "de anderen ook hebben zitten Mollen", want ook bij hen maakte het helemaal niets uit.
- Ruben zijn gemiste stukje was helemaal niet cruciaal
- Ruben is zijn gevallen stukjes ook gewoon weer gaan oprapen
- Aan het paaltje dat Olcay omver rijdt, hangen ook geen superbelangrijke stukjes
- Het tweede stukje van Olcay (waarvan we nooit in beeld zien hoe ze het krijgt) is ook niet belangrijk

Maar: De gewone kijker ziet dat Ruben overduidelijk een stukje mist, want de anderen hebben er 4, die zien die onhandige Ruben stukjes achterlaten en door rijden, die zien dat Olcay een paaltje omver rijdt en die zien dat Olcay 4 stukken heeft en dat er maar 3 vragen in beeld geweest zijn.

Pas wanneer je de oplossing hebt met vertaling zie je dat al deze acties die heel verdacht in beeld gebracht worden er helemaal niet toe doen.

Waar het voor mij wel om gaat, is dat het verhaal dat overgebracht wordt op zaterdag het volgende is:
- Jan wil het type van zijn wagen achterhalen.
- We krijgen het antwoord in beeld (Een 1.7).
- Jan en de kijker zijn dus 100% zeker van het antwoord en dus pakt Jan het rechtse stuk.

Op dat moment is het voor de kijker klaar: Jan heeft vraag 3 correct opgelost. ::ok::

Dat er 40 seconden later een ander puzzelstuk ligt (waarvan niet alleen de kijker, maar ook Jan van weet dat het fout is), daar is een normale kijker niet mee bezig. Die probeert te luisteren naar het telefoongesprek tussen Olcay en Jan.
Pas wanneer je terugkijkt (en focust op de Armeense tekst die op de stukjes staan), zie je de fout. Dat had iedere Molloot kunnen vinden (ik heb hier zeker niets bovennatuurlijks gedaan), maar de gewone kijker die was al wel klaar met die vraag en de goede oplossing van Jan.

De "Ja, maar het is toch in beeld gekomen" gaat voor mij ook niet op omwille van het voorgaande, want 95% van de kijkers zal zaterdag niet gehoord hebben van dit voorval. Daarvoor zijn we te laat in het spel.
Bovendien hebben we Klaas een tafel een duwtje zien geven met zijn bips, enkele speurders hadden hier ontdekt dat Klaas de kist bovenop de heuvel geopend moest hebben omdat de positie van het slot anders was, we hebben de mogelijkheid gekregen om Thomas in de duinen te ontdekken,... dus het is absoluut niet de eerste keer dat je door scherp te kijken naar de beelden de Mol kan zien.
Dat het dus in beeld komt, is geen probleem, dat het zo onderbelicht wordt, is het cruciale in mijn verhaal.

Er is voor kandidaat Jan geen enkel motief om een fout stukje te nemen:
- Zijn Mol is Ruben dus voor hem moet hij niet nepmollen.
- Hij pusht Olcay zelfs in die opdracht nog naar Ruben. Dus het zou echt raar zijn om dan te willen nepmollen.

Dus iemand die mij er van wil overtuigen dat dit allemaal niets is, gaat mij moeten verklaren waarom Jan als kandidaat in aflevering 9 met een fout stukje zou rondlopen waarvan hij ook weet dat het fout is.

Offline MrRoffel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #185 Gepost op: 6-03-2018, 12:04:40 »
Goed verwoord Hulpmol! ::ok::

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #186 Gepost op: 6-03-2018, 12:05:06 »
Zou Jan als mol wel weten dat het foute stukje er niet toe doet? Hij kan wel de vragen van te voren hebben bestudeerd en gedacht hebben dat dat voldoende voorkennis is.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #187 Gepost op: 6-03-2018, 12:11:55 »
Zou Jan als mol wel weten dat het foute stukje er niet toe doet? Hij kan wel de vragen van te voren hebben bestudeerd en gedacht hebben dat dat voldoende voorkennis is.

Dat is voor mij iets waar wel nog een discussie over gehouden kan worden: Wist de Mol welke stukjes cruciaal gingen zijn op het einde?

Ik persoonlijk zou het niet weten. De Mol is hier alleen en kan gebriefd worden, dus je zou verwachten van wel. Maar aangezien Olcay het meest cruciale stukje goed genomen heeft, weet ik niet of daar überhaupt dan nog gemold kon worden.

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #188 Gepost op: 6-03-2018, 12:16:39 »
Helemaal eens met hulpmol. De actie van Jan is in mijn ogen op geen enkele andere manier uit te leggen dan dat hij de mol is.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Maar iedereen is natuurlijk helemaal vrij om alles op zijn eigen manier te interpreteren :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #189 Gepost op: 6-03-2018, 12:23:51 »
Dank Hulpmol.
Veel leden reageren al of niet fel vanuit hun enorme tunnels met wel of niet steekhoudende argumenten waarom dit speurwerk wel of geen waarde heeft.

Ik vind het goed gevonden.  ::ok::
Als je objectief -zonder tunnels- kijkt naar dit soort beelden kun je niet anders dan diepe buiging maken voor je gespeur.

Het betekent ook dat we nog 5 dagen hebben om alle beelden van de afleveringen te vergelijken met de beelden van de losse opdrachten  :-[ om verschillen te ontdekken.
En nog even verder zoeken naar de 'ver' een 'steeg' hints in alle titels...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #190 Gepost op: 6-03-2018, 12:26:14 »
Ik denk dat Jan de mol is, wist dat het niet uitmaakte, maar gewoon voor de lol het verkeerde puzzelstukje meenam. Ik denk dat hij ook buiten beeld belangrijkere mollenstreken heeft gedaan, misschien zelfs in deze opdracht. Maar goed, dat is mijn tunnelvisie.

Wat Jan doet is sowieso raar. Maar vanuit Jan als mol is het wel enigszins te verklaren. Vanuit Jan als kandidaat niet.

(Ik heb nog gedacht dat hij misschien allebei de puzzelstukjes meenam. Op die manier is het niet noodzakelijk verdacht. Maar die theorie past niet echt bij het totaalshot. Enige andere mogelijkheid is dat de regie hem gevraagd heeft voor de kijkertjes thuis te doen alsof hij de verkeerde mee te nemen, mogelijk in een reshoot. Maar dat gaat me toch ook wel redelijk ver. Dan is het echt gedaan om alleen de molloten erin te luizen.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #191 Gepost op: 6-03-2018, 13:52:00 »
(Ik heb nog gedacht dat hij misschien allebei de puzzelstukjes meenam. Op die manier is het niet noodzakelijk verdacht. Maar die theorie past niet echt bij het totaalshot. Enige andere mogelijkheid is dat de regie hem gevraagd heeft voor de kijkertjes thuis te doen alsof hij de verkeerde mee te nemen, mogelijk in een reshoot. Maar dat gaat me toch ook wel redelijk ver. Dan is het echt gedaan om alleen de molloten erin te luizen.)

Inderdaad, Leendert. Ook die mogelijkheid heb ik overwogen, maar een kandidaat doelbewust een fout stukje laten nemen, dat zou een stap te ver zijn zoals je aangeeft.

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #192 Gepost op: 6-03-2018, 14:27:53 »
Ik volg totaal andere sporen. Maar waarom gaan jullie er eigenlijk van uit dat Olcay geen Armeens kan lezen? Haar afkomst is Armeens-Koerdiscn.  Ze is op zijn minst vertrouwd met die taal?


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #193 Gepost op: 6-03-2018, 14:35:48 »
Ik volg totaal andere sporen. Maar waarom gaan jullie er eigenlijk van uit dat Olcay geen Armeens kan lezen? Haar afkomst is Armeens-Koerdiscn.  Ze is op zijn minst vertrouwd met die taal?

Omgekeerd: Waarom ga je er van uit dat iemand die Armeens-Koerdische achtergrond heeft en in Waalwijk geboren is ook Koerdisch of Armeens kan?

Offline cartitele

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #194 Gepost op: 6-03-2018, 15:21:05 »
Omgekeerd: Waarom ga je er van uit dat iemand die Armeens-Koerdische achtergrond heeft en in Waalwijk geboren is ook Koerdisch of Armeens kan?

Allereerst nog even mijn complimentan aan Hulpmol voor het super speurwerk bij deze opdracht...

Olcay zegt: "Een klein detail was dat op alle puzzelstukken Georgisch stond." Als zij Armeens kent, of er ook maar iets van weet, dan zou zij dit toch wel gezegd hebben? Of houdt zij zich met opzet van de domme?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #195 Gepost op: 6-03-2018, 15:25:01 »
Olcay zegt: "Een klein detail was dat op alle puzzelstukken Georgisch stond." Als zij Armeens kent, of er ook maar iets van weet, dan zou zij dit toch wel gezegd hebben? Of houdt zij zich met opzet van de domme?

Juist. Vandaar ook mijn vraag. Ik vind het namelijk niet zo'n evidentie dat iemand die in Nederland geboren is noodzakelijk Armeens kent omdat er Armeense origine is. Haar ouders zijn namelijk tijdens hun tienerjaren al naar Nederland geëmigreerd.

Offline cartitele

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #196 Gepost op: 6-03-2018, 15:25:20 »
Hoe weet Jan dat hij precies vier puzzelstukken moet hebben, terwijl Ruben geen idee lijkt te hebben over het aantal te vinden stukjes?

Offline MMarMOL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #197 Gepost op: 6-03-2018, 15:33:59 »
Ze schijnt wel vloeiend Turks te spreken.
https://youtu.be/BEjDDm0Dj2U

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #198 Gepost op: 6-03-2018, 15:35:34 »
Ik volg totaal andere sporen. Maar waarom gaan jullie er eigenlijk van uit dat Olcay geen Armeens kan lezen? Haar afkomst is Armeens-Koerdiscn.  Ze is op zijn minst vertrouwd met die taal?



Volgens Wikipedia komt Olcays familie uit Turkije, waar Armeniërs niet meer openlijk wonen sinds ongeveer 1915. Haar achternaam suggereert dat haar moeders kant Armeens is of dat haar voorouders hun naam hebben veranderd om minder Armeens over te komen. Het kan zijn dat ze familieleden heeft (of mogelijk zij zelf) die een beetje Armeens spreken, maar lezen en schrijven is een heel andere zaak. Dat kan eigenlijk alleen als ze actief moeite heeft gedaan / klassen heeft gevolgd. Daar hebben we tot nu toe geen enkele indicatie van gezien. Als Olcay vreemde talen vanuit haar familie beheerst, liggen Turks en Koerdisch meer voor de hand. Beide talen staan ver af van zowel Georgisch en Armeens, dus helpen nauwelijks. Georgisch en Armeens zijn overigens ook niet nauw verwant. Turks staat dan weer niet al te ver af van Kazakhs (waar Olcay begon).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #199 Gepost op: 6-03-2018, 15:39:19 »
Hoe weet Jan dat hij precies vier puzzelstukken moet hebben, terwijl Ruben geen idee lijkt te hebben over het aantal te vinden stukjes?

Ik vermoed dat Jan die aanname doet omdat zijn route vrij straight forward was en hij 4 bordjes tegen kwam, terwijl Ruben volgens mij ergens een foute afslag nam en zo een bordje miste.