Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol  (gelezen 42111 keer)

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #240 Gepost op: 8-03-2018, 22:39:10 »
Ik probeer na te rekenen waarom Olcay de test maakt in 3 seconde per vraag, dat dacht ik hier ergens gelezen te hebben namelijk. Ze maakt de test van 10:50 - 13:50. Dat zijn 180 seconden verdeeld over 40 vragen: 4,5 seconde per vraag. Lijkt op wat Mitchkox inderdaad zegt ::ok::
Juist.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #241 Gepost op: 8-03-2018, 23:53:27 »
Het moet nu gewoon echt heel erg snel zaterdagavond worden, want mensen (incl. moi) worden een beetje gek vh in andere tunnels zitten dan vrienden en het komt bijna tot ruzie. Dat kan niet de bedoeling zijn  ::ohno::  :\'(

Ja, het moet wel leuk blijven natuurlijk. Uiteindelijk blijft het maar een spel. ;-) Ik weet van mezelf dat ik daar vrij fanatiek in ben (en misschien  ook een tikkeltje eigenwijs), maar iedereen heeft recht op een eigen tunnel natuurlijk.  :) Van mening verschillen is prima en ik vind het juist fijn om andermans mening te horen. Een tunnelruzie is dan een beetje jammer. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en hoe je acties zelf beoordeelt; dat is dan ook het leuke  aan dit spel. Het is maar goed dat weinig vrienden/bekenden van mij WIDM volgen en de mensen die dat doen, denken ook dat Jan het is. Dat scheelt enorm.  ;D

Gelukkig is het bijna zaterdag...  ::zwaai::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mariemol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #242 Gepost op: 9-03-2018, 09:07:15 »
Nog even aan het terugkijken! Valt me nu op dat het lijkt dat Jan het 2e testbordje dat hij tegenkomt (44:26 tot 44:28) omdraait. Als hij idd als eerste is gegaan  zorgt dit toch weer voor verwarring. Nog maar even verder puzzelen of de anderen daar last van lijken te hebben ::vergroot::

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #243 Gepost op: 9-03-2018, 10:04:49 »
Ik zie het niet? Zie alleen de bordjes hangen zoals ze eerder ook hingen? Valt me wel op dat Art na het uitleggen dat je oog in komt te staan met DE mol, Art ook meteen zegt: Succes. En dat Jan dan reageert: oké succes, dat is mijn startsein. Vind ik dubbel, ja om de test run te starten maar kan ook bedoeld worden als het startsein en succes van de mol, om daar te gaan staan? Hij is ook de eerste.
Meer L

Offline Orphen89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #244 Gepost op: 9-03-2018, 10:40:25 »
Nog even aan het terugkijken! Valt me nu op dat het lijkt dat Jan het 2e testbordje dat hij tegenkomt (44:26 tot 44:28) omdraait. Als hij idd als eerste is gegaan  zorgt dit toch weer voor verwarring. Nog maar even verder puzzelen of de anderen daar last van lijken te hebben ::vergroot::

Hij zet zijn hand inderdaad tegen de muur, maar veel lager dan waar het bordje hangt, ben er daarom vrij zeker van dat hij dat bordje niet omgedraaid heeft.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #245 Gepost op: 9-03-2018, 10:47:00 »
En als hij het bordje om zou draaien staat de tekst toch gewoon op z'n kop? Het is niet dat het alleen een pijl was die de andere kant op zou wijzen als je hem omdraait.

Offline paulklooster

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #246 Gepost op: 9-03-2018, 13:59:27 »
Hoe we alles ook interpreteren, iedereen gaat het toch wel naar hun eigen Mol toewerken.

My two cents:

a) De tijdsverschillen
Hoewel ik de tijdverschillen opvallend vind, zou ik ze niet onmogelijk noemen. De snelste is minder dan 2x zo snel als de traagste. Als ik dit vergelijk met toetsen dan zijn de verschillen tussen de snelste en de traagste vaak veel groter. Wellicht dacht Olcay inderdaad dat de tijd pas ging lopen bij het starten van de test of wilde ze juist tijd inhalen omdat ze zo traag gelopen had. Daarbij acht ik het ook mogelijk dat er vragen herhaald worden die eerder al gesteld zijn, die kan ze binnen twee seconden antwoorden gezien ze nog op de zelfde mol zit als toen.

b) De tijden: 9/18
Tel je de tijden bij elkaar op dan krijg je 9 of 18. De 9e kandidaat van de 18e WIDM is Jan. Maar dit is natuurlijk een typisch gevalletje naar je eigen Mol toe redeneren  ::tandpastasmiley::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #247 Gepost op: 9-03-2018, 14:09:32 »
Lieve mensen, ik wil graag twee dingen kwijt binnen deze opdracht

1) over de term tunnelvisie, hier in de laatste week veelvuldig gebruikt als verdediging/excuus om er hard in te gaan bij bijdragen van forumgenoten. Tunnelvisie heb je aan het begin van het seizoen als je al op 1 kandidaat / 'mol' gefocust bent en 'blind' bent geworden voor wat negen andere spelers doen. Terwijl je in het begin echt nog alle opties open moet houden en moet spreiden, lijdt men aan tunnelvisie. Maar nu, aan de vooravond van de finale ontknoping, met nog 3 kandidaten, en ongeveer een verhouding 30-30-30 voor de mogelijke mol, is 'tunnelvisie' misplaatst. Het moet nu niet moeilijk zijn om over de drie het overzicht te hebben wie wat doet, mols, kandidaats. Puur op basis van wat wij hier op het forum ontdekken. Dus bestrijd elkaar nu niet meer op basis van "tunnelvisie". Dat vind ik geen geldende verdediging meer en ook een oneigenlijke reactie om iemand de mond te snoeren.

2) het lijkt er op dat Olcay over de test heeft gedaan gemiddeld 4,5 sec per vraag. Ergens is in dit topic een foute berekening geslopen voor deze aanname (als de getoonde tijden kloppen). Dus geen ander gemiddelde aanhalen aub. Gezien de 'proef test die is gemaakt (te gek trouwens dat iemand dat ervoor over heeft!  ::ok:: ) is dat niet onmogelijk.

Sorry moest ik even kwijt. Excuus als dit off topic is...  ;)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #248 Gepost op: 9-03-2018, 14:11:31 »
Je kunt je ook afvragen of Ruben of Jan de test niet opvallend traag heeft zitten maken  ;D

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #249 Gepost op: 9-03-2018, 14:15:24 »
Het was een grapje he?  ;)
Vandaar ook de  ;D erachter.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2018, 14:17:43 door Whiskers »

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #250 Gepost op: 9-03-2018, 15:08:44 »
Lieve mensen, ik wil graag twee dingen kwijt binnen deze opdracht

1) over de term tunnelvisie, hier in de laatste week veelvuldig gebruikt als verdediging/excuus om er hard in te gaan bij bijdragen van forumgenoten. Tunnelvisie heb je aan het begin van het seizoen als je al op 1 kandidaat / 'mol' gefocust bent en 'blind' bent geworden voor wat negen andere spelers doen. Terwijl je in het begin echt nog alle opties open moet houden en moet spreiden, lijdt men aan tunnelvisie. Maar nu, aan de vooravond van de finale ontknoping, met nog 3 kandidaten, en ongeveer een verhouding 30-30-30 voor de mogelijke mol, is 'tunnelvisie' misplaatst. Het moet nu niet moeilijk zijn om over de drie het overzicht te hebben wie wat doet, mols, kandidaats. Puur op basis van wat wij hier op het forum ontdekken. Dus bestrijd elkaar nu niet meer op basis van "tunnelvisie". Dat vind ik geen geldende verdediging meer en ook een oneigenlijke reactie om iemand de mond te snoeren.

2) het lijkt er op dat Olcay over de test heeft gedaan gemiddeld 4,5 sec per vraag. Ergens is in dit topic een foute berekening geslopen voor deze aanname (als de getoonde tijden kloppen). Dus geen ander gemiddelde aanhalen aub. Gezien de 'proef test die is gemaakt (te gek trouwens dat iemand dat ervoor over heeft!  ::ok:: ) is dat niet onmogelijk.

Sorry moest ik even kwijt. Excuus als dit off topic is...  ;)

Top uitleg! Helemaal mee eens :)

En geen probleem met de proeftest. Was een kleine moeite en vooral uit nieuwsgierigheid. Het is dus zeker mogelijk zo snel de test te doen, de vraag is waarom zou je hem zo snel maken als je zo rustig loopt? Ik vind het vooral erg opvallend haha ???

Gelukkig krijgen we morgen (als het goed is) alle antwoorden!

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #251 Gepost op: 9-03-2018, 17:43:21 »
Lopen op slippers is niet makkelijk en lopen helpt je ook niet als je bordjes zoekt, want dan moet je rondkijken.

Maar waarom heeft ze slippers aan en een jurk? Er moest nog een opdracht komen en dan is schoenen en een (lange) broek toch een stuk handiger. Dat heeft ze de rest van de afleveringen tenslotte ook gedragen. Of heb ik gemist dat Art zei dat nu de test zou komen?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #252 Gepost op: 10-03-2018, 13:17:46 »
Maar waarom heeft ze slippers aan en een jurk? Er moest nog een opdracht komen en dan is schoenen en een (lange) broek toch een stuk handiger. Dat heeft ze de rest van de afleveringen tenslotte ook gedragen. Of heb ik gemist dat Art zei dat nu de test zou komen?
Ja, ook mijn punt. De kleding van Olcay zal toch wel door haar zelf gekozen zijn? Als zij een kandidaat is zal ze waarschijnlijk haar uiterste best doen om nog te proberen, in de laatste opdrachten, geld binnen te halen voor de pot. En tijd genoeg over te houden om de test zorgvuldig te kunnen maken. Zij is fanatiek genoeg om te willen winnen. Maar zij gedraagt zich hier daar niet naar. En ze is een zakenvrouw die geen geld wil laten liggen als ze het kan verdienen. Daarom denk ik dat zij dan voor andere (sportievere) kleding gekozen zou hebben. Nu ziet ze er uit als iemand die weet dat zij zich toch niet meer druk hoeft te maken, als MOL.
Dan nog de weerspiegeling in de vijver. Afgezien van de tijden in de test en andere opmerkelijke zaken, al eerder hier gepost.
We zullen zien vanavond! Spannend!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #253 Gepost op: 10-03-2018, 14:41:58 »
Volgens mij vergeten we in deze discussie allemaal dat het inderdaad achteraf makkelijk te bedenken is dat heel snel de test maken, met meer risico op fouten, helemaal niet zo handig is als je heel langzaam hebt gelopen. Maar daar denk je toch niet per se aan in de stress van de finaletest? Als je beide op dezelfde mol zit en denkt dat je ongeveer evenveel weet is de kans vrij groot dat het op tijd aan gaat komen. Als je dan heel veel tijd hebt verspild is het logisch dat je door de stress de test maar heel snel in gaat vullen om te compenseren. En als kandidaat die alleen de test nog denkt te moeten maken, en niet weet dat je moet gaan rennen, vind ik het dragen van slippers ook niet direct verdacht.

Ik sluit absoluut niet uit dat Olcay toch de mol is, maar het is allemaal echt heel goed te beredeneren vanuit Olcay als kandidaat. Als Olcay wel de mol is, en ze de test daarom zo snel heeft ingevuld, vind ik het juist een heel onlogische keuze vanuit de productie om ineens de tijden te laten zien. Hoewel de productie wat dat betreft wel vaker rare keuzes heeft gemaakt, dus wie weet.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #254 Gepost op: 10-03-2018, 15:16:00 »
Het is gewoon al heel raar dat ze zo langzaam heeft gelopen (de 2 anderen maken een omweg via het geld en zijn alsnog eerder bij de test). Het is niks voor kandidaat (en mens) Olcay om niet alles op alles te zetten op te winnen. Het is totaal out of character.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #255 Gepost op: 10-03-2018, 15:20:38 »
Het is gewoon al heel raar dat ze zo langzaam heeft gelopen (de 2 anderen maken een omweg via het geld en zijn alsnog eerder bij de test). Het is niks voor kandidaat (en mens) Olcay om niet alles op alles te zetten op te winnen. Het is totaal out of character.

Anderzijds vraag ik me af wat je er als Mol dan mee wint om zo traag te zijn.

Ik wil maar zeggen: In beide rollen is het toch gewoon raar om te slenteren?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #256 Gepost op: 10-03-2018, 15:23:22 »
Ik vind het eigenlijk heel raar waarom de mol in de finaletest nog zo'n toneelstukje zou opvoeren. Verward in haar hoofd zijn door de onverwachte keuzes Verkeerd lopen, weer teruglopen, trap op,trap af Uit een gebouw komen weer trap af. Zichzelf tot rust manen, gaan rennen, de test snel maken.

Als ze de mol is en er is een molbiecht gepland dan hoeft het allemaal toch niet zo ingewikkeld?

Het gedrag van Olcay is heel goed te verklaren als kandidaat die dacht alleen nog een test te moeten maken, zich daarvoor gekleed heeft en in de war raakt, bordjes mist en daardoor verkeerd loopt.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #257 Gepost op: 10-03-2018, 15:26:19 »
Anderzijds vraag ik me af wat je er als Mol dan mee wint om zo traag te zijn.

Ik wil maar zeggen: In beide rollen is het toch gewoon raar om te slenteren?
Om te verhullen dat je de test heel snel gaat maken. Je hoeft 'm niet eens in te vullen,  maar als je het wel doet ga je 'm snel maken. Je kent immers alle antwoorden.

Ik vind het eigenlijk heel raar waarom de mol in de finaletest nog zo'n toneelstukje zou opvoeren. Verward in haar hoofd zijn door de onverwachte keuzes Verkeerd lopen, weer teruglopen, trap op,trap af Uit een gebouw komen weer trap af. Zichzelf tot rust manen, gaan rennen, de test snel maken.

Als ze de mol is en er is een molbiecht gepland dan hoeft het allemaal toch niet zo ingewikkeld?

Het gedrag van Olcay is heel goed te verklaren als kandidaat die dacht alleen nog een test te moeten maken, zich daarvoor gekleed heeft en in de war raakt, bordjes mist en daardoor verkeerd loopt.
Als Olcay niet de mol is dan heeft de echte mol ook een toneelstukje opgevoerd bij de finale test. Namelijk door een totaal onnodige omweg via het geld te maken. Totaal onnodig want niemand kan het zien en het geld kan niet uit de pot gehouden worden.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2018, 15:29:27 door Whiskers »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #258 Gepost op: 10-03-2018, 15:28:08 »
Om te verhullen dat je de test heel snel gaat maken. Je hoeft 'm niet eens in te vullen,  maar als je het wel doet ga je 'm snel maken. Je kent immers alle antwoorden.

Maar net door het klokje te plaatsen is er niets verhuld uiteindelijk. Ik ben na een halve week discussie ergens ook wel gewoon benieuwd wat er met Olcay gebeurd is hier.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 3: Tijd, geld of de Mol
« Reactie #259 Gepost op: 10-03-2018, 15:29:42 »
Sowieso zit ik het nog even terug te kijken en loopt ze zeker niet te slenteren, sterker nog, ze rent af en toe een stukje. Dit was daadwerkelijk gewoon het snelste wat ze kon op die slippers ;D

Om te verhullen dat je de test heel snel gaat maken. Je hoeft 'm niet eens in te vullen,  maar als je het wel doet ga je 'm snel maken. Je kent immers alle antwoorden.
Dan is het toch logischer om gewoon even wat langer over de test te doen? Of dat ze na de opnames van de test gewoon nog even lekker 5 minuten in het zonnetje gaat zitten om aan de andere kandidaten de indruk te geven dat ze er even lang over heeft gedaan als zij? :P

Sowieso denk ik eigenlijk dat ze elkaar rond de test helemaal niet hebben gezien, aangezien de mol ook nog ergens moest zitten voor het geval iemand daar langs ging lopen. Dus is zo'n toneelstukje nergens voor nodig.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"