Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen  (gelezen 4984 keer)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #20 Gepost op: 16-04-2018, 17:51:03 »
Pieter gaf hier duidelijk de aanzet om voor de vrijstelling te gaan. Hij zorgt ervoor dat iedereen voor zichzelf gaat. Wat ik dan opvallend vind is dat hij daarna zichzelf op een vrij onmogelijke plek neerzet, waarvan hij weet dat hij (zeker gezien de inspanning van de dag ervoor) onmogelijk de vrijstelling zelf kan binnenhalen. Hij zorgt er zelfs voor dat Pascale boven hem komt, terwijl zij nota bene aanbood om zich op te offeren. Erg verdacht als je het mij vraagt. Hij weet dat de sterke mensen (Joke en Lloyd) allemaal als een gek voor de vrijstelling zullen gaan, dus hoeft zich zelf niet in de kijker te spelen als degene met vrijstelling. Dit lijkt mij typisch iets wat een mol zou doen: wel zorgen dat er gekozen wordt voor een vrijstelling maar die niet zelf oppakken.

Bahador, degene die ik ook in de gaten houd, deed dan weer niets verdachts voor mijn gevoel.

 ::ok:: Mee eens. De boodschap van Pieter kwam er op neer: Vanwege mijn 'misdaad' (kopen van 2 pasvragen bij het kofferspel) mogen jullie voor de vrijstelling gaan. Lees: ik span jullie voor mijn molkarretje.  ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 16-04-2018, 17:54:35 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #21 Gepost op: 16-04-2018, 18:54:45 »
Wat Pieter doet is ook alleen maar logisch als Mol. Want waarom zou je in godsnaam als kandidaat pleiten om voor de o zo belangrijke vrijstelling te gaan om vervolgens jezelf geen schijn van kans te geven om die te winnen?

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #22 Gepost op: 16-04-2018, 18:59:06 »
Wat Pieter doet is ook alleen maar logisch als Mol. Want waarom zou je in godsnaam als kandidaat pleiten om voor de o zo belangrijke vrijstelling te gaan om vervolgens jezelf geen schijn van kans te geven om die te winnen?

Schuldgevoel. Pasvragen zijn hem niet in dank afgenomen  ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #23 Gepost op: 16-04-2018, 19:03:56 »
Schuldgevoel. Pasvragen zijn hem niet in dank afgenomen  ;)

Ja, dat was ook het enige dat ik kon bedenken. Maar dat lijkt me toch heel erg sterk. Alsof ie liever als heilig boontje naar huis zou willen gaan dan nog langer met dat zogenaamd ondraaglijke schuldgevoel rond te moeten lopen, alsof hij door de groep met de nek aangeken werd. Daar was helemaal niets van te merken.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #24 Gepost op: 16-04-2018, 19:19:40 »
Maar waarom kiest Pieter als Mol bij de 50/50-vraag dan het goede antwoord en vertrouwt hij er vervolgens maar op dat een fitte trapkandidaat sneller is dan de liftkandidaat? Met een beetje pech breng je als Mol 500 euro in de pot. Pak dan op z'n minst het verkeerde antwoord. (Na afloop geeft hij wel verkeerde antwoorden wanneer het er niet toe doet.)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #25 Gepost op: 16-04-2018, 19:30:29 »
Wat Pieter doet is ook alleen maar logisch als Mol. Want waarom zou je in godsnaam als kandidaat pleiten om voor de o zo belangrijke vrijstelling te gaan om vervolgens jezelf geen schijn van kans te geven om die te winnen?
In het molcafé zei men dat dat was omdat hij zich erg schuldig voelt vanwege het kopen van de twee pasvragen.  ::schaam::  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 16-04-2018, 19:32:06 door Run »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #26 Gepost op: 16-04-2018, 19:37:45 »
Maar waarom kiest Pieter als Mol bij de 50/50-vraag dan het goede antwoord en vertrouwt hij er vervolgens maar op dat een fitte trapkandidaat sneller is dan de liftkandidaat? Met een beetje pech breng je als Mol 500 euro in de pot. Pak dan op z'n minst het verkeerde antwoord. (Na afloop geeft hij wel verkeerde antwoorden wanneer het er niet toe doet.)

Omdat je als goede Mol ook risico moet durven nemen. In dit geval pakte het perfect uit: jij doet alles goed en offert je zelfs op voor de groep en degene die succesvol voor de vrijstelling is gegaan (nadat jij hier voor pleitte maar dat is dan hopelijk door de meesten al vergeten) heeft er voor gezorgd dat er niets verdiend is.

Ook mogelijk is dat de Mol niet altijd voorkennis heeft.

Ook mogelijk is dat Pieter niet de Mol is. Daar hou ik ook nog rekening mee, echt waar. (Een heel klein beetje.) :P

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, Wielerliefhebber.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #27 Gepost op: 18-04-2018, 18:52:38 »
Wat Pieter doet is ook alleen maar logisch als Mol. Want waarom zou je in godsnaam als kandidaat pleiten om voor de o zo belangrijke vrijstelling te gaan om vervolgens jezelf geen schijn van kans te geven om die te winnen?

Helemaal mee eens, het is mol XXL gedrag. Ik word een tunnel ingezogen....  :-\\
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #28 Gepost op: 18-04-2018, 20:07:00 »
Wat Pieter doet is ook alleen maar logisch als Mol. Want waarom zou je in godsnaam als kandidaat pleiten om voor de o zo belangrijke vrijstelling te gaan om vervolgens jezelf geen schijn van kans te geven om die te winnen?
Ter verdediging van Pieter als kandidaat: als kandidaat weet je natuurlijk niet hoe snel/langzaam die lift gaat. Misschien gaf hij zichzelf wel wat kans.
Ter verdediging van Pieter als mol: Pieter weet natuurlijk hoe moeilijk/makkelijk het is om de lift voor te zijn. Aangezien hij de ietwat atletischere types bovenaan heeft neergezet, heeft hij er het volle vertrouwen in dat zij het zullen redden. Dat ging nog maar net goed!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #29 Gepost op: 19-04-2018, 00:14:13 »
In mijn beleving.... De Mol wil tenminste iets van invloed. De lift en de eerste drie mensen in de lift sluiten dat zo goed als uit. Pascale offert zich snel op, Pieter neemt haar plaats in. Goodwill kweken na de pasvragen kopen (Pieter)? Zo niet, dan zit de Mol wat mij betreft bij de laatste drie.

De onderste lopers zullen het nooit halen. Als de Mol daar tussen zit, laat hij/zij de regie aan anderen. Hetzelfde geldt voor de persoon in de lift. Joke zit in de ideale positie als ze de Mol zou zijn. Ze zal weten dat ze sneller kan dan de lift, maar tegelijkertijd houdt ze optie open om een ander eerst te laten.

Nu de groep heeft besloten dat ze voor de vrijstelling mogen gaan, maakt het niet zoveel uit. Pieter begint de discussie maar er vindt geen noemenswaardige discussie plaats. Zouden de andere kandidaten het niet halen, dan moet de Mol eerder kunnen zijn dan de lift, lijkt mij. Dat geldt eigenlijk alleen voor de bovenste drie. De rest is eigenlijk op voorhand kansloos. In mijn beleving zit de Mol (als het doel hier was om het geld uit de pot te houden en dat lijkt me logisch) bij de bovenste drie lopers: Lloyd, Baha, Joke. Pascale biedt zich aan voor de eerste halte, maar Pieter neemt vrijwillig haar plaats in. Pieter zijn gedrag is te verklaren als goedmaker/kweken van goodwill na kopen van pasvragen, maar dan had hij (als Mol) toch minstens een fout antwoord gepakt. Gewoon om zeker te zijn.

Baha hoeft niet in de lift, maar verzekert zich er vooraf nog wel nog een keer van dat iedereen voor de vrijstelling gaat. Als laatste loper is dat voor hem makkelijk te controleren. Als Lloyd en/of Joke hem inhaalt, zit hij goed. Overigens vind ik dat bij het zoeken van de vraag opvalt dat Lloyd niet eens kijkt en dat het met de blessure van Baha nogal meevalt. Hij is daar snel en wendbaar. Op verdieping 33 loopt hij in ieder geval sneller dan Joke en Lloyd op dat punt deden.

Joke en Lloyd zijn vlak voor de lift, Baha net erna. Het is krap allemaal. Mede daarom toch interessant wie de vraag verkeerd had... Dat waren er maar twee. Aanname! De Mol zou zijn/haar vraag alleen goed beantwoorden als hij/zij kans maken eerste te zijn.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #30 Gepost op: 19-04-2018, 08:09:14 »
Als minder fitte mol wil je helemaal niet zelf op de 'beste' positie staan. Beter iemand waarvan je de kansen hoger inschat om het te halen (bv. Joke, Lloyd, Baha) op een haalbare positie.

Als ik als Pascale of pieter de mol zou zijn, zou ik mezelf niet op de meest ideale positie zetten. Liever een kansrijke kandidaat. Dan is de kans,van slagen groter ook al heb ik er dan zelf minder invloed op.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #31 Gepost op: 19-04-2018, 08:28:41 »
Ik vond dat Pieter er niet erg verhit uitzag terwijl hij toch de meeste trappen had gelopen. Misschien was er een tweede lift die hij buiten de camera heeft genomen?  :-X

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #32 Gepost op: 19-04-2018, 10:02:41 »
Ik vond dat Pieter er niet erg verhit uitzag terwijl hij toch de meeste trappen had gelopen. Misschien was er een tweede lift die hij buiten de camera heeft genomen?  :-X

Ik denk dat Pieter het opgegeven heeft toen hij laatste begon te hangen en dat hij recuperatiebreaks genomen heeft tussen 2 verdiepingen in (zoals we hem ook al in beeld zagen doen).

Uiteindelijk maakt het als Mol niet uit of je de trappen wel of niet gedaan hebt, maar kan ik me voorstellen dat Pieter zich als mens niet wou onderdoen voor de anderen. ;)

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, Wielerliefhebber.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #33 Gepost op: 19-04-2018, 10:21:53 »
Als minder fitte mol wil je helemaal niet zelf op de 'beste' positie staan. Beter iemand waarvan je de kansen hoger inschat om het te halen (bv. Joke, Lloyd, Baha) op een haalbare positie.

Als ik als Pascale of pieter de mol zou zijn, zou ik mezelf niet op de meest ideale positie zetten. Liever een kansrijke kandidaat. Dan is de kans,van slagen groter ook al heb ik er dan zelf minder invloed op.

En van te voren even zekerstelling dat iedereen voor de vrijstelling gaat... precies wat Pieter deed.
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #34 Gepost op: 19-04-2018, 10:40:53 »
Ik vind dit een mooie opdracht om te combineren met de eerdere 'koffertjes' opdracht.
Bij de koffertjes opdracht waren verdacht (van degene die er nog inzitten): Pieter, Joke, Steve en Baha.
Bij de lift vind ik de meest Molse kandidaat (zoals hierboven al een paar x mooi uitgelegd is): Joke en Baha.

Dus hierdoor neig ik wel naar deze twee om hoog op de lijst te zetten.
Meer L

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #35 Gepost op: 19-04-2018, 12:12:25 »
Citaat
Als minder fitte mol wil je helemaal niet zelf op de 'beste' positie staan. Beter iemand waarvan je de kansen hoger inschat om het te halen (bv. Joke, Lloyd, Baha) op een haalbare positie.

Als ik als Pascale of pieter de mol zou zijn, zou ik mezelf niet op de meest ideale positie zetten. Liever een kansrijke kandidaat.

Pascale, getrainde marinier en niet fit? Mwah. Verder... Baha geblesseerd? Hij gaat als een speer de hoeken om op weg naar de vraag. Beantwoordt de vraag goed, komt na de lift aan. Dat lijkt onmols omdat hij op de beste positie zat. Enige molactie van hem hier kan zijn dat hij weet dat Joke en Lloyd sneller zullen zijn, maar dan is hij volledig afhankelijk van anderen. Joke was de enige in een win-win-situatie (indien de Mol). Vraag verkeerd voor het geval ze het niet zou halen en op een positie waarin de vrijstelling haalbaar was. Ze zou hoe dan ook of 500 of 3000 uit de pot houden.

De onderste drie gaven de regie volledig uit handen wat mij betreft. Voor Pascale (die in mijn ogen toch iets van fitheid moet hebben) geldt dat nog meer dan voor de anderen.

Essentieel is ook dat de groep koos voor de vrijstelling als dat mogelijk bleek te zijn. Ik heb het gevoel dat de Mol liever een ander eerst laat komen. Het is echter zeer close allemaal. Lloyd was eerder en Joke ook. Het was echter zo close dat ik vrees dat Baha daar als Mol nooit op kon gokken. Blijven voor mij Lloyd en Joke over en Joke iets meer omdat ze haar vraag fout had. Lloyd pakt blind een antwoord maar wel het goede.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2018, 12:15:09 door Tarballs »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #36 Gepost op: 19-04-2018, 15:17:16 »
In mijn beleving.... De Mol wil tenminste iets van invloed. De lift en de eerste drie mensen in de lift sluiten dat zo goed als uit. Pascale offert zich snel op, Pieter neemt haar plaats in. Goodwill kweken na de pasvragen kopen (Pieter)? Zo niet, dan zit de Mol wat mij betreft bij de laatste drie.


Ik ben het er niet mee eens dat de lift een slechte positie is. Voor een kandidaat misschien wel, hij kan de lift niet sneller doen stijgen. Maar voor de mol is dit de beste positie. Hij kan de lift vertragen door even pauze te houden op bv de 33ste etage. Mega invloed lijkt mij.

Ik had hierover zojuist ook in de Molpunten-topic iets geschreven, maar denk dat de discussie hier beter thuis hoort.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #37 Gepost op: 19-04-2018, 15:22:55 »
Ik ben het er niet mee eens dat de lift een slechte positie is. Voor een kandidaat misschien wel, hij kan de lift niet sneller doen stijgen. Maar voor de mol is dit de beste positie. Hij kan de lift vertragen door even pauze te houden op bv de 33ste etage. Mega invloed lijkt mij.

Ik had hierover zojuist ook in de Molpunten-topic iets geschreven, maar denk dat de discussie hier beter thuis hoort.



Ik heb de beelden niet direct bij me, maar was er een manier om buiten de lift te zien op welke etage die op dat moment was? Ik vraag het maar om te weten te komen of er kans was dat dat ontdekt kon worden.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #38 Gepost op: 19-04-2018, 15:25:20 »
Ik heb de beelden niet direct bij me, maar was er een manier om buiten de lift te zien op welke etage die op dat moment was? Ik vraag het maar om te weten te komen of er kans was dat dat ontdekt kon worden.

De trappenhuis was aan de andere kant van het gebouw. Lijkt mij niet dat je van daar kan zien waar de lift zich bevindt. Hooguit dat het gehorig is en dat ze dus kunnen horen of de lift in beweging is of niet.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Íets met liften en trappen
« Reactie #39 Gepost op: 19-04-2018, 18:22:30 »
Ik ben het er niet mee eens dat de lift een slechte positie is. Voor een kandidaat misschien wel, hij kan de lift niet sneller doen stijgen. Maar voor de mol is dit de beste positie. Hij kan de lift vertragen door even pauze te houden op bv de 33ste etage. Mega invloed lijkt mij.

Ik had hierover zojuist ook in de Molpunten-topic iets geschreven, maar denk dat de discussie hier beter thuis hoort.


Ik moet de aflevering nog terugzien, maar was het niet ook zo dat Pieter - nadat hij terug kwam van beanwoorden van zijn vraag - de lift met de andere kandidaten voorbij liep en zoiets riep als "Shit zijn die al weg??" en toen terugliep nadat (Katrien?) zei " nee, we zijn hier!". Scheelde toch weer 5 seconden. Molcatie?
Winnaar Klassiekers Pool 2023