After many fans and press raised questions about the grammatically incorrect lyrics “Undo my sad” in the song that will represent Sweden next month in May, the composer and lyricist Fredrik Kempe decided to do a slight correction in the lyrics.
https://escxtra.com/2014/04/09/lyrics-change-for-sannas-undo/
Mwah,
undo my sad, is niet per se een grammatische slechte zin. Het is een oversimplificatie... Maar daardoor kan het slecht overkomen. In het Nederlands is het
Draai mijn droevenis terug. Dat kan in principe niet, maar het is geen slechte zin.
Daarbij is het zo dat
my sad in deze kwestie (Engels) een zelfstandig naamwoord is. maar
sad los een bezittelijk naamwoord. (Vanwege het ongelukig gebruik van
my ervoor) hierdoor kun je hem op twee manieren opvatten.
Maar dat was niet de kwestie, als dit de enige taalkunidge fout is die in het hele liedje zit, dan valt het nog wel mee met de claim...
Een heleboel taalfouten. Die trouwens, voor het in Kopenhagen gezongen werd, al gecorrigiëerd was.
-----
Tot zover de nutteloze analyse van een stukje tekst uit een nummer.
je moet in het engels zingen anders verstaan die stomme britten het niet
Zeg dat maar tegen de Britse jury die Barbara Pravi gewoon 12 punten hebben gegeven.
Mijn gedachten over de taalkwestie verder:
Iedereen mag doen wat ze lekker zelf willen.
Toen het nieuws naar buiten kwam dat S10 in het Nederlands ging zingen dacht iedereen dat het een flop zou worden. Want onze taal klinkt kneuterig en fonetisch heel apart met alle G en CH en SCH's die onze taal rijk is.
Maar dat is dus het mooie ervan. Iedere taal heeft zo zijn dingetjes waardoor het minder klinkt, ik vind het Engels prima klinken, alleen ik snap dat er mensen zijn die zeggen dat ze dat juist niet fijn vinden. Dat een artiest ervoor kiest om met steenkolenengels te gaan zingen is niet gelijk een probleem. Want wij hier in Nederland doen net alsof iedereen fantastisch Engels kan praten, laat staan zingen.
Kijk dat een Nederlands artiest geen tolk nodig heeft is dan begrijpelijk wij krijgen het Engels vanaf zo'n beetje het moment dat je kunt lopen in ons dieet mee. Maar dat een artiest uit een ander land dit wel doet, zou voor ons toch geen probleem moeten zijn. Hun nemen de moeite om een deel van hun budget uit te besteden aan een extra man?