-Deel 1-
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het een leuk seizoen vond! Het is niet het beste WIDM seizoen dat ik ooit heb gezien, maar het heeft me wel weten te vermaken. De beelden van het land waren zoals gebruikelijk weer erg mooi. Die droneshots!
Ik heb ervan genoten. De beeldkwaliteit was zoals altijd ijzersterk. De muziek was goed. Ook zaten er een aantal grappige momenten in het seizoen, ik vind dat jullie die goed geselecteerd hebben voor in de uitzending. Ik heb genoten van mol Merel. Maar er zijn wel een aantal puntjes die in mijn ogen beter kunnen.
Feedback seizoen 19:
- Sommige opdrachten waren moeilijk te begrijpen voor de kijkers of werden niet voldoende uitgelegd, waardoor het kijkplezier verminderde, aangezien het moeilijker is om te speuren naar de mol en om te volgen wat er gebeurt wanneer je de opdracht niet begrijpt. Voorbeelden hiervan: Min of meer, In het vizier, Op Treden. In het vervolg kunnen de opdrachten of duidelijker uitgelegd worden of iets minder ingewikkeld worden gemaakt.
- Mijn tweede feedbackpuntje heeft betrekking op het geld dat er te verdienen viel dit seizoen.
Er zaten een aantal ‘alles of niets’ opdrachten in dit seizoen, waarbij eigenlijk al geen geld verdiend zou worden wanneer er ook maar een klein foutje werd gemaakt. Neem als goede voorbeelden hiervan Serenade en Vuurproef. Ik vond deze opdrachten om deze reden geen goede opzet hebben, aangezien een klein foutje daarbij zo was gemaakt zonder dat de mol überhaupt hoefde te mollen. De kandidaten hadden bv. geld kunnen verdienen bij Serenade per keer dat iemand op het goede balkon stond en bij Vuurproef had per goede combinatie geld verdiend kunnen worden.
Ook zaten er naar mijn idee meer opdrachten in dit seizoen waar sowieso geen geld mee verdiend kon worden of waarbij toch niemand voor het geld zou gaan. Neem als voorbeelden hiervan Stapelgek, Roulette, Ten val brengen en Reddingslijn.
Wat ik verder ook iets minder vond is dat er in zijn totaliteit veel minder te verdienen leek te zijn en dat er zo makkelijk zo veel mingeld verdiend kon worden! Bij Roulette bv. kon er meermaals -1000 willekeurig gepakt worden.. als er verder in het seizoen veel te verdienen viel had ik dat begrijpelijk gevonden, maar dat was dit keer zeker niet het geval. Bij een opdracht zoals Roulette hoeft de mol verder ook niet per se mingeld te pakken eigenlijk omdat de kans toch al zo groot is dat een van de 5 andere kandidaten dat doet. Verder weet je als mol dat niemand hier voor het geld gaat.. Dus wederom hoefde er niet bij een opdracht gemold te worden om de opdracht te laten eindigen in een rampscenario.
De hierboven genoemde opdrachten vond ik niet zo sterk aangezien het moeilijk of onmogelijk was om daar geld mee te verdienen, of omdat het bij die opdracht juist heel makkelijk was voor de kandidaten om per ongeluk veel geld uit de pot te halen.. het veelvuldig laten voorkomen van dit soort opdrachten maakt het voor zowel de kijkers als kandidaten moeilijker om te speuren naar de mol, aangezien die bij die opdrachten eigenlijk niet veel hoeft te doen. Ik vond het ook een beetje sneu voor de kandidaten dat zij aanzienlijk minder kansen kregen om de pot te spekken en dat de pot zo makkelijk leeg te plunderen was. Het zou dus in het vervolg fijn zijn wanneer er minder van dit soort opdrachten in een seizoen zijn!