Ik vraag me een beetje af wat er mis is met de kandidatengroepen van de afgelopen jaren. Deze waren gemengd, origineel en namen kandidaten uit veel verschillende hoeken. Ik zou zeggen dat ze sinds 2016 echt voor afwisseling en originele beroepen zoeken naast de standaardberoepen (acteur, presentator, cabaretier):
2016 - radio-dj, sporter (hockey), modeblad-hoofdredactrice, politiewoordvoerder, muzikant (harpist) + standaardberoepen
2017 - wetenschapsjournalist, radio-dj, columnist, YouTuber, danser + standaardberoepen
2018 - modeontwerpster, nieuwsanchor, filosoof, muzikanten (2x zangers), illustrator + standaardberoepen
2019 - nieuwsanchor, bakker/patissier, YouTuber, documentairemaker (echt iemand uit de serieuze hoek) + standaardberoepen
De laatste paar jaar zorgen ze er echt voor dat het clubje niet alleen maar uit acteurs, presentatoren en cabaretiers bestaat wat daarvoor nog weleens voorkwam. Zie bijvoorbeeld seizoen 15, waar alleen Rik voor zijn tijd een uniek beroep had (nieuwsanchor van het NOS Journaal), wat voor het allereerst voorkwam.
Dus als ze op dit pad zo doorgaan, mag het van mij best. Ik houd wel van die unieke beroepen in WIDM. Ik vind júíst dat ze er de laatste jaren heel goed doen aan het samenstellen van de groepen. Véél beter dan Expeditie Robinson in ieder geval.