Nu moet ik toegeven dat ik bij Niels ook veel theorie en weinig feitelijk beeld heb. Ik denk alleen dat de theorie hem beter past dan de theorieën bij Merel en Sarah. Bijvoorbeeld na de laseropdracht in de podcast wordt duidelijk dat er met een van de deelnemers (de mol?) is gekletst. Niels gaat supersnel af op een super makkelijke manier, hij zet langzaam zijn voet in de straal. We zien hem echter niet terug komen, we zien niet hoe deelnemers reageren dat hij zo snel af is terwijl dat toch een grappig moment zou zijn: Niels die zich zo verheugd had en als snelste terug bij de rest aan komt. Daarom denk ik dat Niels gezellig heeft staan kletsen en wie weet, heeft hij meteen wat bedragen her en der weggehaald.
Zo ook bij de wachtkamer opdracht. Aanvankelijk is hij heel beeldend met gebaren en wijzen dat anderen niet weg moeten lopen. Ze denken dat ze allemaal hetzelfde zien maar de mol weet als enige dat dat niet zo is. Vervolgens pakt hij de 250 euro en komt daarmee heel kandidaats over. Dat kan heel slim gespeeld zijn. Door de twee anderen te vragen voor hem alle informatie te onthouden, motiveert hij ze om te blijven zitten in de hoop dat zij elk -250 euro pakken. Als hij de mol is, houdt hij daarmee aardig wat geld uit de pot. Is Merel de mol, dan heeft ze geen moeite gedaan anderen te manipuleren en alleen de joker gepakt. Dat zou nog kunnen zijn om de vrijstelling in de joker op gang te krijgen maar dat is dan niet erg goed uit de verf gekomen allemaal. Sarah heeft eveneens weinig moeite gedaan te manipuleren. Ik denk ook dat Niels de beste volgorde van beelden had overigens.
Verder denk ik bij Niels ook wel echt molacties te zien. Het duidelijkst in de In vizier opdracht zoals ik eerder heb geschreven. Daar is het de keuze tussen hij heeft duidelijk molacties laten zien tegenover de vrouwen die duidelijk hele onmolse, goede bijdragen hebben geleverd en daarmee ook meer geld hebben binnen gehaald.
Verder vind ik Niels de enige die anders overkomt in het programma dan er buiten, alsof hij kandidaat acteert. En er zitten wat tegenstrijdigheden in zijn gedrag die goed bij molschap passen. Veel praten en discussies aanzwengelen of gaande houden als het vertraagt of niet nuttig is maar zich stil en op de vlakte houden op momenten dat zich uitspreken de opdracht zou helpen.
Tot slot, Niels kan liegen als de beste. Vooral te zien bij de omruilactie van de joker van Evelien. Ik ga er vanuit dat toen hij de joker uit haar tas haalde, niet kon voorzien dat ze later de test het slechtst zou maken en eruit zou gaan. Lijkt me een schrik moment dat zijn actie misschien er aan mee geholpen heeft dat ze eruit moet en ze is ook nog in tranen, best een intens moment. Als kandidaat zou ik verwachten dat er iets aan hem te zien zou zijn, al is het maar een flits van schuldbewustheid ofzo. Dat is er niet. Integendeel denk ik, bij de executie als Evelien eruit gaat, is aan niets te ontdekken dat hij degene is die de joker heeft omgeruild. Het switchen van de joker was al een brutale, gewaagde actie en samen met dat liegen, heeft hij in elk geval eigenschappen die voor een mol erg handig zijn.
Enfin, ik zit dan ook in de Niels tunnel natuurlijk.