Nou ja ik vraag het maar, want hier loopt voor mij het molschap van Niels spaak. Heel veel staat op groen om Niels als mol aan te merken, maar in deze opdracht is het zo duidelijk dat Merel gemold heeft, daar moet het Nielsdraadje iets tegenover stellen. Niet voor mij, maar om Niels als mol acceptabel te krijgen.
Hoewel ik denk dat er wel mogelijk molgedrag te zien is (kom ik op terug). Ik denk niet dat tegenover elke mogelijke molactie een andere mogelijke molactie in beeld moet zijn om te verdenken of af te strepen. In die redenering is het Jaimie, die vermolt tenslotte de abseil opdracht en houdt zo 750 uit de pot
Als Niels de mol is, hoefde hij alleen maar niets te doen.
Denk dat als er gemolt is met de tros en/of de koker, we de echte molactie niet hebben gezien, wie ook de mol is. Het laatste beeld is een tros bananen met koker, een sfeerplaatje waar niets uit op te merken valt. Hangt de tros nog op het veld of was de tros binnen maar is de koker er niet uitgehaald? Of is het een beeld aan het begin en heeft iemand de koker eruit gevist gedurende de opdracht?
Dan Niels. Hij heeft volgens mij actief aangestuurd op het idee dat hij en Jaimie als enige heen en weer gaan lopen en de rest bij stations blijft staan. Vreemd/mols want die kandidaten staan bij zo'n station niets nuttigs te doen en als een van hen de mol is, kan je bovendien niet zien wat zij doen. Voor een kandidaat en om geld te verdienen een inefficiënte strategie (iets wat vrijwel iedereen later zelf ook bedenkt).
Vervolgens wil hij met Sinan starten. Een goede zet als mol, er liggen andere kleuren en zo is het logisch en aannemelijk te maken met een andere kleur te starten (Niels wil groen).
De eerste wissel om een bocht naar Merel te maken gaat goed zolang Jaimie en de mijnheer die uitleg geeft op zijn vingers kijken. Zodra de man vertrekt en Jaimie niet kijkt, laat Niels de gehele rail eraf lopen en breekt er zelfs een tros af. Werkt erg vertragend, de rail moet weer in elkaar gezet worden, de afgebroken tros gedragen en dat is best zwaar met veertig graden en het zorgt er voor dat iedereen heel langzaam gaat lopen met die rails want ze hebben bij Niels gezien dat dat ding zó uit elkaar dondert.
Ja, hij ziet de twee trossen met oranje linten. Rijkelijk laat en een mooie kans te doen wat hij al het hele seizoen doet, anderen de schuld geven van een fout/molgedrag en in mijn ogen een manier om de aandacht van zichzelf weg te houden.
Vanachter mijn bril denk ik overigens dat Merel echt down was van de twee rode schermen de dag ervoor. Als ze haar reactie geacteerd zou hebben, waarom zou ze dat dan zo lang vol houden en zo een leuke avond en dag in mineur doorbrengen? Als de opdracht eenmaal wat op gang is, lijkt ze toch vooral haar best te doen en zich een ongeluk te zeulen. Dan was Sarah meer mols bij het oranje station waar ze ook nog gaat zoeken naar een zwarte vrijstelling. Toch denk ik dat zij oprecht heeft gedacht dat ze daar toch maar stond en dan maar iets nuttigs voor haarzelf kon gaan doen.