Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek  (gelezen 26903 keer)

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #80 Gepost op: 24-01-2019, 09:13:11 »
Even een andere opmerking bij deze opdracht: deed de mol wel mee in dit spel?  :)
Nog veel belangrijker: als de mol meedeed aan dit spel (kans is puur cijfermatig bezien groot), wat heeft hij/zij hier dan te winnen of te verliezen? Helemaal niets.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #81 Gepost op: 24-01-2019, 09:59:29 »
... wat hiervoor net al eerder is gezegd: kandidaats doen en een zwakke kandidaat (een) joker(s) 'geven' en verder niet zo opvallen...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #82 Gepost op: 24-01-2019, 10:02:15 »
Sterker nog, ik heb even een plaatje gemaakt waarin de winnende strategie heel makkelijk te zien is. [...]

Te gek MartinJ, ik verheug me al op komende (oplosbare) puzzelanalyses  :)

Belangrijke conclusie die adhv jouw analyse is getrokken: Evelien en Merel speelden allebei slecht

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #83 Gepost op: 24-01-2019, 10:23:21 »
Iedereen die een beetje goed is in Jenga weet dat er uiteindelijk een skelet overblijft. Merel maakt in haar voorlaatste beurt een fout door van de laatste rij met 3 blokjes (de rest was toen al skelet) er een aan de zijkant te pakken. Daardoor kon Evelien nog de andere zijkant pakken en bleef er voor Merel niks over. Domme fout? Of hoefde ze de joker toch niet? - ze heeft het in deze opdracht net niet gered...

Ook de opmerking "Het lijkt wel een aanwijzing" met het blokje met mol op haar voorhoofd zou fantastisch zijn als ze de mol is

Het feit dat Evelien drie jokers pakt, is verdacht maar als het is net zo goed verdacht dat Merel niets pakt. De mol weet welke blokjes geen opdruk hebben. Daarmee laat ze de verdenking op Evelien en niet op zichzelf.

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #84 Gepost op: 24-01-2019, 10:25:30 »
Het feit dat Evelien drie jokers pakt, is verdacht maar als het is net zo goed verdacht dat Merel niets pakt. De mol weet welke blokjes geen opdruk hebben. Daarmee laat ze de verdenking op Evelien en niet op zichzelf.

Zijn wel erg veel blokjes voor de mol om te onthouden (17x3)  :-\\
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #85 Gepost op: 24-01-2019, 10:30:13 »
Merel pakte haar laatste blokje verkeerd. Als ze de middelste had gepakt was er alleen nog een skelet over. Nu gaf ze Evelien nog 1 kans.
En daarna een joker open maken. De bovenste uit de mand, weet je nog en daar zit toevallig een joker in? Drie tegen en mogelijk expres een verkeerde keuze.
Dit is het. We zijn er uit.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #86 Gepost op: 24-01-2019, 11:06:19 »
Dit is het. We zijn er uit.

Staat er dan Merel CF Mol geschreven op de Jenga toren?

Offline Westerling

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #87 Gepost op: 24-01-2019, 11:09:53 »
Om nog even de Mahjong-suggestie te volgen:
In het Mahjong spel bestaat een BLINDE muur van 14 stenen.
Elke speler begint met dertien stenen, behalve degene die start, die begint met 14 stenen.

In het Mahjong spel bestaan Winden, Draken, Seizoenen, Tekens, Kringen en Bamboe.
Kleuren van de Draken zijn rood, groen en wit.

Termen die gebruikt worden in Mahjong: Pung, Kong en Mahjong.

Wij spelen elke week Mahjong met onze vrienden, het voert iets te ver om hier alle regels uit te leggen maar opvallend in de opdracht Gestapeld zijn wel de winden, de bamboe en de setjes van drie en twee.  Dat zou op Mahjong kunnen wijzen.
Het getal 13 vind ik dan weer opvallend, zie ook mijn post in Hints in de titels elders op dit forum.


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #88 Gepost op: 24-01-2019, 11:27:40 »
Het feit dat Evelien drie jokers pakt, is verdacht maar als het is net zo goed verdacht dat Merel niets pakt. De mol weet welke blokjes geen opdruk hebben. Daarmee laat ze de verdenking op Evelien en niet op zichzelf.
Ik heb het fragment in de herhaling gezien, het blijkt anders te zitten. Merel pakt meteen twee keer een blokje met ‘ mol’ erop. En houdt de tweede op haar voorhoofd. Daarna pakt ze nog meer, Evelien pakt ook jokersteentjes maar Merel gooit als laatste de boel om, omdat ze schaak staat en daardoor verliest ze haar jokers.
Ik vind het raar dat ze niet een laatste poging waagde. Of stond hun torentje door een bepaalde truc extra stevig zodat ie met een klap omgegooid moest worden wilde ie instorten? Hij leek veel minder te wiebelen dan de andere torentjes.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2019, 11:52:25 door Run »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #89 Gepost op: 24-01-2019, 12:38:22 »
Ik heb het fragment in de herhaling gezien, het blijkt anders te zitten. Merel pakt meteen twee keer een blokje met ‘ mol’ erop. En houdt de tweede op haar voorhoofd. Daarna pakt ze nog meer, Evelien pakt ook jokersteentjes maar Merel gooit als laatste de boel om, omdat ze schaak staat en daardoor verliest ze haar jokers.
Ik vind het raar dat ze niet een laatste poging waagde. Of stond hun torentje door een bepaalde truc extra stevig zodat ie met een klap omgegooid moest worden wilde ie instorten? Hij leek veel minder te wiebelen dan de andere torentjes.

Hoe had je het nog wil proberen dan?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #90 Gepost op: 24-01-2019, 13:03:08 »
Hoe had je het nog wil proberen dan?
Ik vind het niet zo logisch om hem om te gooien, je weet nooit of ie om een of andere reden toch nog net blijft staan, bijvoorbeeld omdat ie een beetje overhelt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #91 Gepost op: 24-01-2019, 13:25:26 »
Ik vind het niet zo logisch om hem om te gooien, je weet nooit of ie om een of andere reden toch nog net blijft staan, bijvoorbeeld omdat ie een beetje overhelt.
Kijk dan nog eens even heel goed naar de afbeelding van het skelet dat overbleef een aantal posts terug. Merel is niet gek. Als elke laag bestaat uit òf een blokje in het midden, òf 2 blokjes aan de buitenkant zonder middenblokje, dan valt er niets meer weg te halen en dat was het geval. Ze noemen het niet voor niets skelet.

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #92 Gepost op: 24-01-2019, 13:29:42 »
Kijk dan nog eens even heel goed naar de afbeelding van het skelet dat overbleef een aantal posts terug. Merel is niet gek. Als elke laag bestaat uit òf een blokje in het midden, òf 2 blokjes aan de buitenkant zonder middenblokje, dan valt er niets meer weg te halen en dat was het geval. Ze noemen het niet voor niets skelet.

Proberen om er toch nog iets van te maken is toch beter dan opgeven, als je een kandidaat bent tenminste...?
The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #93 Gepost op: 24-01-2019, 13:39:34 »
Proberen om er toch nog iets van te maken is toch beter dan opgeven, als je een kandidaat bent tenminste...?
Misschien praat ik wel Chinees. Wat is er nou zo moeilijk aan te begrijpen dat een Jenga toren omvalt als er in één laag alleen een blokje aan de zijkant zit. Het middelste en de andere zijkant zijn weg. Op een gegeven moment kun je gewoon geen blokjes meer weghalen en als je dat niet in kan zien dan geef ik het op.

Offline markwasdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #94 Gepost op: 24-01-2019, 13:50:19 »
Misschien praat ik wel Chinees.

Ja, misschien wel.

The funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's to late to stop reading it!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #95 Gepost op: 24-01-2019, 14:40:28 »
Heren heren... 't Is maar een spelletje...

Martin heeft gelijk als hij zegt dat in de situatie die bereikt was je niets meer 'normaals' kan doen zonder dat de toren instort. Elk blokje fungeert als noodzakelijke steun voor wat er boven ligt. Dan kan je 'm omgooien, opgeven, weglopen, of wat dan ook. Het is bij Jenga niet ongebruikelijk dat je als verliezer dan gewoon de toren omgooit.

Mark heeft gelijk als hij bedoelt dat Merel iets abnormaals had kunnen doen. Zoals in dat filmpje waar iemand een steen wegspietst, of gewoon vals spelen en daar waar 2 blokjes liggen 1 van die blokjes naar het midden duwen. Dat laatste mag niet, dat eerst kunnen maar weinigen...

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #96 Gepost op: 24-01-2019, 15:16:46 »
Ik vind het niet zo logisch om hem om te gooien, je weet nooit of ie om een of andere reden toch nog net blijft staan, bijvoorbeeld omdat ie een beetje overhelt.

Heb je ooit Jenga gespeeld? Tenzij je kan toveren gaat dat niet lukken..

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #97 Gepost op: 24-01-2019, 15:27:28 »
Wat n discussies over of je bij jenga wel of niet de toren om zou gooien  ::)

Iedereen is anders en zowel Merel als Sinan gooide m om en anderen gingen af omdat ie omviel.

Zwaar tijd voor de nieuwe aflevering

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #98 Gepost op: 24-01-2019, 16:38:15 »
Fijn dat inderdaad de meeste bezoekers inzien dat we het gezellig willen houden.
Dat betekent dus niet persoonlijk worden naar elkaar toe.
Ook als men je niet begrijpt of wil begrijpen, het is inderdaad maar een spelletje ::ok::
Dank FS en Mollom
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Stapelgek
« Reactie #99 Gepost op: 24-01-2019, 23:12:17 »
Na de opmerking over Mahjong (gelijkenis met Jenga) ben ik gaan zoeken naar de betekenis / vertaling van het woord Mahjong of iets uit het spel wat een hint zou kunnen ijn.

Ik vond dat Mahjong letterlijk mus (in het Engels sparrow) betekent.