Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn  (gelezen 62901 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #220 Gepost op: 12-02-2019, 15:38:45 »
Ik snap de reactie niet zo. De leeftijden-variant had WIDM Tunnelvisie al 3 kwartier na de uitzending. Je hoeft daar helemaal niets speciaals voor te doen: de bordjes hangen in de volgorde waarin de kandidaten ze zagen en de kandidaten op volgorde van leeftijd zetten (van hoog naar laag...) is ook niet zo heel lastig. Daar komt bij dat het feit dat ze eerst de test moesten doen en daarna dit soort bordjes zagen op zijn minst bijzonder is. Kortom: deze uitleg vind ik niet zo heel erg het resultaat van bijsleuren.

Ik vind dat als je voor de 10 kandidaten hun geboortedatum moet opzoeken dat je behoorlijk veel moeite aan het doen bent voor die anders ogenschijnlijk makkelijke WIDM-hints.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #221 Gepost op: 12-02-2019, 15:47:33 »
Ik vind dat als je voor de 10 kandidaten hun geboortedatum moet opzoeken dat je behoorlijk veel moeite aan het doen bent voor die anders ogenschijnlijk makkelijke WIDM-hints.
De leeftijden zijn voldoende (van hoog naar laag, van oud naar jong). En die staan gewoon op de officiële site en ook hier. En op een andere site staan ze zelfs conveniently op 1 pagina. Valt wel mee dus, maar smaken verschillen ;-)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #222 Gepost op: 12-02-2019, 15:50:13 »
Ach, waarschijnlijk lachen de makers zich nu dood om alle varianten die we bedenken. Laten we het erop houden dat het al erg grappig zou zijn als er eentje van klopt. Ik vind ze allemaal leuk gevonden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #223 Gepost op: 12-02-2019, 16:47:16 »
Ach, waarschijnlijk lachen de makers zich nu dood om alle varianten die we bedenken. Laten we het erop houden dat het al erg grappig zou zijn als er eentje van klopt. Ik vind ze allemaal leuk gevonden.
Mogelijk lachen de makers zich nu dood omdat wij hier een hint in (proberen te) zien terwijl ze daar zelf nooit aan gedacht hebben.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #224 Gepost op: 12-02-2019, 16:49:08 »
Mogelijk lachen de makers zich nu dood omdat wij hier een hint in (proberen te) zien terwijl ze daar zelf nooit aan gedacht hebben.

Nadat we de makers van vorig jaar zich al hebben laten doodlachen met de schaakhint begin ik me zorgen te maken of we niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor al die moorden.

Offline Senna014

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #225 Gepost op: 12-02-2019, 19:01:29 »
En ik begrijp waarom.

Iedereen is er van alles gaan bijsleuren om het naar zijn Mol te laten wijzen of naar een afvaller. Want je moet de leader vergelijken met die foto op de muur en dan nog eens de leeftijden gaan nemen.

Het originele idee wat hier stond en wat naar Rick Paul wees (met als nadeel dat je de omgekeerde volgorde moest nemen van waarin ze naar beneden kwamen) vind ik nog het beste, maar alles wat daarna hier gepost is, zaait vooral verwarring.

Geheel mee eens. Ik verbaas mij ook dat men steeds beweert dat je voor de theorie de volgorde van de lijn zelf moet omdraaien... Dat doe je juist niet, dat doet men van WidM juist zelf al, meerdere keren extra opvallend in beeld... Het enige dat jij doet is dit overnemen zonder er iets aan te veranderen, in te vullen met leeftijden, lengtes, extra groepsfoto's etc.

Ik snap dan ook niet waarom mensen de muurbeschildering of de eerste groepsfoto's erbij gaan halen, aangezien die alleen representatief zijn voor de desbetreffende aankondiging of aflevering. De muurbeschildering puur om de kandidaten bekend te maken, iedere groepsfoto om puur 1 aflevering in te luiden. De leader, zoals door WidM zelf altijd verwoord, is dé introductie/voorstelronde van de kandidaten voor iedere aflevering en dus het hele seizoen.

Dit wetende, dan is het dus veel logischer en minder ver gezocht de leader erbij te pakken. Het enige wat je doet is de lijnen te pakken zoals WidM zelf expliciet in beeld brengt plus de leader (dat zijn dus 3 en niet 2 regels). Kortom 1 simpele stap, overnemen wat wordt gegeven, namelijk 3 regeltjes uitschrijven.

Bij andere theorieën kan ik ook genieten wel van het puzzelwerk, maar telkens worden er juist meer tussenstappen gemaakt die ook nog meer verschil in interpretatie geven. Op leeftijd is leuk gevonden, maar waarom dan niet op lengte, of a.d.h.v. het meeste geld verdienen etc? Krijg je ook een leuke uitslag die net zo veel waard kan zijn als op leeftijd. Pak de muurbeschildering die niets met de aflevering te maken heeft en je kunt dan iedere groepsfoto erbij pakken die er tot nu toe is geweest, krijg je ook tal van verschillende leuke antwoorden..

Nee voor mij, kijkende naar hoe WidM hints opbouwt, is de hint van de lijnen i.c.m. de leader veruit de simpelste en meest logische hint die je eruit kunt halen  ::vergroot::

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #226 Gepost op: 12-02-2019, 19:51:33 »
Eerst een test maken en daarna de reddingslijn. De reddingslijn heet niet voor niets zo en de opdracht wordt toch niet voor niets na de test gedaan.

De juiste volgorde van de opdracht zal de juiste volgorde zijn als er iets in verborgen zit. Dus RRGRGGRGGR. De afbeeldingen op de kaarten tonen rode en groene schermen. Geen gewone groene en rode kaartjes. Dus een aanwijzing naar de schermen lijkt me logisch.
Maar hoe te interpreteren? Van hoog naar laag ziplinen? Leeftijd? Sarah? Of vanuit de volgorde van de leader bekijken? Dan zijn mogelijke afvallers Jamie, Merel, Niels of Sarah?

Alle alle varianten vind ik leuk gevonden maar dan dwaal je imo ver af van de gemaakte test en veel komen toch uit op een gewenste mol.

Ik hou het simpel en spannend, Rick Paul en Sinan hebben hun test niet het slechtste  gemaakt en zouden niet afgevallen zijn deze aflevering als de opdracht mislukt was.
Dat houdt in ieder geval ook alle opties open en zo wordt de mol niet weggeven.

Offline mol92

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #227 Gepost op: 13-02-2019, 00:37:10 »
Sterker nog....Rik heeft het bij de "executie" over schermen en niet over bordjes. Omdat hij dit zo benoemd is het vrij aannemelijk dat er een hint in zit. Een afvallershint lijkt mij het meest waarschijnlijk. Zowel de kijkers als de kandidaten kunnen hier dan UITHALEN wie dit keer het rode scherm zou hebben gezien en dus iig niet de mol is.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #228 Gepost op: 13-02-2019, 00:45:25 »
Die klopt toch niet? Hoezo heeft Sinan in je schema als enige 2x groen.
Blib, Als je de volgorde van de foto's van de kandidaten van de "de MOL fansite"
aan zou houden hoe zou het schema er dan uit komen te zien?
De volgorde van de foto's daar is: Evelien, Evi, Jamie, Merel, Niels, Nikkie, RP, Robert, Sarah en Sinan.
Ben erg benieuwd!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #229 Gepost op: 13-02-2019, 00:47:38 »
Blib, Als je de volgorde van de foto's van de kandidaten van de "de MOL fansite"
aan zou houden hoe zou het schema er dan uit komen te zien?
De volgorde van de foto's daar is: Evelien, Evi, Jamie, Merel, Niels, Nikkie, RP, Robert, Sarah en Sinan.

Ook wel eens 'alfabetische volgorde' genaamd.  ;D ;)

Offline Avani3

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #230 Gepost op: 13-02-2019, 09:51:18 »
Wat vinden we hier van?


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #231 Gepost op: 13-02-2019, 10:59:22 »
'MOL IS...' (leaderpuzzel)

'...EEN MAN' (schermenpuzzel)

Dan zullen Sarah en Merel voor de finale nog wel afvallen, want gratis gaan ze het ons (hopelijk) niet geven.


Edit: Wat me dan nog wel stoort, is de manier waarop de opgehangen zijn. Het is dan namelijk

.. (EE)
-.-- (NM)
.-- (A-)
. (.)

Dus de laatste N wordt gesplitst.

Wat me ook nog stoort, is dat het morse is (wat de hint toch van een iets moeilijker niveau maakt dan de klassieke zaterdaghint).
« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 11:09:04 door Hulpmol »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #232 Gepost op: 13-02-2019, 11:15:38 »


Dan zullen Sarah en Merel voor de finale nog wel afvallen, want gratis gaan ze het ons (hopelijk) niet geven.


Als Sarah en Merel afvallen weten we het ook zo goed als zeker, dus ik zie hier geen uitweg.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #233 Gepost op: 13-02-2019, 11:19:09 »
Als Sarah en Merel afvallen weten we het ook zo goed als zeker, dus ik zie hier geen uitweg.

Dan denken we het zo goed als zeker te weten. Blijft voor een maker een belangrijk verschil denk ik.

Als de 2 vrouwen met een man in de finale staan, is het ook weggegeven dus moet er nog 1 vrouw afvallen voor de finale als dit een hint is natuurlijk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #234 Gepost op: 13-02-2019, 11:25:07 »


 als dit een hint is natuurlijk.

Dat betwijfel ik ook wel, die morse althans, want de leader lijkt me wel een hint. Daar verwacht ik toch een M, maar ik blijf hopen op een S.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #235 Gepost op: 13-02-2019, 11:33:36 »
Wat vinden we hier van?
Heel eerlijk...? Dit vind ik de meest gezochte hint van allemaal. De lijn leest RRGRGGRGGR en dat hing zo

(R R) (G R G G) (R G G) (R)

als je nu R en G omzet naar punten of strepen, dan kan je hierin IYWE (R=p), MLDT (R=s) of "gespiegeld" EGQI en TUFM lezen.

Om er 'EEN MAN' van te maken, stel je R=punt, maar dan moet je deze groepering toepassen: (p) (p) (s p) (s s) (p s) (s p)

Alleen.... waarom zou je dat doen? Omdat het past? Dat vind ik voor een hint minder sterk.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #236 Gepost op: 13-02-2019, 11:34:53 »
'MOL IS...' (leaderpuzzel)

'...EEN MAN' (schermenpuzzel)

Dan zullen Sarah en Merel voor de finale nog wel afvallen, want gratis gaan ze het ons (hopelijk) niet geven.


Edit: Wat me dan nog wel stoort, is de manier waarop de opgehangen zijn. Het is dan namelijk

.. (EE)
-.-- (NM)
.-- (A-)
. (.)

Dus de laatste N wordt gesplitst.

Wat me ook nog stoort, is dat het morse is (wat de hint toch van een iets moeilijker niveau maakt dan de klassieke zaterdaghint).

Met andere woorden, uit de manier waarop het is opgehangen kan helemaal niet 'een man' gehaald worden?

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Avani3

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #237 Gepost op: 13-02-2019, 11:53:31 »
'MOL IS...' (leaderpuzzel)

'...EEN MAN' (schermenpuzzel)

Dan zullen Sarah en Merel voor de finale nog wel afvallen, want gratis gaan ze het ons (hopelijk) niet geven.


Edit: Wat me dan nog wel stoort, is de manier waarop de opgehangen zijn. Het is dan namelijk

.. (EE)
-.-- (NM)
.-- (A-)
. (.)

Dus de laatste N wordt gesplitst.

Wat me ook nog stoort, is dat het morse is (wat de hint toch van een iets moeilijker niveau maakt dan de klassieke zaterdaghint).

(Ik zeg niet dat deze hint 100% klopt maar...)

Als ze in de juiste volgorde hingen zou deze - al aardig makkelijke - hint nog duidelijker worden. Morse is niet heel lastig en wordt super vaak gebruikt in puzzels, escape rooms en dergelijke.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #238 Gepost op: 13-02-2019, 11:56:29 »
Alleen.... waarom zou je dat doen? Omdat het past? Dat vind ik voor een hint minder sterk.

Om het niet te makkelijk te maken?
Het zou juist een weggever zijn als er iets uit kwam in de groepjes zoals de bordjes hingen.

Ik heb lang met die morsecode zitten puzzelen en had deze er niet uitgehaald. Een puzzelhint moet ook geen weggever zijn. Ik geloof er wel in.

Waarschijnlijk gaat er dus voor de finale nog minstens één vrouw uit.

Ik vind het een mooie vondst en ook in combi met de leaderhint: MOL IS, zoals hulpmol ook zegt.  ::jaja::
Dat dan weer wel

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #239 Gepost op: 13-02-2019, 11:59:13 »
(Ik zeg niet dat deze hint 100% klopt maar...)

Als ze in de juiste volgorde hingen zou deze - al aardig makkelijke - hint nog duidelijker worden. Morse is niet heel lastig en wordt super vaak gebruikt in puzzels, escape rooms en dergelijke.

Als fervent puzzelaar ben ik het met je eens dat morse niet lastig is, maar dit programma wordt niet gemaakt voor puzzelaars, maar voor ca. 2,5 miljoen mensen die achteraf wel het gevoel willen krijgen dat ze het hadden kunnen vinden.
Morse code vind ik dan zo net op het randje.