Update van het routeoverzicht. Aanpassingen hebben vooral te maken met het treintje dat vanaf groen, langs blauw naar geel gaat. Jamie, Niels en Merel hebben hun treintje samengevoegd. De hoeveelheid bananen die meegaat is een stuk groter.
Ik ben op basis van de beelden overtuigd van 12 trossen per station en 12 per kleur.
- Alle gele trossen zijn volgens mij terecht.
(Uit drie verschillende shots zijn er 5 te zien bij de start bij het blauwe station (Sinan); RP haalt er 4 van het oranje station; Vanaf groen komen dus 3 i.p.v. de 4 die ik eerst dacht.)- Ik mis één groene tros.
(RP zegt er aan het einde van de opdracht nog 1 te hebben).- Er blijven 5 oranje trossen achter bij, "hé dat is raar, [deze] heeft helemaal geen label", Merel.
(RP brengt er 5 naar oranje; Er komen 2 van Sinan. Hij heeft 5 groene en 5 gele, dus hij kan maximaal 2 oranje hebben.)- Blauw is het minst over bekend. Er liggen er hoogstwaarschijnlijk flink wat bij het oranje station van Sarah.
Als dit klopt komt het er op neer dat:
- Sinan begint met 5x groen, 5x geel, 2x oranje (alles wordt meegenomen)
- Merel begint met 4x blauw, 3x geel, 5x oranje
- De twee oranje die op het laatst worden versjouwd wél op tijd binnen worden gebracht!
Diverse opmerkingen:
- Het zou mij niks verbazen als het treintje waar Sarah en Merel aan het einde van de opdracht mee lopen van RP afkomstig is. Dat kan verklaren waarom hij nog slechts één groene tros over heeft.
- Het is niet zo dat Merel en Sarah de twee oranje trossen genegeerd hebben, eerst een treintje vol hebben gehangen om er vervolgens weer voorbij te lopen. Dat treintje stond al een tijd te wachten bij de wissel. Ze hadden andere prioriteiten.
- Jamie: "Welk kamp is dit," RP: "Geel," Jamie "We hebben 5 gele hier." Komen aanlopen met 8 gele trossen. Er is geknipt in de audio.
- Bovenstaande is ook extra aanleiding om te denken dat de oranje trossen die de dames hebben laten liggen gewoon op tijd binnen zijn gekomen. Niels zijn "tijd is om, we hebben ons best gedaan jongens, laat maar vallen" wordt uitgesproken terwijl ze in de rug gefilmd worden. We zien in de beelden ook niet dat ze iets laten vallen. Het oranje station (oorspronkelijk van Sarah) lag nog vol met onbezorgde trossen. Ik denk dat Niels, Jamie en RP die aan het tillen waren toen de tijd op was en de uitspraak gedaan werd.
Ik vind het jammer dat de bedoeling van de opdracht zo vaag is. De puzzelaars hier vinden het misschien onderdeel van het spel. Dat waardeer ik van de mol op 4 (en minstens zo spannend) waar iedere opdracht wordt toegelicht.
Ik kan niet ontkennen dat ik het puzzelen leuk vond, maar de bedoeling van de opdracht kwam op mij niet vaag over. Bananen laden op een ingenieus rail systeem en rond sjokken om ze te bezorgen bij andere stations. Wat ze in de uitzending laten zien is alles wat belangrijk is voor het verhaal. De detail zijn eigenlijk onbelangrijk. Wat ze proberen te vertellen:
- Niels en Jamie slopen een treintje.
- Sarah doet niks.
- Rick Paul doet wel wat.
- Sinan blijft bij zijn eigen station.
- Merel hangt een treintje vol met geel & blauw.
- Merel en Sarah laten de twee oranje trossen liggen.
- Ze verzamelen 7 van de 12 oranje trossen bij het juiste station. Er worden 2 van de 3 kokertjes gevonden en verdienen daarmee €1000.
- Wat wel verwarrend is, is het laatste shot van een dichte kokertje. Als dat inderdaad tussen de 7 trossen zat kan je al het bovenstaande überhaupt negeren, want dan had de mol zijn best kunnen doen tijdens de opdracht.