Wat een ongelofelijk zware opdracht! Het is bijna onmenselijk om kandidaten een uur lang te laten zwemmen / dobberen in het water, dat kost zoveel kracht. De kandidaten zullen totaal gesloopt zijn geweest na deze opdracht. Logisch dat de slechtere zwemmers hier extra moeite mee hebben. Dat Martijn zijn vest op heeft geblazen verbaast me dan ook niets, eerlijk gezegd had ik dat bij Joeri ook wel verwacht (maar zijn wilskracht is dus ongelofelijk sterk wat hem voor mij definitief afschrijft als mol).
In het water gingen dingen mis:
- de fakkel is onder water beland
- de kist is gezonken
- het uitreken van de rekensom duurde erg lang
- 1 sport van de trap miste
- wie draagt er nu een bril bij het zwemmen?
Van wat er in de kajuit gebeurde hebben we eigenlijk niet zoveel kunnen zien. Ook is het lastig in te schatten of de opdrachten sneller uitgevoerd hadden kunnen worden. Wel is het denk ik interessant om te redeneren waarom de mol deze twee kandidaten heeft uitgekozen en waarom niet twee anderen. Redenen kunnen zijn:
- slechtste zwemmers moeten natuurlijk zwemmen, des te meer kans dat er zwemvesten opgeblazen zullen worden
- slechtste puzzelaars of communiceerders in de kajuit (zonder de kajuit kunnen de andere opdrachten niet uitgevoerd worden)
Zou de mol zichzelf in de kajuit plaatsen? Dat vind ik een lastige. In het verleden zijn er mollen geweest die zichzelf hebben 'gespaard' in hun keuzes. Dit was een enorm zware opdracht, wil je die als mol wel meedoen? Tegelijkertijd heb ik het gevoel dat de mol liever in het water ligt, daar heb je meer in de hand of de opdracht wel of niet slaagt.