Schilderij kiezen
1 = van bekende kunstenaar
2 = van de Mol
Axel: "Een beetje buiten de lijn toch wel hè hier. (1) Er mankeert ook een oog en een neus als dat ook een poppetje is." [Argument waarom 1 van de Mol zou zijn. Fout.]
Bas: "Ik vind wel dat daar (2) veel meer kracht en dynamisme in zit dan in dit (1)." [Argument waarom 2 van de kunstenaar zou zijn. Fout.]
Axel: "Het is een moeilijkere techniek (2) maar ik vind die veeg vooral... Dat is echt, denk ik." [Argument waarom 2 van de kunstenaar zou zijn. Fout.]
Bas: "Er zijn natuurlijk wel een aantal mensen die wel kunstzinniger zijn in de groep hè?"
Elisabet: "... Wie?"
Bas: "Kaat."
Axel: "Ik vind het (1)? [lijkt naar 1 te kijken] nog redelijk kunstzinnig. Die kan goed tekenen, toch?" [Argument waarom 1 van de Mol (Kaat) zou kunnen zijn. Fout.]
Elisabet: "Ja, die heeft haar hele molboekje volgetekend."
Bas: "Misschien moeten we ons niet focussen op wat de Mol geschilderd heeft maar vooral op wat een echte kunstenaar zou doen."
Axel: "Een echte kunstenaar."
Bas: "Voor mij (2) is dat van een echte kunstenaar." [Fout.]
Axel kijkt naar Elisabet.
Elisabet: "Het hangt er ook vanaf wie je denkt dat de Mol is."
Bas: "Ik denk los van wie de Mol is dat dat (2) van een echte kunstenaar is." [Fout.]
Axel: "Zie je geen foutjes ergens dat je denkt... Daar (2) is ook wat gedrupt ook van onderen en zo hè. Doet een kunstenaar dat, van die drupjes?" [Argument waarom 2 van de Mol zou zijn. Goed.]
Bas: "Natuurlijk doet een kunstenaar dat." [Fout.]
Axel: "Mwoah..." [Goed]
Bas: "Ik denk als de Mol een schilderij maakt en wij moeten dat zien, dat daar een verborgen boodschap achter zit. En ik denk dat er daar (2) meer emotie in zit en daar (1) meer een boodschap. Iemand met verschillende persoonlijkheden, verschillende kleuren, die misschien af en toe een masker opzet. Ik denk dat dat meer zegt: ik ben een Mol. En dat is meer échte emoties." [Fout.]
Axel: "Ja. Daar kan ik mij in vinden." [Sluit zich dus aan bij Bas' verkeerde keuze voor 2 = kunstenaar dus 1 = Mol. Fout.]
Elisabet: "Ik denk dat dat (1) het gemakkelijkst te reproduceren is. Als ze deze vakantie vragen: teken een schilderij." [Argument waarom 1 van de Mol zou zijn. Fout.]
Bas: "Dus jij denkt ook dat dat (2) de kunstenaar is?"
Elisabet: "Ik denk het wel." [Fout.]
Bas: "Jij ook?"
Axel: "Ja." [Fout.]
Bas: "Ik ook." [Fout.]
Ze hebben het fout. Geen 1000 euro verdiend.
Bas zit dus consequent verkeerd en ondersteunt dit met diverse argumenten, Axel twijfelt even maar dat zou heel goed voor de vorm kunnen zijn, en Elisabet wacht vooral af en sluit zich met een nieuw argument aan bij de foute keuze.