Hoe leuk is het om deze lijstjes te maken en al je persoonlijke hoogtepunten langs te gaan
Mijn top 10 van meest memorabele/mooie/spannende
executies 10. 34% (2005). De enige keer dat er gesuggereerd werd dat de uiteindelijke Mol het spel moest verlaten. Amper aangekomen in Australië krijgen de kandidaten al een test voor hun kiezen - die uiteindelijk alleen blijkt te gaan om het percentage goede antwoorden. Lukt het niet om dat percentage steeds hoger te krijgen, dan moeten er twee kandidaten uit.
9. Horace vertrekt (2011). Waarschijnlijk mijn grootste persoonlijke verbazing ooit
Ik was net zo overtuigd als Karin dat 'ie wel de Mol móest zijn
Vooral het legendarische interview met de Coen & Sander-show waarin hij bekend werd gemaakt als kandidaat overtuigde me.
'Hoe voelde het toen je eruit vloog?'
'Dat was verschrikkelijk. Je wordt zo weggerukt van de groep hè?'
'Ehm, misschien moet je niet te veel zeggen Horace...' En ik maar denken dat 'ie een briljante leugenaar was...
8. Ontknoping (2001). Amper meer voor te stellen, maar in seizoen 2 en 4 werd de ontknoping gewoon gedaan zoals elke andere executie: drie namen werden ingetikt: één rode voor de verliezer, één groene voor de winnaar, en een logo van 'De Mol'. Een plekje in deze lijst omdat ik twee jaar terug het Edinburgh Castle heb mogen bezoeken waar deze ontknoping is opgenomen
7. Scherm afkopen (2010). Pieter Jan komt met een voorstel: voor duizend euro uit de pot hoef je je scherm niet te zien en ga je zeker mee naar Tokio. Wat een verfrissende manier om de afvallerloze aflevering op te lossen, destijds
Tegenwoordig is het helaas een beetje uitgekauwd (in letterlijk elk seizoen sindsdien zat een 'scherm-niet-zien'-twist), maar de eerste keer dat het voorbij kwam was ik zeker onder de indruk
En het mysterie waarom Arjen toch een groen scherm kreeg ondanks dat 'ie als enige fout zat is ook nog steeds niet opgelost...
6. Tranen van geluk (2015). De executie van Chris was zonder twijfel één van de meest emotionele ooit. Sowieso is Chris misschien wel mijn favoriete kandidaat ooit
De manier waarop hij in het spel en in het leven stond - met goeie spelinzichten en tegelijk met zo ongelofelijk veel plezier.
'Wat is dit lachen man!' Zo zonde dat hij uiteindelijk mede door een jokerspel er vlak voor de finale uit moest.
5. Geheime executie (2007). In aflevering 3 van seizoen 7 is er een wel heel speciale executie: iedere kandidaat loopt één voor één naar Karel en krijgt daar zijn scherm te zien, maar zonder dat de andere kandidaten kunnen zien welke kleur dit is. Paul krijgt rood - maar ook een kans om in het spel te blijven als hij al dan niet ongemerkt vier boekjes weet te stelen. Het lukt hem, Nadja koopt hem terug op de veiling en uiteindelijk wint hij WIDM
4. 'Ik eet hem thuis wel op' (2008). Joris
Arme Joris, een aflevering daarvoor offerde hij zich nog op voor de groep door op zichzelf te stemmen voor een vals rood scherm, nu moet 'ie echt naar huis. 'Als Dennis de Mol is, eet ik de pet van Edo op.' Als 'ie rood krijgt, voelt 'ie de bui hangen
Sowieso een geweldig seizoen waar 8 van de 9 kandidaten fout zitten, en de winnaar pas na de allerlaatste executie realiseert wie de Mol is :bravo::
3. Lichtshow (2019). Wauw
Visueel de allermooiste executie ooit
2. 'Dit kan ook anders' (2007). Karel op zijn best
De kandidaten blijven in verwarring achter
En duimpjes omhoog voor een finale met vier
1. Het Höfði-huis (2012). Wauw! Een schitterende historische locatie voor een prachtig prisoner's dilemma. De spanning is op z'n hoogst en er staat veel op spel. Uiteindelijk is het Tim die alles in de soep laat lopen
Om Karel maar te quoten: de pot gaat leeg, de pot gaat leeg