Wat statistiekjes dan maar om de tijd te doden op deze lange Eerste Paasdag?
Dit is alweer de negentiende editie van het RN Songfestival. We hebben tot nu toe al 431 liedjes voorbij horen/zien komen. Of nou ja, 430 verschillende dan...
Want we zijn de tweede poging van Of Monsters and Men uit IJsland na een tweede plaats twee edities eerder met exact hetzelfde liedje niet vergeten...
Gelukkig maakte Molbelg deze beginnersfout goed door drie edities later het tweede niet-Engelstalige winnende liedje in te sturen.
Dit was ook de editie waarin onze Pac voor de vierde (!) keer in acht edities als laatste eindigde met deze inzending voor Nederland.
Hierna herpakte hij zich en eindigde hij drie keer als vierde, waaronder de laatste editie met een van mijn favorieten.
De laatste editie werd gewonnen door Starlight. Een van de forummers met de beste track record. Een van mijn favoriete inzendingen was haar allereerste.
Dit was tijdens the first (and only) All-American Song Contest. Tijdens deze editie gooide onze consequent matig presterende LdHmolletje opnieuw geen hoge ogen en eindigde laatste met een postuum optreden van The King. Zijn beste prestatie tot nu toe is toen hij uitkwam met dit liedje voor het ook consequent matig presterende Verenigd Koninkrijk.
De beste prestatie van het Verenigd Koninkrijk tot nu was met een inzending van B&W. Die ook een beginnersfout beging tijdens zijn allereerste deelname: het insturen van een liedje dat eerder te horen/zien was tijdens het officiële Eurovisie Songfestival.
Dat een veel te lange aftiteling niet meteen betekent dat je compleet kansloos bent voor de overwinning bewees KD. toen hij voor de tweede keer op rij het songfestival won!
Hij is overigens niet de enige die tweemaal achtereen het songfestival won. Tdietz, de hekkensluiter van de allereerste editie schreef zowel de tweede als de derde editie op zijn naam. Dit was overigens in de tijd dat je nog punten kon scoren met liedjes uit de Top 40. Tegenwoordig een echte
no go...
Want zeg nou zelf, het is toch veel leuker om een artiest in te sturen die pas ná het RN Songfestival in de Top 40 belandt of meedoet aan het Eurovisie Songfestival?
Ik heb er zin in!