Ik zei het al en ik zeg het opnieuw. Mol Robin vind ik erg saai. Hij doet te weinig. Zijn molacties zijn er niet zijn. Zoals Michael ooit zei ligt het te veel voor de hand dat het Robin is. Tegelijkertijd heb ik wel de neiging mensen te overschatten in dit soort spellen. En daarbij heb ik altijd een soort omgekeerde tunnelvisie, waarin ik alle mogelijkheden openhoud, tot het echt niet meer kan. Vermoljoen kan nog. Maar dan moet ik daarbij ook in acht nemen dat hij slechts 16 jaar is, dat hij aldoor in verschillende spellen (buiten widmo) aanwezig is, sommigen zelfs aanstuurt. En ja zijn enthousiasme voor de executie, dat lijkt me zo kandidaats. Hij staat vaak voorop. Ook nu bij de Ganesha vraagt hij ieder weer om verklaringen. Je moet of een geweldige Mol zijn, met een pantser van staal en jezelf heel tactvol kunnen indekken. Of je bent het gewoon niet en dan is het toch de voor de hand liggende Mol. Of nou ja, bij mijn weten zat niemand voor de exit van LdH op Robin.
Maar goed, ik heb dus een joker. Het dilemma is weer of ik die moet inzetten of toch moet behouden. In de traditie van WidM is er altijd een vrijstelling te verdienen in de voorlaatste ronde. In het ergste geval dat ik die niet krijg, maar de niet-Mol, heb ik die joker wel nodig. Aan de andere kant, ik heb ooit meegedaan aan een editie waarin ik die laatste vrijstelling won, maar ook nog twee jokers op zak had. Die heb ik toen weg moeten geven. En ja, ik ging er eigenlijk al vanuit dat ik bij de vorige test mijn laatste joker had gespeeld en er geen meer zou ontvangen. Dus misschien moet ik gewoon dit gelukje dat ik heb ontvangen nemen en de joker inzetten.
Het komt er ook op neer hoe moeilijk de vragen zijn. Kan ik alles binnen een minuut op Robin invullen, dan heb ik de Joker wellicht niet nodig. Maar moet ik gaan opzoeken, ja dan ga ik gewoon gokken, de joker inzetten, want die tijd gaat nu echt gelden. Robbie moet eruit omdat iedereen denkt dat hij gaat winnen. Vermoljoen moet eruit, omdat ik dan nooit meer hoef te twijfelen. Robin moet eruit, omdat ik dan ook zeker weet dat het Vermoljoen is. Lodewijk moet eruit omdat ik hem en Brent dan heb verslagen en ze me nooit meer kunnen duiden op het feit dat zij allebei al een keer hebben gewonnen. En ik, ik moet door, want ik denk echt te veel na over dit spel en dat kan alleen nog maar beloond worden met de overwinningskroon. Heel erg als dit mijn laatste biecht zou zijn.
Nummer 8 van Lodewijk Backer:
Aflevering #8: