Geluk en tactiek
Dichtbij, maar toch net niet. Dat zijn de eerste gedachtes die in mij opkomen als ik zie dat de andere twee deelnemers al klaar zijn en ik niet. Het was een groot avontuur. Een avontuur dat begon op een hotelkamer in Frankfurt waar ik, uit aan het zieken van corona, eens wilde weten wat zo’n spel nou inhield en hoeveel tijd ik er mee kwijt was. Die nacht had ik weer last van het virus en zat ik na te denken hoe ik dit spel nou aan moest pakken. Niemand op het forum wist eigenlijk van mijn bestaan af en alleen zou ik het spel nooit kunnen winnen met al die knappe koppen er tussen. Ik moest een strategie hebben en die ook nog eens briljant uit moeten voeren om ver te komen. En als dat niet lukte, was geluk een zeer belangrijke factor.
Na de selectie te horen krijgen dat je één van de deelnemers bent, is geweldig. Alleen vanaf dat moment begint het tactische spel. Ik had natuurlijk wel wat namen voorbij zien komen op het forum, maar wie kan je nou vertrouwen en wie vooral niet? Wie kennen elkaar al langer en spelen samen? Ik had werkelijk geen idee.
Uiteindelijk maakte ik een keuze op basis van drie elementen. Wie durft er risico te nemen door een envelop te kiezen in plaats van de aanwijzing, wie heeft ervaring op het forum en bij wie is het gevoel goed. Het pact met Swifty werd gesloten, zonder dat ik wist met wie zij nog meer contact zou hebben. Twee bondgenoten hebben zorgt voor nog meer vertrouwen. Van Ricardo kreeg ik een pm en zo kwam bondje twee tot stand.
Ondanks dat je bondgenoten hebt, blijft de eerste eliminatie zenuwslopend. De eerste was echt verschrikkelijk en dan kom je met de schrik vrij. Als dan ook nog eens één van jouw bondgenoten snel afvalt, heb je meer hulp nodig. De laddercompetitie was daar een uitstekend hulpmiddel bij. Hillo benaderen en de aanwijzing delen was een goed plan, maar toen hij zei dat hij Swifty ook wel de aanwijzing wilde geven, viel het kwartje. Een drie personen sterk bondje dat samen zo ver wilden komen, was gemaakt.
Als een soort onzichtbaar iemand probeerde ik me door het spel te manoeuvreren. Alleen als er minder deelnemers over blijven, gaan mensen toch denken: wie is die jongen met die rare forumnaam en hoe komt hij telkens die eliminaties door? Het antwoord daarop is eigenlijk heel duidelijk en in één woord te zeggen: tactiek. Een verbond met Nys-Fan aan gaan was dan ook slim. Alleen merkte ik dat de andere spelers hem er zo graag uit wilden hebben dat, ondanks mijn verwoede pogingen om hen om te praten, er niks anders op zat dan mee te gaan. Nys-Fan viel af en dat moest gecompenseerd worden. Tijdens die bewuste aflevering heb ik contact gezocht met D*N en zo kreeg ik, door middel van tactiek, een verbond met 3 van de laatste 4 spelers.
De eliminatie van Swifty deed het meeste pijn. Het was dus toch wel een zeer goede keuze om haar als bondgenoot te kiezen, want wat was ze een sterke speler. Ze vond mijn tactieken soms wel iets te ver gaan, maar uiteindelijk, samen met Hillo, hebben we een aardig pact opgezet.
De laatste eliminatie heb ik geluk gehad, maar geluk is mij niet vreemd. Als je in Sri Lanka op minder dan een meter niet in een heel diep ravijn valt, weet je dat geluk wel degelijk een deel uit maakt van je leven. Daarom blijf ik in mezelf vertrouwen houden, omdat ik altijd terug kan vallen op geluk.
Al met al terugkijkend op dit avontuur ben ik blij dat ik mee heb mogen doen. Mijn inzichten tijdens die vermoeiende nacht in Frankfurt hebben gewerkt. Van de laatste kandidaten had ik verreweg het minste aantal aanwijzingen verdiend. Daarnaast heb ik écht mensen leren kennen tijdens het spel en dat is misschien nog wel het mooiste. Die mensen hebben een speciaal plekje verdiend, want die horen bij het allereerste forumspel dat ik ooit heb gespeeld.
Ik ga mij nu weer bezighouden, naast mijn studie, met mijn allergrootste droom. Het uitzoeken van routes voor de reis die ik ergens de komende vijf jaar wil maken: zonder geld liften van Amsterdam naar Beijing en dat vastleggen op camera. Eerst richting Moskou en vanaf daar de route nemen die de eerste Peking Express ook nam. Helemaal alleen, zodat ik mijzelf nog beter leer kennen en in de toekomst misschien wel een forumspel win.
Victor