Humo:
Oh, jij líégende Kempenzoon, jij dekselse schavuit, jij, vieze, vuile molVincent Van Peer maandag 10 mei 2021, 8:22
Oh, Lennart! Jij dekselse schavuit, jij fluitende belhamel, jij lachende struikrover! Jij vrolijk in het wilde weg líégende Kempenzoon en achteloos onschuld veinzende superschurk! Oh, Lenny Boy: jij vieze, vuile mol.
Eerder deze week was er al de glorieuze ontmaskering in ‘De Container Cup’ van Freddy De Kerpel als De Ontsmetter: alsof je poetsvrouw plotsklaps, welja, Freddy De Kerpel zou blijken te zijn. Gisteren was het de beurt aan dat andere vlaggenschip van Play 4 om de mondmaskers af te werpen: ‘De mol’ kwam tot een conclusie die voor een weinig exclusief kransje kijkers én het integrale kandidatenbestand als een verrassing kwam. Lennart Driesen, een jongen van wie ik eerst de indruk had dat hij in de zomer nog geen ijsje zou bestellen, uit angst dat het zou smelten, bleek een bikkelharde mol, die tòch altijd buiten schot was gebleven. Resultaat: een historisch lage groepspot, slechts lichtjes hoger dan de rekening op het terras waar, zo blijkt uit bewijsmateriaal, ik mijn zaterdag heb doorgebracht.
Vooraleer de mol - en zijn trouwste trawant: ein kleines Bier - bovengronds kwam, moesten eerst nog enkele laatste opdrachten tot een goed einde worden gebracht. Hoewel finaleopdrachten in ‘De mol’ meestal voor de goede orde afgehaspeld worden, kregen ze nu een ietwat prangender cachet: de veeleer toevallig overgebleven finalisten bleken er tijdens de vorige eliminatieronde faliekant nààst te zitten en er moest nog gespeurd worden, of op zijn minst in het wilde weg gegokt.
En dus knoopten Lennart, Annelotte en Sven nog één keer de strijd aan. Eerst moesten ze mediteren: geld verdienen door het hoofd leeg te maken, terwijl er impulsen als een slagroomtaart en een sliert heavymetalgitaarsolo’s naar hun kop werden gemikt. Mikken op zo weinig mogelijk hersenactiviteit: een koud kunstje, misschien zelfs overkill, voor een zender met ‘De Cooke & Verhulst Show’ in het portfolio.
Wat later trok het restant van wat ooit een olijk maar weinig doeltreffend gezelschap was naar een oud sanatorium in Beelitz-Heilstätten, waar hondje Isidoor gevangen zat: de allerlaatste opdracht. Isi werd vriendelijk verzocht om éindelijk op de langverwachte grote rode knop te duwen, een stunt waarvoor hij wéken had getraind, maar die hij vergat tot een goed einde te brengen - gemiddeld genomen lijkt hij me daarmee nog altijd een efficiëntere kandidaat dan Philip, de Robin van Lennarts Batman.
Maar dat doet er allemaal niet meer toe! Het doek is gevallen, het oordeel geveld, de winnaar bekendgemaakt. Annelotte kan voor 18.240 euro hondenvoer inslaan, wat niemand haar zal misgunnen. En wat met mijn pronostiek? Ach, als het schip al lang tegen de ijsberg is gevaren, hoef je je ook niet meer af te vragen of de stuurman zich wel op een deugdelijke manier van zijn taak heeft gekweten.
Nee, rest mij alleen nog te mijmeren over dit meer dan deugdelijke seizoen. De mol was als een bokser die prikkeldraad om z’n handschoenen wikkelde maar na elke match alsnog complimenten kreeg van zijn tegenstanders voor z’n fair play. Lennart kon iedereen om z’n vinger winden en dééd dat ook, waardoor hij zomaar even 10.000 euro in één klap uit de pot kon halen zonder verdacht te worden. ‘Meer lef dan de redactie’, oordeelde Gilles De Coster. Ik zie Lennart, de good boy die er geen was, nog zo uit beeld verdwijnen, knipogend naar de camera: de ene hand in een M-vorm, de andere rond ein kleines Bier, dat kattenkwaad in zijn oor lijkt te fluisteren.
Oh, Lenny Boy, jij dekselse schavuit, jij fluitende belhamel, jij lachende struikrover: wat was je een móóie mol.
https://www.humo.be/tv/oh-jij-liegende-kempenzoon-jij-dekselse-schavuit-jij-vieze-vuile-mol~bf655c9c/
Lennart bij Studio Brussel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/05/10/de-mol-reageert/