1) Als hij de mol is, heeft hij de duo's gemaakt en lijkt elk duo een persoon te bevatten die waarschijnlijk voor pasvragen zou gaan (Sven, Philip, Jasmien). De sabotage zou dan zijn om de andere duo's voor pasvragen te laten gaan en zelf geen geld te verdienen. Het klinkt mager, maar het zou wel een tactiek zijn die geen geld oplevert en hem onder de radar houdt.
Wat opvalt is dat Lennart als eerste stemt op Samina en Philip om het eerste spel te spelen, terwijl Philip daarvoor min of meer toegeeft dat hij voor pasvragen is gegaan (‘Ik ben al twee keer ontsnapt aan de dood, jongedame’ tegen Jasmien, waarom zou je dat als argument opvoeren als je voor geld bent gegaan?).
Wat ik bovendien erg verdacht vind is dat de nadruk wordt gelegd op het feit dat Lennart voor geld wilde gaan, niet Annelotte. Waarom komen we alleen van dit duo te weten dat ze voor geld zijn gegaan en in het bijzonder dat Lennart op geld aanstuurde? Waarom hem onverdacht maken en bijvoorbeeld Sven of Annelotte niet?
Als Annelotte de duo's heeft ingedeeld, gaat dezelfde redenering op. En Lennart stemde niet als enige op Samina en Philip, hij deed dat samen met Annelotte. (En Sven en Noah deden dat ook). Maar mee eens dat Annelotte hier behoorlijk verdacht uit de bus komt, en Lennart buiten schot wordt gehouden. Aan de andere kant: als Lennart kandidaat is, en alles heel kandidaats deed, hoe moest de regie dat dan oplossen? Dat Lennarts ompraten van Annelotte buiten beeld wordt gelaten bv., vind ik erg vaag. Als hij de Mol is, heeft de regie niets te verbergen, integendeel. Laat maar zien, mooie kandidaatse actie. Als hij kandidaat is, is er wel iets te verbergen. Misschien was hij te doorzichtig, en te stellig tegen de pasvragen.
Omdat ze bij hun proef meer dan de andere proeven van elkaar afhankelijk waren, vind ik het wel logisch om te laten weten waar ze voor hadden gekozen. Nu nog was het moeilijk genoeg om uit te vissen of een van hen dat wilde laten slagen, of dat wilde verhinderen. Als we niet eens wisten waar ze voor speelden, was er geen touw meer aan vast te knopen geweest. Dus het kan net zo goed noodzaak zijn, de kijker wil toch wel vat kunnen krijgen op waar hij naar kijkt.