Auteur Topic: De Mol in de media (2023)  (gelezen 8703 keer)

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
De Mol in de media (2023)
« Gepost op: 5-03-2023, 20:34:57 »
Deel hier alles over De Mol in de media  ::vergroot::
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #1 Gepost op: 13-03-2023, 22:26:52 »
Humo
https://www.humo.be/tv/uma-en-sven-een-jaar-later-toen-ik-de-eerste-keer-werd-herkend-heb-ik-hard-gehuild-ik-besefte-dat-mijn-leven-nooit-meer-hetzelfde-zou-zijn~b775a2b6/

Uma en Sven, één jaar later: ‘Toen ik de eerste keer werd herkend, heb ik hard gehuild. Ik besefte dat mijn leven nooit meer hetzelfde zou zijn’

Een woestijn, een paar cowboyboots en enkele mysterieuze zinnen van Gilles De Coster: meer was er niet nodig om mollenspeurders overal te lande in opperste staat van paraatheid te brengen. Branden evenzeer van nieuwsgierigheid naar het elfde seizoen van ‘De mol’: Uma (27) en Sven (31), respectievelijk de mol en de winnaar van vorig jaar. ‘Als mensen me vragen wat ze moeten doen om door de selectie te raken, zeg ik: strippen!’

EVELIEN ROELS
ZONDAG 12 MAART 2023

Uma en Sven weten precies hoe de nieuwe kandidaten zich nu voelen. ‘Die spanning! Je hebt maanden moeten zwijgen, en nu mag je eindelijk iedereen vertellen dat je in ‘De mol’ zit. Zalig!’

HUMO Hebben jullie de trailer van het nieuwe seizoen gezien?

UMA VANDEMAELE «Natuurlijk! Zo goed!»

SVEN PEDE «Het is toch straf: dat programma heeft maar 15 seconden nodig om je weer helemaal mee te krijgen. Je hoort Gilles De Coster zeggen: ‘Dit hebben we echt nog nooit gedaan.’ En baf, je hangt eraan!»

VANDEMAELE «En het zalige is: je wéét dat ze hun woord zullen houden. Ik heb al elk seizoen gedacht: dat kunnen ze niet meer overtreffen. En dan doen ze het toch.»

HUMO Hebben jullie een vermoeden wat ze nu van plan zijn?

PEDE «Het kan van alles zijn. De proeven? De manier waarop de mol is gekozen? Of kiezen ze die weer ter plaatse, zoals in Vietnam?»

HUMO Op forums gaat het gerucht dat er nu twéé mollen zijn.

PEDE «De ploeg zei vorig jaar dat ze altijd zo dicht mogelijk bij het basisconcept willen blijven, dus dat denk ik niet.»

VANDEMAELE «Ik was vooral verrast dat ze de trailer blijkbaar in Arizona hebben opgenomen. Filmrechten en dergelijke verkrijgen is een hele onderneming, zeker in de VS. Maar het is hun toch gelukt. Wat een zalige reisbestemming, trouwens.»

HUMO Voelden jullie een steekje jaloezie?

PEDE «Ik niet, ik was al blij dat ik mocht meedoen, het maakte me niet uit of we nu in Vietnam of op de Canarische Eilanden zaten – voor mijn part mocht het hier in Liedekerke geweest zijn. ‘De mol’ is geen gewone plezierreis, je gaat zo op in het spel dat de omgeving niet meer dan de achtergrond is.»

VANDEMAELE «Ik moet toegeven dat ik toch een tikje jaloers was. In de VS kun je een bijzondere sfeer creëren. Alleen al door die trailer zag ik plots cowboys in mijn hoofd.»

PEDE «Ik wil nu vooral meer weten over de nieuwe kandidaten. Vorig jaar hebben veel mensen me gevraagd wat ze moesten doen om door de selectie te raken en hoe ik het had aangepakt.»

VANDEMAELE «Ja. ‘Heb je tips?’ ‘Wat heb jij gezegd?’ ‘Moet je heel gek doen?’ Nee dus, een onemanshow is net wat ze niet willen bij ‘De mol’.»

PEDE «Ik zei vaak: ‘Ik heb een stripact opgevoerd, en bij elk kledingstuk kwam er een woord tevoorschijn dat mijn persoonlijkheid beschrijft.’ (lacht)»

HUMO Je hebt geen klachten gekregen van Gilles De Coster over het aantal stripacts in de zijn mailbox?

PEDE (lacht) «Ik zou het eens aan Gilles Van Bouwel moeten vragen. Hij heeft de kandidaten geselecteerd.»

Ontbijt met pils

HUMO Jullie zaten in het tiende seizoen, de jubileumeditie, die vooral een pecheditie werd: twee kandidaten moesten opgeven door een blessure – Nele liep een spierscheur op, Anke brak haar elleboog – en Philippe, de mol, stapte zelf op omdat de druk te zwaar werd.

PEDE «Dat maakte het voor mij makkelijker om te winnen (grijnst). Nee, ik denk dat onze editie niet echt voor herhaling vatbaar is. Het zal ook niet meer gebeuren, denk ik.»

HUMO De sfeer in jullie groep zat wel bijzonder goed. Volgens de geruchten moest de productie jullie na een paar dagen vragen om niet al bij het ontbijt pintjes te hijsen.

PEDE «Dat was toch eerder ’s avonds. Dan is het soms al eens moeilijk om te gaan slapen. Je wilt alles horen wat er gezegd wordt.»

VANDEMAELE «Dus ga je mee een pintje drinken. We kenden elkaar nog niet, en stel dat iemand al na twee pintjes dingen begint te lossen die hij overdag niet zou zeggen, dan wil je dat niet missen.»

PEDE «Ik ging dikwijls pas om 4 uur slapen, en om 7 uur moesten we opstaan. Op de één of andere manier voel je dat niet, want je leeft op adrenaline. Je wilt zo snel mogelijk de andere kandidaten leren kennen, zodat je hen beter kunt inschatten. Er is weinig tijd tot de volgende eliminatieronde, en die wil je natuurlijk overleven.»

HUMO Na het vertrek van Philippe mocht jij het overnemen als mol, Uma. Je bent de eerste deelnemer die beide kanten van het spel heeft gezien.

VANDEMAELE «Ik vond het als kandidaat stresserender. Het was eigenlijk een voordeel dat ik onvoorbereid als mol kon beginnen. Ik wist pas een dag vooraf wat we zouden doen, en we moesten alles in vijf minuten overlopen. Dat ik van alles maar half op de hoogte was, maakte het makkelijker om mezelf te blijven.

»Wat ik vooral geweldig vond, was dat ik zeker tot het einde in het spel zou blijven. Dat was altijd mijn doel geweest. Er viel dus een last van mijn schouders.»

HUMO Jullie moesten naar huis zonder de mol ontmaskerd te hebben. Dat gebeurde pas weken later live in Paleis 12.

PEDE «Die finale was waanzin. En de kers op de taart. Backstage kregen we kippenvel van het lawaai dat uit de zaal kwam. Zoveel mensen, en die waren daar allemaal voor ons!

»Die uitgestelde finale hield wel in dat we nog een tijd moesten blijven liegen. Ik wist bijvoorbeeld dat ik tijdens de finale zou moeten tapdansen, en daar moest ik ’s avonds voor oefenen. Dus ging ik zogezegd naar de kinesist. Op den duur had ik het wel gehad met dat liegen.»

HUMO Sven, wanneer wist je dat je de mol op het spoor was?

PEDE «Vlak na de reis was ik er voor 100 procent zeker van dat Uma het was, maar toen de reeks werd uitgezonden, had iedereen wel een mening en las ik overal de gekste theorieën. Ik begon hard te twijfelen en soms schoot ik ’s nachts wakker: ik heb het mis!»

VANDEMAELE «Ik was ervan overtuigd dat iedereen me door zou hebben. Ik schrok er soms van hoe duidelijk mijn mollenstreken in beeld kwamen op tv. Het grappige is: alleen de mensen die me niet zo goed kennen, bleken dat te zien. Zij zeiden af en toe: ‘Daar deed je toch raar.’ Mijn familie en vrienden antwoordden dan: ‘Neenee, ze is gewoon zo.’ (lacht) Zij hadden pas tijdens de finale door dat ik de mol was.»

HUMO Zo wisten ze meteen ook dat je goed kunt liegen.

VANDEMAELE (lacht) «Ja, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen dat kan, hoor. Mensen zijn intelligente wezens, we kunnen ons makkelijk anders voordoen dan we zijn. En als mol hoef je je maar op één ding te focussen: de boel saboteren. In het echte leven zou ik dat lastiger vinden.»

HUMO Was het moeilijk om te liegen tegen de andere kandidaten, die intussen wellicht ook vrienden waren geworden?

VANDEMAELE «Nee (lacht). In ‘De mol’ liegt iedereen. Geen enkele kandidaat geeft alles prijs, iedereen doet wat mysterieus en probeert je op het verkeerde been te zetten. Hoeveel plezier je ook maakt, elke deelnemer blijft achter zijn rookgordijn.»

HUMO Hebben jullie nog veel contact met de anderen?

PEDE «Minder dan in het begin, maar we horen of zien elkaar nog elke maand. Vrijdag komen we samen bij Anke, en in april gaan we naar een toneelvoorstelling van de vriend van Philippe. En ook ‘Café De Mol’ komt eraan.»

HUMO Hoe verging het jullie na de reis? Alina Churikova, de mol in 2020, zei in Humo dat het best moeilijk was om de draad weer op te pikken: ‘Drie weken lang mag je je uitleven als een 5-jarige. Daarna kom je terug en moet je opeens weer volwassen zijn.’

VANDEMAELE « Heel herkenbaar.»
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 22:48:33 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #2 Gepost op: 13-03-2023, 22:27:02 »
 PEDE (tegen Uma) «Jij vergeleek meedoen aan ‘De mol’ eens met een uitstap naar Disneyland, nee? Het is echt zo, je voelt je Peter Pan. Je mag het kind uithangen, ze zeggen hoe laat je moet opstaan en welke kleren je moet aantrekken, je hoeft je nergens iets van aan te trekken en niemand iets te laten weten. Terug thuis moet je weer mails checken en aan alle mogelijke verplichtingen voldoen.

»De reis was eigenlijk een soort detox: we zaten daar drie weken zonder smartphone. De eerste week voelde ik fantoomtrillingen in mijn broekzak (lacht).»

HUMO Drie weken zonder gsm, dat zou mij ook zwaar vallen.

PEDE «Veel mensen, denk ik. Vóór ik vertrok, dacht ik niet dat het voor drie weken zou zijn, want in ‘De mol’ kan elke dag je laatste zijn. Maar zodra ik daar was, veranderde dat. Ineens wist ik zeker: ik speel de finale. Dat was mijn manier om mezelf te motiveren: ik ben hier geraakt, en nu blijf ik tot het einde.»

VANDEMAELE (knikt) «We moesten vooraf doorgeven wat ons plan was als we eruit zouden liggen, want je moet dan drie weken een verborgen leven leiden. Ik zei: ‘Ik heb geen plan, ik blijf tot het einde.’ Ik wist wel dat ik er al na de eerste aflevering uit kon liggen, maar daar wilde ik niet van uitgaan.»

PEDE «En het heeft gewerkt.»

Staren naar de ster

HUMO Van de ene dag op de andere waren jullie Bekende Vlamingen en trok iedereen aan jullie mouw.

VANDEMAELE «Dat had ik onderschat.»

PEDE «Ik ook.»

VANDEMAELE «Ze hadden ons daar nochtans goed op voorbereid, maar je kunt vooraf onmogelijk inschatten hoe het zal zijn.»

Pede «Ik dacht: ik ben maar een jongen vanonder de kerktoren, wie zou er aandacht aan mij schenken? Maar overal waar ik kwam, zag ik mensen naar mij wijzen. Iedereen sprak me aan of wilde met mij op de foto, en op de zomerfestivals was het hek helemaal van de dam.

»In de supermarkt kwam er eens iemand dicht bij me staan en in mijn oor fluisteren: ‘Kinderboerderij!’ Ik had even voordien ergens laten vallen dat ik met de groepspot een kinderboerderij wilde beginnen. En op café werden stiekem foto’s van mij gemaakt. Toon, die bij ons in de groep zat, vertelde dat hij op een fuif was gestruikeld en een pintje over zich heen had gekregen. Iedereen begon hem te fotograferen en te filmen. Heel tof is dat toch niet.»

VANDEMAELE «De eerste keer dat ik werd herkend, was bij mijn oma in het rusthuis. Ik stond aan te schuiven aan het buffet, toen ik twee kindjes in mijn richting zag staren. Ik keek achter me om te zien wat er zo interessant was, tot ik besefte dat ze naar míj keken. Terug thuis ben ik hard beginnen te huilen. Waar ik ook kom, moet ik daar voortaan rekening mee houden.

»Daarna ging het wel beter, maar die eerste keer was het toch schrikken. En nu ben ik me er altijd bewust van hoe ik me in het openbaar gedraag. Ik wil niet dat mensen zeggen: ‘Die denkt zeker dat ze een ster is omdat ze op tv is geweest?’»

HUMO Lig je wakker van die reacties?

VANDEMAELE «Toen het seizoen werd uitgezonden, waren die soms hard. De makers hadden ons gewaarschuwd dat we al die reacties beter niet zouden lezen, maar ik deed het toch. Ik kon er wel mee omgaan, tot mijn leerlingen erover begonnen. Zij wilden het voor me opnemen, maar je kunt je niet verdedigen tegen online commentaren. Ook voor mijn vriend en mijn ouders vond ik het lastig, ik wist dat het hun pijn deed.»

PEDE «Je kunt je dat keihard aantrekken, of je kunt zeggen: wie schrijft zoiets? Dat zijn doorgaans mensen die driftig zitten te tikken, maar die ik in het echt wellicht nooit zal tegenkomen.»

VANDEMAELE «Als ik naar hun profiel keek, voelde ik me meestal op slag beter (lachje).»

PEDE «Weet je wat wel raar is? Als je aan ‘De mol’ meedoet, bén je voor veel mensen ook de mol. Overal waar ik kwam, zeiden ze: ‘Ha, ons molleke!’»

HUMO Is de aandacht intussen niet wat afgenomen?

PEDE «Mensen wijzen nog weleens naar me of vragen of ze een foto mogen nemen, maar het is inderdaad niet meer zoals in het begin.»

VANDEMAELE «Nu hoor ik vaker: ik ken die ergens van, maar wáárvan?»

PEDE «Een tijdje geleden kwam er een koppel op me af en de dame vroeg: ‘Ken ik u niet?’ Ik antwoordde: ‘Ah, van OnlyFans, hè!’ Je had hun gezichten moeten zien (lacht). Ik heb het wel rechtgezet, hoor.»

Podiumbeest

HUMO Is jullie leven veranderd door ‘De mol’?

VANDEMAELE (droog) «Behalve het feit dat Sven stripper is geworden?»

PEDE «We zijn wekenlang op tv geweest: dan gaan mensen toch anders met je om. Mijn naam is voor de rest van mijn leven met ‘De mol’ verbonden.»

HUMO Sven, jij mocht iets meer dan 26.000 euro mee naar huis nemen. Je wilde er graag een kinderboerderij mee beginnen, zei je.

PEDE «Die droom heb ik nog, en ik heb hard geprobeerd om die waar te maken, maar ik krijg geen vergunning. Ik heb twee bevriende landmeters het dossier laten nakijken, en zij zeggen ook dat het niet makkelijk zal worden. Jammer, want ik heb de dieren en de grond, en alles wat ik nodig heb om te starten, alleen die ene stempel ontbreekt. Ach, er zijn nog andere dingen die me gelukkig kunnen maken, zeker?»

HUMO Zoals een verlovingsring?

PEDE «Bijvoorbeeld (lachje). Ik zie mijn vriendin doodgraag en ik zie een mooie toekomst met haar, dus ik heb haar ten huwelijk gevraagd. En ik heb nog een zotte uitgave gedaan: ik heb een bed gekocht! Een model dat de kinesist me had aangeraden om beter te kunnen slapen.»

HUMO Hebben jullie, met de smaak van de roem in de mond, nooit een carrière in de media overwogen?

PEDE «Ik heb nooit de intentie gehad om van de aandacht voor ‘De mol’ gebruik te maken om in de schijnwerpers te staan. Tegen een carrière achter de schermen zou ik niet nee zeggen – ik werk in een creatieve branche, een job als programmamaker lijkt me wel boeiend. Maar ik ben na ‘De mol’ bij een nieuw reclamebureau begonnen en ik heb het er prima naar mijn zin.»

HUMO En jij Uma? Toen je 5 jaar was, zei je dat je later ‘podium’ wilde worden.

VANDEMAELE (lacht) «Dat klopt. Ik vind het nog altijd de max om op een podium te staan, en ik wil niks liever dan dat fulltime doen. Drummen voor een vol Paleis 12 was een droom die is uitgekomen. Alleen spijtig dat ik als mol verplicht was om fouten te maken.

»Ik geef nog altijd graag les, maar een café uitbaten lijkt me ook wel iets. Eén dat goed draait, zodat ik af en toe op vakantie kan. Maar ik denk dat je er niet veel bij kunt doen, terwijl ik met van alles tegelijk bezig wil zijn.»

HUMO Wat houdt je tegen om voluit voor de muziek te gaan?

VANDEMAELE «Om op te treden heb je nieuwe nummers nodig. Ik heb sinds mijn 17de al drie bands versleten, na een tijdje stoppen ze ermee en moet ik een nieuwe band zoeken. Nu zou ik iets in mijn eentje willen starten, maar dan voel ik niet de druk om te repeteren en komt het er ook niet van. (Zucht) Ik zit altijd vol plannen, maar ik heb niet de tijd om ze uit te voeren. Nu, ik heb intussen wel een drumstel gekocht, een microfoon en ander materiaal om muziek op te nemen.»

PEDE «Pas op, Uma! Straks weet iedereen dat jij de raaf bent in ‘The Masked Singer’.»

VANDEMAELE «Je lacht nu wel, maar ik heb daar al keiveel berichten over gekregen! Zelfs mijn papa vroeg of ik in dat pak zat, en toen ik ontkende, zei hij dat ik weer iedereen aan het bedotten ben. Ik heb nog niet naar ‘The Masked Singer’ gekeken, maar er moet toch iets zijn dat naar mij of naar ‘De mol’ verwijst.»

HUMO Willen jullie je tot slot nog aan een voorspelling voor het nieuwe seizoen van ‘De mol’ wagen?

Pede «Ik mag het eigenlijk nog niet zeggen, maar ze hebben de winnaar van vorig jaar teruggehaald. Hij is nu de mol. Zoals Gilles zei: dit hebben ze echt nog nooit gedaan (lacht).»

De Mol. Play4, zondag 19 maart, 20.00
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 22:46:14 door Heinz »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #3 Gepost op: 14-03-2023, 15:32:10 »
In mei verschijnt 'Dagboek van een spoedarts' van Elisabet Haesevoets, deelneemster aan 'De Mol' in 2019.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2023, 23:41:36 »

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2023, 11:07:21 »
Gilles over Matteo:
https://youtu.be/K4NtvyyABtk


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2023, 12:53:30 »
Wat leuk Sanmol! Hier is nog de link naar de hele podcast met Gilles (en Jelle De Beule*): https://omny.fm/shows/achter-de-schermen/02-gilles-decoster-over-matteo-simoni-in-de-mol

*Een van de verantwoordelijken voor een van de leukste opdrachten uit de geschiedenis van De Mol, zo horen we in deze podcast. (Teasertje van mij.)

En voor wie bang is dat De Mol in de toekomst met BV's zal zijn heeft Gilles geruststellende woorden:

Wat is de valkuil bij BV-deelnames? Want jullie zeggen altijd eigenlijk van we willen er geen BV-show van maken zoals in Nederland.

Gilles: "Maar dat is nog altijd 100% onze overtuiging. Dat is niet iets waar ik zelf naar zou willen kijken. Dat is niet iets wat ik zou willen maken. Als je tien mensen meeneemt met camera-ervaring, de keer dat de camera van de schouder van een cameraman gaat, switchen die ook off denk ik. Dat gaat niet anders. Terwijl een slager en een postbode, metaalbewerker die is daar niet mee bezig. En dat vind ik veel waardevoller. Plus er zijn echt al genoeg programma's voor BV's, daar ben ik echt van overtuigd.

Dat is het gevaar dat mensen dat nu gaan denken dat we dat gaan doen. Quod non, dat kan ik-" (...)

Wil je dat bij dezen ten stelligste ontkennen?

Gilles: "Dat bevestig ik met klem. Dat is absoluut niet de intentie. Nee, nee."
« Laatst bewerkt op: 22-03-2023, 14:42:54 door Heinz »

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #8 Gepost op: 22-03-2023, 17:23:29 »
Oke, goed in ieder geval dat Matteo niet meer kansen heeft gekregen o.i.d. En waar ik het ook echt mee eens ben is dat hij gewoon een goede keuze is geweest als kandidaat. Kwam sympathiek over, fanatiek, dosis humor. In dat opzicht snap ik het ook wel.

Rest mij nog een vraag dan: Waarom per se een BV? Hoe is dat idee ontstaan. Het probleem blijft namelijk: hoe leuk Matteo was als kandidaat, mensen gaan dat nooit loskoppelen van het feit dat hij een BV'er is. Dus stel hij had wel gewonnen, had iedereen gezegd dat het vooropgezet spel was. (wat ik overigens nu niet meer denk).
« Laatst bewerkt op: 22-03-2023, 17:25:06 door Reflektor »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #9 Gepost op: 23-03-2023, 09:31:21 »
En voor wie bang is dat De Mol in de toekomst met BV's zal zijn heeft Gilles geruststellende woorden:

Wat is de valkuil bij BV-deelnames? Want jullie zeggen altijd eigenlijk van we willen er geen BV-show van maken zoals in Nederland.

Gilles: "Maar dat is nog altijd 100% onze overtuiging. Dat is niet iets waar ik zelf naar zou willen kijken. Dat is niet iets wat ik zou willen maken. Als je tien mensen meeneemt met camera-ervaring, de keer dat de camera van de schouder van een cameraman gaat, switchen die ook off denk ik. Dat gaat niet anders. Terwijl een slager en een postbode, metaalbewerker die is daar niet mee bezig. En dat vind ik veel waardevoller. Plus er zijn echt al genoeg programma's voor BV's, daar ben ik echt van overtuigd.

Dat is het gevaar dat mensen dat nu gaan denken dat we dat gaan doen. Quod non, dat kan ik-" (...)

Wil je dat bij dezen ten stelligste ontkennen?

Gilles: "Dat bevestig ik met klem. Dat is absoluut niet de intentie. Nee, nee."


Tja, als Gilles hier zo stellig over is, dan is dus de grote vraag: waarom was Matteo dan wel mee?   ::vergroot::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2023, 11:12:25 »
Om iets speciaals te doen voor aflevering 1 zoals ze altijd iets speciaals doen. Iets wat je kan teasen.
« Laatst bewerkt op: 23-03-2023, 12:47:40 door Heinz, Reden: teasen is beter Nederlands dan teaseren »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2023, 12:39:37 »
Wat leuk Sanmol! Hier is nog de link naar de hele podcast met Gilles (en Jelle De Beule*): https://omny.fm/shows/achter-de-schermen/02-gilles-decoster-over-matteo-simoni-in-de-mol

*Een van de verantwoordelijken voor een van de leukste opdrachten uit de geschiedenis van De Mol, zo horen we in deze podcast. (Teasertje van mij.)

En voor wie bang is dat De Mol in de toekomst met BV's zal zijn heeft Gilles geruststellende woorden:

Wat is de valkuil bij BV-deelnames? Want jullie zeggen altijd eigenlijk van we willen er geen BV-show van maken zoals in Nederland.

Gilles: "Maar dat is nog altijd 100% onze overtuiging. Dat is niet iets waar ik zelf naar zou willen kijken. Dat is niet iets wat ik zou willen maken. Als je tien mensen meeneemt met camera-ervaring, de keer dat de camera van de schouder van een cameraman gaat, switchen die ook off denk ik. Dat gaat niet anders. Terwijl een slager en een postbode, metaalbewerker die is daar niet mee bezig. En dat vind ik veel waardevoller. Plus er zijn echt al genoeg programma's voor BV's, daar ben ik echt van overtuigd.

Dat is het gevaar dat mensen dat nu gaan denken dat we dat gaan doen. Quod non, dat kan ik-" (...)

Wil je dat bij dezen ten stelligste ontkennen?

Gilles: "Dat bevestig ik met klem. Dat is absoluut niet de intentie. Nee, nee."

Merci heinz voor deze link

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #12 Gepost op: 26-03-2023, 22:49:33 »
Humo

Afvaller‘De mol’
Samya uit ‘De mol’: ‘Ik had nog weken geloofd dat Steve gewoon heel hard op Matteo Simoni leek’

‘Lawyers, Guns and Money’ zong Warren Zevon al in 1977. Bijna vijftig jaar later kon het zomaar de titel van de tweede ‘De mol’-aflevering (★★★½☆) zijn. Zij het op enigszins bescheidenere wijze: het pistool betrof een patattenkanon, de cash eindigde goeddeels tégen het witte spoorhekje en advocate Samya mocht na een rood scherm meteen beschikken. Maar dat zou dan weer niet aanslaan als songtitel.

 SAMYA «Die vroege uitschakeling heeft nog lang op mijn maag gelegen, zelfs nu krijg ik het nog moeilijk als ik er aan terugdenk. Uiteindelijk geloof ik dat alles met een reden gebeurt en ik had het zelfs zien aankomen, nog voor we neerzaten bij Gilles voor de eliminatie zei ik tegen mijn buur dat het mijn laatste zou zijn. Maar ja, wat heb per eraan als je helemaal alleen met je gedachten op het vliegtuig van Arizona naar België zit?»

HUMO En dan moet je nog drie weken eenzaam onderduiken in België.

SAMYA «Dat viel gelukkig mee. Ik had als advocate vanzelfsprekend grondig nagedacht over mijn alibi: een soloreis door Mexico – iets dat ik wel vaker onderneem en ik was er al ooit geweest dus bij moeilijke vragen zou ik niet breken. Toen ik na enkele dagen alweer thuiskwam dacht ik: waarom ook niet? Impulsief vertrok ik naar het vliegveld en even later was ik écht alleen onderweg, naar Zuid-Korea in plaats van Mexico. Ook een grote aanrader (lacht)!»

HUMO Voor vele internetspeurders komt je vertrek als een verrassing, want onverdacht was je niet.

SAMYA «Dat had ik wel zien aankomen, het is nu eenmaal de vloek van ‘de advocaat’ (lacht). En ik heb met veel plezier alle complottheorieën gelezen.

»Waar ik deze week wel van schrok: zelfs mijn collega’s geloofden niet in mijn onschuld. Ze sloten weddenschappen over het programma af op kantoor! Toch een beetje vreemd, want bewust heb ik helemaal niets gemold.»

HUMO Die worp met dat bronzen hertje ondernam je dus wel degelijk met de juiste intentie?

SAMYA «Absoluut! (lacht) In de weken voor vertrek had ik nochtans een beetje aan mijn conditie en atletisch vermogen gewerkt, maar het heeft helaas niet mogen baten. Mijn andere voorbereiding, eens goed gaan shoppen, was achteraf gezien ook niet heel nuttig. Bij terugkomst zaten al die nieuwe outfits nog ongebruikt in mijn koffer (lacht).»

HUMO Ben je zelf een, om die prachtige term te gebruiken, Molloot?

SAMYA «Ik pleit schuldig! De zondagavonden van maart tot mei staan steevast aangevinkt in mijn agenda. Twee maanden voor de start van de inschrijvingen maakte ik een bucketlist voor 2022-2023 en ‘De mol’ pronkte logischerwijs bovenaan. Toen ik in Paleis 12 zat voor de finale van vorig seizoen en Sven Uma live zag ontmaskeren, heb ik me diezelfde avond me nog ingeschreven. Ik had het dus niet vreselijk gevonden om er nog enkele weken in te zitten.»

HUMO Misschien helpt het dat één persoon het nog slechter deed: BV-pionier Matteo Simoni.

SAMYA «Zijn vertrek kwam als een grote schok, voor ons allemaal. Die eerste aflevering was natuurlijk voor iedereen te vroeg om te vertrekken, maar hij bracht zó veel sfeer in de groep! Maar als ik een geheim mag delen: ik kende hem niet echt, ‘Steve’ had dat dubbelganger-verhaal nog weken kunnen volhouden (lacht). Niet dat ik hem had willen ruilen voor een andere BV hoor, Matteo is een topkerel!

»(snel) De rest trouwens ook! Wij mogen geen contact met elkaar hebben zolang de reeks loopt, dus misbruik ik jouw medium maar even: ik mis jullie, jongens!»

HUMO Geen bezwaar, edelachtbare.

https://www.humo.be/tv/samya-uit-de-mol-ik-had-nog-weken-geloofd-dat-steve-gewoon-heel-hard-op-matteo-simoni-leek~b7c5a109/
« Laatst bewerkt op: 26-03-2023, 22:51:40 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #13 Gepost op: 26-03-2023, 22:52:50 »
Humo

★★★½☆
Aflevering 2 van ‘De mol’ was weer een ramp voor de groepspot, tot er een drilsergeant opdook

‘De mol’ is net literatuur: er kan geen mus van het dak vallen zonder dat Gilles De Coster dat zo bedoeld heeft. Weliswaar was het een kroonluchter die in de tweede aflevering van het plafond flikkerde, maar dat is een detail.

Jasper Van Loy
zondag 26 maart 2023

 Het kabaal had iedereen gewekt en van die negen verbouwereerde kandidaten in nachtelijk tenue maakte De Coster meteen gebruik om slecht nieuws te brengen: er ontbraken vier voorwerpen in de villa waar ze de nacht hadden doorgebracht.

Als dat gebeurt tijdens het jaarlijkse Humo-weekend in Sankt-Vith, volstaat het te wachten tot Guy Mortier de waas van absint uit zijn ogen wrijft en het gezochte in zijn bed vindt, maar in ‘De mol’ bleken de parafernalia in een toeristentrein te liggen. De helft van de kandidaten mocht meerijden en uitzoeken welke spullen nu de hunne waren, onderwijl genietend van raadsels en cocktails. Dat lukte hen nog net, maar alle hebbedingen vanaf de trein in netten gooien die de andere deelnemers hadden gebricoleerd, ho maar! Het ging zo mis als tienduizend man op het Sint-Pietersplein met Pasen: de staande lamp eindigde gespietst op een hek en het bronzen hertenbeeldje raakte kant én wal, maar helaas geen net. ‘Ik ben wel aan het balen’, klonk het unisono. Het werkwoord balen herkende ik van een opdracht uit de vorige aflevering die óók geen geld opleverde, onder meer omdat Comfort van de slackline viel. Vijfduizend euro in handen hebben en toch blut van de trein stappen: het is van Jannie Haek geleden dat Belgen nog eens zo hard met geld hebben gemorst op het spoor.

De Coster vond de tijd gekomen om een vaste moltruc boven te halen: filmpjes van de preselectie. Alle kandidaten waren daar geconfronteerd met - alwéér - een vallende lamp en allemaal waren ze geschrokken, alleen wist de mol alles op voorhand en had die zijn verbazing dus moeten acteren. Onderweg naar de vertoning kregen chauffeurs Leïla en Ruben een verrukkelijk voorstel: wie van hen het traagst naar de plaats van afspraak zou rijden, kreeg een voordeel. Na een halfuur gesteggel was iedereen lekker kribbig en hadden twee kandidaten zich weer kunnen tonen als meesterleugenaar. Het was uiteindelijk Leïla die Ruben te traag af was en daarmee de afgevallen Matteo Simoni opvolgt als beste acteur van het pak, tenzij er iemand anders op de video’s nóg beter alsof had staan doen. Andermaal een staaltje psychologische oorlogsvoering uit het mollenboekje.

Over oorlog gesproken: de kandidaten brachten de nacht door in een spartaanse legerkazerne - krijg je ervan als je met de inboedel van je vakantiehuis gaat gooien - en werden door een drilsergeant uit hun bed gebruld. Dat was niet alleen de voorbode van een dagje paracommando zijn, maar ook van veel geld in de groepspot en dus een groeispurt voor het moreel. Hoe ouderdomsdeken Conny over de finish van de uithoudingsproef werd geschreeuwd: ook dát is ‘De mol’. Toos had het evengoed lastig, maar kon als schrijnwerkers en klimmer om minder begrip rekenen. Zelf weet hij zijn falen aan het roken en dat zou goed kunnen, maar waar rook is, zou u toch ook een brandblusser bij de hand houden?

U voelt het, we zijn op het punt van het stuk aangekomen dat de verdachtmakerij kan beginnen. Conny lijkt ons echt te oprecht en ook advocate Samya is buiten verdenking gesteld: tegen een rood scherm valt nu eenmaal niet te pleiten. Maar bij haar op de trein, toch de plek waar het meest met poen werd geprutst, zat wel meer interessant volk: Leïla om te beginnen, maar ook Comfort, die vorige week nog viel op de slackline, en Lancelot, die een vrij anonieme aflevering speelde. Toen die laatste in de preselectie gevraagd werd of hij kon acteren, stak hij een verhaal af met de woorden ‘ik heb drie flikken omgekocht in Malawi...’. Een cliffhanger die we zelfs niet nodig hebben om volgende week weer te kijken.

https://www.humo.be/tv/aflevering-2-van-de-mol-was-weer-een-ramp-voor-de-groepspot-tot-er-een-drilsergeant-opdook~ba83cf7c/

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #14 Gepost op: 30-03-2023, 13:32:44 »
Humo

Net als Lancelot in ‘De mol’
Wat als tv-kijkend Vlaanderen je de ‘meest irritante deelnemer’ vindt? ‘Als een man zich competitief had opgesteld, was hij daar niet zo hard op afgerekend’

‘Arrogant’, ‘klootzak’, ‘eikel’. Na twee afleveringen van De mol moet Lancelot het zwaar ontgelden op sociale media. Wat als televisiekijkend Vlaanderen je doopt tot ‘meest irritante deelnemer’? Deze drie kunnen erover meepraten.

Stijn De Wandeleer
maandag 27 maart 2023

Cathy van der Ha (44) uit ‘De mol’: ‘Gelukkig woonde ik in Griekenland, en kon ik afstand nemen van de reacties’

Van der Ha deed in 2016 mee aan De mol. Haar competitiviteit viel bij menig televisiekijker niet in de smaak, en op Facebook en Twitter werd ze hard afgerekend op haar imago van harde tante. ‘Die commentaar ging vér. ‘Rijd een berg af’, ‘ik hoop dat je sterft’, ‘kruip in een put en kom er niet meer uit’ of stomweg ‘bitch’. Als je meedoet aan De mol, dan doe je dat toch om te winnen? Ik heb mijn deelname nooit als een gratis vakantie gezien, dus natuurlijk was ik competitief.’

‘Toen al die reacties binnenstroomden, heb ik met vrienden weleens gefilosofeerd over waarom ze vooral mij zo door de mangel haalden. De algemene conclusie was: omdat ik een vrouw ben. Van een vrouw wordt toch nog steeds verwacht dat ze empathisch en lief is. Als een man zich competitief had opgesteld, was hij daar ongetwijfeld niet zo hard op afgerekend. Ik werd nu meteen weggezet als de bitch.’

 ‘Ik woon en werk al jaren in Griekenland, waardoor ik gelukkig wat afstand kon nemen van de heisa in België. Toen ik uiteindelijk als winnares uit de bus kwam, en mocht uitleggen waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt, kwam er zelfs een hashtag op Twitter: #SorryCathy. Dat gaf voldoening, ja. Plots begrepen de kijkers waarom ik tijdens het spel sommige controversiële beslissingen had gemaakt.’

‘Ik neem de programmamakers hoe dan ook niets kwalijk. Toen ze zagen hoe hard ik op Twitter werd aangepakt, hebben ze me in de volgende aflevering zelfs minder in beeld gebracht, om de hele hetze wat weg te laten ebben. Terwijl ze ook nog olie op het vuur hadden kunnen gooien. Ik heb altijd gezegd dat, als ik nog eens opnieuw zou kunnen meedoen aan De mol, ik geen seconde zou twijfelen. Zelfs als al die negatieve reacties er opnieuw bij komen kijken. Zo’n controverse waait toch snel over.’

volledige artikel: https://www.humo.be/tv/wat-als-tv-kijkend-vlaanderen-je-de-meest-irritante-deelnemer-vindt-als-een-man-zich-competitief-had-opgesteld-was-hij-daar-niet-zo-hard-op-afgerekend~b418e796/

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #15 Gepost op: 30-03-2023, 17:19:09 »
Ik vind Cathy destijds juist een erg leuke kandidate.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #16 Gepost op: 1-04-2023, 15:17:26 »
Humo

Net als Lancelot in ‘De mol’
Wat als tv-kijkend Vlaanderen je de ‘meest irritante deelnemer’ vindt? ‘Als een man zich competitief had opgesteld, was hij daar niet zo hard op afgerekend’

‘Arrogant’, ‘klootzak’, ‘eikel’. Na twee afleveringen van De mol moet Lancelot het zwaar ontgelden op sociale media. Wat als televisiekijkend Vlaanderen je doopt tot ‘meest irritante deelnemer’? Deze drie kunnen erover meepraten.

Stijn De Wandeleer
maandag 27 maart 2023

Cathy van der Ha (44) uit ‘De mol’: ‘Gelukkig woonde ik in Griekenland, en kon ik afstand nemen van de reacties’

Van der Ha deed in 2016 mee aan De mol. Haar competitiviteit viel bij menig televisiekijker niet in de smaak, en op Facebook en Twitter werd ze hard afgerekend op haar imago van harde tante. ‘Die commentaar ging vér. ‘Rijd een berg af’, ‘ik hoop dat je sterft’, ‘kruip in een put en kom er niet meer uit’ of stomweg ‘bitch’. Als je meedoet aan De mol, dan doe je dat toch om te winnen? Ik heb mijn deelname nooit als een gratis vakantie gezien, dus natuurlijk was ik competitief.’

‘Toen al die reacties binnenstroomden, heb ik met vrienden weleens gefilosofeerd over waarom ze vooral mij zo door de mangel haalden. De algemene conclusie was: omdat ik een vrouw ben. Van een vrouw wordt toch nog steeds verwacht dat ze empathisch en lief is. Als een man zich competitief had opgesteld, was hij daar ongetwijfeld niet zo hard op afgerekend. Ik werd nu meteen weggezet als de bitch.’

 ‘Ik woon en werk al jaren in Griekenland, waardoor ik gelukkig wat afstand kon nemen van de heisa in België. Toen ik uiteindelijk als winnares uit de bus kwam, en mocht uitleggen waarom ik bepaalde keuzes had gemaakt, kwam er zelfs een hashtag op Twitter: #SorryCathy. Dat gaf voldoening, ja. Plots begrepen de kijkers waarom ik tijdens het spel sommige controversiële beslissingen had gemaakt.’

‘Ik neem de programmamakers hoe dan ook niets kwalijk. Toen ze zagen hoe hard ik op Twitter werd aangepakt, hebben ze me in de volgende aflevering zelfs minder in beeld gebracht, om de hele hetze wat weg te laten ebben. Terwijl ze ook nog olie op het vuur hadden kunnen gooien. Ik heb altijd gezegd dat, als ik nog eens opnieuw zou kunnen meedoen aan De mol, ik geen seconde zou twijfelen. Zelfs als al die negatieve reacties er opnieuw bij komen kijken. Zo’n controverse waait toch snel over.’

volledige artikel: https://www.humo.be/tv/wat-als-tv-kijkend-vlaanderen-je-de-meest-irritante-deelnemer-vindt-als-een-man-zich-competitief-had-opgesteld-was-hij-daar-niet-zo-hard-op-afgerekend~b418e796/
Weet je ook wie de andere 2 ex-kandidaten zijn? Ik kan het hele artikel niet lezen. 
 
Wel balen voor die Lancelot, lees net dat hij zelfs zijn Facebook-pagina heeft moeten verwijderen. Maar de makers van het programma zullen hem vast wel goed ondersteunen nu.  :(

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #17 Gepost op: 1-04-2023, 15:42:35 »
Weet je ook wie de andere 2 ex-kandidaten zijn? Ik kan het hele artikel niet lezen. 

Geen molkandidaten. Iemand uit Blind Gekocht en iemand uit Blind Getrouwd.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #18 Gepost op: 1-04-2023, 16:02:38 »

Net als Lancelot in ‘De mol’
Wat als tv-kijkend Vlaanderen je de ‘meest irritante deelnemer’ vindt? ‘Als een man zich competitief had opgesteld, was hij daar niet zo hard op afgerekend’

‘Arrogant’, ‘klootzak’, ‘eikel’. Na twee afleveringen van De mol moet Lancelot het zwaar ontgelden op sociale media. Wat als televisiekijkend Vlaanderen je doopt tot ‘meest irritante deelnemer’? Deze drie kunnen erover meepraten.

Stijn De Wandeleer
maandag 27 maart 2023

Cathy van der Ha (44) uit ‘De mol’: ‘Gelukkig woonde ik in Griekenland, en kon ik afstand nemen van de reacties’

Van der Ha deed in 2016 mee aan De mol. Haar competitiviteit viel bij menig televisiekijker niet in de smaak, en op Facebook en Twitter werd ze hard afgerekend op haar imago van harde tante. ‘Die commentaar ging vér. ‘Rijd een berg af’, ‘ik hoop dat je sterft’, ‘kruip in een put en kom er niet meer uit’ of stomweg ‘bitch’. Als je meedoet aan De mol, dan doe je dat toch om te winnen? Ik heb mijn deelname nooit als een gratis vakantie gezien, dus natuurlijk was ik competitief.’

De meest gehate deelnemer ooit bij de andere kandidaten en de kijkers is zonder twijfel David in de tweede reeks (2000), hij werd een degoutant ventje, een etterbuil en de J.R. van de mol genoemd. Hij gedroeg zich opzettelijk arrogant om zich verdacht te maken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media (2023)
« Reactie #19 Gepost op: 1-04-2023, 17:10:35 »
David was erg vermakelijk. Ik herinner me vooral de kunstopdracht en de diepere lagen die hij in zijn werk zag (en de expert niet). ;D