Poll

Wie is de Mol?

Comfort
75 (41.7%)
Lancelot
72 (40%)
Toos
33 (18.3%)

Totaal aantal stemmen: 180

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 46684 keer)

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #360 Gepost op: 15-04-2023, 15:40:00 »
Het is nog een mooiere opdracht als er een kans is dat de mol het eerste rode scherm krijgt. Dan moet je als kandidaat jezelf afvragen of het wel verstandig is om all-in te gaan, daardoor slecht score en een vliegticket naar België krijgen. .

Maar die kans is er toch sowieso, met of zonder mol die het eerste rode scherm krijgt?
De moment dat je kiest om all-in te gaan weet je dat, zelfs wanneer je in eerste instantie geen rood scherm kreeg, er een reële kans is dat wie het rode scherm ook krijgt, mol of kandidaat, zich nog steeds kan herpakken en een groen scherm kan halen, waardoor jouw kansen op een rood scherm weer enorm stijgen.
Als kandidaat zou ik hier net enorm spreiden, hopen dat er minimum twee kandidaten foutief all-in gaan en dan blijf ik er sowieso in. Voor kandidaten die voldoende gespreid hebben tijdens deze eliminatie was dit een alternatieve vrijstelling.
I was blind but now I can see

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #361 Gepost op: 15-04-2023, 15:54:04 »
Maar die kans is er toch sowieso, met of zonder mol die het eerste rode scherm krijgt?
De moment dat je kiest om all-in te gaan weet je dat, zelfs wanneer je in eerste instantie geen rood scherm kreeg, er een reële kans is dat wie het rode scherm ook krijgt, mol of kandidaat, zich nog steeds kan herpakken en een groen scherm kan halen, waardoor jouw kansen op een rood scherm weer enorm stijgen.
Als kandidaat zou ik hier net enorm spreiden, hopen dat er minimum twee kandidaten foutief all-in gaan en dan blijf ik er sowieso in. Voor kandidaten die voldoende gespreid hebben tijdens deze eliminatie was dit een alternatieve vrijstelling.
Helemaal met je eens.
Wat betreft het (uiterst onwaarschijnlijke) scenario dat alle kandidaten op de juiste mol zitten zie ik niet in waarom dat het valsspelen zou zijn als de mol uiteindelijk groen krijgt. Als de mol bij de eerste test rood krijgt dan gaat uiteindelijk de kandidaat die de test als slechtste maakte gewoon naar huis. Eerlijker kan niet. De mol maakt bij een definitieve test nooit zelf een test. Die krijgt gewoon een groen scherm.
Edit.
Als je niet ziet dat die eerste test een speciaal geval is, dan snap je het spelletje niet.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 15:56:02 door MartinJ »

Offline marivwae

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #362 Gepost op: 15-04-2023, 16:42:36 »
Wel als de premisse van deze specifieke eliminatie is: Hij/zij die het rode scherm heeft KAN zijn rood scherm verdedigen en daardoor de tweedeslechtste kandidaat naar huis spelen. Als de mol er voor zorgt een rood scherm te halen, maar alle kandidaten hebben een hogere score dan de mol ooit kan halen, dan moet er valsgespeeld worden.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 16:44:32 door marivwae »
I was blind but now I can see

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #363 Gepost op: 15-04-2023, 16:53:59 »
Helemaal met je eens.
Wat betreft het (uiterst onwaarschijnlijke) scenario dat alle kandidaten op de juiste mol zitten zie ik niet in waarom dat het valsspelen zou zijn als de mol uiteindelijk groen krijgt. Als de mol bij de eerste test rood krijgt dan gaat uiteindelijk de kandidaat die de test als slechtste maakte gewoon naar huis. Eerlijker kan niet. De mol maakt bij een definitieve test nooit zelf een test. Die krijgt gewoon een groen scherm.
Edit.
Als je niet ziet dat die eerste test een speciaal geval is, dan snap je het spelletje niet.
In theorie kan het wel dat degene met het eerste scherm de mol nog is.
Maar dan klopt de uitleg niet meer. De afvaller krijgt de kans om een aantal vragen te herdoen en terug in het spel te komen. In het geval dat de mol het rode scherm krijgt, heeft de afvaller geen enkele kans.


Ik dacht ook dat de mol zelf kiest om de test wel of niet in te vullen. Gilles VB deed dat wel om in de groep te kunnen meepraten als het over de test ging.

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #364 Gepost op: 15-04-2023, 18:05:37 »
Tuurlijk kán ze het zijn. In theorie kan dat allemaal. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk.
De productie heeft op voorhand 100 mogelijke scenario's voor deze opdracht. Sommige gaan zéér onwaarschijnlijk zijn, maar worden toch mee opgenomen in die scenario's. 1 scenario is dan: wat als IEDEREEN al op de juiste mol zit. Heel onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk. Ook dát kan, in theorie. In dat scenario: Iedereen haalt meer dan 14/20. De mol kan tijdens de test niet weten hoeveel iedereen gaat halen, dus om zeker te zijn haalt de mol 0. Zelfs al zou iedereen meewerken om haar terug te halen, dan heeft ze nog maar 14 vragen die ze opnieuw mag invullen en moet er dus door de productie valsgespeeld worden (want dan gaat het wel degelijk om valsspelen) om haar er toch in te laten. Dat kan een productie met zo'n goede reputatie als die van De Mol gewoon niet maken. En dus gaan ze ook niet voor dat scenario gaan. Dat risico, hoe klein ook (maar niet eens zoooo klein), kunnen ze gewoon niet nemen.

Goh, dat had ik zelf ook eerder al eens benoemd maar dat lijkt me wel een zeer vergezocht en onwaarschijnlijk scenario.
Maar in dat geval kan de mol nog altijd minimum 6 goede antwoorden invullen hé?
En afwachten of dat voldoende is voor het rode scherm.

Of ze krijgt signaal na de eerste batch (dit seizoen wordt de test in groepjes van drie ingevuld) of ze er voor mag gaan. Remember “ gaan of niet gaan?” bij Gilles Van Bouwel in de metro destijds.

Ik wil zeker niet zeggen dat het zo gebeurd is, maar ik geloof gewoon niet in het scenario dat de makers een opdracht bedacht hebben waarbij degene die het rode scherm krijgt de mol niet meer kan zijn.
That’s all.




« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 18:08:59 door Molekule »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #365 Gepost op: 15-04-2023, 19:33:53 »
Stel je voor dat die kandidaat die het rode scherm kreeg de finale haalt, niet helemaal ondenkbaar in het geval van Comfort als je het mij vraagt. Dan wordt het wel erg makkelijk voor de andere finalisten.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #366 Gepost op: 15-04-2023, 20:06:20 »
Het is in WIDM eens gebeurd dat een kandidaat een rood scherm kreeg en nadien kon terugkeren, de finale bereikte en won en door 2 andere kandidaten werd verdacht.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Het is dus niet ondenkbaar dat Comfort de finale haalt.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 20:53:33 door Luc »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #367 Gepost op: 15-04-2023, 20:22:04 »
Het is ook in Vlaanderen al eens gebeurd, met
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #368 Gepost op: 15-04-2023, 20:52:30 »
Ik hoop dat Commy morgen afvalt. Dat scheelt een hele discussie!  ::rofl::

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #369 Gepost op: 15-04-2023, 21:20:39 »
Wie weet  ::rofl::
Mol Thomas checkt alvast even hoe ze de exit van Leila, die haar eerst als enige wou helpen, emotioneel verteert. De andere kandidaten staan hier niet bij stil.
Net ervoor had Thomas al benoemd dat het hard zou zijn voor Commy als pakweg … Lieselot (die andere helper) eruit zou liggen. Alsof hij wist wat er mogelijks zat aan te komen ..

EDIT:
Intussen in de poll: Thomas > Ruben + Comfort
« Laatst bewerkt op: 15-04-2023, 22:19:17 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #370 Gepost op: 15-04-2023, 23:38:32 »
Ik vind Thomas' gezicht na het rode scherm van Commy minstens zo interessant. Die zag hij niet aankomen. ;)
« Laatst bewerkt op: 16-04-2023, 07:27:30 door Molest »

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #371 Gepost op: 16-04-2023, 08:17:40 »
Ja dat kan ie goed spelen hè?  ;D
Standaard Thomas face inmiddels: bij uitleg van een opdracht, …

Cfr. Wat Gilles zei bij de proef van de vallende lamp. “De mol moet meer doen dan saboteren. Een van de moeilijkste dingen is reageren op dingen die gebeuren waarvan je al (lang) wist dat ze gingen gebeuren.”
Daar is Thomas m.i. verduiveld goed in.

En de mol wist denk ik wel degelijk wie de tweede slechtste test had gemaakt door het inseinen van Gilles bij de eerste groene/rode schermen: niet toevallig Thomas, Leila, Comfort.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2023, 08:21:59 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #372 Gepost op: 16-04-2023, 08:28:18 »
Wel veel theater dan op de achterste rij. ;D

Ik zie iemand die Comfort verdenkt, met een zware grimas als ze rood krijgt. En haar continu peilt, zelfs als Leïla rood krijgt.

Ik heb de gifjes maar even in het bijbehorende topic geplaatst.

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #373 Gepost op: 16-04-2023, 08:57:13 »
Thomas’ taktiek begint duidelijk al in de rit naar de eliminatieproef.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #374 Gepost op: 16-04-2023, 10:51:03 »
Thomas’ taktiek begint duidelijk al in de rit naar de eliminatieproef.
Vertel!

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #375 Gepost op: 16-04-2023, 12:19:17 »
Als hij de mol is, hé Martin.
Dan is ie hier al het eerste zaadje aan het planten dat de kandidaat met het rode scherm een voordeel krijgt tov de rest. Ruben beaamt onmiddellijk.
Op het voorstel van Leila tijdens de onderhandeling “kunnen we niet gewoon fiftyfifty doen?” (nadat Toos al de verloren 3000 euro had benoemd, gecounterd met “ik zeg maar, ik weet niet wat ik moet doen”) zaait hij mooi verder: “als ze terugkomt in het spel kan ze sowieso 1 van haar verdachten schrappen”.
Het plaatje klopt wel.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2023, 12:22:10 door Molekule »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #376 Gepost op: 16-04-2023, 12:28:02 »
Als hij de mol is, hé Martin.
Dan is ie hier al het eerste zaadje aan het planten dat de kandidaat met het rode scherm een voordeel krijgt tov de rest. Ruben beaamt onmiddellijk.
Op het voorstel van Leila tijdens de onderhandeling “kunnen we niet gewoon fiftyfifty doen?” (nadat Toos al de verloren 3000 euro had benoemd, gecounterd met “ik zeg maar, ik weet niet wat ik moet doen”) zaait hij mooi verder: “als ze terugkomt in het spel kan ze sowieso 1 van haar verdachten schrappen”.
Het plaatje klopt wel.
Dat het een tactiek van de mol is had ik wel begrepen van iemand die zo diep in een Thomas tunnel zit. Mijn vraag was natuurlijk wat hier de tactiek is en waarom dit hem de mol zou maken.
Als mol hoeft hij hier geen zaadje te planten dat een rood scherm een voordeel kan zijn. Dat heeft Gilles al heel duidelijk gezegd met: "En zo, vrienden, wordt een rood scherm misschien wel een heel interessant dingetje". De andere kandidaten zijn ook niet gek.
Ik kan je geruststellen. Het zien van een aanwijzing dat jouw mol de mol is in elk woord of gebaar gaat vanzelf weer over. Hiervoor hoef je niet naar een huisarts. Ik kan het weten.
« Laatst bewerkt op: 16-04-2023, 12:34:48 door MartinJ »

Online yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #377 Gepost op: 16-04-2023, 12:53:35 »
Ik kan je geruststellen. Het zien van een aanwijzing dat jouw mol de mol is in elk woord of gebaar gaat vanzelf weer over. Hiervoor hoef je niet naar een huisarts. Ik kan het weten.
::rofl::

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #378 Gepost op: 16-04-2023, 14:52:41 »
Dat het een tactiek van de mol is had ik wel begrepen van iemand die zo diep in een Thomas tunnel zit. Mijn vraag was natuurlijk wat hier de tactiek is en waarom dit hem de mol zou maken.
Als mol hoeft hij hier geen zaadje te planten dat een rood scherm een voordeel kan zijn. Dat heeft Gilles al heel duidelijk gezegd met: "En zo, vrienden, wordt een rood scherm misschien wel een heel interessant dingetje". De andere kandidaten zijn ook niet gek.
Ik kan je geruststellen. Het zien van een aanwijzing dat jouw mol de mol is in elk woord of gebaar gaat vanzelf weer over. Hiervoor hoef je niet naar een huisarts. Ik kan het weten.

 ::tandpastasmiley::
Daar valt wat voor te zeggen.
Het hoeft zeker niet maar het nog eens in groep luidop herhalen kan alleen maar helpen de boodschap en de consensus te versterken. Als - met speciale nadruk op als - Thomas de mol is lijkt het me wel in zijn taktiek te passen.

Tunnelvisie kennen we allemaal, maar maakt De Mol net zo leuk.
Ergernis aan tunnelvisie als bijwerking kan soms voorkomen maar is meestal onschuldig en van voorbijgaande aard en moet doorgaans niet verder behandeld worden.

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #379 Gepost op: 16-04-2023, 18:19:13 »
Comfort

misschien: Thomas, Ruben

Winnaar Klassiekers Pool 2023