Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp  (gelezen 4104 keer)

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #20 Gepost op: 27-03-2023, 10:57:19 »
Ik hield mijn hart een beetje vast op basis van de preview, maar de bootcamp-sergeant bleek veel beter mee te vallen dan verwacht. Genoeg humor erin dat 't duidelijk een spelletje bleef, én met de nodige empathie naar de kandidaten toe. Heel fijn, eigenlijk!

Ik vond de opdracht zelf ook heel leuk - het feit dat er geld verdiend werd, bewijst in elk geval dat het haalbaar was. Was het nu op het einde toch weer alles-of-niets? Meestal wat sneu als het uiteindelijk allemaal van één ding afhangt, want dan maakt het niet uit hoe goed of slecht je 't tussendoor doet. Hier had iedereen in elk geval invloed op de inzet van de opdracht, énnn kon die weer omlaag gehaald worden door met de foute patatten te schieten. Deze zat dus leuk in elkaar, en was vooral ook niet té ingewikkeld om te slagen.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #21 Gepost op: 27-03-2023, 11:12:23 »
Nee het is dus niet het eerste bed . Het eerste bed is van Lancelot, het tweede van Conny .

Ik las al op andere plaatsen een soort misgenoegen over legerpraktijken  en hoe iemand zou reageren als hij/zij zo wakker gemaakt worden en dat was exact wat me raar deed opkijken dat er nul reactie was van Conny op het wegtrekken van die slaapzak . Alsof ze wist wat er ging gebeuren .
Het eerste bed was van Lancelot, maar die lag met matras op de grond (net zoals Lieselot trouwens). Kan me voorstellen dat navy het eerste bed nam, had Lancelot in bed gelegen dan was hij de sjaak geweest.

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #22 Gepost op: 27-03-2023, 12:25:24 »
Ik vond de opdracht zelf ook heel leuk - het feit dat er geld verdiend werd, bewijst in elk geval dat het haalbaar was. Was het nu op het einde toch weer alles-of-niets? Meestal wat sneu als het uiteindelijk allemaal van één ding afhangt, want dan maakt het niet uit hoe goed of slecht je 't tussendoor doet. Hier had iedereen in elk geval invloed op de inzet van de opdracht, énnn kon die weer omlaag gehaald worden door met de foute patatten te schieten. Deze zat dus leuk in elkaar, en was vooral ook niet té ingewikkeld om te slagen.

Nee, het was niet alles of niets. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #23 Gepost op: 27-03-2023, 13:57:01 »
Ik vond het wel raar dat niemand van de bootcampgroep de link legde tussen de ketel patatten en de gejaste piepervoorraad van Samya en Lieselot. Daar denk je toch meteen aan?

De groepen zijn opgesplitst voordat de opdrachten uitgelegd werden. Samya en Lieselot moesten met GDC mee. De bootcampgroep had volgens mij dus geen flauw benul dat die 2 patatten moesten schillen.
Ze beginnen schieten met een aardappelgeweer waar geschilde aardappelen naast liggen. Eénmaal die op zijn is het gewoon een normale reflex om de ketel met geschilde aardappelen te nemen. Alleen de mol weet op dat moment dat die patatten geld waard zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #24 Gepost op: 27-03-2023, 14:15:23 »
De groepen zijn opgesplitst voordat de opdrachten uitgelegd werden. Samya en Lieselot moesten met GDC mee. De bootcampgroep had volgens mij dus geen flauw benul dat die 2 patatten moesten schillen.
Ze beginnen schieten met een aardappelgeweer waar geschilde aardappelen naast liggen. Eénmaal die op zijn is het gewoon een normale reflex om de ketel met geschilde aardappelen te nemen. Alleen de mol weet op dat moment dat die patatten geld waard zijn.

Als dat klopt is het inderdaad iets minder verbazingwekkend. Maar het is mij niet helemaal duidelijk hoeveel de beide groepen van elkaars activiteiten wisten; Samya en Lieselot wisten immers wél wat het effect zou zijn van het mikken van die aardappels op de bootcampgroep.
Woosie down?

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #25 Gepost op: 27-03-2023, 14:23:48 »
Klopt, Samya en Lieselot weten vanaf het begin dat hun geschilde aardappelen geld waard zijn.

Na hun opdracht van het schillen (en er zit wat tijd tussen zo te zien,) zegt GDC dat de anderen aan het schieten zijn met geschilde aardappelen. Op dat moment weten zij dus dat de anderen hoogstwaarschijnlijk hun aardappelvoorraad gaan gebruiken.

Die anderen hebben op dat moment nog steeds geen clue (voor zover ik concludeer na herbekijken), tot op het moment dat Samya en Lieselot hen tegen houden.
Zelfs dan dringt het blijkbaar nog niet helemaal door, aangezien Lancelot dan nog eens voorstelt om de geschilde aardappelen te gebruiken.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #26 Gepost op: 27-03-2023, 14:54:43 »
Ik had het idee dat Lancelot - zoals vaker - vooral zijn eigen idee/opdracht/doel prefereert boven die van anderen/de groep.
Die schalen moesten geraakt om de opdracht te doen slagen, als dat gemakkelijker gaat met gejaste patatten dan wil hij dat. Dat dat juist onhandig is voor de totale voorraad is minder relevant in zijn redenering.

(Nu is dat niet per se heel dom geredeneerd overigens - want als ze de doelen niet raken zijn de patatten ook minder waard, dus als je door 5 patatten op te offeren aardige zekerheid hebt wél drie punten te scoren dan zou je dat evt kunnen doen… punt blijft wel dat je het ook met de gejaste patatten niet met zekerheid haalt natuurlijk en dan heb je voor niets “geld” afgeschoten

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #27 Gepost op: 27-03-2023, 16:29:05 »
Goed dat ie het niet bij Toos deed want die had vast geen broek aan. ;)


Hoezo dat? Ergens gelezen dat hij graag naakt slaapt?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #28 Gepost op: 27-03-2023, 16:30:00 »

Hoezo dat? Ergens gelezen dat hij graag naakt slaapt?

Gilles wees hem er toch op dat hij een broek moest aantrekken de eerste ochtend van deze aflevering?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #29 Gepost op: 27-03-2023, 16:34:58 »
Ah, oké. Was mij even ontgaan. Kennelijk net koffie gepakt op dat moment. 
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #30 Gepost op: 27-03-2023, 16:52:54 »
Op weg naar de schietbaan kwamen ze langs de schil lokatie en daar lagen ongeschilde aardappelen en stond een pan met geschilde aardappelen. Alle schutters hebben dat zien liggen. Bij het aardappelgeschut lagen geschilde aardappels. Vervolgens is het heel logisch dat de pan met geschilde aardappels wordt gehaald als de beschikbare voorraad op is. Thomas zorgt voor continuïteit door te noemen dat er aardappels moeten komen. Dat is nog mols te noemen. Maar iedereen die zich bemoeid met het halen van de ongeschilde aardappels is niet mols bezig. Comfort en Toos niet mols. Een mol gaat die niet zelf halen, die worden toch wel gehaald door kandidaten. Mols is : veel mis schieten, dikke aardappels gebruiken, aardappels die veel te groot zijn in een kleine loop proppen. Zorgt allemaal voor een hoog aardappelverbruik.  Zodra Samya melding doet van het verdienmodel gaat Thomas met de pan ongeschilde aardappels naar de geschilde aardappels. Hij gooit de ongeschilde aardappels blijkbaar op de grond. Na afloop doen Samya en Lieselot de geschilde aardappels weer in de pan. Er blijkt niet noemenswaardig wat verdwenen door de aardappels op de grond te gooien. Thomas heeft dan goed werk verricht door een volle pan ongeschilde aardappels op te halen. Lancelot was aan het nepmollen door te zeggen dat hij liever met geschilde aardappels wil schieten. Blijven over: Conny, die schoot ook niet en deed verder niet veel en Leïla, zij schoot wel ook met geschilde aardappels, maar het is Toos die voor hun team raakschiet. En Ruben. Die schoot raak met een grote aardappel vlak voordat Samya aankwam lopen.

Meest mols bij het aardappel schieten zijn dan Ruben &(Lancelot; maar die is aan het nepmollen) en Leïla. Daarna volgen Thomas en Conny.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2023, 17:04:12 door foxhunter »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #31 Gepost op: 28-03-2023, 09:50:32 »
Er is vooral gemold bij het schieten want dan kun je veel aardappelen wegschieten waarna de geschilde aardappelen van Lieselot en Samya gebruikt worden. Het groepje met Ruben, Lancelot en Conny is in dit geval het verdachtst (toevallig de 3 die voor de zandloper kozen in plaats van de rookmelder) want zij hebben heel wat aardappelen nodig gehad om raak te schieten (zo'n 7 min.) waardoor én 1400 uit de pot ging en de andere duo's weinig tijd meer over hadden om raak te schieten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #32 Gepost op: 28-03-2023, 13:08:11 »
Lancelot was aan het nepmollen door te zeggen dat hij liever met geschilde aardappels wil schieten.

Ik denk dat hij hier zijn verdachte Lieselot uittestte. (Eens dus dat het meer kandidaats dan mols lijkt.)

Offline Poppy23

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #33 Gepost op: 28-03-2023, 15:14:59 »
De groepen zijn opgesplitst voordat de opdrachten uitgelegd werden. Samya en Lieselot moesten met GDC mee. De bootcampgroep had volgens mij dus geen flauw benul dat die 2 patatten moesten schillen.
Ze beginnen schieten met een aardappelgeweer waar geschilde aardappelen naast liggen. Eénmaal die op zijn is het gewoon een normale reflex om de ketel met geschilde aardappelen te nemen. Alleen de mol weet op dat moment dat die patatten geld waard zijn.

Klopt en die lagen ook nog eens in een pan (en waren dus makkelijk mee te nemen). De ongeschilde lagen los, dus die zijn veel lastiger mee te nemen

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #34 Gepost op: 29-03-2023, 09:42:56 »
Was bij de laatste opdracht een doel meer weer verantwoordelijk voor een verdubbeling oid van het bedrag?
Want ik zou eerlijk gezegd denken dat de winst van verbruiken van geldaardappels dan groter is dan het verlies?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #35 Gepost op: 29-03-2023, 13:52:36 »
Was bij de laatste opdracht een doel meer weer verantwoordelijk voor een verdubbeling oid van het bedrag?
Want ik zou eerlijk gezegd denken dat de winst van verbruiken van geldaardappels dan groter is dan het verlies?
Ja en Nee.
3 keer raak schieten was 3 keer 700 Euro (14 kg a 50 Euro) erbij, dus 3 keer raak schieten met aardappels leverde 2100 Euro op. Van de maximaal 9 keer de te verdienen inzet zijn alleen opdrukken (team Conny-Ruben-Lancelot) en hardlopen met rugzak (team Toos-Leïla) misgegaan.

Lieselot zat op een ideale positie om te mollen, maar dat valt wel op. Ze hebben veel aardappels geschild met zijn tweeën, maar het zou me niks verbazen als Lies-A-Lot (liegt veel op zijn Engels) ook hier weer gelogen heeft over: 'Ik doe er drie tegenover een patat van u' en dat ze kleinere aardappels schilt omdat er in grote aardappels veel meer slechte plekken zitten. In de pan zaten heel veel grote aardappels.

Bij 18 kg was er maximaal 18 x 50 Euro is 900 Euro x 9 rondes is 8.100 Euro te verdienen. In de pan zou zeker 20 kg passen. De theoretisch maximale opbrengst was boven de 10.000 euro. Bij 14 kilo en 9 geslaagde opdrachten zakt de opbrengst van 8100 naar 6300 Euro. (9x700). De werkelijke opbrengst was 7 x 700 Euro is 4.900 Euro.

Lieselot zou bijvoorbeeld 2 kg minder schillen (20-18) en was door harder te rennen het verbruik door de schutters van de 18 kg naar 14 kg bijvoorbeeld 18 naar 16 kg geweest. Door haar handelen is de maximale opbrengst van 10.000 Euro al teruggebracht naar 9 x 14 x 50 is 6.300 Euro. Dus door minder enthousiast te schillen en minder hard te lopen verspil je zo al 3700 Euro van de 10.000. Toch iets om over na te denken.
« Laatst bewerkt op: 29-03-2023, 14:05:54 door foxhunter »

Online Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #36 Gepost op: 29-03-2023, 17:05:38 »
Was het trouwens zo dat ze in de pan bij de lamp alleen een geschilde aardappel mochten gooien? Want ik dacht dat afentoe te zien gebeuren en vond dat ook een bijzondere keuze..

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #37 Gepost op: 29-03-2023, 18:05:42 »

Lieselot zat op een ideale positie om te mollen [...]
In de pan zou zeker 20 kg passen. De theoretisch maximale opbrengst was boven de 10.000 euro. [...]
De werkelijke opbrengst was 7 x 700 Euro is 4.900 Euro. [...]
Dus door minder enthousiast te schillen en minder hard te lopen verspil je zo al 3700 Euro van de 10.000. Toch iets om over na te denken.

Dat schijnbare verlies is op basis van een enorme veronderstelling, >20kg ipv 18kg in een volle 'pan' (emmer). Ik ga daar even niet in mee; ik denk dat het 'wegspelen' van aardappels nog best meevalt. -afgezien van nepmollerij. Is Samya er misschien juist op teveel Lieselot vragen uitgegaan vanwege haar verdacht gejas..?

edit getallen aangepast
« Laatst bewerkt op: 30-03-2023, 10:08:41 door Mollem »

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #38 Gepost op: 29-03-2023, 18:23:18 »
Was het trouwens zo dat ze in de pan bij de lamp alleen een geschilde aardappel mochten gooien? Want ik dacht dat afentoe te zien gebeuren en vond dat ook een bijzondere keuze..

Ja, alleen geschilde aardappelen.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 3: Navy Bootcamp
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2023, 18:37:28 »
Dat schijnbare verlies is op basis van een enorme veronderstelling, 18kg ipv 13kg in een volle pan. Ik ga daar even niet in mee; ik denk dat het 'wegspelen' van aardappels nog best meevalt. -afgezien van nepmollerij. Is Samya er misschien juist op teveel Lieselot vragen uitgegaan vanwege haar verdacht gejas..?
Nee, Lieselot heeft bij Samya veel vertrouwen gewonnen. Door ogenschijnlijk goede inzet. Maar dit is een bootcamp, hier wordt ook van een aardappelschiller prestaties gevraagd. En mijn berekeningen en schatting zijn redelijk nauwkeurig. Het schietverbruik was nu 4 kg uit de pan. Dan hebben we lang niet alle pogingen daarmee gezien. En in die pan zat gewoon 18 kg, had makkelijk 20 kg kunnen zijn in een volle pan en dan nog een bergje erboven. Dan is mijn schatting nog behoorlijk conservatief. En er lagen ook nog genoeg ongeschilde aardappels.
En de twee mislukte opdrachten hebben beide een directe link met de aardappels die de dames in de teil moesten gooien. Eerst eentje te vroeg, dan eentje later en daar gaat het mis. En Toos drie ronden achter elkaar laten  lopen zetten die ploeg op een te grote achterstand om het nog te halen.
En ik vind ook dat de sporters bijzonder weinig hebben laten liggen. Konden ze ook niet, want 3 keer falen in een team gaat opvallen.
Na deze opdracht is Lieselot niet te negeren als molkandidaat.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2023, 11:10:27 door foxhunter »