Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 37810 keer)

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #140 Gepost op: 1-05-2023, 23:33:27 »
Ze kan kiezen ervoor te gaan. Ze kan nog altijd de strijd verliezen. Zoals hierboven beschreven gingen diverse kandidaten voor de laagste score. Het is een eerlijke opdrachtstrijd.

De rode telefoon linken aan deze opdracht is verder wat Heinz deed (en ik vind het een mooie). Hint?!

Je mag best met een potloodstreep Commy doorhalen omwille van dit rode scherm als jij dat zo voelt hoor, dat deed ik in afl. 1 al meteen met Toos omdat die niet deelnam aan afl. 1 door die rode telefoon.

Maar met een dikke markeerstift werken kan in beide gevallen niet. Dan hadden ze deze opdrachten toch niet gehad.... je kunt gewoon geen kandidaten strepen omwille van 1 opdracht. Toos haal ik om vele andere zaken wel onderuit. En zelf vind ik het rode scherm dus een pre. Dus heel comfortabel in de Comfort tunnel  ::ok::
Andere kandidaten konden inderdaad ook voor de laagste score hebben, maar de mol blijft hier een voordeel behouden. De mol weet dat hij/zij zelf de mol is en kan dus makkelijk zorgen dat geen enkele vraag op zichzelf wordt ingevuld, terwijl kandidaten niet zeker wie de mol is. Zij zouden hier enkel gelijke kansen hebben om de laagste score te halen door volledig op zichzelf in te zetten en dan nog zijn ze niet zeker dat er nooit een antwoord overlapt met de mol. Deze laatste strategie zou echter niets uithalen voor de kandidaat, want die wil de laagste score halen met een mogelijke verdachte om die uit te sluiten.

Ik wil er gerust akkoord meegaan dat de mol in dit geval een rood scherm kan krijgen, maar dan moet het wel volgens een op voorhand vaststaand systeem gebeuren, zoals MartinJ eerder al opperde. Het enige waar ik het dan moeilijk mee heb is dat er naar ons toe en naar de kandidaten toe hierover geen transparantie of communicatie is geweest, iets wat ik niet vind passen bij De Mol.

Ik durf ook geen potloodstreep door Comfort te halen omdat ik haar net heel verdacht vind, maar deze opdracht blijft mij hoe dan ook wat dwarszitten. Als het zo blijkt te zijn dat de mol hier echt een rood scherm heeft gekregen, hoop ik dat er in de reünie-aflevering nog een goede uitleg voor komt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #141 Gepost op: 1-05-2023, 23:47:50 »
Ik wil er gerust akkoord meegaan dat de mol in dit geval een rood scherm kan krijgen, maar dan moet het wel volgens een op voorhand vaststaand systeem gebeuren, zoals MartinJ eerder al opperde.
De makers weten dus wat hun te doen staat, mocht ze hier nog niet aan gedacht hebben, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #142 Gepost op: 2-05-2023, 08:50:53 »
Toch nog maar eens goed over nagedacht en ik denk dat in dit geval Comfort toch wel de mol kan zijn. Met name om het feit dat ze ook haar eigen foto mocht raden. Dit had geen belang voor de pot, maar was gewoon gratis 2 testvragen, waardoor er een reden was om het scherm van kleur te laten veranderen.
Beetje vaag om je eigen foto te moeten raden.


Tikkeltje flauw dat het om testvragen gaat, waarbij de testresultaten van de mol normaal geen enkel belang hebben. Maargoed. Ik denk dat er prima een andere manier was geweest om met zekerheid geloofwaardig door te gaan als mol.

Maar De Mol kennende zou het me ook niks verbazen als er doorheen de aflevering of serie dan wel verwijzingen zitten naar het rode scherm.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #143 Gepost op: 2-05-2023, 09:45:23 »
Toch nog maar eens goed over nagedacht en ik denk dat in dit geval Comfort toch wel de mol kan zijn. Met name om het feit dat ze ook haar eigen foto mocht raden. Dit had geen belang voor de pot, maar was gewoon gratis 2 testvragen, waardoor er een reden was om het scherm van kleur te laten veranderen.
Het is inderdaad goed voor de mol dat er sowieso 2 testvragen opnieuw kunnen worden ingevuld, maar het maakt de opdracht ook gewoon spannender, want het zorgt ervoor dat eender welke kandidaat in ieder geval minstens 2 testvragen opnieuw mag invullen met een mogelijke verandering van het scherm. Anders valt er een deel van de spanning van de opdracht weg als er geen enkele testvraag opnieuw mag ingevuld worden.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #144 Gepost op: 2-05-2023, 09:59:02 »
Ik denk inderdaad dat de mol hier, gezien deze specifieke opdracht, een rood scherm had kunnen krijgen. Het zou goed zijn om dit eens te laten gebeuren, zodat we in alle volgende seizoenen toch altijd twijfelen over een kandidaat die na een rood scherm weer terugkomt.

Als Comfort de mol is, dan was natuurlijk de hele opdracht doorgestoken kaart. Dat staat me een beetje tegen. Het is letterlijk onmogelijk voor de mol om uit het spel te gaan. Het was leuker geweest als ze een rood scherm kreeg in een opdracht waarin ze niet alles 100% kon controleren.

Dus: ja, ik denk dat het kan, ik ben fan van het principe, maar de uitvoering vond ik (als ze de mol is) niet geweldig.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #145 Gepost op: 2-05-2023, 10:41:35 »
Ik denk ook als je het andersom redeneert dat het raar is. Normaal met twists dat een afvaller zichzelf kan redden dan doen ze heel geheimzinnig over wie daadwerkelijk het rode scherm heeft gekregen, omdat je graag wil dat er onduidelijkheid over is bij de kandidaten en het publiek. Maar juist nu was dat rode scherm voor iedereen duidelijk. Juist dat die geheimzinnigheid hierover en dat je iemand met een rood scherm al kan afschrijven wegvalt, is het logisch dat het deze keer dus het doel had om zand in onze ogen te strooien.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #146 Gepost op: 2-05-2023, 10:51:09 »
Comfort de mol is, dan was natuurlijk de hele opdracht doorgestoken kaart. Dat staat me een beetje tegen. Het is letterlijk onmogelijk voor de mol om uit het spel te gaan. Het was leuker geweest als ze een rood scherm kreeg in een opdracht waarin ze niet alles 100% kon controleren.
Maar dat was hier zo.; je kunt niet alles 100% controleren als er meerdere kandidaten op je nek zitten die OOK een makkelijke test invullen, want die hoeven niet meer te spreiden en moeilijk doen maar BAM, alles op 1, net als de mol. Laten we dat eens onderzoeken want er is nog wel een interessant dingetje. Stel Commy was er niet in geslaagd de test als slechtste te maken. Twee redenen daarvoor:

1- Er waren veel kandidaten die ervoor gingen, en iedereen moet even nadenken tussen wie je ook alweer inzat bij dit of dat ontbijt, etc. dus je kan op tijd verliezen aangezien de kandidaten de test razendsnel zullen invullen
2- Je wilt de test niet ZO slecht maken dat je aan je eigen foto's niet genoeg hebt om terug te komen, om zoveel mogelijk geld uit de pot te spelen, dus je houdt je een beetje in, met het risico dat je verslagen wordt

Dan was zij dus als een na laatste... en wat als de echte kandidaat nu toch goed corrigeert. Maar goed, het is een woordenspel. Erik legde het al uit:
De mol is geen kandidaat
Dus gaat dan niet naar huis.

Ik denk inderdaad dat de mol hier, gezien deze specifieke opdracht, een rood scherm had kunnen krijgen. Het zou goed zijn om dit eens te laten gebeuren, zodat we in alle volgende seizoenen toch altijd twijfelen over een kandidaat die na een rood scherm weer terugkomt.
Precies. En on topic: jaren geleden in de beginfase van Wie is de Mol was de vaste tekst van de test altijd "de mol krijgt nooit een rood scherm". Dit werd veranderd naar "de mol gaat nooit naar huis". Sinds die verandering kan de mol dus een rood scherm krijgen.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2023, 10:53:27 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #147 Gepost op: 2-05-2023, 10:53:36 »
En on topic: jaren geleden in de beginfase van Wie is de Mol was de vaste tekst van de test altijd "de mol krijgt nooit een rood scherm". Dit werd veranderd naar "de mol gaat nooit naar huis". Sinds die verandering kan de mol dus een rood scherm krijgen.

Echt? Waar zijn de factcheckers? ::vergroot::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #148 Gepost op: 2-05-2023, 10:54:50 »
Angela Groothuizen ::love::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #149 Gepost op: 2-05-2023, 12:22:00 »
Met name om het feit dat ze ook haar eigen foto mocht raden. Dit had geen belang voor de pot, maar was gewoon gratis 2 testvragen, waardoor er een reden was om het scherm van kleur te laten veranderen.
Dat ze voor haar eigen foto wel 2 testvragen kreeg maar geen geld is voor mij een rode vlag. Waarom geen geld als bij de andere foto's? Je kan wel zeggen dat je die 500 euro dan gratis krijgt maar vergeet niet dat er bij elke foute foto 500 uit de pot ging. Ter compensatie mag je best alvast één foto goed hebben

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #150 Gepost op: 2-05-2023, 12:24:23 »
Eens, dat is raar. Of je eigen foto is zoals alle anderen (geld + testvragen) of hij wordt volledig overgeslagen. Dit was vreemd.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #151 Gepost op: 2-05-2023, 13:45:17 »
Wat mij opviel aan het begin van aflevering 5, tijdens de terugblik op aflevering 4, is dat we eerst het rode scherm van Leïla te zien krijgen en later pas 't groene scherm van Comfort.
Geven ze met deze niet-chronologische volgorde aan dat de volgorde eigenlijk ook niet klopt, dat Leïla's rode scherm eigenlijk eerder hoorde?

Maar misschien de terugblikken wel vaker in niet-chronologische volgorde...

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #152 Gepost op: 2-05-2023, 16:23:41 »
Dat ze voor haar eigen foto wel 2 testvragen kreeg maar geen geld is voor mij een rode vlag. Waarom geen geld als bij de andere foto's? Je kan wel zeggen dat je die 500 euro dan gratis krijgt maar vergeet niet dat er bij elke foute foto 500 uit de pot ging. Ter compensatie mag je best alvast één foto goed hebben

Omdat als niemand haar zou helpen de spanning er ook af was. Nu had ze zich nog kunnen redden met twee extra vragen, nog spannender.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #153 Gepost op: 2-05-2023, 16:25:35 »
En on topic: jaren geleden in de beginfase van Wie is de Mol was de vaste tekst van de test altijd "de mol krijgt nooit een rood scherm". Dit werd veranderd naar "de mol gaat nooit naar huis". Sinds die verandering kan de mol dus een rood scherm krijgen.
Maar dat werd gezegd in Wie is de Mol en heeft dus niet te maken met De Mol. Hier kunnen we dus geen conclusies uit trekken.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #154 Gepost op: 2-05-2023, 16:30:14 »
Maar dat werd gezegd in Wie is de Mol en heeft dus niet te maken met De Mol. Hier kunnen we dus geen conclusies uit trekken.

Basis concept regels staan toch echt vast bij de originele makers van de Mol. Daar moeten buitenlandse versies zich ook aan houden. Dus het kan wel een indicatie zijn over wat er mogelijk is binnen de concept regels van de originele makers.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #155 Gepost op: 2-05-2023, 16:32:52 »
De Belgische blijft dan ook de sterkste productie. Sensatieregels zoals het roodscherm wat toegelaten kan zijn, lijkt me iets wat ze niet zouden doen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #156 Gepost op: 2-05-2023, 16:33:53 »
Een tot het bot ontgoochelde kandidaat in de stromende regen in Liedekerke achterlaten om op reis te gaan met een ander had ik ook niet direct verwacht.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #157 Gepost op: 2-05-2023, 16:35:28 »
Een tot het bot ontgoochelde kandidaat in de stromende regen in Liedekerke achterlaten om op reis te gaan met een ander had ik ook niet direct verwacht.
Die kandidaat had daarentegen wel een kans gekregen om zichzelf te redden, zowel via een test als via de opdracht zelf. En hij kreeg het mooiste cadeau door het jaar daarop wel echt te mogen deelnemen.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #158 Gepost op: 2-05-2023, 16:37:08 »
Basis concept regels staan toch echt vast bij de originele makers van de Mol. Daar moeten buitenlandse versies zich ook aan houden. Dus het kan wel een indicatie zijn over wat er mogelijk is binnen de concept regels van de originele makers.
Er is wel een verschil tussen wat er mag binnen het concept en wat dus in andere landen gebeurt en wat er in de Vlaamse reeks zelf gebeurt.

Zelf vind ik Comfort ook heel verdacht, maar heel deze opdracht blijft mij toch dwarszitten daarbij. Het is gewoon niet naar de gewoonte van de makers om de kandidaten hier op een verkeerd been te zetten en geen goede uitleg te geven op het moment dat het spel gespeeld wordt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #159 Gepost op: 2-05-2023, 16:38:17 »
Die kandidaat had daarentegen wel een kans gekregen om zichzelf te redden, zowel via een test als via de opdracht zelf. En hij kreeg het mooiste cadeau door het jaar daarop wel echt te mogen deelnemen.


Dat hadden ze leuk opgelost inderdaad. Maar ik wil maar zeggen dat er ook onverwachte (sensationele) dingen kunnen gebeuren waar niet iedereen even blij mee zal zijn.