Poll

Had de mol hier een rood scherm mogen krijgen?

Ja, ik vond het een geslaagde twist.
27 (34.6%)
Ja, maar we hadden in de aflevering meer informatie moeten krijgen over de spelregels.
25 (32.1%)
Nee, maar met andere spelregels of bij een ander spel zou de mol wel een rood scherm kunnen krijgen.
11 (14.1%)
Nee, de mol zou nooit een rood scherm moeten kunnen krijgen.
15 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 78

Auteur Topic: Kan de mol een rood scherm krijgen?  (gelezen 28887 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #220 Gepost op: 3-05-2023, 15:49:24 »
Als die nu ja zou zeggen had die dat net zo goed kunnen vermelden in de vierde aflevering voor de eliminatie en was heel deze discussie niet nodig geweest.
Waarom? Dit is een heel algemene vraag, het gaat niet over een bepaalde serie, laat staan zo precies als een serie, vierde aflevering, voor de eliminatie. Je kunt het nu ook aan Rik vragen wat dat betreft. Is dat wel eens gebeurd? Factcheckers? Vast wel, en Rik heeft vast ja gezegd want het lijkt me niet dat je eromheen hoeft te draaien, it's all in the game.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #221 Gepost op: 3-05-2023, 17:06:31 »
Gilles hoeft helemaal niks te zeggen of uit te leggen.
Het is logisch dat de mol een rood scherm kan krijgen anders kunnen/moeten ze deze opdracht helemaal niet doen.

Indien dat gebeurd is is het sowieso in scene gezet. Alles wat de mol doet is van tevoren in scene gezet. Zo werkt dit spel.

Is het misleiding van de kandidaten?
JA

kan dat?
JA

Vindt iedereen dat tof?
NEE

Maar het kan.

Hoop dat het snel zondag is  ::)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #222 Gepost op: 3-05-2023, 17:43:20 »
Tijdens de eerste aflevering van seizoen 4 werden de kandidaten gelijk opgesplitst in twee groepen: de groep die op de vraag 'Wil je de Mol zijn?' ja hadden geantwoord, en de groep die nee had geantwoord. Uiteraard zat de mol in de groep die ja had geantwoord, want anders was die niet gekozen als mol. Maar juist omdat niemand kon geloven dat ze dit echt al in aflevering 1 zouden verklappen, konden de makers dit juist prima doen.
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #223 Gepost op: 3-05-2023, 17:45:45 »
is logisch dat de mol een rood scherm kan krijgen anders kunnen/moeten ze deze opdracht helemaal niet doen.
Dit bedoel ik precies (al jaren ::) ). Gilles kan nooit NEEN antwoorden, dus het is de keuze tussen draaien, wispelen en fouffelen, OF gewoon JA zeggen.

Dat laatst zal hij doen op zo'n algemene vraag, want wat heeft hij te verliezen? Hij gooit het gewoon op de Algemene Wie Is De Mol Wereldwijd, het bekende AWIDMW ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #224 Gepost op: 3-05-2023, 18:01:27 »
Ik vind dat heel dubbel, maar mocht het zo zijn dat Commy de mol is dan hoop ik dat men in de laatste aflevering met een uitleg komt waar ik me kan in vinden.
Laat ik alvast een poging wagen. Ben benieuwd wat je hiervan vindt.

Het enige wat de mol mag doen is aangeven of hij wil spreiden op één verdachte of spreiden op twee. Precies wat de andere kandidaten ook hebben gedaan, dus daarin is de mol dan gelijk.
Deze zou je random kunnen laten kiezen door de computer of de mol laten aanwijzen, wat je ook maar het meest eerlijke vindt. Uiteraard zit de mol niet bij die verdachten. Zeg voor het gemak Thomas en Ruben.

Nu gaat de computer de test maken namens de mol.
Vraag 1. Is de mol een man of een vrouw?
Aangezien Thomas en Ruben man zijn, kiest de computer voor man. Is de mol een man dan scoort de computer 1 punt anders niet, dat spreekt voor zich. Als Comfort de mol zou zijn dan scoort Comfort hier dus geen punt.

Vraag 2. Wat was de positie van de mol in opdracht X?
Zaten Thomas en Ruben toevallig in hetzelfde groepje dan doe je hier hetzelfde als bij vraag 1. Kies voor het antwoord dat hierbij hoort.
Zitten ze in een ander groepje dan kies je het groepje waar de eerste verdachte (Thomas ) in zat.
Zat de mol ook in dit groepje, dan scoort de mol weer een punt. Dat is duidelijk.

Vraag 3. Had de mol zus of zo?
Als het antwoord voor Thomas en Ruben gelijk is dan weer hetzelfde als vraag 1.
Is het ongelijk, dan kiest de computer nu voor de andere kandidaat, Ruben.

Bij een volgende vraag is Thomas weer de keuze, mochten de antwoorden verschillend zijn.
Dit blijf je herhalen tot en met de laatste vraag. De mol heeft nu dus eigenlijk perfect gespreid over 2 kandidaten.

Bij één kandidaat is het heel simpel: alle vragen gaan op die ene kandidaat en de computer bepaalt de score die gehaald zou zijn als alle vragen op die ene kandidaat zouden zijn ingevuld.

Het valt absoluut niet te voorspellen of de mol hiermee, als hij spreidt over 2 kandidaten, beter of slechter scoort dan een andere kandidaat die ook over 2 kandidaten spreidt en daarbij niet de juiste mol meeneemt. En zo wil je het ook.

Kandidaten die spreiden over 2 kandidaten en daarbij de juiste mol hebben gekozen, zullen sowieso veel beter scoren dan de mol en andere kandidaten die net als de mol spreiden over 2 verkeerde mollen of tunnelen op de verkeerde mol. Die krijgen vanzelf groen en houden groen. Tenminste als we ervan uitgaan dat lang niet iedereen op de juiste mol zit.

Komt nu het resultaat van de mol er als slechtste uit dan krijgt de mol een rood scherm en gaat degene die de test als slechtst had gemaakt van de overige kandidaten naar huis. Jammer, maar helaas. Schade sowieso beperkt want deze kandidaat had toch al de slechtste test gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 18:05:58 door MartinJ »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #225 Gepost op: 3-05-2023, 19:07:40 »
Sorry Martin, kan me daar niet in vinden. Dit is alleen een uitleg hoe het spel in elkaar had kunnen zitten (en die kan ik zelf ook bedenken).

Ik wil een goed verhaal horen wat de kandidaten precies hebben gehoord en of zij daaruit hadden kunnen opmaken dat een gok nemen veel risico met zich meebracht omdat de mol ook echt meedeed aan het spel. En als dat het geval was, waarom mochten wij dat dan niet mochten weten. Tot die tijd is deze variant voor mij een enorm spelbederf.

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #226 Gepost op: 3-05-2023, 19:25:49 »
Gilles zegt in grote lijnen 2x min of meer dit
Vanavond tijd voor een nieuwe eliminatie
En dus risico op een rood scherm
Al moet ik dat vanavond geen risico noemen
Want de KANDIDAAT die vanavond een rood scherm krijgt,
Krijgt de kans terug te gaan in de tijd
Om een deel van de eliminatietest opnieuw in te vullen
En dus misschien het testresultaat kan verbeteren
En die KANDIDAAT kan terugkeren in het spel
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #227 Gepost op: 3-05-2023, 19:52:11 »
Als ik me niet vergis wordt er ergens ook nog gezegd dat de afvaller de kans krijgt om enkele testvragen opnieuw in te vullen. Als ze echt de mol in de DeLorean willen zetten kunnen ze die afvaller beter schrappen en vervangen door de kandidaat met het rode scherm.

Precies. als Comfort voor de 2e maal haar scherm gaat zien benoemt  Gilles dat nogmaals en zegt  dat ze de afvaller was. Zou hij dat bij de mol ook zeggen? Een mol kan niet afvallen. Dat zou betekenen dat Gilles in het complot zit en ook een toneelstukje speelt. Dat kan ik me niet voorstellen  ::ohno::
Er is al eens eerder gezegd dat hij nooit liegt en als dit voor het spel noodzakelijk is dan zegt hij dat van te voren.



Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #228 Gepost op: 3-05-2023, 20:00:16 »
Precies. als Comfort voor de 2e maal haar scherm gaat zien benoemt  Gilles dat nogmaals en zegt  dat ze de afvaller was. Zou hij dat bij de mol ook zeggen? Een mol kan niet afvallen. Dat zou betekenen dat Gilles in het complot zit en ook een toneelstukje speelt. Dat kan ik me niet voorstellen  ::ohno::
Er is al eens eerder gezegd dat hij nooit liegt en als dit voor het spel noodzakelijk is dan zegt hij dat van te voren.

Goed opgemerkt. Als Comfort dan toch de roodscherm mol was, had hij het niet zo verwoord.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #229 Gepost op: 3-05-2023, 20:05:09 »
Daar moet je niet teveel achter zoeken. Als het mogelijk is voor de mol om een rood scherm te hebben, dan gebruiken ze natuurlijk ook dezelfde terminologie als altijd. Ze gaan daar niet omzichtig omheen zitten draaien. Anders kan je nooit de mol een rood scherm geven en terug laten komen, dan valt de woordkeus direct op.

Anders gezegd: als ze een heel toneelstuk op touw zetten om de mol een rood scherm te geven, dan gaan ze dat verder natuurlijk op geen enkele manier weggeven. Dus ik zou niet teveel waarde hechten aan een bepaalde woordkeus.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #230 Gepost op: 3-05-2023, 20:07:34 »
Ik ben niet blij met het antwoord van Gilles. Ik had gewild dat hij vager er over deed. Dit lijkt meer op indekking en schadecontrole.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #231 Gepost op: 3-05-2023, 20:09:47 »
Nou, ik heb hem nog even scherp aangezet met een riposte die Gilles zo aardig was te nemen..... in elk geval is zijn antwoord (natuurlijk!) JA:

[20:04] <@Molcrazy> we gaan door met een vraag van Lo!
[20:05] <+Lo> : Kan de mol een rood scherm krijgen? « R wijd gerust uit over deze vraag Gilles haha))
[20:05] == Floor [5743d8d7@mol3.realitynet.org] has quit [Quit: CGI:IRC]
[20:05] <@Gilles> Hahaha die had ik wel zien aankomen :-)
[20:05] == Cera [5c58aae1@rn-1412C875.realitynet.org] has quit [Ping timeout: 183 seconds]
[20:05] == Molbeer [6d809fde@rn-1412C875.realitynet.org] has quit [Ping timeout: 181 seconds]
[20:05] == Elleiram_ [d5e9e607@rn-1412C875.realitynet.org] has joined #huiskamer
[20:05] <@Gilles> Het korte antwoord is ja: natuurlijk kan de mol een rood scherm krijgen.
[20:05] == TisIkke [b2747d0b@mol3.realitynet.org] has joined #huiskamer
[20:05] <@Gilles> De enige in steen gebeitelde regel is dat de mol niet naar huis kan worden gestuurd.  Voor de rest doet de mol alles wat andere kandidaten ook doen. Vrijstellingen nemen, pasvragen nemen, maar dus ook elke aflevering de eliminatietest invullen.  Dat wil zeggen dat het theoretisch perfect mogelijk is om als mol  - als er zoals hier een opdracht met geld is aan verbonden - het rode scherm te krijgen. 
[20:06] == Dennis [5ed1706c@rn-1412C875.realitynet.org] has quit [Ping timeout: 180 seconds]
[20:06] <@Gilles> Of dat ook effectief is gebeurd, dat moeten jullie natuurlijk zelf zien uit te vissen :)
[20:06] <@Molcrazy> we gaan het zondag te weten komen ;)
[20:06] <+Lo> Ik ben het met je eens, maar veel molloten vonden je tekst suggestief, en vonden Leila zielig.
[20:06] <@Molcrazy> de volgende vraag is van BlijBlijBlij
[20:07] == Elleiram [d5e9e607@rn-1412C875.realitynet.org] has quit [Ping timeout: 180 seconds]
[20:07] == Molstein [6d85d87a@rn-1412C875.realitynet.org] has joined #huiskamer
[20:07] == Molbeer [6d809fde@rn-1412C875.realitynet.org] has joined #huiskamer
[20:07] <@Molcrazy> Jullie zijn naar Arizona geweest... waarom bezochten jullie in hemelsnaam niet de Grand Canyon?!
[20:07] == Martijn [8d87798c@rn-1412C875.realitynet.org] has joined #huiskamer
[20:07] <@Gilles> Nou Lo, neem het van me aan: er zat niets suggestiefs in. Dit was een spel op het scherp van de snee. Maar zoals steeds in De Mol is geen enkel scenario uitgesloten.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #232 Gepost op: 3-05-2023, 20:10:36 »
Haha uiteraard. Zeiden we al  ::ok::

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #233 Gepost op: 3-05-2023, 20:11:09 »
83 mensen hadden het goed.
...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #234 Gepost op: 3-05-2023, 20:11:52 »
Ik ben niet blij met het antwoord van Gilles. Ik had gewild dat hij vager er over deed. Dit lijkt meer op indekking en schadecontrole.
Vraag erop door! Ik ben af, jij nog niet. Ik vind dat het de hele avond hierover moet gaan ::hypocriet:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #235 Gepost op: 3-05-2023, 20:15:02 »
Ik ben blij dat het ook duidelijk is dat de Mol steeds een test moet invullen en dat de Mol hier zelf ook erg spannende momenten zal beleefd hebben.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #236 Gepost op: 3-05-2023, 20:19:21 »
Ik denk niet dat Gilles nu zou kunnen zeggen dat dat niet mogelijk is. Dan zou hij direct zeggen dat Comfort niet de mol is.

Ik hoop dat het niet zo is. Zou het zo'n foute actie vinden van de makers. Zeker omdat ze daarna de mol als enige de kans geven om geld uit de pot te spelen.

En natuurllijk maakt de mol de test, maar bij iedere normale eliminatie maakt het niet uit of de mol de vragen goed of fout beantwoord, want ze kunnen moeilijk de mol naar huis sturen omdat hij de minste vragen goed heeft. Die test maakt hij zodat hij weet wat er gevraagd is en wat de mogelijke antwoorden zijn.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #237 Gepost op: 3-05-2023, 20:19:44 »
Vraag erop door! Ik ben af, jij nog niet. Ik vind dat het de hele avond hierover moet gaan ::hypocriet:: ::ok::

Ik heb nog een sterke vraag klaar staan. Hopelijk mag ik hem stellen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #238 Gepost op: 3-05-2023, 20:33:23 »
Het is vast niet dit

[20:15] <Belgian> Wat is jouw lievelingskleur?

 >:D 8)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kan de mol een rood scherm krijgen?
« Reactie #239 Gepost op: 3-05-2023, 20:38:08 »
Belgische humor, zou hij hard appreciëren. Maar ligt niet in de humorarsenaal van de mods vrees ik.