Auteur Topic: De kans dat een vrouw alle vrouwen wegspeelt vs de kans dat een man dat doet  (gelezen 2868 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Straks gaat nog iemand beweren dat vrouwen beter zijn in de mol ontmaskeren dan mannen, of andersom. :\'(
Dan volg ik nog liever de eindeloze statistiek discussie bij het kaartspel. ::ohno::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw

Overigens is het bij de Mol al twee keer recentelijk voortgekomen dat met een vrouwelijke mol de andere twee finalisten man waren.

Eh ja, omdat Anke vorig seizoen letterlijk wegviel. Die had Uma meteen.

Had ze niemand anders voor nodig...


Offline Lo

  • Forumlid
Straks gaat nog iemand beweren dat vrouwen beter zijn in de mol ontmaskeren dan mannen
Dat was volgens mij wel Tunnelgraver's stelling ja met zijn 31:19  ::rofl::. Maar bij De Mol ligt het dus precies andersom ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
.... zoals ik eerder bewees bestaat bij een vrouwelijke mol in verhouding 2:1 de finale uit mannen!

Die bewering is dus pertinent onjuist en al helemaal geen bewijs.

Bij WIDM is het immers als volgt:

1999 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2003 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2005 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2006 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2007 VROUW - 2 vrouwen en 1 man
2010 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2012 VROUW - 2 vrouwen
2014 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2015 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2019 VROUW - 1 vrouw en 1 man
2021 VROUW - 2 vrouwen

De verhouding is dus 14 vrouwen tegen 9 mannen als een vrouw de Mol is.
Hiermee is bewezen dat als een vrouw de Mol is bij WIDM, mannen juist ondervertegenwoordigd zijn in de finale.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Als je de Mollen buiten beschouwing laat, dan waren er 31 vrouwen finalist en maar 19 mannen bij WIDM.
:o

Lo zit te zw........, bij een vrouwelijke mol is de kans nog groter dat er vrouwen in de finale komen dan anders, terwijl die kans over het algemeen al groter is. Oftewel vrouwen hebben een vrouwelijke mol beter door dan mannen. En ze hebben ook een mannelijke mol beter door, maar bij een vrouwelijke mol is het verschil dus nog groter.

Maar is ook bekeken hoeveel vrouwen en mannen bij elkaar als kandidaat meededen? Of is het altijd fifty-fifty?
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 10:03:39 door Run »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Ja, dat is nagenoeg 50/50. Even uit mijn hoofd was er ooit eens een seizoen met 11 deelnemers, dus toen niet perfect 50/50. Maar over de jaren komt het eigenlijk wel op 50/50 neer. En dan zie we dus dat bij WIDM vrouwen een aanzienlijk grotere kans hebben om de finale te bereiken. De cijfers zijn onomstotelijk.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Het was mij al wel opgevallen dat bij een vrouwelijke mol mannen sneller afvallen dan anders en dat vrouwen beter een molvrouw lijken door te hebben, maar dat over het algemeen vrouwen vaker in de finale komen was me nog niet opgevallen.
Tjonge, wat een verschil!
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 10:06:22 door Run »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Ja, dat klopt Run. Als bij WIDM een vrouw de Mol is, blijken er vooral vrouwen in de finale te komen. Maar goed, zoals gezegd zijn er wel eens uitzonderingen. Al zijn de twee volledige vrouwenfinales bij WIDM wel veelzeggend.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
Als er maar 19 mannen en maar liefst 31 vrouwen in de finale zitten dan is er bij het gemiddelde automatische ondervertegenwoordiging natuurlijk. Mij valt dan op dat bij een vrouwelijke mol er veel meer mannen dan dat gemiddelde in de finale zitten.

Het is erom begonnen dat Commy overbleef als enige vrouw van de 5. Wellicht is het 'effect' dan sterker. Ik heb dus breder gekeken dan alleen de 'finale' (dat zelf al verschilt in aantal kandidaten) maar gewoon de laatste 5 wb. 1 mol. Omdat we nou eenmaal nu in dat precieze scenario zitten, met Commy tegenover 4 mannen. Heeft dat betekenis of niet?

Maar goed, ik zal nu even van de finale uitgaan want die cijfers hebben we nu bijna allemaal voorhanden. Bij De Mol komt het statistisch vaak voor dat een vrouwelijke mol louter mannen in de finale heeft, zoals Leendert al zei tweemaal recent, en in het begin een keer, dat zo'n extreem voorbeeld plaatshad. Dat is dan al 3x van de 5 vrouwelijke mollen, en die andere 2x dat een vrouw de mol was ben ik benieuwd hoeveel mannen daar dan bij in de finale zaten. Ik heb zelf die oude series niet gezien.

Neem je daar het gemiddelde van 1 man 1 vrouw dan heeft een vrouwelijke mol dus al 8 mannen bij zich gehad (of zelfs 10 mannen door finales van 4 personen) t.o.v. maar 2 vrouwelijke kandidaten. Zelfs 4:1 of meer en niet 2:1 bij De Mol......
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Als er maar 19 mannen en maar liefst 31 vrouwen in de finale zitten dan is er bij het gemiddelde automatische ondervertegenwoordiging natuurlijk. Mij valt dan op dat bij een vrouwelijke mol er veel meer mannen dan dat gemiddelde in de finale zitten.

De verhouding is dus 14 vrouwen tegen 9 mannen als een vrouw de Mol is. Hiermee is bewezen dat als een vrouw de Mol is bij WIDM, mannen juist ondervertegenwoordigd zijn in de finale.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Bij De Mol komt het statistisch vaak voor dat een vrouwelijke mol louter mannen in de finale heeft
Dat is juist niet zo, vaker vrouwen bij een vrouwelijke mol.

Tunnelgraver en Lo, zijn jullie man of vrouw? Zou sowieso fijn zijn om te weten bij iedereen.
Ik heb zo het idee dat de mannen op dit forum oververtegenwoordigd zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 10:33:58 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Dat is juist niet zo, vaker vrouwen bij een vrouwelijke mol.
Andersom dus, zie even staatje van Wouter op de vorige pagina.

Het was mij opgevallen dat bij een vrouwelijke mol vrouwen sneller afvallen dan anders, en als over het algemeen vrouwen verder komen in de serie dan wordt de situatie nog extremer natuurlijk. Daar ben ik op gaan tellen, aangezien het nu zo spannend is, namelijk Commy zelfs als enige vrouw bij de laatste 5.

Je zou bij de laatste 4/5 door de ondervertegenwoordiging van mannen maar 1 a 2 mannen bij een vrouwelijke mol verwachten maar dat zijn er dus veel meer. In De Mol is het zelfs extreem, 5x meer mannen dan vrouwen. Goede kans dat dit het effect is van Onbekende Vlamingen t.o.v. de Bekende Nederlanders. Conclusie: de kans dat Commy de mol is op basis van de cijfers is erg groot. Je verwacht veel mannen ver komen in een serie met een vrouwelijke mol (5x meer dan vrouwen), en dat is hier het geval.

9 vrouwen telde Wouter in de finale in totaal, waarvan dan 2 bij een vrouwelijke mol. In de series met een mannelijke mol zaten dan nog 7 vrouwen in de finale: veel meer vrouwen dan mannen.

Stel je eens voor dat Commy niet de mol zou zijn.... dan trotseert ze beide statistieken, gaat ze er helemaal tegenin ::ohno:: ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Die hyperfocus op geslacht ook altijd, en dan ook nog van het verkeerde programma!  ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Als je de Mollen buiten beschouwing laat, dan waren er 31 vrouwen finalist en maar 19 mannen bij WIDM.
Om uit te zoeken hoe significant dit verschil is laat ik de computer 50 keer een muntje opgooien en tellen hoe vaak dat munt is. Die tel ik bij elkaar op. Dit doe ik 1000 keer. Daarbij tel ik hoe vaak er 19 keer munt valt of minder van die 50 keer gooien.
Dat was 65 keer het geval. Dat betekent dat in 13% van de gevallen je zo'n 19 - 31 verdeling of schever zou krijgen als finalisten gemiddeld even vaak man en vrouw zouden zijn.

Offline Lo

  • Forumlid
Ja ik ben het met Leendert en jou eens dat het aantal cijfers aan de lage kant is, wat een grote onzekerheidsmarge geeft natuurlijk, dus ik zou het zeker niet als doorslaggevend beschouwen maar als een steekproef. Ik heb ook geijverd voor een bredere groep, niet alleen finalisten 3 of 4, maar kijken naar de 4 of 5 laatsten, dan ben je al over de helft van het spel.

het verkeerde programma!  ::rofl::
Nou, Wouter's cijfers zijn van De Mol, en zoals we die nu hebben is de steekproef heel duidelijk; 5:1...... dat schreeuwt dat Commy de mol is ::bravo:: ::trots::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Het omgekeerde schijnt ook voor te komen. Ik ken iemand die onmiddellijk molvibes krijgt bij blondines. Ik noem hier geen namen, maar jullie weten misschien wel wie ik bedoel.

Ik vraag me af wij je bedoelt. Commy was nu niet bepaald verdacht dit seizoen.

Nou, Wouter's cijfers zijn van De Mol, en zoals we die nu hebben is de steekproef heel duidelijk; 5:1...... dat schreeuwt dat Commy de mol is ::bravo:: ::trots::

En Lo, dit valt niet te analyseren. Zeker dat je het juiste programma voor je hebt? Misschien bedoel je Expeditie Robinson. Tunnelgraver zijn statistieken zijn glashelder.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 14:02:00 door Belgian Mol »

Offline Lo

  • Forumlid
Tunnelgraver zijn statistieken zijn glashelder.
Die betwist ik toch ook niet, ik ben er zelfs van uit gegaan in de analyse........ alleen zijn ze gewoon niet erg boeiend. Gewoon een verkeerde stelling want waarom gaat de stelling over de kans dat een mol ALLEN 'wegspeelt'? Dat maakt de steekproef wel HEEL beperkt, terwijl ik juist steeds beargumenteer om meer cijfers, niet minder, hier geef ik Erik, Leendert en MartinJ groot gelijk.
Zeker dat je het juiste programma voor je hebt?
Nee, want dat is het andere niet erg boeiende: Tunnelgraver heeft het over WIDM. Verkeerde programma dus, zoals ook door D*N en Erik opgemerkt. Wouterv's statistieken daarentegen zijn WEL van De Mol ::bravo:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Om uit te zoeken hoe significant dit verschil is laat ik de computer 50 keer een muntje opgooien en tellen hoe vaak dat munt is. Die tel ik bij elkaar op. Dit doe ik 1000 keer. Daarbij tel ik hoe vaak er 19 keer munt valt of minder van die 50 keer gooien.
Dat was 65 keer het geval. Dat betekent dat in 13% van de gevallen je zo'n 19 - 31 verdeling of schever zou krijgen als finalisten gemiddeld even vaak man en vrouw zouden zijn.

Martin, kun jij als statistisch onderlegde hier iets meer over zeggen? Als zo'n verdeling slechts in 13% van de gevallen voorkomt en we zien deze nu bij WIDM (de grootste beschikbare dataset bij dit spel) toch, is dat dan niet opvallend?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Martin, kun jij als statistisch onderlegde hier iets meer over zeggen? Als zo'n verdeling slechts in 13% van de gevallen voorkomt en we zien deze nu bij WIDM (de grootste beschikbare dataset bij dit spel) toch, is dat dan niet opvallend?
Waar zit "alles is data"-Conny als we ze nodig hebben.  ;D

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Ha ha, goeie!    :D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!