Auteur Topic: De kans dat een vrouw alle vrouwen wegspeelt vs de kans dat een man dat doet  (gelezen 2872 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Als zo'n verdeling slechts in 13% van de gevallen voorkomt en we zien deze nu bij WIDM (de grootste beschikbare dataset bij dit spel) toch, is dat dan niet opvallend?

Op basis van een coin flip calculator online is de kans van 19 of minder keer kop bij 50 keer proberen iets minder dan 6% (dat houdt geen rekening met een krimpende poel kandidaten in een gender). Dus dat is opvallend inderdaad, maar het patroon zet zich niet door naar de winnaars (12:12) en de Belgische resultaten bevestigen deze verdeling niet (sterker nog in 3/5 gevallen met een vrouwelijke mol zijn de andere finalisten alleen maar mannen). Dus dat ondermijnt de hypothese dat vrouwen beter in dit spel zijn of dat vrouwen beter in dit spel zijn bij een vrouwelijke mol. Zelfs als er een patroon is, dan lijkt dat - na correcties voor andere factoren - te zwak om er voorspellende waarde aan te verbinden.

Offline Lo

  • Forumlid
patroon
Dat er meer vrouwelijke finalisten zijn heeft verder geen invloed op de flauwe stelling in deze thread. Je kunt nochtans de resultaten wel oprekken....... meenemen tot de laatste 5 + het wegnemen van de voorwaarde in deze thread. Waarom zo eng redeneren dat 1 persoon alle anderen van eenzelfde geslacht moet wegspelen? Een vrouwelijke mol kan ook alle vrouwen behalve 1 wegspelen en het bijna net zo goed doen.

Overigens in dit geval nog versterkt door het feit dat de helft meer vrouwen finalist worden, dus als je overblijft met 2 vrouwen en 3 mannen zegt de statistiek hier dat we met een vrouwelijke mol te maken hebben.

En bij 1 vrouw en 4 mannen, zoals bij Commy, is het signaal dan nog sterker dat we nu met een vrouwelijke mol te maken hebben ::bravo:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ik denk dat vrouwen beter door zowel mannen- als vrouwenogen kunnen kijken. Meer mannen op tv en in films bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat we de mannen goed leren kennen. Doordat we vrouw zijn en vrouwelijke vriendinnen hebben, leren we de vrouwen beter kennen dan dat mannen dat doen. Bovendien is de relatie moeder-dochter vaak veel intensiever dan moeder-zoon. Dus hebben vrouwen een voorsprong op mannen en kunnen ze zowel de mannelijke als de vrouwelijke mol beter ontdekken, gemiddeld gezien.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 18:42:06 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Okay, maar waarom belanden dan slechts 2 vrouwen ten opzichte van 10 mannen in de finale bij een De Mol vrouwenmol serie? Dat is 5x meer mannen. Significant, om het voorzichtig te zeggen. Wellicht dan toch wat te doen met Bekend / Onbekend zijn, dat jouw theorie alleen opgaat bij de echte Gevierde Gasten?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Okay, maar waarom belanden dan slechts 2 vrouwen ten opzichte van 10 mannen in de finale bij een De Mol vrouwenmol serie? Dat is 5x meer mannen. Significant, om het voorzichtig te zeggen. Wellicht dan toch wat te doen met Bekend / Onbekend zijn, dat jouw theorie alleen opgaat bij de echte Gevierde Gasten?
Ik ken de vrouwenmolserie niet.

Als je bedoelt de Vlaamse DeMol, dan kan het zijn dat die een stoerdere inslag heeft dan de Nederlandse Wie Is De Mol. Bij de Vlaamse mol kan iedereen zich inschrijven en vanwege die 'harde' uitstraling zal dat minder vrouwen aantrekken. Ik ben dan ook benieuwd hoe de verhouding man-vrouw is bij de mensen die zich inschrijven voor DeMol.
Ik houd zelf als vrouw ook meer van de 'gezellige' inslag van WIDM, echter ik lees ook James Bond boeken en Raymond Chandler, waarvan de lezers voornamelijk mannen zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 19:17:22 door Run »

Offline Lo

  • Forumlid
Ik ook niet voor het grootste deel.... toch is dat de uitslag in De Mol ::rofl:: ::jaja::

Voor Vlaanderen

1998: mol is vrouw, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)
2000: mol is man, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)

2003: mol is man, mislukt  (finale was met 4 en 2-2)
2016: mol is man, gelukt ( pas in de finale)
2017: mol is vrouw, mislukt
2018: mol is man, mislukt (mannenfinale)
2019: mol is vrouw, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)
2020: mol is vrouw, mislukt
2021: mol is man, mislukt
2022: finale was gemengd


voor de volledigheid, van de 21 finalisten (ik tel de mol niet mee) zijn er 9 vrouwen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ik ben vrouw dus ik begrijp dit lijstje niet. Wat houdt 'gelukt' en 'mislukt' in?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Ik ben een (al dan niet stoere) man en ik begrijp de hele discussie niet.

Offline Lo

  • Forumlid
Ik ben vrouw dus ik begrijp dit lijstje niet. Wat houdt 'gelukt' en 'mislukt' in?
Ik zal het uitleggen, ook voor Heinz. Da's dus op die malle stelling in deze thread "kans dat een vrouw alle vrouwen wegspeelt vs de kans dat een man dat doet"

Tsja ???
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik denk dat vrouwen beter door zowel mannen- als vrouwenogen kunnen kijken. Meer mannen op tv en in films bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat we de mannen goed leren kennen.

Ik zie op zich wel wat in deze theorie. Ik denk ook bijvoorbeeld dat minderheden beter zijn in de mol zijn, omdat ze gewend zijn een double consciousness te hebben (kort gezegd: ze hebben een normaal bewustzijn, maar ze zien zichzelf ook constant door de ogen van de bevooroordeelde anderen). Maar goed, dat is ook maar een theorie.

De voornaamste reden waarom de resultaten bij de Mol en WIDM verschillend zouden kunnen zijn is voor mij de deelnemersgroep. BN-ers zijn niet representatief voor de rest van de bevolking (of specifieker: het selectieproces van de Mol tav de Vlaamse bevolking). Dat levert andere personen op en een andere groepsdynamiek op en daarbinnen moet het spel toch gespeeld worden.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Ik ben een (al dan niet stoere) man en ik begrijp de hele discussie niet.
Ik snap het idee wel, het boeit mij alleen geen zier  ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lo

  • Forumlid
Ik vind het toch interessant, al raakt het aan ongepaste opmerkingen, dat snap ik, toch doe ik een duit in het zakje.
De voornaamste reden waarom de resultaten bij de Mol en WIDM verschillend zouden kunnen zijn is voor mij de deelnemersgroep. BN-ers zijn niet representatief voor de rest van de bevolking (of specifieker: het selectieproces van de Mol tav de Vlaamse bevolking). Dat levert andere personen op en een andere groepsdynamiek op en daarbinnen moet het spel toch gespeeld worden.
Dat zei ik dus ook.

Maar de theorie over vrouwen gaat duidelijk hier niet op aangezien 5x meer mannen de finale bereiken als er een vrouw als mol is in De Mol. Ik denk dan toch dat er een ander segment speelt zoals ik eerder zei, namelijk dat vrouwen elkaar willen beschermen, en dan niet van elkaar verwachten dat ze bedonderd worden (de mol zijn). Dat zag je wel erg duidelijk bij Laila en Lieselot dit jaar.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Op basis van een coin flip calculator online is de kans van 19 of minder keer kop bij 50 keer proberen iets minder dan 6% (dat houdt geen rekening met een krimpende poel kandidaten in een gender).
Je kan moet die kans met 2 vermenigvuldigen. Van tevoren is niet bepaald dat je alleen geïnteresseerd bent in meerderheid man of meerderheid vrouw. Je kijkt gewoon wat eruit komt.
Werkt eigenlijk hetzelfde als bij bridge als je kijkt naar de kans dat een kleur bij de tegenpartij scheef verdeeld zit, bijvoorbeeld west een 4kaart en oost een singelton (1kaart). Omdat de 4-kaart ook bij oost kan zitten om dezelfde verdeling te krijgen vermenigvuldig je de kans op 4-1 (west-oost) met 2.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 20:09:43 door MartinJ »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Je kan moet die kans met 2 vermenigvuldigen. Van tevoren is niet bepaald dat je alleen geïnteresseerd bent in meerderheid man of meerderheid vrouw.

Je hebt gelijk. Dus de kans op een zo scheef (of schever) resultaat komt dan zo net onder 12% uit. Laag, maar ik heb wel het gevoel dat er selectief gezocht is naar een statistiek met een scheef resultaat. Ik zeg het nog maar eens: de winnaars - toch de overtreffende trap van het goed doen in het spel - zijn in WIDM 12:12.

Offline Soes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Eigenlijk zou je ook nog moeten meenemen of de finalekandidaten in de finale op de mol hebben gestemd. Ik weet niet of het bij de Vlaamse mol is gebeurd, maar in de Nederlandse serie zaten finalekandidaten regelmatig verkeerd (Roderick, Eva, Renate, Regina, Freek)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Eigenlijk zou je ook nog moeten meenemen of de finalekandidaten in de finale op de mol hebben gestemd. Ik weet niet of het bij de Vlaamse mol is gebeurd, maar in de Nederlandse serie zaten finalekandidaten regelmatig verkeerd (Roderick, Eva, Renate, Regina, Freek)
De afvallers zaten nóg meer verkeerd, dat heb je soms met een gehaaide mol. In theorie kunnen er twee in de finale komen die allebei de mol niet goed hebben.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ja.

Voor niet-mollen, betekent ver komen in het spel dat je de test elke ronde niet als slechtste heb gemaakt (vrijstellingen, pasvragen daargelaten). Dat valt uiteen in verschillende onderdelen:
- de mol als verdachte meenemen in de test (als enige verdachte of als een van de verdachten)
- effectief spreiden zodat je bijvangst hebt bij vragen die je niet specifiek op de juiste mol invult.
- de test snel invullen
- omgekeerd: er is tenminste 1 kandidaat die op de voorgaande punten slechter scoort dan jij

Hoe ver een kandidaat in het spel komt, is een vaststaand feit waarop je een analyse kunt doen (net als de beschikbaarheid van vrijstellingen, pasvragen overigens, als we daar ook nog rekening mee willen maken). De data is een stuk minder compleet over wie wie verdacht op welk punt in het spel. Dus het lijkt mij erg lastig de analyse een laag dieper te maken en ook met de onderliggende factoren rekening te houden.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Ik ben een man - zij het geen fanatieke - en ik vind deze hele discussie al net zo ranzig als de stelling dat lhtbi'ers zulke geschikte mollen zouden zijn 'omdat zij gewend zijn het geheim van hun anders-zijn te bewaren in een groep' (alsof we nog in de jaren 50 leven). ::ohno::
Woosie down?

Offline Lo

  • Forumlid
Dit is nu toch echt wel een sterke hint gaan worden. We zaten al op 5:1 mannen bij een vrouwelijke mol in de finale, nu is die score zelfs opgevoerd tot 6:1, 12 mannen op slechts 2 vrouwen in de historie van De Mol.

Hoewel nog weinig cijfers zijn dit statistieken waar je echt van op aan kan want dit is niet iets wat de productie kan tackelen.

Ze kunnen bijv. WEL de statistiek tackelen dat de mol in de 1e opdracht nooit buitenspel staat. IJzersterke statistiek, een 100% score. maar ja, ze hoeven maar even de mol WEL opdracht te geven buitenspel te gaan staan en iedereen staat op het verkeerde been. Zelfde met het rode scherm, de mol kreeg die nooit. Nu wel, en iedereen stond op het verkeerde been.

Dat gaat niet met vrouwelijke mollen die vrouwen wegspelen. En mannelijke die mannen wegspelen. Dat is de menselijke natuur blijkbaar. Harde statistiek ::tandpastasmiley:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Opvallend is dus dat het bij WIDM precies andersom is. Het lijkt erop dat dit te maken heeft met een andere invulling van het spel of een andere manier van kandidaten selecteren. Misschien is De Mol wat harder?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!