Auteur Topic: De kans dat een vrouw alle vrouwen wegspeelt vs de kans dat een man dat doet  (gelezen 2869 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Thans zien we bij De Mol dat Comfort als enige vrouw is overgebleven en al een tijdje (ook voor de finale) had ze alleen maar mannen om zich heen. Hoe groot is dan de kans dat zij de als enige vrouw juist de Mol is? Spelen vrouwelijke Mollen juist makkelijker vrouwen dan mannen weg of toch niet? Bij de Mol hebben we met Elisabeth in 2019 één voorbeeld. Was zij de 'witte merel' en dus de grote uitzondering of maken we het nu alweer mee?

Ik heb uitgezocht hoe de cijfers bij WIDM zijn. En als we die als maatgevend mogen beschouwen, is de kans klein dat Comfort de Mol is, want de feiten tonen aan dat bij WIDM het nog nooit een vrouwelijke Mol gelukt is om alle vrouwen weg te spelen. Sterker nog: er was zelfs twee keer een volledige vrouwenfinale! En bij WIDM was er nog nooit een volledige mannenfinale. En nu komt ie: het is al wel vier keer een mannelijke Mol gelukt om alle mannen weg te spelen!

Hier de opvallende feiten:

1999   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2001   MAN - gelukt om alle mannen weg te spelen
2002   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2003   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2005   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2006   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2007   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2008   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2009   MAN - gelukt om alle mannen weg te spelen
2010   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2011   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2012   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen - zelfs een volledige vrouwenfinale!
2013   MAN - gelukt om alle mannen weg te spelen
2014   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2015   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2016   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2017   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2018   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2019   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen
2020   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2020R MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen
2021   VROUW - niet gelukt om alle vrouwen weg te spelen - zelfs een volledige vrouwenfinale!
2022   MAN - gelukt om alle mannen weg te spelen
2023   MAN - niet gelukt om alle mannen weg te spelen

Kortom: bij WIDM is het nog nooit een vrouw gelukt om alle vrouwen weg te spelen (en was er zelfs twee keer een volledige vrouwenfinale) terwijl het maar liefst vier keer een man is gelukt om alle mannen weg te spelen. M.a.w.: statistisch gezien is de kans klein dat als een vrouw met een heel stel mannen over blijft juist zij de Mol is. Maar het kán natuurlijk wel. Net zoals twee keer de hoofdprijs in de loterij winnen. Voorlopig doe ik nog steeds mijn best om dat één keer voor mekaar te krijgen.
 ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
 ::)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
De bron is trouwens Wikipedia, maar waarschijnlijk is het ook hier in de archieven allemaal terug te vinden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Ik zou de Vlaamse seizoenen ook nog eens terugkijken. Het werd in het vorige topic al genoemd, maar Elisabet bewijst in België het tegendeel.

Erik Leppen heeft trouwens ooit voor Nederland mooi aangetoond dat vrouwen en mannen gemiddeld ongeveer even ver komen, en dat geslacht dus weinig te maken heeft met speurkwaliteiten. Eens kijken of die post nog terug te vinden is.
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Ik noemde Elisabeth dan ook al in de tweede regel van mijn bericht. Bij WIDM komen vrouwen trouwens aanzienlijk vaker in de finale dan mannen. Bij de Vlaamse Mol lijkt dat juist andersom te zijn. Best opvallend die verschillen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Je bedoelt dat mannen een andere man minder door hebben dan een vrouw een andere vrouw?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Die conclusie zou je kunnen trekken.    ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Nu heeft Tunnelgraver de data verzameld (wel van het verkeerde land, maar soit ;) ), dan zal ik de wiskunde doen :P

In een vaas zitten 9 knikkers: 4 zwarte en 5 azuurblauwe.
  • Zwart staat voor Zelfde geslacht als de mol.
  • Azuurblauw staat voor Andere geslacht dan de mol.
Dan is de situatie van tunnelgraver - de mol is de enige met diens geslacht in de finale - hetzelfde als dat je 2 knikkers trekt en die beide azuurblauw zijn.

Wat is de kans daarop?

  • De kans dat de eerste knikker die je trekt (zeg, de winnaar) azuurblauw is, is 5 uit 9.
  • Na die trekking zijn er nog 8 knikkers over waarvan 4 azuurblauw.
  • De kans dat de tweede knikker die je trekt (zeg, de verliezend finalist) azuurblauw is, is 4 uit 8.
  • De kans dat beide gebeurtenissen plaatsvinden is het product, dus 5/9 keer 4/8, en dat is ongeveer 27,8%.
Dus als dit volledig door het toeval bepaald zou gebeuren, dan zou je verwachten dat deze situatie in 27,8% van de seizoenen optreedt. Volgens de gegevens van Tunnelgraver is het in werkelijkheid 4 keer gebeurd in 24 sizoenen, dat is ongeveer 16,7%. Het gebeurt dus (iets) minder vaak dan je op basis van toeval zou verwachten.

Doe er mee wat je wilt :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Betonmol

  • Forumlid
Nu zoek je krekels op diep water

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Volgens mij kunnen je die beter onder iemands hoed zoeken.     ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Overigens zijn in 2007 bij WIDM ook alle vrouwen op het verkeerde spoor gezet, alleen besliste het lot dat de mannen die ook fout zaten er eerder uitgingen. Maar ik heb al genoeg discussies over statistiek gevoerd deze week, dus ik laat dit lekker voor wat het is.
...óf niet!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Is ook bekeken hoeveel vrouwen versus mannen in de finale geraakten? Dus afgezien van de mol en afgezien van het feit dat de mol een man of vrouw was?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Is ook bekeken hoeveel vrouwen versus mannen in de finale geraakten?
Zie http://erikleppen.nl/wieisdemol/kandidaten.php

(gegevens alleen van Nederland, 1999-2020)

(Bij "Rol" alleen verliezer en winnaar aanvinken)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Als je de Mollen buiten beschouwing laat, dan waren er 31 vrouwen finalist en maar 19 mannen bij WIDM.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
31 vrouwen finalist en maar 19 mannen
Dus erg weinig mannen en veel vrouwen. Vanuit dat licht beschouwd is het helemaal duidelijk dat Commy de mol is..... zoals ik eerder bewees bestaat bij een vrouwelijke mol in verhouding 2:1 de finale uit mannen! Bij Commy-mol zijn het zelfs al 4 mannen van de laatste 4. Net als eerder mol Elisabeth. Precies een omgekeerde verhouding dus als wanneer we met een mannelijke mol te maken hebben.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Ik vraag mij af of de mol wel kandidaten wegspeelt. Het zijn alle kandidaten behalve de mol die ervoor moeten zorgen dat ze de mol beter in het oog hebben dan hun medekandidaten om de finale te bereiken. Soms zitten meerdere kandidaten al (ver) voor de finale op het juiste spoor, soms moeten ze nog op het laatste moment van mol wisselen.
Als er al genderverschillen zijn dan zou ik me voor kunnen stellen dat vrouwen beter in staat zijn om de mol te ontmaskeren omdat ze wellicht betere voelsprieten hebben over iemands intenties. Noem het maar female intuition. Zou ook een evolutionair dingetje kunnen zijn.

Als ik even voor mezelf spreek dan kan ik zeggen dat ik in het verleden vaker vrouwelijke mollen heb gemist omdat ik deze veel te aardig vond om de mol te kunnen zijn. Zowel bij de Nederlandse als Belgische. Zou misschien ook voor andere mannen kunnen gelden, dat weet ik niet.
Het omgekeerde schijnt ook voor te komen. Ik ken iemand die onmiddellijk molvibes krijgt bij blondines. Ik noem hier geen namen, maar jullie weten misschien wel wie ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 01:19:36 door MartinJ »

Offline Lo

  • Forumlid
Als er al genderverschillen zijn dan zou ik me voor kunnen stellen dat vrouwen beter in staat zijn om de mol te ontmaskeren omdat ze wellicht betere voelsprieten hebben over iemands intenties.
Er zijn dus duidelijk genderverschillen, de helft meer vrouwen halen de finale dan mannen. Des te opvallender is het dus dat bij een vrouwelijke mol er een oververtegenwoordiging aan mannen zit bij de laatste vier, wel een verhouding 2:1 zoals ik eerder aantoonde. Als het om het even was of het een vrouwelijke mol of een mannelijke mol was heb je dus de helft minder mannen, dat is het gemiddelde. Maar splits je het uit dan zitten er ineens meer mannen bij een vrouwelijke mol. Een zeer significant verschil.

Zodoende kun je inschatten dat een vrouwelijke mol andere vrouwen weldegelijk 'wegspeelt', hoe dat kan mag Joost weten. Vrouwelijke intuitie die niet bij elkaar werkt, misplaatste solidariteit onder vrouwen, noem het maar op.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
De mol speelt geen kandidaten weg. Kandidaten vallen sowieso af en soms zijn dat mannen en soms zijn dat vrouwen.

Als je voor het begin van het spel de kans dat een vrouw de mol is inschat op 50%, betekent dat de kans dat een vrouw de mol is 1/3 is bij een finale bij 1 vrouw en 2 mannen. (Ik heb geen zin de berekening uit te schrijven.) Dus uit de samenstelling van de finale kunnen we niet een teken halen tenzij mannen of vrouwen structureel beter in dit spelletje zijn.

Een dataset van 50 finalisten met een verdeling van 31:19 voelt nog niet zo sterk. Als we alleen naar de winnaar kijken (wat toch de overtreffende trap van als kandidaat de finale halen: finalisten zijn goed in test maken, winnaars zijn er het best in), is de verdeling bijvoorbeeld 12:12.

Als je de genderafhankelijkheid van resultaten wilt testen, zou ik voorstellen:
- doen vrouwen het structureel beter dan mannen in executies overleven? (Dat vergroot de dataset, omdat naar de volledige  volgorde van afvallers wordt gekeken.)
- is het resultaat van mannen / vrouwen beter of slechter als de mol van hetzelfde / het andere geslacht is?
- ik zou de dataset dan verder vergroten door ook de Mol mee te nemen (dat is het programma dat we bekijken, niet WIDM) en (met een lager gewicht) andere internationale edities.
- Mogelijk kun je zelfs amateuredities meenemen om te zien of patronen zich daar doorzetten. In mijn eigen amateuredities (van jaren geleden) was er geen significant verschil tussen de resultaten van mannen en vrouwen.

Overigens is het bij de Mol al twee keer recentelijk voortgekomen dat met een vrouwelijke mol de andere twee finalisten man waren.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 08:59:19 door Leendert »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Voor Vlaanderen

1998: mol is vrouw, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)
2000: mol is man, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)

2003: mol is man, mislukt  (finale was met 4 en 2-2)
2016: mol is man, gelukt ( pas in de finale)
2017: mol is vrouw, mislukt
2018: mol is man, mislukt (mannenfinale)
2019: mol is vrouw, gelukt (het was zelfs 3-1 in de voorlaatste aflevering)
2020: mol is vrouw, mislukt
2021: mol is man, mislukt
2022: finale was gemengd


voor de volledigheid, van de 21 finalisten (ik tel de mol niet mee) zijn er 9 vrouwen.
klaar voor de strijd

Offline Lo

  • Forumlid
Ik ben wel van Tunnelgraver's cijfers 31:19 uitgegaan, en trok het iets breder naar de laatste 4/5. Als maar eenderde van finalisten man is, waarbij als de mol een vrouw is je dat percentage zowat kunt verdubbelen, dan kom je bij 2:1 dus tot een verhouding van ca. 25%-50%.

Als Comfort NIET de mol is brengt zij dan wel een heel tegendraadse statistiek naar voren. Waar normaal weinig mannelijke finalisten bij een mannelijke mol te vinden zijn, zou dat nu wel zo zijn; zelfs 4 mannen bij de laatste 5 in deze editie van De Mol.

Maar goed, als de die 31:19 helemaal niet klopt en juist andersom is met 9:12 dan is het minder sterk. Overigens is de stelling hier niet erg spannend, alle vrouwen of alle mannen 'wegspelen'. Het gaat erom hoeveel mannen en hoeveel vrouwen bij een vrouwelijke dan wel mannelijke mol overblijven.

Ik ben het met je eens dat het onzuiverder wordt als je verder terug gaat maar van de laatste 4/5 kun je er wel vanuit gaan dat het allemaal goede testmakers zijn, de helft van de kandidaten is al naar huis.

Het kan dan nog steeds dat Commy niet de mol is maar die kans is statistisch klein. Voor de hand ligt dat zij net als Elisabeth 4 mannen meeneemt naar het einde en geen vrouwen.
Overigens is het bij de Mol al twee keer recentelijk voortgekomen dat met een vrouwelijke mol de andere twee finalisten man waren.
Dat bedoel ik ;D
« Laatst bewerkt op: 3-05-2023, 09:14:56 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)