Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren  (gelezen 6030 keer)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #160 Gepost op: 20-04-2024, 17:51:13 »
Mijn reactie op bovenstaande post, omdat ik niet zo goed weet hoe ik meerdere stukken tekst makkelijk kan quoten:

Als de groep op de afvaller stemde ging de deal niet door en ging er ook geen geld uit de pot. De stemrondes kostten geen geld, zolang de groep de juiste kandidaat aanwees. Als Charlotte de afvaller was geweest en *niet was ontmaskerd had dat 4000 euro gekost, als ze na 4 rondes was *ontmaskerd kwam de deal volledig te vervallen. Het zou overigens ook wel raar zijn als er betaald moest worden voor vragen die vervolgens helemaal niet meer verzilverd konden worden.

De kandidaten die niet de afvaller waren hadden er belang zelfverzekerd over te komen, omdat ze in principe allemaal weer in de race waren om eruit te vliegen als de groep onverhoopt de verkeerde persoon aanwees. De mol had er belang bij nerveus over te komen, omdat de groep (of de werkelijke afvaller om zichzelf te redden) de mol aan had kunnen wijzen als verdachte. Dat had mogelijk tot een stem op de mol geleid, die daarmee 1000 euro uit de pot zou hebben gespeeld.

Michaël kan zeker een nerveuze kandidaat zijn geweest die bang was de eerstvolgende afvaller te zijn in deze eliminatieronde, maar dan heeft hij niet erg zijn best gedaan om de groep ervan te overtuigen niet op hem te stemmen. Dat is vreemd/onhandig voor een kandidaat, maar logisch voor de mol.

*edit: ik had de situaties bij wel/niet ontmaskerd worden omgedraaid


« Laatst bewerkt op: 20-04-2024, 18:16:19 door Eva. »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #161 Gepost op: 20-04-2024, 18:12:36 »
Als Charlotte de afvaller was geweest en was ontmaskerd had dat 4000 euro gekost, als ze na 4 rondes niet was ontmaskerd kwam de deal volledig te vervallen.
Andersom lijkt mij: dat 't 4000 euro zou kosten als ze niet ontmaskerd was.
Anders zou de groep gestraft worden voor 't aanwijzen van de juiste afvaller...

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #162 Gepost op: 20-04-2024, 18:14:13 »
Andersom lijkt mij: dat 't 4000 euro zou kosten als ze niet ontmaskerd was.
Anders zou de groep gestraft worden voor 't aanwijzen van de juiste afvaller...

Ja, sorry. Ik pas het even aan.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #163 Gepost op: 20-04-2024, 18:20:22 »
Als de groep op de afvaller stemde ging de deal niet door en ging er ook geen geld uit de pot. De stemrondes kostten geen geld, zolang de groep de juiste kandidaat aanwees.
Dat kan zeker, maar dan is het dus vreemd dat de mol steeds voor véél vragen wil gaan, met het risico dat er helemaal niks doorgaat.

Het zou overigens ook wel raar zijn als er betaald moest worden voor vragen die vervolgens helemaal niet meer verzilverd konden worden.
Zeker dat het raar is! Vind ik ook. Maar als de deal enkel doorgaat als de afvaller de hele reeks stemrondes overleeft, dan moet de mol ook aansturen op een haalbaar aantal en niet op een maximum. Er zit ook ergens een nuance in wat Gilles zegt. Hij zegt duidelijk dat de afvaller een deal heeft met de mol, punt. Maar ook dat die mol enkel vragen gaat verbeteren als de afvaller niet wordt ontdekt. Dat is dus deel van die deal. Wat de deal precies zegt over het geld, wordt niet helemaal uiteengezet.

De kandidaten die niet de afvaller waren hadden er belang zelfverzekerd over te komen, omdat ze in principe allemaal weer in de race waren om eruit te vliegen als de groep onverhoopt de verkeerde persoon aanwees. De mol had er belang bij nerveus over te komen, omdat de groep (of de werkelijke afvaller om zichzelf te redden) de mol aan had kunnen wijzen als verdachte. Dat had mogelijk tot een stem op de mol geleid, die daarmee 1000 euro uit de pot zou hebben gespeeld.

Michaël kan zeker een nerveuze kandidaat zijn geweest die bang was de eerstvolgende afvaller te zijn in deze eliminatieronde, maar dan heeft hij niet erg zijn best gedaan om de groep ervan te overtuigen niet op hem te stemmen. Dat is vreemd/onhandig voor een kandidaat, maar logisch voor de mol.
Hij moest zijn best niet doen om hen niet op hem te doen stemmen, want ze gingen sowieso voor Coco. In het scenario dat ik schets, waarbij een kandidaat Michaël weet dat hij niet de afvaller is maar vreest dat Coco het ook niet is, moet die natuurlijk op een derde aansturen waarvan hij denkt dat die wel juist is. Wat hij eigenlijk ook probeert met Lynn en door halsstarrig te weigeren om voor Coco te stemmen (= kan zijn als trotse mol die zo wat blootstelling riskeert voor nul rendement, maar ook als kandidaat die niet mee z'n eigen doodvonnis wil ondertekenen).

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #164 Gepost op: 20-04-2024, 18:55:28 »
Hij moest zijn best niet doen om hen niet op hem te doen stemmen, want ze gingen sowieso voor Coco. In het scenario dat ik schets, waarbij een kandidaat Michaël weet dat hij niet de afvaller is maar vreest dat Coco het ook niet is, moet die natuurlijk op een derde aansturen waarvan hij denkt dat die wel juist is. Wat hij eigenlijk ook probeert met Lynn en door halsstarrig te weigeren om voor Coco te stemmen (= kan zijn als trotse mol die zo wat blootstelling riskeert voor nul rendement, maar ook als kandidaat die niet mee z'n eigen doodvonnis wil ondertekenen).

Ik denk dat hij de mol is, dus ik heb hier ook een tijdje over zitten peinzen. Mijn theorie is dat hij van tevoren een strategie heeft bedacht die gestoeld is op de verwachting dat de afvaller (Coco) zichzelf zou verdedigen door naar een ander te wijzen, of dat de groep op hem zal reageren zoals Charlotte op Coco reageerde. Daarom speelt hij al bij aanvang de nerveuze kandidaat die compleet uit zijn doen is.

Droomscenario voor Michaël de mol: Coco wil zichzelf redden en wijst Michaël aan, die de perfecte zondebok speelt. De groep neemt hem vervolgens onder vuur en het lukt hem 'helaas' niet om ze van het tegendeel te overtuigen. Ze stemmen op hem en de mol wint. 

Dat scenario kwam niet uit: Charlotte was te dominant en overtuigend en Coco te overdonderd om nog iets uit te kunnen brengen. Iemand zei nog iets over Michaël, maar daar werd nauwelijks aandacht aan besteed. Hij had in de gaten dat ie de drie inmiddels overtuigde vrouwen niet meer over kon halen, bleef in zijn rol en legde zich bij de situatie neer.

Dat ie op Lynn stemde: Of hij doet alsof ie de dans ontsprongen is ten koste van Coco en vindt het niet netjes om mee te stemmen, of hij voelt zich schuldig dat het niet gelukt is om haar te redden en wil z'n beste molmaatje niet wegstemmen.

Dit is inderdaad (zeg ik alvast) vanuit een tunnel bekeken, maar voor mij is het een plausibele verklaring voor zijn gedrag vanuit het mol-perspectief :)
« Laatst bewerkt op: 20-04-2024, 18:58:13 door Eva. »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #165 Gepost op: 20-04-2024, 21:24:49 »
Het lijkt vreemd dat hij opeens voor Lynn gaat, die geen enkele stem kreeg van de rest, maar dat vind ik niet.
Michaël weet dat hij niet de afvaller is en Lynn was de eerste die hem viseerde. Dus denkt hij logisch dat de afvaller dat wel zou doen. Daarbij zegt Lynn 0 vragen te hebben gekocht, hij acht het waarschijnlijker dat zij "maar" 1 vraag zou kopen.
Dit natuurlijk als Michaël kandidaat zou zijn.

Mocht hij de mol zijn faket hij misschien nervositeit omdat hij Coco heel nerveus ziet terugkomen van het scherm, om zo toch nog een kans te hebben dat er naar hem wordt gekeken.
Dat er nadien in zijn richting gaat worden gekeken is wel duidelijk.

Er zijn ook 2 momentjes die misschien iets kunnen betekenen:
Als iedereen zijn scherm heeft gezien en Gilles verteld dat er gretig is ingegaan op het voorstel van de mol, ook door de afvaller, zie je Charlotte nerveus een paar keer knipperen met haar ogen en naar de grond kijken. Ik weet niet goed hoe dat te interpreteren valt met wat er op dat moment gebeurt. Ze weet al dat zij niet de afvaller is, misschien kan iemand er een gifje van maken?

De reactie van Stephanie als Bernard aan Lynn vraagt of ze zou liegen over 0 vragen te hebben genomen. Lynn vraagt dan wat hij zelf denkt en Bernard antwoordt dat zijn gevoel zegt van niet. Lynn beantwoordt dat met: "volg je gevoel maar".
Stephanie valt bijna letterlijk steil achterover, als in: natuurlijk zou jij liegen, je liegt al de hele tijd, mol!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #166 Gepost op: 21-04-2024, 01:23:07 »
Ik denk dat hij de mol is, dus ik heb hier ook een tijdje over zitten peinzen. Mijn theorie is dat hij van tevoren een strategie heeft bedacht die gestoeld is op de verwachting dat de afvaller (Coco) zichzelf zou verdedigen door naar een ander te wijzen, of dat de groep op hem zal reageren zoals Charlotte op Coco reageerde. Daarom speelt hij al bij aanvang de nerveuze kandidaat die compleet uit zijn doen is.

Droomscenario voor Michaël de mol: Coco wil zichzelf redden en wijst Michaël aan, die de perfecte zondebok speelt. De groep neemt hem vervolgens onder vuur en het lukt hem 'helaas' niet om ze van het tegendeel te overtuigen. Ze stemmen op hem en de mol wint.

Bedankt om dit nog eens zo helder uit te leggen, vind het ook wel een plausibele optie zo. Ik zat met het idee dat de mol zich misschien afzijdig zou houden en het aan de kandidaten zou laten om twijfel te zaaien. Ook omdat die mol dan vermijdt een al te actieve rol te hebben in het naar huis sturen van de "verkeerde"/voorlaatste kandidaat. Maar er is een type mol dat daar vast net wel voor wil gaan.

Beide strategieën zijn inderdaad gedwarsboomd door het feit dat Coco waarschijnlijk al slecht reageerde (haar reactie op het eerste scherm zit echt wel weggemoffeld door de montage, terwijl we van alle anderen het gezicht te zien krijgen) en daarna, zichtbaar volledig uit haar lood geslagen, ook niet in de aanval ging en zich maar heel voorzichtigjes verdedigde.

De verdenking op Lynn en het onthouden bij de stemming op Coco blijf ik wel vreemd vinden als Michaël de mol zou zijn.

Ik begin ook meer naar jouw mening te neigen dat het waarschijnlijk ook alles of niets was voor de mol, dus bij 3 vragen ofwel € 3.000 ofwel niets uit de pot. Het klopt toch allemaal beter zo. De mol heeft de tests gezien, dus misschien pusht die Charlotte gewoon naar 4 vragen om haar te plagen, wetende dat zij toch nooit laatst zal zijn en het risico op ontdekking dus ook niet relevant is? Het feit dat er sprake is van "pogingen" (meervoud) om de afvaller te ontmaskeren zou dan gewoon voor de spanning en de goeie tv kunnen zijn. Want in feite is het resultaat dan net alsof de groep meteen in één keer meerdere verdachten aanduidt.

Als iedereen zijn scherm heeft gezien en Gilles verteld dat er gretig is ingegaan op het voorstel van de mol, ook door de afvaller, zie je Charlotte nerveus een paar keer knipperen met haar ogen en naar de grond kijken. Ik weet niet goed hoe dat te interpreteren valt met wat er op dat moment gebeurt. Ze weet al dat zij niet de afvaller is, misschien kan iemand er een gifje van maken?

Voor een kandidate is dit best logisch, het is het moment waarop ze te weten komt dat ze alsnog kan afvallen omdat de slechtste ook voor een deal is gegaan. Even later zet Gilles dit nog wat kracht bij door te zeggen dat één vraag ook genoeg is om een plaats op te schuiven, en dan krijgen we een suggestief shot dat Michaël nog extra nerveus wordt. Vraag is natuurlijk of dit in realiteit allemaal precies zo gebeurde in de getoonde chronologie.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #167 Gepost op: 21-04-2024, 09:41:18 »
Michaël verdacht Coco en in zijn ogen kan zij geen rood scherm krijgen. De reden waarom Michaël zenuwachtig werd toen Coco als afvaller werd aangeduid.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #168 Gepost op: 21-04-2024, 12:35:06 »
Als ik de reacties goed lees dan denken we dat als de afvaller aangewezen wordt er geen geld uit de pot gaat.
Dus ook als iemand aangewezen wordt die 4 vragen heeft gekocht: dat als hij in de 4e ronde aangewezen wordt dat er dan geen geld uit de pot gaat.

Als iedereen dan 4 vragen gekocht had dan was de kans dus heel erg klein dat er geld uit de pot zou gaan. Want toch dan een heel grote kans aanwezig dat de afvaller in 1 van de 4 rondes aangewezen zou worden.
Als mol moet je dan dus de anderen aansporen om 1 of hooguit 2 antwoorden te kopen, zeker niet 3 of 4.
Maar dat deed de mol niet.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #169 Gepost op: 21-04-2024, 12:52:54 »
Opzich is bij aansporen tot 3 of 4 de kans wel groter dat een kandidaat zegt 'nou vooruit, 1 of 2 dan' dan wanneer de mol al laag inzet.

Offline Social

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #170 Gepost op: 21-04-2024, 13:00:33 »
Michaël verdacht Coco en in zijn ogen kan zij geen rood scherm krijgen. De reden waarom Michaël zenuwachtig werd toen Coco als afvaller werd aangeduid.

Of net zoals Alina in een voris seizoen wou hij zichzelf zo verdacht mogelijk maken door super zenuwachtig te “spelen”.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #171 Gepost op: 21-04-2024, 13:20:47 »
Ja het verdenken van Coco kan ook zijn alibi zijn geweest hier

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Antwoorden verbeteren
« Reactie #172 Gepost op: 21-04-2024, 14:04:11 »
Als ik de reacties goed lees dan denken we dat als de afvaller aangewezen wordt er geen geld uit de pot gaat.
Dus ook als iemand aangewezen wordt die 4 vragen heeft gekocht: dat als hij in de 4e ronde aangewezen wordt dat er dan geen geld uit de pot gaat.

Als iedereen dan 4 vragen gekocht had dan was de kans dus heel erg klein dat er geld uit de pot zou gaan. Want toch dan een heel grote kans aanwezig dat de afvaller in 1 van de 4 rondes aangewezen zou worden.
Als mol moet je dan dus de anderen aansporen om 1 of hooguit 2 antwoorden te kopen, zeker niet 3 of 4.
Maar dat deed de mol niet.

Ik twijfel, ook om deze reden. In de montage lijkt het inderdaad alsof de mol steeds het aantal omhoog probeert te krijgen bij iedereen, alsof die niet bezig is met het risico op ontmaskering van de afvaller.

Een tegenargument is dat de mol iedereen de test zag invullen, dus normaal kan die wel (exact of ongeveer) inschatten wie er risico loopt om het het slechtst te doen. Wat de anderen doen maakt niet uit, hun deal zal nooit op het spel staan. Dus die kan je dan doen twijfelen en destabiliseren door te zeggen dat ze het erg slecht hebben gedaan en veel vragen nodig hebben. Misschien zit Charlotte bijvoorbeeld wel op het juiste spoor. We weten we ook bijlange niet wat iedereen uiteindelijk gedaan heeft, dus misschien moeten we niet veralgemenen uit wat er wordt getoond.