Ja dat weet ik ook wel, en ik ben ook niet bang dat klopt daar geen vrienden zal maken, maar ik ben bang dat ik mijn 'oude' vrienden kwijtraak.
Bij iedere levensfase horen nieuwe vrienden. Sommige oude vrienden (misschien wel de meeste) zul je kwijt raken, maar die vrienden waarmee je het meeste hebt, diegenen die meer voor je betekenen dan alleen schoolvrienden, werkvrienden of zoiets, vrienden waarmee je iets groters deelt... die zullen blijven.
Soms zijn dat zelfs andere vrienden dan je nu denkt, en blijken vriendschappen waarvan je nu denkt dat je ze nooit kwijt zult raken, sneller te verwateren dan gedacht. En dat is niet erg, dat wil dan zeggen dat er minder substantieels was dan je dacht.
Hoeveel echte vrienden van de lagere school heb je nog?
Al met al zullen de echte diepe vriendschappen stand houden en veel belangrijker voor beiden worden. En er komen nieuwe vriendschappen bij, vriendschappen die bij deze levensfase horen. En Asperger of niet (en geloof me als ik zeg dat ik dit niet probeer te bagatelliseren), het zal goed komen. Echt waar!
Pjotr, ik ken je niet goed en ik weet ook niet wat er precies speelt, maar Lukie geeft hier advies dat altijd werkt, neem de tijd, en doe niets overhaast!