Ik ben benieuwd of je de achtergronden en achterliggende gedachten van de opstellers van dit stuk kent en ondersteunt.
Ben je overigens tegen een grondwet cq Europese samenwerking/eenwording of heb je bezwaar tegen de inhoud van deze specifieke grondwet en zo ja tegen welke punten in het bijzonder heb je dan een bezwaar ?
Ja, ik weet wel iets van hun achtergronden en die ondersteun ik niet.
Mijn grootste bezwaar tegen de europese grondwet (en de eenwording) is het feit dat deze niet vanuit een diepmenselijk behoefte aan eenheid ontstaan is, maar vanuit het idee dat Europa gezamenlijk beter een vuist kan maken (zowel militair als economisch) tegen de rest van de wereld. In deze unie is het gevolg dat door de stemverhoudingen, waarbij vetorecht verdwenen is, de grootste landen (Duitsland, Frankrijk, Italie, Engeland) het voor het zeggen zullen hebben. En deze landen hebben zich in het verleden niet integer getoont bij het nakomen van afspraken en bij het rekening houden met de belangen van de kleinere landen.
Neem maar de manier waarop men met de monetaire afspraken is omgegaan. Men heeft de afspraken gewoon genegeerd en schijt gehad aan Nederland, toen we (bij monde van Zalm) protesteerden tegen de gang van zaken. We moesten niet zo zeuren!! De arrogantie van de grote landen geeft mij heel sterk het gevoel dat ik onze souvereiniteit niet aan hen wil overdragen.
De montaire unie is momenteel te vergelijken met een huwelijk, waarin de andere partner opeens tegen de afspraken in geld over de balk aan het smijten is, en zich in de schulden aan het werken is... maar we zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd....
Ook de manier waarop in Brussel en Straatsburg politiek bedreven wordt, hoe men in 'landsbelangen' denkt waardoor jaarlijks vele vele miljoenen over de balk worden gegooid:
- wekelijkse verhuizingen van Brussel naar Straatsburg voor de vergaderingen;
- alle vertaalkosten omdat men vanwege trots nationalisme niet één voertaal wil kiezen (de fransen verdommen het om engels te spreken).
In onze aard is Europa niet één! We zijn verschillende volken met een verschillende landsaard en karakteristiek. Om dit geforceerd (en op dit moment in onze menselijke ontwikkeling) één te laten worden is vragen om een ramp.