Zoals belooft de onderbouwing van
de route. Zoals aangekondigd heb ik de positie van het
tentenkamp iets verplaatst (500m o.i.d.). Op deze plek zijn tenten of gebouwtjes te zien. Wees gewaarschuwd, ik zit vandaag in een veel te veel tekst modus...
---
Tijdens het zoeken naar locatie gebruik ik veel Google Images maar ook Google Search omdat ik er vanuit ga dat de maker van de Mol een dergelijke route niet
on the fly uitstippelen, maar dat het een bestaande tocht is. Dus daar moet iets over te vinden zijn! Ik had al veel gezocht, maar de backstagefoto van de bewegwijzering gaf nieuwe info waardoor ik uiteindelijk deze route gevonden heb...
Ik had al bekijken om welk kruispunt het ging door op de S131 vanaf beide genoemde plaatsen te meten waar je uitkwam als je de afstand van de bewegwijzering meet op de kaart. Maar ik wou ook graag weten welke
plaatsnaam maar half zichtbaar was, dus daarom ben ik weer gaan zoeken (dit gaat om Mankavi, maar dat is niet zo van belang). De bovenste link in Google die je krijgt als je op de genoemde plaatsnamen zoekt is van
deze site over de Malopeni Eco-trail. Deze route zag er veel belovend uit, dus ben ik uitgebreider naar gaan kijken. De route staat onderaan volledig uitgeschreven...
The trail starts at Phalaborwa Gate and proceeds east on the H9 (main road between Phalaborwa and Letaba) and then turns north on to the S131, at the Ngwenyeni/Malopeni cross road the trail proceeds north on the category D - Mankavi Road for 3km before turning west onto the Malopene management road. It goes through the Malopeni spruit to Malopeni North windmill and then onto Oorgenoeg windmill (both these windmills have been closed down) and then onto the Letaba River. The route proceeds in a north westerly direction along the southern banks of the Letaba River, through the Nhlarhweni spruit towards Black Heron dam. The overnight campsite is about 500m north west of Black Heron Dam. The trail returns along the western boundary heading south towards Phalaborwa and then turns east-wards on the Bambinyowo management road to Malopeni North windmill and then back to the S131 to Phalaborwa Gate. Trail distance: 71km.
Dit heb ik uitgezet in Google Earth - voordat iemand er over begint... ik heb geen banden met Google. Dit is geen sluikreclame
- om te kijken of er overeenkomst was met de route van de kandidaten. Wat opvalt zijn de vervallen molens, waarnaast een soort sleuf is. Deze zag ik vervolgens ook in de aflevering. Tot de eerste molen is dus vrij zeker deze route afgelegd.
Voor de rest sluit de route goed aan bij de afslagen en kruizingen die op de puzzelkaart staan, hoewel in andere verhoudingen. Ook met de eindlocatie zie ik veel overeenkomst, op dat punt is de oever van de rivier die we zien in de aflevering namelijk extreem breed.
In de afbeelding onder de spoiler is het allemaal te zien:
Al met al heb ik er vertrouwen in dat deze route de juiste is.
Waarom de afwijkingen tussen de puzzel en de werkelijkheid?1. De puzzel moet passen op de aanhanger. De route die op de puzzel staat aangegeven moet daarop aangepast worden. In werkelijkheid is de route vrij gestrekt, maar dan krijg je geen intressante puzzel en blijven sommige blokken waarschijnlijk helemaal leeg. Hierdoor kloppen de verhouding op de puzzelkaart niet.
2. De twee rechthoekige blokken zijn volgens mij even groot om de puzzel
uitdagend te houden. Daarbij hebben ze ook nog eens gezorgd dat beide blokken 180 graden gedraait kunnen worden. Hierdoor zijn sommige kruizingen niet helemaal kloppend weergegeven. Uiteindelijk gaat het er om dat als ze bij een bepaalde kruizing aankomen weten welke afslag ze moeten hebben, de exacte windrichting maakt niet zo veel uit.
3. Er zijn (slechts) drie afslagen niet aangegeven (2 van de S131 en 1 bij de eerste molen), dit is echter niet erg. Als op de kaart een kruizing staat aangegeven moeten ze doorrijden en afslagen negeren tot ze bij een kruizing aankomen. Als je op die manier naar de puzzelkaart kijkt klopt het helemaal.