Poll

Naar wie wijst de priesterhint?

Kees
140 (46.1%)
Paulien
45 (14.8%)
Carolien
50 (16.4%)
Tania
13 (4.3%)
Zarayda
2 (0.7%)
Tim
4 (1.3%)
Daniël
3 (1%)
Janine
1 (0.3%)
Niemand/Het is geen hint
22 (7.2%)
Het is onderdeel van een grotere hint
24 (7.9%)

Totaal aantal stemmen: 223

Auteur Topic: [SPOILER ALERT] Priesterhint  (gelezen 190099 keer)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #520 Gepost op: 21-01-2013, 13:39:11 »
Ik weet het niet hoor. Aan de ene kant is het een hele goede hint, maar aan de andere kant vind ik Tania een stuk molleriger dan Kees.
Het is geen makkelijke hint, want anders had het niet een week geduurd voordat hij werd gevonden. Ik zou hem zelf nooit gevonden hebben. Maar ik ben dan ook zo blind als een mol. :P Maar als het echt dé hint is, is het wel jammer dat hij in de eerste aflevering zat i.p.v. in aflevering 4 of 5.

Misschien krijgen we binnenkort wel extra beelden te zien van de priester:
Now South Africa is ...
Only this country ...
Time will tell ...
C(ase) is not the mole.  ;D


 ::rofl::
Tell me what your telescope says

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #521 Gepost op: 26-01-2013, 10:19:58 »
Een poging om te kijken naar andere eigenschappen van de letter C, en dat te combineren met een mogelijke Big Five hint.

C=100 (romeins cijfer)

Op het briefje van 100 Zuid-Afrikaanse Rand staat een buffel afgebeeld.

http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=48585.msg1492176#msg1492176

Wie zat er in de kooi van de buffel? -> Tim (hm..). Of, minder sterk, wie had de sleutel van de kooi van de buffel? -> Kees (maar ja, die hadden we al)

C=3 (derde letter alfabet)

De priester zegt: "Elephant, lion, leopard... Daniël zat in de kooi van het luipaard, Carolien (hadden we al) had zijn sleutel.

Overigens was het iets sterker geweest als dit in aflevering 5 was gebeurd, want dan maakt volgens de AVRO-bode de mol zich bekend ::).

Iets om op te letten volgende week?

« Laatst bewerkt op: 26-01-2013, 13:40:02 door Duncton »
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #522 Gepost op: 26-01-2013, 13:38:00 »
en ik heb weer gehoord dat de mol zich pas bekend maakt in aflevering 7....t zal wel gaan om de persoon met de zwarte cape om in de verte, die we ooit gezien hebben in een voorstukje...
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline widmol13

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #523 Gepost op: 26-01-2013, 14:52:23 »
ik zag hier al langskomen dat het dansje 'kort kort lang lang' ook een hint was.
Nu sloeg eigenlijk dat dansje nergens op en zag ik ook dat Kees zei 'enkel enkel dubbel dubbel'. Als je hem 'dubbel' hoort zeggen klinkt dat als 'de mol' (spreek zelf maar uit).
Ook maakt hij daardoor een M-gebaar met zijn handen.. Wat denken jullie? Anderen ook opgevallen?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #524 Gepost op: 27-01-2013, 17:38:19 »
Ik heb net ook een keer de tijd genomen om dit allemaal door te lezen... what a curious case :P
Maar ik hoop dat dit een nephint is of dat er nog een andere verklaring voor is, ik wil niet geloven dat Kees de mol is...
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Molletje732

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #525 Gepost op: 27-01-2013, 21:10:50 »
Kan het ook zo zijn dat deze hint in verbinding staat met de titels van de afleveringen?
Aflevering 1: Het verlossende woord
Aflevering 2: Spiegelbeeld
Aflevering 3: Tunnelvisie
Aflevering 4: Anders dan anders

Het draait in deze hint natuurlijk om de C van 'C is the mole'. Of voluit gezegd om het woord Case.
Dit woord is dan het verlossende woord, en het is anders dan anders omdat we nu het gehele eerste woord van de zin nemen ipv alleen de eerste letter. Bovendien brengt het ons in enorme tunnelvisie.
Alleen met spiegelbeeld kan ik op dit moment nog niet zoveel, maar later misschien wel icm andere titels. Of kan een van jullie nu al iets bedenken met het woord spiegelbeeld? ::vergroot::

Ik weet dat het (te) ver gezocht is, maar ik wou het toch even melden hier!

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #526 Gepost op: 29-01-2013, 13:00:46 »



Ik was aflevering 1 terug aan het kijken en toen merkte ik ineens op dat deze hint ook gedeeltelijk op willekeur gemaakt is. Wanneer je alle 1e letters van de zinnen neemt die de priester zegt die gaan over de geschiedenis van Zuid-Afrika houdt je namelijk letters over.

Daarnaast kom ik in de aflevering het stuk 'Our country' niet tegen, maar goed dat kan vervangen worden door 'Our greatest cities'.

Hieronder de zinnen die de priester wel zegt, maar die niet worden meegenomen in de theorie

'Or so they say' (Kan vervolg zijn op de Humanity zin en niet als aparte zin worden geteld)

'Over tenthousand years ago this country was inhabited by the bushmen'

'Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means trouble maker'

'Today South Africa is a country in transition'

Wil iemand mij verklaren wat de reden is waarom deze zinnen niet worden meegenomen qua letters en de overige zinnen wel?

Ps. Als hier een hint in zit zou het goed kunnen dat Carolien hem of doorziet of het gaat over haar. Aangezien zij er best fel op was dat Janine en Joep de info niet verder vertelden.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #527 Gepost op: 29-01-2013, 13:13:57 »
Ik was aflevering 1 terug aan het kijken en toen merkte ik ineens op dat deze hint ook gedeeltelijk op willekeur gemaakt is. Wanneer je alle 1e letters van de zinnen neemt die de priester zegt die gaan over de geschiedenis van Zuid-Afrika houdt je namelijk letters over.

Daarnaast kom ik in de aflevering het stuk 'Our country' niet tegen, maar goed dat kan vervangen worden door 'Our greatest cities'.

Hieronder de zinnen die de priester wel zegt, maar die niet worden meegenomen in de theorie

'Or so they say' (Kan vervolg zijn op de Humanity zin en niet als aparte zin worden geteld)

'Over tenthousand years ago this country was inhabited by the bushmen'

'Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means trouble maker'

'Today South Africa is a country in transition'

Wil iemand mij verklaren wat de reden is waarom deze zinnen niet worden meegenomen qua letters en de overige zinnen wel?

Ps. Als hier een hint in zit zou het goed kunnen dat Carolien hem of doorziet of het gaat over haar. Aangezien zij er best fel op was dat Janine en Joep de info niet verder vertelden.
Ik zei het toch: C(ase) is not the mole.  ;D
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #528 Gepost op: 29-01-2013, 13:19:02 »

Wil iemand mij verklaren wat de reden is waarom deze zinnen niet worden meegenomen qua letters en de overige zinnen wel?

Ps. Als hier een hint in zit zou het goed kunnen dat Carolien hem of doorziet of het gaat over haar. Aangezien zij er best fel op was dat Janine en Joep de info niet verder vertelden.

Er is inderdaad een zekere willekeur in het kiezen van de zinnen. Het criterium is: de eerste letter van de eerste zin over Zuid-Afrika die de priester zegt over elk van de kandidaten in de montage.

Dat laatste zet ik erbij omdat we met grote waarschijnlijkheid kunnen zeggen dat minstens twee van de 'priesterzinnen' ertussen gemonteerd zijn om als eerste te komen ("case in point...", "even though..."), terwijl uit intonatie/context blijkt dat dat niet het geval kan zijn.

De hint was dus in principe niet zichtbaar voor de kandidaten (behalve als de Mol er vooraf over was ingelicht).

Offline ER fanaatje

  • Forumlid
  • Nog geen tunnels ontdekt!
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #529 Gepost op: 29-01-2013, 13:47:39 »
Er is inderdaad een zekere willekeur in het kiezen van de zinnen. Het criterium is: de eerste letter van de eerste zin over Zuid-Afrika die de priester zegt over elk van de kandidaten in de montage.


Dan klopt hij nog niet volgens de manier hoe hij er nu staat.
Elephant & The big five komen beide vanuit het stukje over Janine.

Edit: Hij wordt weer kloppend wanneer je The Big five (2e zin Afrika stukje Janine) vervangt door de Today South Africa is a country in transition wat wordt gezegd wanneer Daniel de kerk binnen wandelt, maar hij is daarin geloof ik de enige waarbij de zin wordt genomen zonder dat hij daadwerkelijk langs de priester staat.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2013, 13:50:44 door ER fanaatje »

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #530 Gepost op: 29-01-2013, 13:59:29 »
Dan klopt hij nog niet volgens de manier hoe hij er nu staat.
Elephant & The big five komen beide vanuit het stukje over Janine.

Edit: Hij wordt weer kloppend wanneer je The Big five (2e zin Afrika stukje Janine) vervangt door de Today South Africa is a country in transition wat wordt gezegd wanneer Daniel de kerk binnen wandelt, maar hij is daarin geloof ik de enige waarbij de zin wordt genomen zonder dat hij daadwerkelijk langs de priester staat.

Klopt, dat moet "Today South Africa" zijn, dan klopt het wel (er staan een aantal fouten in dat overzichtje van WIDMtips). En Daniël is geen uitzondering: ook Tim en anderen die later toekomen staan niet naast de priester wanneer de zin begint.

Wat mij eerlijk gezegd het meeste stoort aan de hint is het feit dat ze gemonteerd is, i.p.v. effectief alle eerste zinnen met een bepaalde letter laten beginnen. Daarom lijkt het mij meer op een nephint, daarnaast ook het feit dat ze blijkbaar doelbewust multi-interpretabel is gemaakt. (Wat je bij een echte hint moeilijk kunt doen, want dan zegt iedereen op het einde gewoon: ja maar, het is toch logischer dat die C eerder op Carolien slaat.)

Offline bibo77

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #531 Gepost op: 29-01-2013, 14:17:33 »
Zat te puzzelen met de letters van C is the Mole. Denk dat de aanwijzing in het NL zou moeten zijn. Na gehussel met de letters kwam ik uit op Mol heet Cis. Maar zag dat dat al gevonden was.

'Echte Mol is
Mol heet Cis (P. CornelISse)' (http://www.widm.nl/forum/39-kees-tol/178-kees-is-de-mol-omdat/6.html)
Op dit forum is deze optie, wegens onwaarschijnlijkheid, overigens meteen afgeschoten . . .

Maar ik denk dat er toch iets in zit. Maar dan slaat cis niet op Paulien, maar op Tania. De cis wordt weergegeven als c#, kruis, kross. Benieuwd naar jullie mening!

(Heb een poging gedaan om alles te lezen . . . Mocht ik in herhaling vallen, mijn excuses.)

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #532 Gepost op: 29-01-2013, 17:28:22 »
Ik heb even gekeken wat de eerste letters van de ondertiteling zijn en dit komt er uit: O D Z E I M O O W. Ik denk dat we hier echt niks mee kunnen maar wie weet...
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #533 Gepost op: 29-01-2013, 17:36:25 »
Ik heb even gekeken wat de eerste letters van de ondertiteling zijn en dit komt er uit: O D Z E I M O O W. Ik denk dat we hier echt niks mee kunnen maar wie weet...

Dat zijn negen letters. Welke is de tiende?

Offline Sator

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #534 Gepost op: 29-01-2013, 17:39:10 »
Dat zijn negen letters. Welke is de tiende?

Nog een vierde "O".

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #535 Gepost op: 29-01-2013, 17:42:45 »
Ik was aflevering 1 terug aan het kijken en toen merkte ik ineens op dat deze hint ook gedeeltelijk op willekeur gemaakt is. Wanneer je alle 1e letters van de zinnen neemt die de priester zegt die gaan over de geschiedenis van Zuid-Afrika houdt je namelijk letters over.

Daarnaast kom ik in de aflevering het stuk 'Our country' niet tegen, maar goed dat kan vervangen worden door 'Our greatest cities'.

Hieronder de zinnen die de priester wel zegt, maar die niet worden meegenomen in de theorie

'Or so they say' (Kan vervolg zijn op de Humanity zin en niet als aparte zin worden geteld)

'Over tenthousand years ago this country was inhabited by the bushmen'

'Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means trouble maker'

'Today South Africa is a country in transition'

Wil iemand mij verklaren wat de reden is waarom deze zinnen niet worden meegenomen qua letters en de overige zinnen wel?


Mmm, ik denk omdat er dan van gemaakt kan worden : C is the mole...or not.  ;D

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #536 Gepost op: 29-01-2013, 17:47:58 »
Mmm, ik denk omdat er dan van gemaakt kan worden : C is the mole...or not.  ;D

Het ging om de eerste letters in de tien stukjes. Dus niet de eerste letters van alle zinnen.

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #537 Gepost op: 29-01-2013, 17:49:36 »
Met de letters uit de ondertiteling krijg ik 'ZO MOOI WOED', meer niet..

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #538 Gepost op: 29-01-2013, 17:50:00 »
Het ging om de eerste letters in de tien stukjes. Dus niet de eerste letters van alle zinnen.
In de theorie ;)
Je weet niet wat de echte hint uiteindelijk zal zijn 8)
...óf niet!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Eerste letter hint
« Reactie #539 Gepost op: 29-01-2013, 18:07:56 »
In de theorie ;)
Je weet niet wat de echte hint uiteindelijk zal zijn 8)

Sterker nog, je weet niet of het uberhaupt een hint gaat zijn.