Poll

Naar wie wijst de priesterhint?

Kees
140 (46.1%)
Paulien
45 (14.8%)
Carolien
50 (16.4%)
Tania
13 (4.3%)
Zarayda
2 (0.7%)
Tim
4 (1.3%)
Daniël
3 (1%)
Janine
1 (0.3%)
Niemand/Het is geen hint
22 (7.2%)
Het is onderdeel van een grotere hint
24 (7.9%)

Totaal aantal stemmen: 223

Auteur Topic: [SPOILER ALERT] Priesterhint  (gelezen 189970 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #700 Gepost op: 24-02-2013, 21:55:21 »
Characteristic was inderdaad het woord.


Los ervan of dit inderdaad gezegd is: als het niet terug te vinden is, tja, dan is het maar zo.

Maar wat ik dus denk, is dat de hint achteraf is samengesteld, op een moment dat al bekend was wie de finalisten waren.

Dan zouden er ''reserve-zinnen'' moeten zijn geweest, maar ik denk dat de hint alleen in de huidige samenstelling bruikbaar is, omdat ie nu nog steeds op iedereen kan slaan.


Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #701 Gepost op: 24-02-2013, 22:02:10 »
Cees - Characteristic for the strenght of the South-African people. Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means troublemaker.



Dit is de zin die ik in de online versie gehoord meen te hebben. Hij is ook gepost door degene die op de Avrosite deze hint het eerst heeft gepost.


Fout overgenomen? Zou kunnen, maar hoe kun je een zo volledige zin ''fout overnemen'', dan?

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #702 Gepost op: 24-02-2013, 23:01:39 »
Wat mij ineens invalt nadat duidelijk is geworden dat Alle ''C's'' in de finale staan: zou het wellicht zo kunnen zijn dat de geestelijke veel meer heeft gezegd dan alleen die 10 zinnen?  Dit zeg ik als antwoord op wat Heinz hier nu zegt.

Vervolgens zijn de zinnen eruit gefilterd en in de eerste aflevering gemonteerd, zodat de zin C Is The Mole is overgebleven.

Op die manier klopt de hint, en slaat ie gewoon op alle finalisten.

Dit houdt mij de afgelopen dagen ook bezig. Ik ben er vrij zeker van. Bij de eerste drie kandidaten was er sowieso meer tekst dan bij de kandidaten erna. Althans, wij kregen meer tekst te horen. Als dit namelijk een hint is (waar we allemaal vanuit gaan), en stel dat Kees de mol is, en Paulien en Carolien waren in aflevering 1 en 2 afgevallen, was het direct helemaal duidelijk geweest. Ook als een van de dames de mol is en de andere en Kees waren heel snel afgevallen.

Ik denk dat de priester meerdere zinnen heeft uitgesproken waar de productie 'iets' mee had gekund, en die wij niet te horen hebben gekregen.

Ook denk ik nog steeds over 'het verlossende woord'. Ik denk dat de titel van de aflevering echt op een woord slaat, en niet zozeer op de hele zin uit de priesterhint. Dat moet volgens mij door de priester of door de mol zijn uitgesproken in aflevering 1. Volgens mij moet dat dan echt het woord 'case' zijn. Case/Kees is dan het 'verlossende woord' om de zin compleet te krijgen. Ik kan geen ander woord ontdekken. Of het moet het woord zijn dat op de stoelen staat in de lege kerk waar Paulien aankomt, het begint wel met PA, voor de rest kan ik het niet zo goed lezen.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #703 Gepost op: 24-02-2013, 23:06:03 »
Cees - Characteristic for the strenght of the South-African people. Nelson Mandela African name is Rolihlahla which means troublemaker.



Dit is de zin die ik in de online versie gehoord meen te hebben. Hij is ook gepost door degene die op de Avrosite deze hint het eerst heeft gepost.


Fout overgenomen? Zou kunnen, maar hoe kun je een zo volledige zin ''fout overnemen'', dan?
Welke online versie bedoel je? In de uitzending, en de uitzendinggemist van vlak na de uitzending zat 'Case'
...óf niet!

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #704 Gepost op: 24-02-2013, 23:25:25 »
Ik kan geen ander woord ontdekken. Of het moet het woord zijn dat op de stoelen staat in de lege kerk waar Paulien aankomt, het begint wel met PA, voor de rest kan ik het niet zo goed lezen.

Palm BC staat er op die stoelen.
Ik dacht ook eerst dat het iets zou kunnen zijn, maar ik vond het sterk dat de productie iets dergelijks op tientallen van die stoelen zou (mogen) schrijven.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #705 Gepost op: 24-02-2013, 23:36:29 »
Welke online versie bedoel je? In de uitzending, en de uitzendinggemist van vlak na de uitzending zat 'Case'
Heb het ook teruggeluisterd, en dat klopt.

Ik vraag me alleen nog steeds af waar die zin vandaan komt die begint met ''Characteristic....''.



Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #706 Gepost op: 24-02-2013, 23:42:06 »
Heb het ook teruggeluisterd, en dat klopt.

Ik vraag me alleen nog steeds af waar die zin vandaan komt die begint met ''Characteristic....''.


Ik heb hem toen ook gehoord (volgens mij gewoon op tv) en begreep daarna niet hoe iedereen kwam aan Case in de priesterhint. Maar daarna heb ik het nergens meer terug gehoord.

Edit: volgens mij was het overigens charismatic.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2013, 23:44:00 door Zwanee »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #707 Gepost op: 24-02-2013, 23:53:09 »
Degenen die de aflevering hebben opgenomen, moeten die opname dus nog hebben. Op TV was de Case-versie te horen en te zien, heb ik begrepen. Maar het lijkt me dan waarschijnlijker dat ie toch in de online versies (die van uitzending gemist, en van de site zelf) heeft gezeten.

Wel gek: meerdere mensen kunnen zich dus dat alternatieve fragment herinneren.


Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #708 Gepost op: 25-02-2013, 00:05:39 »
Degenen die de aflevering hebben opgenomen, moeten die opname dus nog hebben. Op TV was de Case-versie te horen en te zien, heb ik begrepen. Maar het lijkt me dan waarschijnlijker dat ie toch in de online versies (die van uitzending gemist, en van de site zelf) heeft gezeten.

Wel gek: meerdere mensen kunnen zich dus dat alternatieve fragment herinneren.



Ik weet inderdaad zeker dat ik hem ergens gezien heb. De opname op tv heb ik niet meer, maar als Pac-mol zegt dat hij zo op tv te horen was, dan geloof ik dat. Ik moet het dan dus bij een online versie gehoord hebben. Ik weet zeker dat ik het gehoord heb, omdat ik later pas las over die priesterhint en me afvroeg hoe ze op Case kwamen. Toen ik de online versies terug ging luisteren hoorde ik dus ook alleen Case in point. Net ook weer gezocht, maar nergens is iets terug te vinden.
Mijn eigen laptop, waar ik ook diverse fragmenten op heb opgeslagen, heb ik helaas niet bij de hand, die staat zo'n 100km verderop en die verwacht ik pas na de finale terug te hebben  :-X

Maar goed, ik blijf zoeken. In de fragmenten is het stukje van Kees rond de 20:30 te horen, dus misschen handig om wat gerichter te kunnen zoeken.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #709 Gepost op: 25-02-2013, 00:22:24 »
ik heb de Tv opname nog wel net terug gekeken net als online hoor je ook daar case of point.

dus online en TV zijn gewoon het zelfde

Offline Knudsen

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #710 Gepost op: 25-02-2013, 00:37:39 »
Het verlossende woord uit aflevering 1 is na zoveel taalhints en zulu-les volgens mij toch echt rolihlahla, we weten nu immers dat de mol (=onruststoker) goed zulu spreekt!
Als we een kandidaat kunnen linken aan ro-li-hla-hla zijn we eruit, en weten we dus welke C de mol is...

De taalhints zijn een afleiding naar Paulien denk ik, nergens heb ik een goede relatie gevonden of gelezen.

Carolien als mol vind ik onwaarschijnlijk, dat zij in beeld komt bij het stukje van Kees bij de priester is puur montage achteraf, maar waar is dan de overtuigende link naar Kees?
Zij wordt overigens volgende uitzending als winnaar of verliezer bekend gemaakt, we krijgen dus nog even de tijd...

Net als het jongetje bij de zulu klas opdracht danst Kees op een enkel-enkel-dubbel-dubbel ritme, de kaarsjes bij de mol staan ook in een enkel-enkel-dubbel-dubbel volgorde en als je het verlossende woord ro-li-hla-hla uitspreekt klink het ook enkel-enkel-dubbel-dubbel.

Dat hiermee een raadsel uit de 1e aflevering wordt opgelost, maakt het des te sterker!  ::)

Voor mij nu einde Paulien tunnel, maar hoop wel dat zij wint!  ::joehoe::

« Laatst bewerkt op: 25-02-2013, 01:03:51 door Knudsen »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #711 Gepost op: 25-02-2013, 01:12:08 »
Probleem is alleen dat rolihlahla Xhosa is en niet Zoeloe.

Bovendien schijnt het ook niet per se onruststoker te betekenen:

(...) he lived up to his Xhosa name, Rolihlahla, which means "the twig that bends but does not break".
The British are not impressed.

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #712 Gepost op: 25-02-2013, 07:52:26 »
ik heb de Tv opname nog wel net terug gekeken net als online hoor je ook daar case of point.

dus online en TV zijn gewoon het zelfde


Klopt, ik heb het ook teruggekeken. Misschien dat characteristic nog in een andere zin voorkwam, dat weet ik niet, maar dat ene zinnetje is met case in point.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #713 Gepost op: 25-02-2013, 13:29:29 »
Klopt, ik heb het ook teruggekeken. Misschien dat characteristic nog in een andere zin voorkwam, dat weet ik niet, maar dat ene zinnetje is met case in point.

Ik dacht overigens nog aan een mogelijkheid dat ze dat later hebben gecorrigeerd, ik blijf het namelijk gek vinden dat Nighteleven, Zwanee en ik dat ergens hebben gehoord. Maar dan zullen we ons wel vergist hebben.


I rest my ehhhhhh........case?



Offline Pippi

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #714 Gepost op: 25-02-2013, 13:57:59 »
Hier ook nog de televisieopname op de recorder staan. Even teruggekeken/geluisterd en ja, het is echt 'Kees in point' ;).

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #715 Gepost op: 25-02-2013, 14:17:24 »
Ik heb net elke zin opnieuw uitgeschreven, maar nergens in terug te horen. Ik laat het los. Weet zeker dat ik het gehoord heb, maar weet niet meer waar/welk stukje.

Maar als ik elke zin pak (bij Janine en Joep werden er meer zinnen genoemd) heb ik 4 letters extra: A N T O.
Als je dat combineert met de C, kun je er Canto van maken.

Canto is
1. een soort heldendicht over belangrijke mythologische of historische personen en gebeurtenissen

2. zou met zang te maken hebben, een muziekstuk of melodie.

3. (eigen interpretatie): misschien een combinatie van bovengenoemd 2: een gedicht in zangvorm/melodie o.i.d.?

Misschien heeft iemand hier al eens naar gekeken, maar zo niet, wellicht dat iemand anders dit kan koppelen aan 1 van de overgebleven mensen?

Edit: net nog even gegoogled op Canto + Ingrid Jonker. Toen kwam ik uit bij de film Black Butterflies (zie ook op Moviemeter http://www.moviemeter.nl/film/66680) en via wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Black_Butterflies
« Laatst bewerkt op: 25-02-2013, 15:00:57 door Zwanee »

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #716 Gepost op: 25-02-2013, 16:43:44 »
Ik heb net elke zin opnieuw uitgeschreven, maar nergens in terug te horen. Ik laat het los. Weet zeker dat ik het gehoord heb, maar weet niet meer waar/welk stukje.

Maar als ik elke zin pak (bij Janine en Joep werden er meer zinnen genoemd) heb ik 4 letters extra: A N T O.
Als je dat combineert met de C, kun je er Canto van maken.

Canto is
1. een soort heldendicht over belangrijke mythologische of historische personen en gebeurtenissen

2. zou met zang te maken hebben, een muziekstuk of melodie.

3. (eigen interpretatie): misschien een combinatie van bovengenoemd 2: een gedicht in zangvorm/melodie o.i.d.?

Misschien heeft iemand hier al eens naar gekeken, maar zo niet, wellicht dat iemand anders dit kan koppelen aan 1 van de overgebleven mensen?

Ik dacht gelijk aan Canto Ostinato ("Koppig Lied").
Link aan Paulien is:

"In de trein luister ik vaak Canto Ostinato van Simeon ten Holt."
Bron: http://www.dno.nl/anato/even-kort-paulien-cornelisse/

"In Een goedemorgen met… van de Tros op Hilversum 4, koos gastpresentatrice cabaretière en schrijfster Paulien Cornelisse onder andere voor dit werk, omdat haar moeder er vroeger naar luisterde." Bron; http://www.noipo.org/puffin/001369.php

Canto is ook zoals je schreef een deel van een epos, een heldendicht, beschrijft vaak gebeurtenissen uit de geschiedenis.
In deze ook 2 raakvlakken met Paulien.

Maar "canto is the mole" is dan weer vreemd denk ik.
Omnia vincit amor

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #717 Gepost op: 25-02-2013, 17:04:45 »
Ik dacht gelijk aan Canto Ostinato ("Koppig Lied").
Link aan Paulien is:

"In de trein luister ik vaak Canto Ostinato van Simeon ten Holt."
Bron: http://www.dno.nl/anato/even-kort-paulien-cornelisse/

"In Een goedemorgen met… van de Tros op Hilversum 4, koos gastpresentatrice cabaretière en schrijfster Paulien Cornelisse onder andere voor dit werk, omdat haar moeder er vroeger naar luisterde." Bron; http://www.noipo.org/puffin/001369.php

Canto is ook zoals je schreef een deel van een epos, een heldendicht, beschrijft vaak gebeurtenissen uit de geschiedenis.
In deze ook 2 raakvlakken met Paulien.

Maar "canto is the mole" is dan weer vreemd denk ik.



a c is not the mole
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #718 Gepost op: 25-02-2013, 17:20:44 »

a c is not the mole

 ::oink:: die komt te hard aan hoor  ::rofl::

Edit: Of.... The mole is: canto

Nee. Kan in ieder geval gekoppeld worden aan Paulien met Canto of aan Kees met "a C is not the mole"
« Laatst bewerkt op: 25-02-2013, 17:24:50 door Zwanee »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [SPOILER ALERT] Priesterhint
« Reactie #719 Gepost op: 25-02-2013, 19:34:02 »
Staat deze versie al ergens? Zo had ik hem nog niet gezien, namelijk.