Auteur Topic: De beste positie van de Mol  (gelezen 5415 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De beste positie van de Mol
« Gepost op: 14-01-2013, 13:03:28 »
Dit topic biedt een platform voor degenen die redeneren vanuit de gedachtengang van de Mol zelf. En het verbaasde me dat het er nog niet was.


Wat hebben we intussen gehad?


Bij de dropping maakt het niet zoveel uit waar de mol zit, wanneer die de kerk binnenkomt. Een geschiedenis van het land zal immers een mol om het even zijn. Wel is het daar van belang dat de mol zich juist bij die info als kandidaat gedraagt, en niet onverschillig om zich heen zit te kijken: iedereen noteert, behalve 1: dat loopt al snel in de gaten.

Interessanter wordt het bij de bungeejump:

is het handiger om bij groep 1 te zitten of juist in groep 2, zodat je bij kunt sturen?


De laser-opdracht: de mol zal proberen om het bedrag zo hoog mogelijk te zetten, maar moet dat doen zonder dat het opvalt, dus het zal sowieso geen 3000 euro kunnen zijn. Maar 1000 euro winnen, betekent 2000 euro verspelen, in mijn visie

Het gedicht: de mol zal proberen het fout-getal waarop wordt ingezet, zo laag mogelijk te houden. Des te groter is de kans dat dat niet wordt gehaald.

Bij de veldopdracht: de mol zorgt er natuurlijk voor dat ie in een positie komt waar ie ongemerkt geld achterover kan drukken. Naast het binnen halen van bijvoorbeeld 500 euro, kan ie ervoor zorgen dat dat geld ongemerkt verdwijnt door de anderen bij de controlepost af te leiden.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2013, 20:03:10 door Bodejos »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2013, 16:05:05 »
Het nare aan deze discussie is dat de afgelopen jaren is gebleken dat degene die het minste geld in de pot heeft doen terechtkomen zelden ook daadwerkelijk de mol was. Zie de onvolprezen overzichten op Heinz' webstek.
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2013, 17:02:41 »
Misschien heb je gelijk, maar dat neemt niet weg dat we ons als kijker niet even kunnen verplaatsen in de positie van de Mol?


Ik schreef het ook in de eerste zin: ''redeneren vanuit de gedachtengang van de Mol zelf''.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2013, 19:58:43 »
Voor de dropping is er niet echt sprake van een betere of slechtere positie. Je komt liever geen medekandidaten tegen, dus een goede positie is zou ik zeggen één die ver weg is van de anderen. Zie daarvoor de topic "locaties WIDM 13" voor wie erg afgezonderd was.

Bij de bungeejump is het volgens mij niet belangrijk. Laat de kandidaten maar lekker uitvogelen wie er een vrijstelling krijgt en wie niet. Wat heeft de mol daar in te zeggen? Sterker nog - in 2011 werd er hier op 't forum als ontzettend moeilijk gedan over één jokertje, weet niet of Avro dat oppikt maar je zou dan zeggen dat productie zou besluiten dat de mol maar liever geen vrijstelling weg te geven. Dus de vier kandidaten in het tweede groepje, behalve Kees, worden daardoor minder verdacht (zou ik zeggen).

Om het de mol makkelijk te maken om géén vrijstelling weg te geven, zet je de mol tegenover iemand die makkelijk in te schatten is. Iemand die zéker springt, of zéker niet. Ik denk dat Ewout en Daniël het makkelijkst in te schatten waren. Kees en Carolien zaten dus in een goede molpositie. Dat Kees zijn groepje een bizarre theorie bedenkt maakte het voor hem iets lastiger, maar daar had productie geen invloed op.

(dit alles onder de aanname dat productie de tweetallen samenstelt).

De laseropdracht, zou ik zeggen, in het begin kun je de toon zetten. Als het waar is wat ik op verschillende plekken lees dat de opdracht makkelijker is dan ie leek, dan is als eerste gaan handig omdat je dan net kan doen alsof het supermoeilijk is. Maar verder is hoe later in het spel, hoe beter je positie, want dan kun je beter voorspellen hoe de opdracht gaat aflopen. Alhoewel je ook meer in het oog loopt dan. Lastig.

Overigens. Jouw (Bodejos) opmerking over de laseropdracht: als de mol enige invloed wil hebben op het bedrag voor deze opdracht, dan moet de mol dus proberen penningmeester te worden. Was er iemand die er mee bezig was dat te proberen?

Het gedicht. Aangezien de mol geen zeggenschap had in de keuze van het drietal (tenzij Paulien de mol is) heeft het weinig zin te kijken naar die verdeling (als die voor de mol gunstig uitpakt is dat toeval). Dus er is weinig te zeggen over de positie van de mol hier.

De quads. In het veld is leuk mollen want weinig controle, in de tent is leuk mollen want altijd gedoe met portofoons. Ik denk dat het hier niet veel uitmaakt. Laten we aannemen dat goede of slechte fysieke conditie van kandidaten geen invloed heeft op molkeuze, oftewel, het feit dat Tania of Paulien minder presteren en Daniël juist beter in deze opdracht maakt ze nog niet per se verdacht of juist onverdacht.
Ik zou zeggen dat de mol wel met envelopjes in de weer is, en ze liefst meteen in de tent bij de andere legt zodat er niks duidelijk is. Ook wil de mol graag alleen op het veld zijn. Daniël en Kees in goede posities?
« Laatst bewerkt op: 14-01-2013, 20:02:42 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #4 Gepost op: 14-01-2013, 20:01:16 »
Overigens. Jouw (Bodejos) opmerking over de laseropdracht: als de mol enige invloed wil hebben op het bedrag voor deze opdracht, dan moet de mol dus proberen penningmeester te worden. Was er iemand die er mee bezig was dat te proberen?
Joep , Tania en Zarayda ::jaja::.
Dus dat wijst weer naar Tania ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #5 Gepost op: 14-01-2013, 20:06:45 »
Bij de laseropdracht is het makkelijk om onopvallend een laag bedrag in te zetten. Hoe lager, hoe veiliger bij verlies, maar ook bij winst is het bedrag tussen het maximum en het werkelijk ingezette bedrag een verloren bedrag. Het was echter Joep, als ik het goed kon inschatten, die de doorslag gaf. Mocht ik me vergissen, laat dan maar zien wie wel op die duizend euro uitkwam.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2013, 20:12:02 »
Het was echter Joep, als ik het goed kon inschatten, die de doorslag gaf.

Doorslag?

De groep had hier toch nul komma nul zeggenschap in?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2013, 20:27:06 »
Misschien heb je gelijk, maar dat neemt niet weg dat we ons als kijker niet even kunnen verplaatsen in de positie van de Mol?


Ik schreef het ook in de eerste zin: ''redeneren vanuit de gedachtengang van de Mol zelf''.

Natuurlijk wilde ik de discussie niet doodslaan. Verplaats je raak!  ::ok::
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #8 Gepost op: 14-01-2013, 21:23:46 »
Doorslag?

De groep had hier toch nul komma nul zeggenschap in?
Ik zou de opdracht even terug moeten kijken hoe dit in zijn werk ging. Ik meende zelf dat Joep hier de hand in had, maar hield in mijn bericht (antwoord 5 in dit topic) de mogelijkheid open dat het toch iemand anders was.



Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #9 Gepost op: 14-01-2013, 22:49:21 »
Omdat Joep de penningmeester was, werd hij door Art apart genomen. Daar kreeg hij de vraag hoeveel hij wilde inzetten.
De groep wist dit niet en had er ook geen invloed op.
Goede jacht!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #10 Gepost op: 14-01-2013, 23:44:49 »
Het is een lastig seizoen tot nu toe om op deze manier naar de Mol te speuren  :( .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2013, 06:37:25 »
Ach, die zogenaamde 'sleutelpositie' is vaak zo misleidend en - excusez le mot - verneukeratief.
Soms levert het wat op, maar ook maar al te vaak ook niks. Sterker nog het zet je vaak op een dwaalspoor.  ::ohno::

In S7 was men overtuigd dat de Mol in de 'control-room' zat in Bangkok..
In S8 was Joris herhaalde malen in sleutelposities..
In S10 hadden Arjen en Sanne in de tempel-opdracht (1000 treden) zogenaamd de sleutelpositie..
In S12 had Marit een sleutelpositie in de toren (hoewel ze die absoluut niet gebruikte by the way, waardoor ik haar direct afschreef  :P)

Soms zegt het wat maar vaak zegt het ook evengoed niks..
Ik denk dat het zinniger is om naar het totaalplaatje te kijken - Mols gedrag binnen en buiten de opdrachten, en welke mogelijkheden er überhaupt zijn tot mollen per opdracht zowel als of er waarschijnlijk sws al één en ander mis gaat gaan en of er wel een mol nodig of wenselijk is per opdracht - ook in termen van wat opvalt/ exposure of niet. Daarnaast molt de mol zeer zeker niet alle opdrachten tenzij het een waardeloze mol is ( Milouska, looking at you..  ::) Ik weet dat menigeen er anders over denkt hier maar ja da's nu eenmaal nog steeds hoe ik erover denk vrees ik.  ;) )

Maar goed, een totaalplaatje dus mijns inziens.

Verder een goed initiatief om een stukje van de puzzel aan te leveren trouwens, maar tot nu toe weinig zinnigs over te zeggen denk ik - met uitzondering wellicht van de taalopdracht (fysieke plaatsing van de Mol?).
« Laatst bewerkt op: 15-01-2013, 06:39:42 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #12 Gepost op: 16-01-2013, 23:21:19 »
Ook wil de mol graag alleen op het veld zijn. Daniël en Kees in goede posities?

Dank voor het overzicht Erik  ::ok:: .

Wel een toevoeging: Paulien liep ook alleen?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #13 Gepost op: 16-02-2013, 16:15:20 »
Opzich wel interessant om dit topic weer eens wat nader te bekijken met 4 kandidaten na 7 opdrachten.

1.1 Dropping:  Te laat komen (Zarayda, Paulien)
1.2 Bungee: Foute voorspelling doen (Kees, Paulien, Carolien)

2.1 In het midden (Kees en Paulien) (eigenlijk Carolien als laatste, maar zij maakt er geen gebruik van)
2.2 Dictee: Schrijvers, omdat je het aantal fouten kan beïnvloeden (Carolien, Paulien)
2.3 Jagers: Veld omdat je ongezien geld kan verduisteren (Kees) (de rest ook, maar pakt geen envelop)

3.1: Boot: Team hoog, omdat ze de boot uit het zicht sturen (Kees, Zarayda, Carolien)
3.2: Cliffjump: Niet voor geld springen + Jokers in t midden leggen (Kees, Zarayda, Carolien?)
3.3: Safari: Groep van 3 (mits de route uitmaakt) aangezien deze de kokers krijgen (Zarayda)

4.1: Big 5: Beide lopers, gevolgd door Lion omdat deze kunnen beslissen over Tim (Paulien, Zarayda, Kees)
4.2: Touwbrug: Roeper, omdat je dan 3 anderen kan beïnvloeden (Kees, Paulien, Zarayda)

5.1: Puzzelroute: Niet echt gunstige positie mogelijk
5.2: Weerwolven: Kandidaat. Want 3 tegen 4 ipv 2 tegen 5 is minder kans op geld (Kees, Zarayda) (en Carolien, maar die wijst meteen 2 mollen aan)
5.3: Goudzoeken: Waar het meeste goud ligt (kun je meer verduisteren) Niet te zien wie.

6.1: Vliegtuig: Niet echt gunstige positie mogelijk
6.2: Meet the Mole: Achter het orgel :P
6.3: Helikopter: Penningmeester, want je kunt als mol je eigen envelop vermijden (Kees)

7.1: Kokers ontwikkelen: In bezit van kokers (Kees, Zarayda)
7.2: Vrijstelling: Direct uit laten schakelen om sowieso niet in de heli te komen (Zarayda, Paulien)
7.3: Vrijstelling verdedigen: In het veld, liefst zo lang mogelijk over blijven (Kees, Carolien)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #14 Gepost op: 16-02-2013, 16:35:37 »
2.2 Dictee: Schrijvers, omdat je het aantal fouten kan beïnvloeden (Carolien, Paulien)

Oneens. De schrijvers hadden maar een beperkte invloed - ze konden niet beïnvloeden wat de rest van de groep zou kiezen qua foutmarge. Dáár lag uiteindelijk de beslissing hoeveel geld er verdiend ging worden. Bovendien zou de mol weliswaar kunnen weten hoeveel fouten hij of zij zou maken maar of de andere twee daarin mee zouden gaan is betrekkelijk - dat moet je maar net aannemelijk kunnen maken.

Mijns inziens was de beste positie van de mol bij de inschatters, niet bij de schrijvers.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #15 Gepost op: 16-02-2013, 17:12:17 »
Het lijkt me sowieso lastig om bij de woorden de woorden, die je ongetwijfeld al eens gelezen hebt, zogenaamd slecht te onthouden. Ik zou t in iig moeilijk vinden wat geloofwaardig is.
...óf niet!

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #16 Gepost op: 16-02-2013, 18:33:28 »
Het lijkt me juist handig om als mol in de helikopter te zitten, dan doe je gewoon niet je best en weet je zeker dat het niet lukt.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #17 Gepost op: 16-02-2013, 19:58:03 »
Het lijkt me juist handig om als mol in de helikopter te zitten, dan doe je gewoon niet je best en weet je zeker dat het niet lukt.
Waardoor er dus 2000 euro wordt verdiend? Lijkt me niet ;)
(Je hebt het neem ik aan over 7.2/7.3?)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #18 Gepost op: 17-02-2013, 02:22:34 »
Ik zei het verkeerd om :P
Dan kun je als mol gewoon keihard je best doen om ervoor te zorgen dat er geen geld in de pot komt zonder dat het verdacht is.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: De beste positie van de Mol
« Reactie #19 Gepost op: 17-02-2013, 03:38:14 »
Maar ik kan me ook voorstellen dat dat vrij moeilijk is, en stel nou dat Paulien de Mol is, ja, kan zij wel goed uit een helikopter hangend met een lasergun kandidaten afschieten? Dan kan ze daar wel les in hebben gehad, maar het is niet iets wat je direct bij haar zou verwachten. Dus dat zou heel erg opvallen als ze dat ineens goed blijkt te kunnen.
The British are not impressed.