Auteur Topic: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten  (gelezen 71957 keer)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #160 Gepost op: 25-02-2013, 15:26:30 »
Kees is vast dyslectisch oid.
Sorry, maar in dit geval kon ik het echt niet laten. ;D
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #161 Gepost op: 25-02-2013, 15:42:12 »
Ik denk dat de spelfouten er gewoon in staan omdat taal niet echt het ding van de mol is.
Nee, de taalfouten geven juist aan dat er iemand is die expres niet doet waar die goed in is. De mol doet alsof hij kandidaat is, maar ondertussen laat hij dingen expres mislukken. Dus taal is juist wel het ding van de mol, maar nu doet ze het expres fout.
The British are not impressed.

Offline Moeske

  • Forumlid
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #162 Gepost op: 25-02-2013, 15:52:18 »
Sorry, maar in dit geval kon ik het echt niet laten. ;D

Whahahaha en ik ben niet eens dyslectisch.  :-[

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #163 Gepost op: 25-02-2013, 15:58:37 »
Ja, maar zoals ik zeg, dat is dan verwacht, terwijl de mol juist onverwacht is.
The British are not impressed.

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #164 Gepost op: 25-02-2013, 16:10:32 »
Ja, maar zoals ik zeg, dat is dan verwacht, terwijl de mol juist onverwacht is.
Nou ja, ik denk dat meer mensen aan Paulien denken bij spelfouten. Ik geloof niet dat veel mensen meer weten dat Kees dit zei. Van Paulien weet iedereen dat taal zeg maar echt haar ding is.

Ik vind het juist obvious als het naar Paulien wijst.

(mogelijk wordt donderdag bekend of Carolien verliezer of winaar is)
Carolien zal niet als winnaar bekend worden gemaakt, dan is de mol, Kees dus, ook al bekend.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #165 Gepost op: 25-02-2013, 19:24:55 »

Ik denk ook dat de spellingsfouten er expres in gezet zijn omdat Paulien en Kees momenteel de twee hoofdverdachten zijn. (mogelijk wordt donderdag bekend of Carolien verliezer of winaar is) zie de verdenkingen op de AVRO site. Paulien heeft nu de meeste verdenkingen.....

Voor Paulien is taal echt haar ding en Kees heeft in aflevering 4 ( touwopdracht) letterlijk gezegd: Jongens ik heb niks met taal....

Dat Kees en Paulien overblijven als verdachten verklaart ook waarom bij de meet the mole opdracht (met het orgel) bij Paulien en Kees de mol in het zwarte gewaad niet zichtbaar was.

Zo blijft er tot het laatst nog enige twijfel en discussie mogelijk.


Overigens vind ik spellingsfouten aannemelijker bij iemand die niets met taal heeft :) ;D

 ::ok:: Helemaal mee eens!

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #166 Gepost op: 25-02-2013, 20:31:31 »
Maar als de hint voor Paulien als mol zou zijn "ze is goed in taal maar nu maakt ze fouten", kan het dan niet net zo goed naar Paulien als verliezer wijzen?
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #167 Gepost op: 25-02-2013, 20:33:24 »
Ik vind van niet :P Als ze zou verliezen dan doet ze alleen iets op het eind niet goed, maar verder heeft ze alles goed gedaan.
The British are not impressed.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #168 Gepost op: 25-02-2013, 22:32:56 »
Carolien zal niet als winnaar bekend worden gemaakt, dan is de mol, Kees dus, ook al bekend.
Dat hoeft niet zo te zijn. Paulien zei wel dat ze voor Kees ging maar ze moet toch een naam kiezen? Dus heeft ze gekozen voor Kees.
Dus als Carolien de verliezer is blijft iedereen nog in spanning achter.

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #169 Gepost op: 25-02-2013, 22:50:49 »
Dat hoeft niet zo te zijn. Paulien zei wel dat ze voor Kees ging maar ze moet toch een naam kiezen? Dus heeft ze gekozen voor Kees.
Dus als Carolien de verliezer is blijft iedereen nog in spanning achter.
Ik had het over Carolien als winnaar. ;)
Als Carolien de verliezer is dan zijn beide opties in theorie inderdaad nog mogelijk.
De finaleverdenkingen gaan er namelijk zo uitzien:
Paulien -> Kees
Kees -> Paulien
Carolien -> Kees

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #170 Gepost op: 25-02-2013, 23:25:42 »
Maar als de hint voor Paulien als mol zou zijn "ze is goed in taal maar nu maakt ze fouten", kan het dan niet net zo goed naar Paulien als verliezer wijzen?

Niet om het een of ander hoor, maar heeft hier weleens iemand de boeken van Paulien gelezen? Haar riante praktijk is gebaseerd op het zich al dan niet gespeeld verwonderen over bepaalde uitdrukkingen, merkwaardig woordgebruik en uitspraak, en niet op een frikkige obsessie met komma's, hoofdletters, punten en grammaticale verbuigingen. Het zou inderdaad goed kunnen dat al die spelfouten een hint naar Paulien zijn, maar met haar eigen taalbeleving heeft dat inhoudelijk niet zoveel te maken.
Woosie down?

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #171 Gepost op: 25-02-2013, 23:34:30 »
Niet om het een of ander hoor, maar heeft hier weleens iemand de boeken van Paulien gelezen? Haar riante praktijk is gebaseerd op het zich al dan niet gespeeld verwonderen over bepaalde uitdrukkingen, merkwaardig woordgebruik en uitspraak, en niet op een frikkige obsessie met komma's, hoofdletters, punten en grammaticale verbuigingen. Het zou inderdaad goed kunnen dat al die spelfouten een hint naar Paulien zijn, maar met haar eigen taalbeleving heeft dat inhoudelijk niet zoveel te maken.

Ik ben nu bezig in haar tweede boek en hierin verwijst ze wel naar de komma voor het woordje "N".  :P
Maar ik ben het met je eens; ze houdt zich bezig met wat taal doet met mensen. Moest wel lachen toen ik de woorden 'jottem' en 'grutjes' weer in haar boek terug zag. Moest gelijk aan haar uitleg over 'grutjes' denken  ::rofl::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #172 Gepost op: 26-02-2013, 14:12:06 »
Niet om het een of ander hoor, maar heeft hier weleens iemand de boeken van Paulien gelezen? Haar riante praktijk is gebaseerd op het zich al dan niet gespeeld verwonderen over bepaalde uitdrukkingen, merkwaardig woordgebruik en uitspraak, en niet op een frikkige obsessie met komma's, hoofdletters, punten en grammaticale verbuigingen. Het zou inderdaad goed kunnen dat al die spelfouten een hint naar Paulien zijn, maar met haar eigen taalbeleving heeft dat inhoudelijk niet zoveel te maken.
Ik heb één van haar boeken gelezen en ik denk zelf niet dat die fouten een hint zijn naar Paulien. Maar als je er toch een hint van maakt, kan het net zo goed naar Paulien als verliezer zijn.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #173 Gepost op: 28-02-2013, 23:07:39 »
Is deze theorie nog courant? Of werd de Jostiband in dit seizoen zo vaak aangehaald omdat zij belangeloos leden hebben afgestaan aan de tikafdeling op de Molredactie?  :-X
Woosie down?

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #174 Gepost op: 28-02-2013, 23:10:31 »
Is deze theorie nog courant? Of werd de Jostiband in dit seizoen zo vaak aangehaald omdat zij belangeloos leden hebben afgestaan aan de tikafdeling op de Molredactie?  :-X

Mogelijk een stagiair die de taaltoets tijdens zijn/haar vervolgopleiding niet heeft hoeven te doen en een eindredacteur die zelf op Paulien zat en die hints wel grappig vond  ::rofl::

Nee, geen flauw idee of het nog courant is of dat er echt iemand behoorlijke fouten heeft gemaakt.

Offline Poontang

  • Forumlid
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #175 Gepost op: 1-03-2013, 09:15:08 »
Als dit een hint was,
Spelfouten in het spel, worden opgelost door paulien cornelisse
Net als de mol, word ontmaskerd door paulien cornelisse.

ach ja je moet wat he

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #176 Gepost op: 1-03-2013, 11:35:46 »
Ik herinner me opeens dat de man die het Ingrid Jonker gedicht voordraagt ook een fout maakt. Hij zegt: Ek het gedink da die vuur wat in my brand. Het originele gedicht is echter: Ek het gedink die vuur wat in my brand. Dus zonder de 'da' (of 'dat'?)
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #177 Gepost op: 2-03-2013, 17:44:46 »
Nog iemand een 'T' nodig? Het is Lauren Wallett. ;)

http://www.12decadeshotel.co.za/the-rooms/ (even scrollen naar 1936-1946)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline mollenkom

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kiekeboe!
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #178 Gepost op: 3-03-2013, 11:05:05 »
Misschien maken ze wel het perfecte verhaal.
Kees Cornelius Tol.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Ontbrekende letters / Spelfouten
« Reactie #179 Gepost op: 3-03-2013, 12:04:33 »
En "wallet" is toevallig ook nog Engels voor "portemonnee" - oftewel, de pot.

Geen idee of dat toeval is of iets betekent en zo ja wat dan, maar 't viel me wel op.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas