Auteur Topic: Aflevering 8  (gelezen 111774 keer)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #300 Gepost op: 23-02-2013, 17:15:18 »
De beste manier om hier te mollen lijkt me expres moeilijke woorden kiezen.

Inderdaad, maar dan komen we weer op hetzelfde punt:
Wat is precies moeilijk en wie maakt even een lijstje van de Zulu equivalenten van de woordenlijst van de kandidaten?  ;)

Anders lijkt het me gewoon niet te beoordelen.. ::ohno::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8
« Reactie #301 Gepost op: 23-02-2013, 17:17:47 »
Wat is precies moeilijk en wie maakt even een lijstje van de Zulu equivalenten van de woordenlijst van de kandidaten?  ;)

Wil ik best doen. Ik heb er al tien en ben toch al een hele moldag van vandaag aan het maken (nu mijn vriendin toch in Oeganda zit :P). ;D

(Dus straks hier de lijst.)
« Laatst bewerkt op: 23-02-2013, 17:22:58 door Heinz »

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 8
« Reactie #302 Gepost op: 23-02-2013, 17:34:43 »
tafel - itafula
stoel - isitulo
bed - umbhede
kast - ikhabethe
lamp - isibane
deur - isicabha
huis - indlu
fornuis - isitofu
vuur - umlilo
kraan - umpompi
waslijn - ?
emmer - ibhakede
school - isikole
broodtrommel (lunchbox) - ithunga
boek - ibhuku
pen - ipeni
boom - isihlahla
mol - ivukuzi
televisie - umabonakude (ook: ithelevishini)
radio - irediyo
spiegel - isibuko
voetbal - ibhola (niet pelota!)
schoen - isicathulo
tas - isikhwama
fiets - ibhayisikili
auto - imoto
oma - ugogo
broer - umfowethu; umfowenu; umfowabo
vriend - umngane; umhlobo; ushomi; umjitha
juf - uthisha; uthishela; umfundisi ?
The British are not impressed.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #303 Gepost op: 23-02-2013, 17:35:13 »
Omdat ze niet de mol is, lokt ze Kees uit de tent om een kip te fotograferen.
En als Kees daar in mee ging zou dat niet opvallen wou je zeggen? ::)
Daarnaast verklaart dat nog steeds niet waarom Zarayda en Paulien ook het woord kip op het bord hebben geschreven.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8
« Reactie #304 Gepost op: 23-02-2013, 17:35:32 »
Goed dat ik halverwege nog even hier keek. ::)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 8
« Reactie #305 Gepost op: 23-02-2013, 17:37:28 »
Sorry Heinz, ik was er net klaar mee. :P

Trouwens via http://isizulu.net/ , voor wie het na wil kijken.

[edit] Kip is trouwens inkukhu
The British are not impressed.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8
« Reactie #306 Gepost op: 23-02-2013, 17:40:48 »
Sorry Heinz, ik was er net klaar mee. :P

Geeft niet, er staan nog genoeg andere moldingen om me mee te vermaken op mijn lijstje. ;)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #307 Gepost op: 23-02-2013, 17:41:31 »
Heeft iemand dan ook nog even een lijstje van welke woorden er zijn gefotografeerd? In ieder geval "boom" en "televisie", en dat zijn toch wel vrij moeilijke woorden. Boom vanwege die "hl"-klank die erin zit, televisie is een lang woord. De mol kan natuurlijk niet van te voren bedenken dat Paulien met zo'n ezelsbruggetje daarbij zou komen ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8
« Reactie #308 Gepost op: 23-02-2013, 17:44:51 »
Heeft iemand dan ook nog even een lijstje van welke woorden er zijn gefotografeerd? In ieder geval "boom" en "televisie", en dat zijn toch wel vrij moeilijke woorden. Boom vanwege die "hl"-klank die erin zit, televisie is een lang woord. De mol kan natuurlijk niet van te voren bedenken dat Paulien met zo'n ezelsbruggetje daarbij zou komen ;D

De foto's die Kees en Carolien maken zijn in deze volgorde: boom (isihlahla: correct door Paulien en Zarayda), televisie (umabonakude: correct), kast (ikhabethe: incorrect, ze zeggen umkhabethe), schoen (isicathulo: correct), deur (umnyango: correct), fiets (ibhayisikili: correct), bed (umbhede: correct), huis (indlu: correct), oma (ugogo: correct), emmer (ibhakede: incorrect, ze zeggen umbhakede). 8 van de 10 goed = 1600 euro in de pot.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #309 Gepost op: 23-02-2013, 17:50:40 »
tafel - itafula
(..)
juf - uthisha; uthishela; umfundisi ?

Dank!  ::ok::

Al vond ik een ander woord voor 'mol' eerlijk gezegd wat volgens mij dichterbij wat in de uitzending kwam lag.. (i.e. 'imvukuzane') 
Wat was je bron?  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #310 Gepost op: 23-02-2013, 17:51:29 »
De foto's die Kees en Carolien maken zijn in deze volgorde: boom (isihlahla: correct door Paulien en Zarayda), televisie (umabonakude: correct), kast (ikhabethe: incorrect, ze zeggen umkhabethe), schoen (isicathulo: correct), deur (umnyango: correct), fiets (ibhayisikili: correct), bed (umbhede: correct), huis (indlu: correct), oma (ugogo: correct), emmer (ibhakede: incorrect, ze zeggen umbhakede). 8 van de 10 goed = 1600 euro in de pot.
Een groot gedeelte van die woorden zijn inderdaad wel de moeilijkste uit het rijtje, of in ieder geval de langste en met moeilijke klanken. Het zou dus goed kunnen dat hiermee geprobeerd is te mollen :)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 8
« Reactie #311 Gepost op: 23-02-2013, 17:53:21 »
Sommige woorden zijn ontleend aan het Nederlands, en zijn dus makkelijker. Bijvoorbeeld tafel en stoel. Sommige woorden hebben meerdere vertalingen, zoals televisie. Ze hebben umabonakude van de kinderen geleerd, maar schijnbaar had het ook ithelevishini kunnen zijn, dus makkelijker.
En sommige woorden zijn in eerste instantie makkelijk, maar in combinatie met andere woorden verwarrend. Ibhuku voor boek (klinkt ook vrij hetzelfde als het Nederlandse woord) lijkt makkelijk, maar als je dan isibuko als spiegel hebt, kan je die twee verwarren (plus een mol in de spiegel, zou helemaal leuk zijn).
The British are not impressed.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 8
« Reactie #312 Gepost op: 23-02-2013, 17:55:45 »
Wat was je bron?  :)
http://isizulu.net/

Kan natuurlijk dat er verschillen zijn, mbt context, naamval (as ze dat hebben in Zoeloe), bezittelijk, persoonlijk, etc.
The British are not impressed.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #313 Gepost op: 23-02-2013, 17:58:47 »
http://isizulu.net/

Kan natuurlijk dat er verschillen zijn, mbt context, naamval (as ze dat hebben in Zoeloe), bezittelijk, persoonlijk, etc.

Zeker.
Maar ik hoor hier echt ook een 'n' in (wat de Mol zegt).
Niet dat het iets uit lijkt te maken tot dusverre.  ::tandpastasmiley::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #314 Gepost op: 23-02-2013, 19:00:51 »
De mol kan natuurlijk niet van te voren bedenken dat Paulien met zo'n ezelsbruggetje daarbij zou komen ;D

Toch wel, want bij de touwbrugopdracht deed ze dat ook al, met die idiote ezelsbruggetjes.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 8
« Reactie #315 Gepost op: 23-02-2013, 19:01:44 »
hmmm over het woordje idioot wil ik nog wel eens discussiëren. Want het werkte wel ::ok::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #316 Gepost op: 23-02-2013, 19:05:01 »
hmmm over het woordje idioot wil ik nog wel eens discussiëren. Want het werkte wel ::ok::

Werkt als een tierelier..!  ::tandpastasmiley::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #317 Gepost op: 23-02-2013, 19:07:52 »
Werkt zelfs zo goed dat ze er €1600,- !!! mee verdiende.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #318 Gepost op: 23-02-2013, 19:08:32 »
Ja, het werkt zeker! Door zulke vreemde (idiote) dingen eraan te koppelen, kun je iets beter onthouden. Het feit dat ze dit in twee opdrachten doet, vind ik niet 'mols'. Als ze de mol is, had ze de ezelsbruggetjes beter achterwege kunnen laten.

Het feit dat kip niet op de lijst stond, was me nog niet opgevallen, vreemd hoor. Het feit dat Carolien kip noemt terwijl het niet op de lijst staat, omdat ze er net één ziet lopen, kan ik wel plaatsen. Als ze de mol is, is het helemaal te plaatsen natuurlijk, want dan hadden P en Z het woord niet geweten. Maar het staat ook op het bord, met zelfs nog een tekening erbij. Heel vreemd.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 8
« Reactie #319 Gepost op: 23-02-2013, 19:14:54 »
Ik denk dat ze nadat ze de Zoeloewoorden hebben geleerd dachten dat het wel leuk zou zijn als ze de kinderen ook wat Nederlands zouden leren. En dan is kip wel een redelijk makkelijk woord.
The British are not impressed.