Ik wil hier ook nog wel even een lofzang op Tygo brengen. Ik dacht eerst dat ik me aan hem zou ergeren, maar het tegendeel blijkt waar. Dat komt omdat hij het spel écht en bovendien ook heel doordacht speelt. Hij lijkt een luidruchtige mafkees die niet in het gareel wil lopen, maar dat is deels gewoon een act tegenover zijn medekandidaten. Ondertussen is hij heel scherp met het spel bezig (of hij nu op de goede mol zit of niet, dat doet er in dit verhaal niet zoveel toe).
Tygo is al een paar afleveringen vooral bezig om te zorgen dat anderen Susan (zijn mol) niet gaan verdenken. En daar waar we in andere seizoenen kandidaten dat soms hebben zien doen door op een vrij domme manier te gaan nepmollen o.i.d., doet Tygo het redelijk slim in mijn ogen. Hij overdrijft het niet, maar hij zaait wel verwarring bij de rest. Ja, hij doet het bijna als een echte mol.
Neem nou die Boeddha-opdracht van vorige week. Ten eerste heeft hij dus gezien dat Susan het goede beeld voorbij is gelopen, maar houdt zijn mond daarover. Toch niet zo'n ongeremde flapuit als je misschien zou denken. Vervolgens gaat de opdracht mis op de foto die HIJ er doordrukt. Ik vraag me echt ernstig af of hij wel zo zeker was van die foto. Niet dat ik zeg dat hij zeker wist dat hij fout was, maar ik denk wel dat hij hoe dan ook wilde voorkomen dat het fout zou gaan op Susans foto. Dus dat hij bewust het risico heeft genomen zelf de opdracht te laten mislukken, om Susan een beetje uit het zicht te houden bij de rest. En en passant heeft hij er Freek ook nog verdacht mee gemaakt, wat in zijn optiek ook een mooie bijkomstigheid zal zijn geweest.
Ook houdt Tygo m.i. duidelijk zijn mond over Susan bij de roltrappen. Op een gegeven moment wordt gezegd dat 'na Tygo alles goed ging', of zoiets, en daar protesteert hij wel lachend tegen, maar hij begint niet in de groep Susan te ondervragen. Hij weet dus wanneer hij zijn mond moet houden, maar komt zo totaal niet over.
Ik vind dat Tygo het mooi speelt. Alleen vraag ik me wel af of - als Susan inderdaad de Mol is - hij het kan winnen. Het lijkt me namelijk weer geen type die allemaal 'suffe' details als 'de naam van de moeder van de Mol' weet of onthoudt. Aaf zou dat soort dingen bijvoorbeeld wel weten (maar dan van de verkeerde mol
), bij Tygo betwijfel ik het.